Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tiuh, täällä! Nyt ja aiemmin. Eli ei aiheuta muuta kuin sen antibiootin synnytyksen ajalle eikä vaikuta sairaalassa oloaikaan :) se streptokokki kyll voi aiheuttaa virtsatietulehduksenkin raskausaikana, mutta sekin vaan ikävän tuntuinen vaiva joka lähtee antibiootilla tarvittaessa :)

Kiitti Saini! :) Jäi mietityttämään, kun nla vasta ensi viikolla ja sillon voin vasta tentata :D

Mikä toi streptokokki käytännössä siis on? Siis onko se joku kropassa oleva virus vai häh? Sekö joillaki on joillaki ei? Mistä se sitten tulee?

Huutelen kesäkuisista:) mulla oli toi streptokokki, laittoivat heti tipan. Tipan olisi pitänyt ehtiä olemaan 4 h ennen kuin lapsi syntyy. Mulla synnytys oli nopea eikä 4 h tullut täyteen. Sairaalassa piti olla sen takia sitten vähintään 48 h. 48 h tuli syntymästä täyteen illalla myöhään joten pääsin kotiin vasta kolmantena päivänä. Mutta jos tippa ehtii olla 4 h, ei se vaikuta sairaalassa olo aikaan! Synnytin kätilöopistolla.

Mistä mää tiiän onko mulla se streptokokki? Nyt 37+1 niin ois mukavaa tietää ennenkun synnytän :D

Josa, mulla ainakin otetaan se näyte seuraavalla kertaa kun meen neuvolaan. Tai sit se otetaan sairaalassa.

Mulla otettiin eilen neuvolassa tuo streptonäyte. Otetaan pumpulipuikolla emättimen ja peräaukonsuulta. Oli mullekkin ihan uus juttu, en ollut ikinä kuullutkaan. Hyvä, jos ei aiheuta isompia toimenpiteitä, vaikka se olisikin.

Minäki oon ymmärtäny, että se otettas rutiinisti kyl kaikilta raskaana olevilta. Mullekki puhuvat tuolla vuodeosastolla siitä. Otan huomisella neuvolakäynnillä sen puheeksi. Mulla muutenkin on paljon ollu alapäässä olevia "ongelmia".. Siis hiivaa ja pissitulehusta (vaikka hiiva ei tuohon liitykkään).. Joten yhtään ihmettelisi vaikka multa tuo löytyskin.

Mä sain neuvolasta viimeksi kotiin testi välineet strpto testiä varten, heh oli aikas huvittavaa ottaa näytettä näillä leveysasteilla :D Jostain luin että ovat ottaneet synnärillä ennen tuon näytteen??? Tiedä häntä mulla edellisestä synnytyksestä 10 vuotta...

Ei ehkä tietenkään paras linkki aiheeseen, mutta vähän tietoa kuitenkin :)

Täytynee toivoa, että keretään 4h ennen synnytystä sairaalaan! Viimeksi kerettiin se noin 2 tuntia olemaan.. Kiitos tiedosta
mariai :)

Minulla ei ole muistikuvaa onko aiemmin otettu, mutta nyt otti vikassa lääkärineuvolassa. Eli jos ottavat niin todennäköisesti noin viikolla 36 ottavat. Tai jos joku syy niin sitten jo aiemmin.

Ittellä oisivat ottaneet esikoisen kohdalla synnärilläki tuon testin mutta ku oli aiemmin pissitulehduksen yhteydessä diagnosoitu nii ehdin sanoa siitä. Ja jos se on positiivinen nii sit ku synnärillä sanovat että lapsi o syntymässä nii kannattaa itte sanoa että tarttis se antibiootti laittaa :) nopeuttaa hommaa :)

Multa ei varmaan edes oteta tota streptonäytettä. Tuntuu että muutenkin neuvolassa hirveen nihkeesti enää mitään tehdään. Multa ei oo hemoglobiiniakaan otettu varmaan yli kuukauteen vaikka se oli viime mittauksella ollutkin 109. Sydänääniäkään ei oo merkattu korttiin kahteen viimiseen kertaan.. muutenkin hirveen nihneä fiilis jäänyt näitten neuvola käyntien jälkeen :(

Onpa kiva olla kotona, vaikka vähän pelottikin lähteä sairaalan turvasta. Kotiin lähtiessä supisteli heikohkosti ja epäsäännöllisesti, mutta uskalsin silti lähteä. Helpotti sitten. Kotona tuli sitten suihkussa tosi napakka supistus ja sen jälkeen vielä 15-20 välein neljä, sitten loppuivat. Toivotaan nyt, että ei enää pahemmin tulisi.

Tänään bongattu myös ekat märät läntit paidalla ja tippoja tissinpäässä. Ennen tullu vaan sellasta paksumpaa töhnää, nyt ihan kunnon tippoja :D

Meillä ei olla neuvolassa ees puhuttu streptosta yhtää mitää. No ottakoot sit sairaalassa jos ottaa :D

Ei meilläkään oo mitään tosta streptosta puhuttu, eikä mitään gynenäytteitä ainakaan edellisessä raskaudessa otettu. Ellei sitte jossai synnytyssalissa.. :D No tässä raskaudessa otettu emättimestä bakteeriviljely ku epäiltiin tulehdusta, oisko siinä samassa sit.. En yhtää tiiä..

Kävin lukemassa omakannasta lääkärin tekstiä maanantailta ja olihan hän sit kirjannu et seuraava kontrolli kättärillä vkon päästä ja joka viikko verenpaine + pissa neuvolassa! Mut kukaan mulle näistä mitään sanonu :shifty: Mut hyvä juttu :happy: Ja pissitulehduski löyty..... :wink

Takaisin