Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mullakin alkanu unettomuus vaivaamaan! Monta päivää nyt menty ihan muutaman tunnin yöunilla. Väsyttää kyllä, mutta uni ei vaan tuu. :/

Mä en oo kuullu keneltäkään, et Turun seudulla ois kieltäydytty ottamasta kyytiin. Mut pyyhkeiden kanssa varautuminen ois varmaa ihan kohteliasta. Kai sitä voi keskukseen soittaessa sanoa, et lähettävät auton, joka ottaa synnyttäjän kyytiin. On sitä takseihin synnytettykin, että lapsivesi vielä pientä. Iteki ajattelin mennä taksilla, jos yöllä käynnistyy, ni ei tarttee esikoista herätellä. Ite ajaminen tuskin onnistuu..

Taxilla itsekin menen jos käynnistyy kun lapset nukkumassa, vaikka ajatus tuntuukin jostain syystä kamalalle:/

Täällä kans unettomuutta. Harvinaisia on ne yöt kun nukkuu kunnolla aamuun saakka. On jotenki ihan tyhmä olo kun mä oon aina ollu hyvä nukkumaan niin nyt herään esim viideltä enkä saa unta. Oon onnistunu miehenkin herättämään välillä niin et ollaan kumpikin ihan väsyneitä pitkin päivää... Mut kuulemma en saa mennä muualle nukkumaan...
Viime yönä tuli muutama napakka supistus, ei mitään vaikutusta. Neuvolaan soitin jo uutta aikaa perjantaille kun ei sitten käynnistykseen päässytkään... Siellä oli vieras täti neuvolassa joka oli kyllä ihan hölmistynyt näitten mun lääkäri systeemien kanssa... Sanoi että jos perjantaina pääsen käymään niin saan kertoo hänelle kaikki että niin uskomatonta kyllä toi toiminta mun kohdalla ollu...

Tänään oli neuvola. Paineet koholla ja paino päässy taas omille kymmen luvuille... Mut hb 128 ja sydänäänet 145-150, sf 36,5. Ehkä toisiks viimenen neuvola mahan kanssa :)

Pää lyö niin tyhjää ettei ole tosikaan kai mun piti kommentoida jotain...

Täällä oli tänään äippäpolilla painokontrolli ja sieltä sitten taas suoraan viiden tähden hotelliin.

Vauva ei ole kasvanut oletetusti 10pv aikana (n.100g lisää painoa) ja tarkemmassa ultrauksessa mahan alueella joku suoni ei nyt sit vissin toimi optimaalisesti. Lääkäri halusi mut osastolle käyräseurantaan ja huomenna uusi ultra. Konsultoi nyt jotain toista lääkäriä vielä asian tiimoilta. Taidan ruveta henkisesti valmistautumaan käynnistykseen, kunhan vaan ei tarttis lähteä enää sairaalaa tässä vaiheessa vaihtamaan..

Painoarvio siis n. 1,9kg, ja Tänään neuvolakortin mukaan 34+6.

Olinhan mä melkein viikon kotona edellisen reissun jäljiltä.. No ompahan lääkärit ja kätilöt ja laitoshuoltajat tulleet tutuiksi eikä tartte selitellä kokoajan uudelleen kun muistavat viime ja toissa kerroilta jo kaiken oleellisen, jopa sen että mun mies on palannut 3vk ulkomaan työkomennukselta takaisin kotiin

Meillä miehellä on n. 20 min työmatka, puolessa tunnissa on luvannut ehtiä kotiin. Jos vaan puhelimen kuulee.. Ja meiltä sitten 10 minsaa sairaalaan. Jotenkin sitten siinä rumbassa esikoinen johonkin. Mun äiti on luvannut ottaa esikoisen pariksi päiväksi, mutta se on 1,5-2 tunnin reissu viedä. Esikoinen tuli (käynnistettynä tosin) vesien menosta vajaassa puolessatoista tunnissa maailmaan eli saapi sitten viedä mut eka sairaalaan ja heittää neidin sitten hoitoon ja toivotaan, että ehtii vielä takas ajoissa.

Jännään kyllä jos käynnistyy itsekseen yöllä. Jotenkin olen viimeiset neljä vuotta esikoisen synnytyksestä alkaen olettanut, että tämäkin käynnistetään jolloin olen turvallisesti valmiiksi sairaalassa ja neidin hoitokuviotkin olisi paremmin järjestettävissä.

Tänään 37+1, viikot siis vihdoin kasassa. Viime viikolla painoarvio oli 2600g eli ehkä tässä omat kivut vielä pitää laittaa hetkeksi sivuun ja antaa toisen vähän kerätä painoa. Jos just kolmeen kiloon pääsisi, ettei tarttisi samaa verensokeri ja syöttörumbaa kuin esikoisen kanssa..

Mun miehellä on noin tunnin junamatka kotiin, junia tulee noin 1-3 kertaa tunnissa, riippuen päivästä ja kloajasta. Ite oon ajatellu, et odotan miestä vaikka meneekin varmasti 1-2h ennen kuin pääsee kotiin (jos on siis töissä, kun synnytys käynnistyy). Jos tulee hätä ja pitää lähteä sairaalaan aikaisemmin, niin kyllä amppari hakee. Luotan siihen, ettei ensimmäinen synnytys ole syöksysynnytys :D Mulla menee kyllä bussi vierestä suoraan sairaalaan ja kävelymatkana 1,5-2km. Riippuu hirveästi kuinka tiheästi supistukset tulee yms.
Mies on sopinu, et saa heti lähtee töistä tarpeen vaatiessa.

Nännivoiteista viel, ostin lansinohin lanoliini nännivoidetta apteekista.myyjä kehui itse käyttäneensä sitä omien lasten aikana. Ei tarvitse poistaa ennen imetystä

Eikiko voimia :Heartpink
Liikkuuko vauva miten? Anteeksi uteluni.

Tsemppiä muillekin yökukkukille! Valvominen tuntuu hassulta kun ei oikeasti väsytä mutta aina tää seuraava päivä tuntuu kun ois jyrän alle jääny.

Raskauskeiju on kyllä hyvä liike, täytyisi vaan katsoa että ois muutakin tilattavaa ja että lähettäisi matkahuollon kautta.

Taksilla synnärille menosta vielä, mä aattelin ottaa taksin jos olen yksin menossa, mutta jos mies on hollilla niin se saa kyytiä mua. Öklöttää ajatus puhkumisesta taksissa jos supistelut on kovia. Ja varsinkin kun on kuitenkin liian tuttuja kuskeja täällä. Ei kiva. Täytyy siis toivoa että mies ois kotona oikeeseen aikaan.

Tänäänkin on vaihteeksi nyt päivällä supistellut, vielä pitäis malttaa lauantaihin jotta pääsee omalle synnärille synnyttämään jos lähtö tulee. Voihan hanuri noita isännän reissu ja yökeikkoja :sick009

Meillä on kyllä aivan optimaali tuo matka, kun miehellä viisi minuuttia töistä kotiin ja sit sairaalalle 10 minuuttia maksimissaan eli sitä ei tartte stressata.

Tsemppiä Ekikolle! Toivottavasti selviäisi asiat pian siellä ja hyvä, että miehesi on nyt täällä.

Täälläkin nukuttu taas sen 2 tuntia vaan ja mieskään ei saanut nukuttua, kun pyörin koko yön. Supisteluja oli jonkun verran yöllä, joka vaikutti omaan nukkumiseen. Aamulla kävin labrassa antaa streptokokki näytteen ja piti mennä sen jälkeen lounaalle kaverin kans, mutta ei pystynyt, kun alavatsa tosi kipeä kävellessä ja väsytti niin paljon.

Täällä kokeiltu seksikikkaa ja vähän ajan päästä alko suppareita tulemaan. Mulla tuntuu noi supparit vaan olevan enemmän sellasia "kestoja".. Seistessä esim tuntuu koko ajan kireeltä. Onko muilla samanlaisia? Siis sellasia et seistessä kiristää ja se olis sellasta kokoaikasta. Samoin ku sohvalla istuessa näin tapahtuu.
Pyllyviivaki vahvistunu :D

Nannuska, saa udella, toimii itselle terapeuttisesti kun puhuu/kertoo asiasta, ehkäpä saa myös vertaistukea muilta pienikokoisten vauvojen mammoilta ja toisaalta myös joku muu voi saada tietoa omaan elämäntilanteeseensa.

Vauva liikkuu paljon, onneksi. Se on yksi syy että oma pää pysyy myös paremmin kasassa kun ei tartte liikkeiden laskentaa olla tekemässä.

Eikiko, mullahan on tsekattu monta kertaa vauvan kasvua ja nyt viimeksi osui kohdalle lääkäri joka konkreettisesti sanoi, että mikäli vauva liikkuu hyvin niin on ihan sama vaikka istukka toimisi vain puolittain tai että virtauksissa olisi jotain. Vauvan liikkeet on määre sille että se saa kuitenkin ravinteita hyvin.
Mutta jos saat käynnistys ajan niin hyvä, viikothan on jo ihan loistavat ja vauvan koko hyvä.
Mahtavaa että mieskin on tukenasi :)

Wildis, joskus tuntuu kuin kestäis kauan, mut sit laitan käden ja huomaan et onkin taas jo pehmeämpi. Jotenkin olo on sama, vaikka ilm. supistukset tulee ja menee. Mut sulla tais olla niitä kestoja ennemminkin.

Meillä alle 10 km matkaa sairaalaan ja mies on töistä kotona puolessa tunnissa, kun joutuu viemään eka firman auton ja vaihtamaan vaatteet. On kaukolämpöasentaja. On lomilla lasketunajan kieppeillä.

Söin just granaattiomenan ja aloin miettimään, että saiko sellasta ees syödä?

Joo ku mulla tuntuu ihan kivikovalta kohtu koko ajan ku tuo kiristys on päällä. Saattaa siis kestää tunninki ja tosiaan mulla on aiemminki niitä kestoja ollu. Kipeitä ne ei oo, niin en oo kattonu tarpeelliseks synnärille soitella.
Aattelin, että jos nää kuuluu jotenki tähän loppuraskauteen. Sillä kyselen, et onko muilla samanlaisia.

Niin joo. Meillä noin 40 kilsaa sairaalaan, sen ajaa kyllä siinä 40 minuutissa. Miehen työpaikka on 15 kilometrin päässä ja sieltäkin tulee noin vartissa. Suurimmassa osassa ei tosiaankaan ole kiire, että ehtii kyllä pidemmältäkin... Ja jos joku omituinen häiriö tulee niin ambulanssi soittaa sitten. Tänne tosin kestää sen ambulanssin tulla myös vähintään sen puol tuntia...

Takaisin