Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pakko tulla vähän purkautumaan.. Miehe kanssa riidelty vaihteeks. Meidän oli eilen tarkoitus käydä yhdellä (minä limpparilla tietenkin) baarissa, mutta mä meninkin kotia huonon olon takia. Oli ihan ok, että se mies yhdellä käy.
Eipä näkynyt ukkoa kotiin, soitin monta kertaa ja laitoin viestiä, että tulis kotia, kun vähän pelottaa olla yksin. Olin huonovointinen, huimas ja pää oli tosi kipeä. Kyllähän se tuli sitten aamuyöstä.

Nyt valittaa, kuinka rajotan sen elämää, kun soittelin eilen ja pyysin kotiin. Että mulla kiehuu. Ja taas jälleen kerran saatiin rahastakin riitaa. Mun pitäis maksaa muutaman satasen kuukausituloista puolet vuokrasta ym. kuluista.
Onhan mulla huono omatunto, etten pysty osallistumaan yhteisiin menoihin juuri ollenkaan ja sen vuoks en oo "vaatinut" mieheltä mitään kotitöitä, että kannan oman korteni kekoon tekemällä kaikki kotihommat itse. Eipä tuo sitäkään ymmärrä.

Taas sitä alkaa miettiä, että pitäiskö miettiä synnytykseen muuta tukihenkilöä? Mistä mä voin tietää, ilmaantuuko tuo ukko paikalle, kun soitan, että nyt olis lähtö. En olis nyt yhtään kaivannut tällästä henkistä taakkaa taas mietittäväksi, onhan noita vaivoja jo ennestään.

Toivottavasti muilla olisi parisuhdeosalta helpompaa! Välillä sitä miettii millasen idiootin kanssa sitä onkaan tullut lapsen tehneeksi. :D

Vilijonk4 voi että luulis miehen ymmärtävän sun pointin mutta ei niin ei! Voithan sä pyytää synnärille mukaan ihan kenet vaan haluat, sun valinta! Itsekään en hyvällä katsois juomista ja rellestämistä enää tässä kohtaa... Yhden saa juoda mutta siihen jää ja puhelimeen on vastattava jos soitan! Ihan vaan turvallisuus syistä...
Rahasta että meilläkin mies hoitaa suurimman osan maksuista kun kelasta ei kummosia saa:/ ja ainakin tuntuu asian kanssa olevan sujut... Autan jos voin mutta jos en voi niin ei siitä tappelua tule! Kotityöt hoidan suurimmaksi osaksi itse mutta kyllä mieskin auttaa pyytämättä...onhan tää molempien koti!
Parisuhteesta sanon vaan et varmaan meillä kaikilla hyvät ja huonot hetket ukkojen kanssa kunhan vaan hyviä hetkiä enemmän kuin huonoja ja rakkautta ja kunnioitusta riittää puolin jos toisin...ja osaa toi omakin olla välillä idiootti mutta se on mun idiootti;)
Suuresti tsemppiä ukon kanssa!

Wildside mulla hulahti esikoisen kohdalla kerralla kaikki lapsivedet, onneksi satuin olemaan omassa veskissä niin oli helppo siivota lattia.. Matkalla sairaalaan tiputteli jotain pientä mutta ei ollut enää mitään märkää.

Vilijonkk4 Voimia tilanteeseen! Tiedän niin tunteen mitä rahariidat on. Nyt jännittää minkä verran oikeasti jää äitiysrahoista käteen, ja onko mulla varaa pitää omaa autoa vai ei. Jotenkin miehen pitäisi olla hippasen kärryillä että tulot tippuu, ja isän tehtävä on elättää perhettä. Toivottavasti asiat selviää eikä ylimääräistä stressiä tartteis kärsiä. Ja loppupeleissä kotitöiden lisäksi kyllä se yleensä äiti on joka hoitaa lapset ja valvomisen. . Yleensä. Kyllä silloin mun mielestä miehen on kannettava oma kortensa kekoon ja tuotava ns leipä pöytään.

Tsemppiä Marjasose!

Rahariidat oli mun exmiehen alaa. Lopulta mun piti antaa sille kaikki mun rahat ja se antoi mulla vaan kaupparahaa... Ja siitäkin tuli naputus jos meni liikaa kauppaan. Ite osteli autonosia ja joi vähintään viikonloput, joskus viikkosinkin. Enää en moista paskaa kattelis yhtään. Nykyisen miehen kanssa ei oo mitään ongelmaa. Maksetaan yhdessä ihan kaikkea, se maksaa kel on massii! Yleensä kaupparahat hoidan minä ja laskut se kumpi ehtii ja pystyy. Yritän ite hoitaa suurimman osan koska mies hoitaa yksin talolainan, joka on melko suuri... Kumpikin koittaa laittaa aina välillä sivuun rahaa jos sattuu tulemaan jotain yllättävää... Ei oo yhtään riitaa ollu!
Oi että, melkein oikeen täällä suutuin ajatuksestakin, kun mies ei muuta keksi niin se syyllistää kustannuksiin osallistumisesta. Kysyisin itseltäni, olenko valmis tommosiin kompromisseihin loppuelämäkseni! Koska ei se ainakaan tosta helpotu...

Täälläkin maha napsuu. Tuntuu että lapsivettä saattais lorahdella myös. Saattaa olla myös pissaa. Kuka näitä tietää. Tänään ollu kipeitä suppareita joista oon ollu iloinen hehe. Ehkäpä tässä päästään eteenpäin pikkuhiljaa. Oispa kiva lähtee jo synnyttää. Haaveilin tänään farkkujen pukemisesta. Ehkä sit helmikuussa hah.

Mulla ei tullut nuorimmaisen kohdalla kaikki vedet kerralla vaan kalvot puhkesi jostakin korkeelta ja tihkuutti siitä.
Siinä oli sellaisia hiutaleita ja väriltään oli vaaleanpunaista. Haju sellainen imelä.
Hiukan ton ekan tihkun jälkeen tuli sit kunnolla vedet.

Meillä ei riidellä rahasta. Kummallakin on suht ok tulot, mutta miehellä isommat. Se maksaa kellä on ja esikoisen aikaan kelan rahoilla ollessa mies maksoi enemmän. Tosin en voi valittaa pienistä tuista, kun koen ihan kohtuulliseksi summan mitä jää käteen sitten kun palkan maksu loppuu helmikuussa. Onhan se 500 euroa vähemmän kuin palkkaa saadessa, mutta kotona ollessa pärjää sillä hyvin. Töihin pitää palata viimeistään kun tulokas on vuoden. Ei ole näillä okt ja autolainoilla vara jäädä kotiin pidemmäksi aikaa. Esikoinen meni 11 kk iässä hoitoon perhepäivähoitajalle ja tein alkuun 3 pv työviikkoa. Hyvin on neiti pärjännyt hoidossa ja uskon pikkuveljenkin pärjäävän, kun pph haluan sitten molemmat samaan paikkaan.

Tsemppiä kipuileville ja synnytystä odotteleville! Varmasti ihan pyllystä joka yö kärsiä supistuksista ilman, että ne johtaa sitten kuitenkaan synnytykseen. Kyllähän ne lopulta siihen vie, mutta unikin tulisi varmaan tarpeeseen.

Meillä meni viikonloppu mukavasti kotipuolessa käydessä. Automatkat meni supisteluitta ja oli ihana nähä perhettä. Lähtiessä porukalla mietittiin, että näkeeköhän ne mua enää ison mahan kanssa vai sitten jo vauva sylissä :) Melkosta muljausta muuten pitänyt pieni mahassa koko viikonlopun, milloin yrittänyt työntää varpaita ulos kyljestä ja millon jo melkein tukka vilkkunut jalkojen välistä. Aikamoisella paineella puskettu nimittäin tuonne alas...

Hei kysyisin vielä niiltä joilla on alkanu synnytys veden menolla, niin miten se vesi on menny? Onko hulahtanu kaikki kerralla vai tullu tihkumalla vähän housuihin? Mulla tuli äsken jotain kirkasta ja vetistä housuun jossa oli jotain hippuja, mutta en oo varma oliko lapsivettä ku sitä tuli niin vähän. Onko ennen vesien menoa vauva liikkunu jotenki aktiivisemmin ja pungannu itteensä tuonne alas?
Esikoisen kohdalla vedet tuli muutama viikko ennen laskettua aikaa sängyllä makoillessa aamusella ilman minkäänlaista rehkimistä. Siinä sitten sänky märkänä ja jalat ristissä koitin vessaan mennä jolloinka lattialle tuli vesivana perässä niin ei ollut epäilystä oliko lapsivedet kyseessä vai ei, soitin synnärille ja sanoivat ettei kiirettä tulla. Synnärillä tekivät vielä topsitestin varmistaakseen että lapsivettä oli ja siellä sitten kärvistellessä lapsivettä tuli myös vähän tihuttaen. Nyt kuopuksen kohdalla ohjaistettu että jos vedet tulee mentävä makuuasentoon odottamaan ambulanssia jottei napanuora kierry vauvan kaulan ympärille

Ja lisäyksenä vauva ei ollut liikkunut aktiivisemmin ennen lapsivesien menoa tai antanut merkkejä joista olisi osannut ennakoida, toki jokaisella yksilöllinen kokemus mutta näin täällä :)

Kiitos vastauksista. :) Tuskin tuo nyt oli lapsivettä kun ei ole enempää tullut. Taisi olla vain vetistä valkovuotoa tai osa limatulppaa. Eipä ole supistellutkaan tai mitään. Kauhea hiki vaan on. Pitääkin ottaa kohta vähän suklaajätskiä, jos se viilentäis hiukan ;)

Huomenna olis sit neuvola, ärsyttää sekin! Ajattelin kysästä että olisko siellä lääkäriä tms vapaana joka vois katsoo alakerran tilanteen... Vähän mietityttää että onko nää supistelut saanut mitään aikaan!

En kyllä ymmärrä noita miehiä jotka valittaa rahoista kun vauva jo tuloillaan, kyllä pitäisi käydä prosessi läpi jo paljon ennen h-hetkeä et nyt ei hetkeen rillutella, rahojen kanssa saattaa olla tiukempaa ja muutenkin minä-ajatukset pitäisi kääntää me-suuntaan.. Eikös se lapsi ole yhteinen ja siten yhtä haluttu ja vastuu myös yhteinen?! Huoh..tsemppiä kaikille kriiseilyyn parisuhteessa! <3 Mielestäni ei ole vaan oikein rasittaa tulevaa äitiä ylimääräisillä riidoilla ja ajattelemattomuudella.

Täällä tiistaina äippäpoli käynti, tarkistetaan vielä kerran kasvukäyrä pienellä ja juzkaillaan vielä kerran synnytystoiveista. Siinä samalla pääsee onneks kuulemaan onko alakerras tapahtunu mitää muutoksia. Kun viimeeks neuvolas ei onnistunu :/ Toivottavasti pääset säkin kuulemaan äippä uusimmat uutiset!
Malttamattomana odotellaan!
Täällä kauheet mielihalut kaikenmaailman ruokiin taas palannu, mutta samalla tuo oksetus ja yökötys, on tää raskaus jännää aikaa :D

Mun ex oli ihan pimeä narsisti. Se nöyryytti mua kaikilla mahdollisilla tavoilla ja leuhki aina tuloillaan, kun tienas melkein tuplat kuin minä. Maksatti kaikesta tasan puolet. Esti mua ostamasta autoa ja itsellään oli aika vähintään kaksi autoa joista toista sain joskus harvoin lainata. Onneksi en sen pas-an kanssa lisääntyä edes yrittänyt. 6 vuotta sitä touhua katsoin ja otin avioeron. Oli yhteinen omistusasunto niin sai maksaa mut pihalle siitä. Sainpahan omat rahani takaisin.

On tää kyllä. Pakkohan sanoa että en muista olleeni edellisillä kerroilla näin malttamaton tai loppu koko odotukseen. Enkä voi väittää että kipujen takia edes tai muun vaikeuden. Nukun kuitenkin kohtalaisen hyvin ja kipuja tuntuu vaan välillä... Mut ehkä mulla tosiaan on tässä sekin että joululahjat on ostamatta isommille enkä uskalla nyt tilata postin takia niitä. Kaikki laatikot on tekemättä eikä jouluun ole enkä pitkä aika... Pienen vauvan kanssa ostoksille meno ei oikeen innosta... Että tulis nyt vaan jo...!

Mulla on kans Angelique nostanu malttamattomuus jo päätään... Olin tänää iha kauhee hormonihirviö ku virtaa taas vaihteeksi riitti ja piti saada kaikkea touhuttua :rolleyes: Meinaa kans hermo mennä tähän ku olis miljoona asiaa tehtävänä ja iha arpapeliä aina päivät, millon mitäki pystyy tekemään. Onneks shoppailu vähän tyynnytti hermoja. Ostin itelleni elämäni ensimmäiset ammattilaisen sovittamat rintsikat, kun äiti oli laittanu synttärirahaa tilille :) Ihan pikkusen oon arvioinu oman kokoni väärin, kun ostin tässä taannottain henkkamaukalta parit imetysliivit koossa 85B ja tuolla alusvaateliikkeessä myyjä lykkäs käteen 70D:n :D Vaan 15cm meni oma arvio ympärysmitassa pieleen :hilarious: Onpaha nyt ees yhet kunnolliset imetysliivit olemassa, esikoisen imetysajan ku kärvistelin suurimmaksi osaksi semmosilla halvimmilla mahdollisilla puuvillalärpäkkeillä.

Kovasti jaksamista Vilijonk4lle ja muille parisuhdepulmien kanssa! Minäki oon kyllä sitä mieltä, että viimestään lapsen tultua kaikki raha on yhteistä ja siitä sitten hoidetaan menot sitä mukaan ku kukakin kykenee. Vanhemmuus ja kodinpito on yhteisiä asioita, eikä kotiäitiys velvoita ketään ottaan ainoana vastuuta kotitöistä tai luopumaan kokonaan omasta rahasta! Siinä missä toinen on päivän töissä, on toisella sillä aikaa ihan yhtä raskas, jos ei joskus raskaampikin osansa hoidettavana kotona. Minusta olis ainakin tosi epäreilua, jos molemmilla ei olis suunnilleen yhtä paljon rahaa käytettävissä omiin menoihin, siinä on vaan suurempituloisen kannettava suurempi taloudellinen vastuu niistä yhteisistä jutuista. Kannattaa puhua näistä hommista vielä ennen vauvan syntymää, jos mies ei tunnu muuten ymmärtävän!

Tänne syntyi klo 18.01 pieni iso poika <3 4600g & 56cm ja päänympärys 36cm :)

Teholle jäätiin kuitenkin tarkkailuun kun hengittäminen oli ensialkuun hankalaa. Nyt kuitenkin hengittää itse ilman lisähappea. Sokerit vauvalla tosi matalat mutta ainakin niitä seurataan nyt todella tarkasti. Tää äiti on onnellinen <3

Ihan samaa mieltä joulumasun ja poodlen kanssa! Viimeistään siinä vaiheessa, kun lapsi todella tekee pariskunnasta perheen, niin rahat on yhteisiä. Meillä näin kävi jo avioitumisen yhteydessä. Pakollisten menojen jälkeen jäävä raha laitetaan yhdessä sovitusti säästöön ja loput puoliksi käyttörahaksi. Silloin ei ole mutisemista, kun molemmilla kuussa sama rahamäärä omiin hömpötyksiin, eikä tarvitse stressata riittääkö rahat, kun pakolliset menot on alkuun hoidettu. Nyt on toki ollut tiukka tilanne, kun en ole saanut rahaa mistään, jolloin "tuhlausrahaa" ei ole riittänyt muutamaan kuukauteen. Miehellä on omiin ostoksiin säästyneenä rahaa, kun ei ole sitä törsännyt, mutta mulla ei oo käytännössä ollu "omaa" rahaa nyt hetkeen. Eipä silti, onneksi mies on joustanut tässäkin asiassa...

Takaisin