Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Olis pitäny kysyä pään koko neuvolassa. Tai ehkä parempi että ei tiedä, jos se vaikka onkin iso. Parempi ilman stressiä :)

Edelleen tuntuu epätodelliselta, että pian synnyttää ja että pian meillä on pieni ihminen täällä. On se iso elämänmuutos, apua! Vuosia sinkkuna ja sit 2 vuoden sisään mies ja lapsi, ei meinaa pysyä pää perässä itselläkään.

Sen verran hyvä olokin taas ollut muutaman päivän, että tuskin tulee paljoa etuajassa... 37+1 jo <3

Koittakaa kaikki kestää viimeisten vaivojen kanssa ja nauttia pienen liikkeistä masussa <3

Voimia kaikille huonosti nukkuneille ja kivuista kärsiville!

Yöllä on täällä herätty varmaan 5kertaa vessaan, mutta uni on tullut takaisin hyvin ja sain nukkua yhdeksään asti ja heräillä hitaasti :) Voisin vaikka mennä vielä hetkeksi pötköttämään.
Ollaan myös käytetty miehen kanssa aika hyödyksi harrastamalla kahta mukavinta ässää, siivousta voi suorittaa sitten taas kotona :D

Teillä on varmaan ollut juttuakin, mut mun on pakko kysyä millasia teidän miesten "raskausoireet" on? :D
Siis mun ex-mies oli vaan "vatsakas" mut ei muuten niinku mitään oireita...
Mut tää nykyinen mies, joka kyllä on siis olemukseltaan ja tavoiltaan muutenkin ihan erilainen, mut noi sen "raskausoireet" on kyllä... Aluksi se vaan kerrytti sitä vatsaa, mistä vitsailtiin monesti (enkä oikeasti tiedä miksi se lihoo, kun sen ruokavaliossa ei oo oikeasti mikään muuttunu... ) sitte sitä alko väsyttää... :D Nykysin se nukkuu aina kun mahdollista! Sitte selkää särkee, eikä oikeen saa öisin nukuttua... Hassuinta oli ne sen viimeiset oireet kun sillä alko pohkeet kramppaamaan öisin, ku niitä turvotti... xD Näköhäiriöitäkin on saanu ja päänsärkyä...
Välillä kyllä saa ulvoa naurusta noita sen juttuja... varsinkaan kun mulla ei oo noista mitään oiretta :D Ainoastaan alapään vihlomista ei oo omannu, eikä supistuksia... :D Ne nyt vielä puuttuis... :D

Täällä saatiin viimeinkin viikonloppuna pinnasänky ja hoitopöytä kasaan, jee :D Vielä kun saisi nuo pikkuruiset vaatteet esiin kaivettua tällä viikolla niin viikon päästä voisikin aloittaa häätötoimenpiteet kaikilla mahdollisilla aakkosilla kun täysiaikaisuus koittaa. Erinäiset kivut ja vihlonnat tekevät päivistä tätä nykyä yhtä tuskaa, pikaiseen normi puolen tunnin kauppareissuun menee kaksi tuntia kun tahti on niin toivottoman hidas. Verenpaineetkin nousee päivä päivältä ja tällä viikolla saakin juosta niin neuvolassa kuin äippäpolillakin. Saa nähdä minkämoista tuomiota sieltä tulee..

Tsemppiä kaikille mammoille tähän loppusuoralle, kaikki me ollaan jo voiton puolella vaikka vikat viikot onkin toivottoman pitkiä :)

Täällä mies kans kasvattanu masua samaa tahtia ku minä, ja sekään ei siis oo muuttanu ruokavaliotansa mitenkään muuten ku terveellisempään, lisäks sil on tullu levottomat jalat öisin ja son alkanu kuorsaamaa :D

Angelique, meillä ei oo miehellä mitään oireita, on laihtunut tässä raskauden aikana pari kiloa. Nyt viime yönä nousi ekaa kertaa unien välissä vessaan, ja sekin oli varmaan siitä kun joi niin paljon illalla vettä :D Helppoa noilla miehillä :D

Liikkuuko mammat kuinka vielä? Ittellä nyt 36+2 ja tänään tajusin että nyt pitää oikeesti jättää melkee kaikki "urheilu" pois. Alko nii supistaan kivuliaasti ylavattasta, kotia ku pääs nii supistuksia tuli tuntu että ne kesti kamalan kauan. Levolla meni sitten ohi.

:D :D Täällä myös miehellä raskausoireita! Kiloja tullut vaikka syödään tosi terveellisesti ja liikkuu paljon. Selkä myös kipuilee ja pitänyt yöllä hereillä, kun taas minä nukun perse homeessa heräämättä edes vessaan yöllä.. Myös väsymystä ja erinäisiä vatsakipuja ollut, sehän tästä vielä puuttuu et sillä alkaa supistuksiakin tulemaan :D
Mä liikuin jonnekin 36-37 viikoille normisti mut nyt meno rauhoittunut, mulla kun syke passaa nousta lähelle 200 niin ei vaaville oo kovin terveellistä ku hällä sit paukuttaa ties missä lukemissa :o

Minä kävelen jonkin verran, mutta vauhti on todella hidasta. Vähän reippaammin jos menee, niin samantien alkaa supistelut. Kaks viikkoo sais viel masussa olla, sitten saa tulla mun puolesta :)

Täällä liikkuminen vähentynyt nyt loppuajalle aiempien kovien supparien takia kun sanottu että seuraavan kerran kivuliaista suppareista mentävä suoraan synnäriin ja rv.35 aikoihin toivon vielä pikkuisen masussa asustavan

Esikoinen nyt räkäflunssassa niin toivottavasti paranee pikaisesti ennen kuopuksen syntymää. Ai että kela ottaa vaihteeksi päähän, viime viikolla kävin konttorissa ja siellä selvisi että viikko aikaa toimittaa työpaikaltani liitteitä sinne josta eivät olleet aiemmin maininneet tai muuten vanhempainpäiväraha ja lastenhoidontuki lakkautetaan. Tänään pistivät sitten tekstiviestin vielä että mieheni työpaikalta tarvittaisiin myös liitteitä joiden toimittamiseen pari päivää aikaa joista eivät olleet aiemmin maininneet. Miekkonen muutenkin kipsi jalassa saikulla niin mukava siinä liitteitä lähteä työpaikalta hankkimaan..

Joskus oli Vauva-lehdessä juttu, että miehilleki voi ihan oikeesti kehittyä raskausoireita, jotku jopa oksentaa o.O Meillä ei oo semmosia juuri näkyny :P Mitä ny aina välillä oon saanu saarnata herkuttelusta ku ite pitäis pitää ruokavalio kunnossa ja toinen kantaa kotii jätskiä ja irtokarkkeja >:/

Liikunta on kyllä tosi haastavaa jo näillä viikoilla. Oon muutenki tosi huono harrastaan mitään, mutta nyt on lenkkeilyki pois laskuista ku siitä tulee nii herkästi liitoskipuja. Äitiysjoogassa käyn, mutta alkaa sielläkin tulla rajat jo vastaan ja joutuu vähä himmailemaan, ettei oo paikat sitte illalla ihan romuna. Vielä kaks viikkoa aattelin jatkaa ja sit jäädä suosiolla pois ku kurssi vaihtuu.

Ai vitsi. Kiva kuulla ettei mun mies oo ainoa jolla noita oireita on. On kyllä varmaan hiukan liiankin empaattisia kun kilotkin karttuu matkalla :D Ai niin. Nannahimo unohtu sanoa... Ei se oo syöny niin paljonkin kuitenkaan mut himo sillä on koko ajan. Kaupassakin kuolaa kaikkiaan karkkeja mitä normaalisti edes kato :D pitää alottaa kauhee kuntokuuri kun vauva syntyy. Mä ite en tiedä niitä kiloja saanu mut ton miehensä pitää kyllä tehdä jotain :D

Odottelen täällä äippäpolilla sisällepääsyä. Täytyy sanoa, että olen hieman pettynyt, jos alakerrassa ei ole tapahtunut _mitään_. Supistuksia on kuitenkin ollut jo parin viikon ajan päivittäin ja muutaman kerran oikeen selkääkin poltellut. Mulla peruttiin tän käynnin takia viimeinen neuvolalääkäri niin voivottavasti täällä tehdään sitten samat asiat, mitä siellä tehtäisiin. Otin autoon varmuuden vuoksi sairaalakassin mukaan, jos joutuukin jostain syystä jäämään. Viimeksi oli niin tympeetä, kun ei ollut edes dödöä mukana kun jouduin osastolla olemaan yön :D

Hahahaa, Angelique, samoja raskausoireita taitaa olla miehellä täälläkin :D väsymys paljon pahempaa ku mulla, niskaa ja päätä särkee, kiukkuinen on välillä kuin ampiainen ja synnytystä stressaa enemmän ku mä :) ja liikuntaa harrastaa yhtä vähän ku mä ja onhan tuo mahakin vähän kasvanut.

Mä en oo kyl koko raskauden aikana liikkunut juuri ollenkaan :( eka oli elokuulle asti hirveä väsymys raudan puutteen takia ja sen jälkeen ei sit muuten vaan oo tuntunut saavan itseään liikkeelle. Harmittaa hieveesti että tanssi ja sali on jääneet ihan täysin, eihän tästä palaudu koskaan enää kuosiin :/

Jooga on ainut missä oon käyny, se on tehnyt kyllä hyvää. Yritän jatkaa kerran viikossa loppuun asti. Voi kun sais kotonakin jotain tehtyä.

Meillä miehellä on näitä hormonaalisia hirvityksiä välillä, ja parikertaa kävelyn jälkeen on nivusiin sattunu.. taitaa tuo mies olla meistä se unettomampiki :D
Mulla ei olis vieläkään mitään mikä rajottais liikkumista juurikaan millään tavalla, paitsi laiskuus. Käytiin jonkunaikaa sitten kävelyllä ja hölkkäys suju ihan hyvin vielä :p
Eilen illalla alko sattuun alapäähän ihan julmattomasti ja alamahaa jomotti, sama jatkuu näköjään tänäänki.
Onko täälä muuten muita joilla on selässä/alaselässä tatuointeja? Vaikuttaako epiduraalin laittoon?

Mulla liikkumista on rajoittanut kyllä sekin, kun mies on vähän liiankin suojeleva ja huolissaan, et vauvalle käy jotain jos liikun. Jos se olis ollu potkimas persiille, et menet nyt vaan, niin olis ehkä saanut itsestään irti enemmän. Taitaa olla myöhäistä näin 3 vkoa ennen laskettua aikaa päästä kuntoon...

Minä kävelen vielä melkein päivittäin tuon perinteisen lähes 3kilometrin lenkin koiran kanssa, nyt en oo ihan joka päivä menny kun on nivuset niin kipeät. Uimassa oon käyny viikottain, mutta sen jätin nyt pari viikkoa sitten pois.
Josa, mulla on selässä melkein koko selän peittävä tatuointi. Oon lukenu, että epiduraalin saa kyllä laitettua, sen laittoon on kai muutamia eri kohtia, ja jos niissä kaikissa kohdissa on tatuointia, niin ihoa voi mahdollisesti siitä kohtaa hieman viiltää auki, ettei neulan mukana mene mustetta elimistöön.
Ja muoks. rv 37+1

Mulla kans näemmä tuli jäädäkseen nää alapääkivut ja paineen tunne... Ei oo kyllä ollu mitenkään hyvä missään asennossa tänään... Lisää teetä vai tulikohan jo överit sen kanssa :D

Tytsy : joo, niska ja hartiavaivoja mun miehellä kans. Välillä pitää hieroa kuntoon :D
Minäkään en oo juurikaan liikkunut. Ensin tuli aina maha niin kipeeks ja sit kävely aiheutti supistuksia. Nytkin ku muuten vaan hankala liikkua... Valivali seliseli :D

Tääll o touhukärpänen sit purru. Koko raskausajan joutunu miettii että mitä pystyy tekee ja liikuntaa silloin tällöin harvakseltaan ettei verenpaineet kovin rajoja paukuttelis. Nyt sit kuitenki on fiilis että pitää siivota ja haluais lähtee kävelylle jajaja vaikka mitä :) tietää vaan että sen jälkeen on kyll nivuset ja selkä nii kipiänä ja saa taas illan napsia särkylääkettä nassuun, puhumattakaan verenpaineista.

Mun mies kasvattelee kans vauva mahaa, ja oli sillä alku raskaudessa pahaa oloakin:)

Liikuntaa ei oikein pysty harrastamaan kun suunnattoman hidasta kävelyä... Alkaa supistaa ja vihloo jos liikaa reippailee!

Josa mulla selässä tatuointi eikä se mitään ole haitannut:)

Täällä sitä vaan edelleen kasassa ollaan, prkl!

Mitenkäs wild? Ei ole tainnut mitään kuulua?

Kaikille kipuilijoille voimia halit!

Takaisin