Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eikiko tsemppiä sulle sinne, toivottavasti saat lääkäriltä pian jotain tietoa!

Ansku miksi ei sais granaattiomenaa syödä? Itse olen syönyt tässä raskaudessa aika paljon rahkan kanssa, kun ei saa sokereita syödä niin granaatti omena menee siinä korvikkeena;)

Wildside mullahan on ollu kans tollasia supistuksia jotka tuntuisi pahimmillaan jäävän niinku päälle, mutta en ole niihin sen kummemmin reagoinut. Magnesiumia oon ottanut ekstrana kun oon tilanteesta selvinnyt. Ilmeisesti kuuluu loppuraskauteen.

Mulla taas äippäpolilla olikin iloinen käynti. Pienen kasvukäyrä aika lailla täysin keskikäyrällä takaisin, eikä ultraajan mukaan vartalonkasvussa mitään poikkeavaa. Huoh... Olin jo niin miettinyt, että jos kasvu jatkaisi samaa linjaa niin masussa köllöttelisi ainakin kolmekiloinen vauva. Painoarvio siis tällä hetkellä noin 2700g ja normikokoinen :) Kyllä helpotti tämän mamman huolia, kun niin pelännyt, että verensokereiden nousu ja heittelyt kasvattanut toista liikaa...

Kohdunsuuta kokeili ja sanoi sen olevan täysin kiinni. Pituudesta ei mitään sanonut, eikä ultralla katsonut, kun huomisesta eteenpäin ei enää estellä, vaikka syntymään lähtiskin. Vauva laskeutunut niin alas kuin vain voi ja kiinnittynyt eli ei siis syyttä suotta ole pukamat vaivanneet ja pissaaminen ollut vaikeaa... Lähtökuopissa siis ollaan. Viikon päästä saa alkaa enemmän jaloittelemaan ja pikkuhiljaa normaalisti liikkumaan. Ihanaa, kun ei tarvitse enää niin stressata :) Niin vaan tuli kaksi viikkoa lisää masukasvua ja kasassa ollaan vieläkin, vaikka pakoreittiä olikin jo salaa valmisteltu kaksi viikkoa sitten ;) Tänään siis 34+6!

Kiva kuulla, että tuskin näistä tarttee huolestuu sit. Meillä vaan puhuttiin synnytysvalmennuksessa et kestoja ei sais olla ja niiden kanssa pitäis heti lähtee sairaalaan, mut en tiedä koskeeko tuo ohjeistus nyt sit niitä kipeitä supistuksia.

Kiva kuulla, että tuskin näistä tarttee huolestuu sit. Meillä vaan puhuttiin synnytysvalmennuksessa et kestoja ei sais olla ja niiden kanssa pitäis heti lähtee sairaalaan, mut en tiedä koskeeko tuo ohjeistus nyt sit niitä kipeitä supistuksia.
Jaa, no jännä ettei mulle kätilö sanonut asiasta mitään. Toistaiseksi nuo on onneks menny ohi, kyllä sen varmaan tuntee kun on pakko soitella synnärille jos ei helpota. Tai jos on kovin kivuliasta? Hmm.

Biara, kun tilaat kelataksin keskitetystä tilausnumerosta http://www.kela.fi/nain-tilaat-taksin niin sitä lappua ei tarvitse olla valmiiksi, sen saa sitten sairaalasta kun pyytää, ja se lappuhan jää itelle, sitä säilytetään vaa se puolivuotta sen takia, jos kela sitä haluaa kysellä. Minä oon käyttäny kelataksia vuosikaudet, eikä kertaakaan ole kelasta kyselty niitten lappujen perään, mutta hyvä ne on säilyttää sen puolivuotta, huonoimmalla tuurilla kela sit sitä kyseleekin ja jos ei löydy nii joutuu maksaa omasta pussista koko matkan.

Eikiko tsemppiä!

Täällä laitto se pirun sitruuna vattan toimimaan kesken kauppareissun! Kauhee minkämoista norsu/pingviini vaappumis hölkkä juoksua jouduin juoksemaan ABC:n vessaan :D Sitruuna siis toimii jos ummettaa!

Käytii neuvolassa ja hg oli noussut, jess. Paino oli tippunu kilon, mutta ei kuulemma mitää vakavaa. Paineli tosi kovaa mahaa, ei sattunu mut tuntu tosi epämukavalta. Sit ku otti Sf mittaa, nii oli mukamas 2 viikon aikana SF mitta kasvanu 7 cm :D nauroinki että tuskimpa tämä nyt voi paikkaansa pitää.. Selitti että vauva vissiin niin ylhäällä, kun ei oo kiinnittynyt. Mietin että varmaan siks niin ylhäällä se vauva, ku se paineli niin lujaa ettiessään sen vauvan päätä, että työns sen ylös :D

Nii minäki luulen, että varmasti tunnistaa. En usko, että nuista kivuttomista on mitään haittaa. Ja kyllä ne mullaki on onneks jossain vaiheessa helpottanu. Ne kyllä siellä vuodeosastollakaan sillon ku olin niin eivät tykänneet, että kesto oli päällä vaikka ei ollukkaan kipee.
Sillon sain sen lääkkeen ja kätilö sano ettei pikkusen vielä tarviis syntyä..

Täytyy yrittää sitten vaan yöllä nousta vaikka kuinka hankalalta tuntuu. Miksköhän ne just yöllä tulee eikä päivällä?

Ihania uutisia Air :)

Mun miehellä on n.30min matka töistä kotiin.

Jännää että vaikka toinen lapsi tulossa niin eka oikea synnytys ja kyllä on ruvennu jo jännittää että mitenköhän sitä osaa lähteä. Tosin luultavasti on tässä aikaa vielä ajatella, saattaahan se mennä ens vuoden puolellekkin.
Sais tulla vaikka parin viikon päästä jo :)

Mun piti kans kommentoida vaikka ja mitä, mut ei tuu mitään tän tyhjäpään kanssa :)

Nonniin, sain tipalla sit suoneen rautaa, viel vartin verran pitäs seurannassa olla ja sit kotiin! Sydänkäyrällä oli ekana vauvan syke liian tasanen, mut hetki ku käyrää otettiin vielä ni normaaliks muuttui. Ultrattiin kans ja painoarvio 3350g, hui stna ku kumpikaan edellisistä muksusista oo ollu noin painava syntyessään, vaikka toka synty melkeen laskettuna aikana. No onneks voi lohduttautua, et toi on vaan arvio ja ei oo ongelmia aikasemmissakaan synnytyksissä ollu :) Onneks supparit sentään pehmittäneet paikkoja, ni en ihan täysin turhaan vetele sumussa parin tunnin yöunilla! No syntyy ku syntyy, oikeesti vaan vituttaa tuo valvominen ku ie voimat ja pitäs sit jaksaa synnyttää...

Mä en aikasemmin oo nännivoiteita tarvinnu ku imuotteet ollu hyvät, suihkun/saunan jälkeen kookosöljyllä rasvannu. Nythän äitiyspakkauksessa tuli se rasva mukana ni sitä sit käytän tarvittaessa kookosöljyn lisänä :)

Ja se jäi vielä sanomatta, nii mulla on viikkoja siis 37+2, nii ku kuunneltii neuvolas sydänäänet, nii tää täti kysy mun mieheltä että ootko sä vielä kertaakaan kuullut vauvan sydänääniä? siis hä? ettei mies kertaakaa olis kuullu 9 kuukauden aikana sydänääniä? :D Mies ollu joka ikisessä tapaamisessa ja neuvolassa ja polilla ja kaikissa mukana :D On kuullut kyllä :D

Mulla meni pumpun käytöstä nänniparat niin kipeiksi ja rikki viimeeksi että nyt haluan hyvissä ajoin voiteen valmiiksi jos tulee tarve käyttää. Muutenkin nää mun nöpöttimet on niin onnettomat että tarvis saada kaikki hilavitkutimet jotta imetys sujuisi helposti. Rintakumit ja systeemit olis hyvä saada jo sairaalakassiin mukaan.

Pystyykö noita julmettuja menkkakipuja millää helpottaa? Vinkkejä otetaan vastaan, iha tulessa koko kroppa ku nii julmasti juilii

Heräsin justii päikkäreiltä ja söin tossa vähän ja nyt sitte polttelee mahassa vähäsen. Onko tää ny sitä supistelua? Maha ei kyllä oo kova...

Wop tuleeko ne sun poltot aaltomaisesti? Ja missä ne tuntuu? Mun alku supistukset tuntunut just polttavana koko mahalla ja alaselässä ja tuli aaltomaisesti... Kunnes sitten muttui mahaa kovettavaksi,puristavaksi kivuksi!

Wop tuleeko ne sun poltot aaltomaisesti? Ja missä ne tuntuu? Mun alku supistukset tuntunut just polttavana koko mahalla ja alaselässä ja tuli aaltomaisesti... Kunnes sitten muttui mahaa kovettavaksi,puristavaksi kivuksi!
Joo mulla tuntu polttavana koko mahalla sitte ku menin makoilemaan ni sitte maha meniki kovaksi. Kesti hetken ja nyt ei mittään.

Hei mammat pitkästä aikaa! Tänään käyty äitipolilla kontrollissa ja kaikki ok. Verenpaineet on edelleen koholla (alapaine huitelee tasaisesti sadan kieppeillä) ja lääkitys jatkuu. Vauvalla kaikki hyvin, virtaukset ok ja liikuskelee paljon. Poika kasvaa keskikäyrillä, painoarvio 3 kg.

Kohdunsuu pehmeä, kohdunkaulaa oli jäljellä 1 cm ja kohdunsuu auki 2 cm, kuulemma on supistellut, kun on auennut, itse en supistuksia oo tuntenut. Mutta sattui tuo kohdunkaulan tsekkaus ihan pirusti! Onko muilla sama homma?

Kotilepoon pääsin ja viikon päästä seuraava käynti. Yliaikaiseksi ei päästetä, mutta niin kauan kuin vauvalla kaikki hyvin, ei lähdetä ennen aikojaan käynnistämään, vaan annetaan vauvan kasvaa. Vaikka toisaalta tämä raskaus sais jo riittää, niin kyllä kuitenkin on hyvä, että kasvaa vielä, ei tuu sitten niin helposti ongelmia syntymän jälkeen.

Tsemppiä kaikille kipuilujen kanssa!

Takaisin