Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meilläkin esikoisen aikaan seurattiin kasvua pienen koon vuoksi sekä sen takia että minulla oli radi ja loppu ajasta vähän lapsivettä. Nyt ollut ihan outoa kun ei ole ultrattu niin että painoa katsottu kun rakenneultrassa ja sillon sanottiin vain että siro vauva ja nytkään ei neuvolalääkäri mitään tuosta koosta sanonut vaikka pieni onkin..

Mää luulin että tänään se alkaa! Ti polilla oli sormelle auki ja kaulaa 1cm. Ollu nyt Kauheita menkkakipuja(supistuksia?), mahan kovettumista, mutta myös terävää kipua niinku värkki halkeais.
Aloin yhtäkkiä täristä ja pari kolme tuntia tuli mahan kovettumista ja kipua. En saanu henkeä vaan tärisin ku nii pelkäsin. Nyt olo parempi ja satunnaisesti menkkakipua ja mahan kovettumista

36+5 ja vauva jo reilu 3kg

Täällä jännätään niin paljon että ei uni tule, lisäksi loputon jano... Vettä tulla lorottanut aamu 8 asti ja illalla tuli käytyä näytilläkin mutta kotia vielä päästivät. Aamulla 8 pitäisi taas viimeistään mennä jos ei supistukset tästä ala tiuhempaan tulla. Kyllä on ollut koko päivän ihan epätodellinen olo kun sitä vaan odottaa kokoajan että ihteensä sattuis ja kun sattuu niin toivoo että enemmän. En meinannut aamulla uskoa että vettä se on mitä sieltä tulee kun kerran aikaisemmin tuli käytyä onneksi turhaan näytillä kun tuota veden tihkumista epäili. Sillon oli just semmosta että ei oikein ollut varma kastuko se side vai eikö kastunut ja paperi kuitenkin kastui, mutta kyseessä oli onneksi vain tosi vetinen valkovuoto. Nyt tätä tulee kokoajan ja kun yskii tai nousee istumasta niin kyllä sen tuntee kun sitä kunnolla hulahtaa. La olis sunnuntaina eli olisi kyllä pikkuinen jo tervetullut, vaikka mistä sitä tietää venähtääkö syntymä sinne sunnuntain puolelle. Kun illasta sanottiin että aamulla takasin ja aletaan miettimään jatkoa ja supistuksen avustusta, mutta eikös siinäkin mene oma aikansa...

Pitkään aikaan ei olekaan tullut tänne mitään kirjoteltua. Päivittäin kyllä useaan otteeseen jutut luen, mutta ei ole oikein mitään asiaa ollut itsellään. Odotus on onneksi mennyt ihan hyvin vaikka saikulla ollut heinäkuusta asti kun fyysinen työ aiheutti supistuksia jo tosi aikasin ja paikatkin alko pehmenmään ja kaula lyhenemään. Täysaikaisuus kun täyttyi niin ei oo sen jälkeen juuri edistystä tapahtunut.

Onnittelut kaikille vauvan jo saaneille!

Onneksi ninnukka olet jo hyvillä viikoilla ja vauva kasvanut arvion mukaan kovasti, täällä kanssa ollut menkkakipua ja mahan kovettumista pidemmän aikaa

Nuupalle tsemppiä!

Ja taas on useampi aamuyö mennyt valvoessa. Esikoinen kun on käynyt hereillä tai mies lähtenyt töihin niin ei uni enää tule.. Nytkin heräsin esikoisen peittelemään 4:15 ja siitä asti pyörinyt. Sitten iski jo nälkäkin niin nyt istun keittiössä syömässä :D jospa sitten uni tulisi ja kerkeisi vähän nukkua ennenkun poika herää.

Täälä alkaa jotai tapahtuu! :)
Nyt on yhteensä 12h supistellu säännöllisesti about 5min välein ja minuutin kestäviä supistuksia, viimeyönä mentiin synnärille mutta synnytys ei ollu täysin käynnissä joten tultiin kotiin nukkuun, tosiaan nukkuminen oli tuskaa sillä supistukset ei helpottanut tonnisella panadolilla joten sain simahdettua aina supistusten välissä, aamulla jatku säännöllisinä ja tulee vieläki. Limatulppa irtos kokonaan tänään ja nyt täytyy vaa odotella et alkais supistusten kesto pidentyy ja supistukset voimistuu :) sain mä tehtyä jauhelihamurekettaki ku kokkasin jumppapallon päällä ja puhkuttelin aina supistuksen tullessa :D jänskää.. Vaikkakin TODELLA turhauttavaa

Miten voi nukahtaa supistusten välissä jos väli on 5 min ja supistus kestää minuutin? Oon kokoajan odotellut jotain ihan kauheita supparikipuja, joten jos niiden välissä tai aikana voi nukkua niin ääk... mistä mä tiiän millon ne on tarpeeks kipeitä. Musta tuntuu että mua on jo sattunu niin paljon nuo potkut ja epäsäännölliset supparit että nää kivut on hyvin valmistellu mua näihin oikeisiin synnytyskipuihin, että pelottaa jo että tietääkö sitten lähteä oikeeseen aikaan. Kaksi päivää sitten tuli jo oikeita supistuksia muutama (luulen...) mutta loppuivat kuin seinään.

Meitä on kaksi nuppua täällä ja huvittavaa kun tuntuu että mua jo onnitellaan, mutta se on toinen nuppu, joka ehti ensin, onnea :)

Miten te muut mammat voitte!?

Luoja että oon niin kypsä... Mies totes, että erittäin ylikypsä tapaus....:mad:

Huomenna tulis täyteen 40+0 ja aion nyt ottaa nuo ässät käyttöön!
Sotasuunnitelma on seuraavanlainen:

Tänään Saunon hulluna ja teen oman löyly ennätykseni.
Huomenna raiskaan mieheni, en kerran vaan monta kertaa! (Anteeksi kielenkäyttöni)
Sunnuntaina siivoan tämän majan lattiasta kattoon. Pistä pepun pyörimään niin kovaa, että jos ei sillä ala niin ei millään....

Minäkin oon yrittäny raiskata mieheni mutta ei vaan anna. :mad: Kaikki muut onkin jo kokeiltu.

Mulla on koko kohtu ihan hemmetin kipeä potkuista ja tuntuu että lapsivesi on vähentynyt huomattavasti. Vauva tuntuu selkeästi ihon alla, maha ei ole enää sellainen pehmeä kuin ennen.. Neuvolatäti sanoi että eihän tuota vettä kauheesti ole kyllä mutta ei sen enempää.. Mietin vaan kokoajan että ei kai beibi ihan kuivu tuonne jos lapsivesi on vähentynyt. Kyllä pitäisi olla ultratutkimuksia enemmän että pääsis tarkastaa.

Tekisi mieli lähteä polille ultraamaan mutta mutta.. poika kyllä liikkuu onneksi yhtä reippaasti kuin ennenkin.

Polille soittelin pri päivää sitten ja sanoivat sieltä että nyt kannattaa lepäillä eikä provosoida suppareita, koska näin varhaisessa vaiheessa (???? rv 38+5 menossa....) ne ei tee muuta kuin väsyttää ja tekee mahasta kipeän. Eli kehoitteli ottamaan rauhallisesti ja vähentämään ässiä ja lenkkeilyä.. Että nyt muka pitäs vaan maata. En usko että vauva lähtee syntymään sohvan pohjalla röhkiessä.. asentokin on ihan väärä. Mielummin istun jumppapallon päällä ja käyn lenkillä muuten sekoaa nuppi. Tai siis onhan se ihan sekaisin se nuppi, täälläkin yksi ylikypsä tapaus.

Onko teillä millainen se teidän massu? Onko kova vai pehmeä?

Kova täälläkin massu. Ja olin ultrassa eilen jossa todettiin tosiaan tuo lapsiveden vähyys, lammikoita siellä täällä... Mut vauvan rakko oli täynnä kuitenkin. Eihän tuo selviä kuin polikäynnillä, että onko kaikki hyvin. Itseäni se jäi vaivaamaan mut mulla on maanantaina käynnistys ja vauva tosiaan kyllä liikehtii, vaikka kyllä ihan eritavalla kuin aiemmin. Milläs sitä siellä kuivassa heiluis... Kipeämpi on myös koko vatsa, varmaankin juuri tilanpuutteen ja veden vähyyden vuoksi. Niin kauan kuin vauva liikkuu niin pyrin olemaan rauhallinen.
Tota en kyllä ymmärtänyt että ei saa provosoida suppareita, eikös se sieltä kuitenkin sais jo tullakin :D

Omalla kohdalla meni niin, että kun supistusten välillä en voinut nukkua oli aika lähteä. :D Mutta yksilöllistä tääkin.
Niin ja kannattaa myös syödä ja juoda nyt jos vaan pystyy, kun jossain vaihessa voi olla et se ei enää onnistu (=kaikki tulee ylös) ja jos synnytys venyykin niin ei mee oma olo huonoks. :)

Mulla on koko kohtu ihan hemmetin kipeä potkuista ja tuntuu että lapsivesi on vähentynyt huomattavasti. Vauva tuntuu selkeästi ihon alla, maha ei ole enää sellainen pehmeä kuin ennen.. Neuvolatäti sanoi että eihän tuota vettä kauheesti ole kyllä mutta ei sen enempää.. Mietin vaan kokoajan että ei kai beibi ihan kuivu tuonne jos lapsivesi on vähentynyt. Kyllä pitäisi olla ultratutkimuksia enemmän että pääsis tarkastaa.

Tekisi mieli lähteä polille ultraamaan mutta mutta.. poika kyllä liikkuu onneksi yhtä reippaasti kuin ennenkin.

Polille soittelin pri päivää sitten ja sanoivat sieltä että nyt kannattaa lepäillä eikä provosoida suppareita, koska näin varhaisessa vaiheessa (???? rv 38+5 menossa....) ne ei tee muuta kuin väsyttää ja tekee mahasta kipeän. Eli kehoitteli ottamaan rauhallisesti ja vähentämään ässiä ja lenkkeilyä.. Että nyt muka pitäs vaan maata. En usko että vauva lähtee syntymään sohvan pohjalla röhkiessä.. asentokin on ihan väärä. Mielummin istun jumppapallon päällä ja käyn lenkillä muuten sekoaa nuppi. Tai siis onhan se ihan sekaisin se nuppi, täälläkin yksi ylikypsä tapaus.

Onko teillä millainen se teidän massu? Onko kova vai pehmeä?

Mulla vatsa on ollut koko raskausajan kovan pinkeä, lapsivettä on reilusti, vauva tuntuu ja näkyy masun läpi.. Liikkeitä on edelleen hurjasti.
Mulle lääkäri sanoi viikolla että saa syntyä koska vaan ja saattaa hyvin syntyäkin, tänään rv 37. En ymmärrä miksi nyt pitäisi himmailla? Kuulostaa oudolta.

Angelique80, hyvä että käynnistävät ma. Ehkä ehtii tulla ennen maanantaita mutta tuo tieto varmaan rauhottaa mieltä kun on päivä milloin pääsee tositoimiin. Tsemppiä!

Nannuska, en minäkään ymmärrä. Ehkä se ei kuunnellut mua että millä viikolla mennään, puhelimessa kun juteltiin.

Nyt ollaan synnyttämässä viimein! :) en mä kärsinytkää niistä suppareista ku 29 tuntia putkeen! :D ja joku kyseli siitä että kun nukahdin supistusten välissä, niin tonninen panadol harvensi mulla niitä supistuksia että siinä välissä kerkes nukahtaan hetkeksi, oiskohan niitä tullu 20minuuti välei? Mutta se vaikutus kesti tosiaan sen pari tuntia vaa että nyt kun on epiduraali laitettu nii halleluuja ensimmäinen hetki pariin päivään ilman kipuja ja saa vielä nukkuakkin! Oon tosin niin täpinöissäni että en iha vielä saa unta

Takaisin