Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kantsii pyytää neuvolassa mittaamaan hempat, monesti rauta kuitenki voi pistää pakin jumiin nii ei turhaa sit syö.

Joo, täytyy pyytää mittaamaan ens kerralla neuvolassa, joka on noin kolmen viikon päästä. Noi viimeksi mitattu tosiaan 16.9, että melkein puolitoista kuukautta sitten. Mut ehkä tää väsymys ei johdu niistä kuitenkaan.

Hansu, vaikka se päälle 120 hemoglobiini on vielä normaalilukemissa, on se on sun alkuraskauden lukemasta pudonnut niin paljon, että voi hyvinkin aiheuttaa väsymystä kun se on kuitenkin sun kropan normitilasta melkoinen lasku.

Itselläkin hemppa vielä n. 120, mutta aloin tässä silti syömään rautaa kun se on mun raskauden alkuvaiheesta pudonnut parikymmentä yksikköä. Syön nyt vaan 50 mg:sta, kun ei vielä kuitenkaan hälyyttävän alhaalla ole arvo.

Eli hyvin voi väsymys johtua hemoglobiinista, vaikka olisikin vielä "normaalin rajoissa", jokaisen kroppa on kuitenkin omanlaisensa :)

Täällä ollaan puuhasteltu vauvan vaatteita ja tarvikkeita ojennukseen lipastoon ja kaappeihin sekä puunattu nurkkia. Alkaa olemaan olo, että aika on loppumassa ja se tunne onkin hyvä pistämään vihdoinkin hommiin jotain vauhtia! :)

Täällä oli tällä viikolla neuvolassa mitatessa hg 108 son ollu koko ajan alhanen ja alhaimmillaa kävi 98. Rautalisää syön koko ajan, se tuppaa tekemään vaan niin kauheen oksetusolon :/ Mutta ei itku auta.

Mulla kävi hemppa 119 ja neuvolantäti kehotti pitämään yllä ruokavaliolla. No syön aamuin illoin mustikoita ja kaura-ruispuuroa aamulla. Lisäksi pari viipaletta kunnon ruisleipää. Hemppa nousi 130 parissa viikossa

Onko täällä ketään jolla on jo alkanut tulemaan rinnoista maitoa? Rv 32 tänään ja ekaa odotan. Pyhäinpäivänä tämmönen ylläri ja ihmeissään..

Minullaki oli tippunut hemoglobiini 125-> 108 eli ei ihme kun on ollut väsynyt olo vaikka varmaan vaikuttaa myös kun ollaan eletty pari viikkoo rempan keskellä ja miehen kanssa vkl ja illat mennyt noissa hommissa ja nyt viime vkl oli poika kipeänä niin yöllä heräili yskimään, tämän viikon vuorostaan mies yskinyt ja kuorsannut vieressä eli taas kun kerranki itse saisi nukuttua niin muut valvottaa..

Ja tuosta maidon tulosta että minulla ei ole esikoisen eikä tämän raskauden aikana tullut ollenkaan maitoa mutta kyllä esikoisen aikaan maito silti nousi heti synnärillä ja riitti hyvin eli sillä ei pitäisi olla väliä tuleeko sitä odotusaikana :)

Hansu lisäraudan syömisestä ei oo mitään haittaa. Sun kroppa ottaa sen raudan minkä tarvitsee ja loppu poistuu ulosteen mukana. Siks uloste voi olla rautakuurin aikana mustaa. :) Sinuna ottaisin sitä rautalisää ihan huoletta vain. Itsekkin syön sitä ja tosiaan kannattaa, ettet synnytyksen jälkeen ole kun kalkkilaivan kapteeni.
Mun mies on farmaseutti ja häneltä on tää tieto tarkastettu. :)

Taas yks valitus/kysymys :) tänään useampaan kertaan on reidet mennyt ihan hapoille, en pysty jalkoja käyttämään muutamaan minuuttiin? Muiden kanssa kyseinen vaiva ilmaantunut vasta synnärillä...
Onko muilla asiasta kokemusta? Ei kylläkään ole supistellut tänään tms... Voisi tää meidän pikkunen pysyy masussa vielä muutaman viikon niin pääsis sinne 37+ viikoille...

Kiitos wildis! Ehkä mä voisin sittenkin kokeilla sitä rautaa, että vaikuttaako mitenkä oloon. Oon tällä hetkelläkin aika usein tosi kalpee. Puuroa, marjoja ja ruisleipää syön aikas paljonkin.

Maitoa tiputellut muutamia tippoja aina silloin tällöin mutta tosi vähän kuitenkin.

Äippä mulla sisäreidet meni kans hapoille ja kramppasi tossa sen viikon verran. Ihan kuin olisi jonkun kovan treenin tehnyt ja lihakset olisi tulehtunut. Meinasi pettää jalat alta aina, kun nousi ylös ja kävely teki tosi kipeetä sekä alavatsaa vihloi tosi ikävästi. Kävin pari kertaa lääkärissäkin noista, mutta olivat sitä normaaleja venymiskipuja. Nyt, kun ollut vähemmän rasitusta niin ei oo ollut noita enää kuin silloin tällöin vähän.

Lilith_mist mitä rautaa olet syöny? Mulla teki pahaa nuoruudessa toi retafer ja nyt oon syöny obsidania muissa raskauksissa, mutta tässä otin käyttöön ton nestemäisen ferroforten, ku obsidan laitto mahan niin kovalle. Ja mulla oli nyt pariviikkoo sit neuvolassa hb sen 124 ja raskauden alus 117. Th käski edelleen syödä rautaa et varastossa on sit sitä ja raskauden jälkeenki pitää syödä ku kumminki se laskee synnytyksessä..

Mulla tullu nyt muutamia pisaroita liiveihin maitoo ja aina synnytyksen jälkeen noussu maito ihan hyvin.. ekaa imetin täysin 3kk ja 5kk asti harvakseltaan, sai aivan kaameita raivareita.. tokaa imetin 7kk ja kolmatta 9kk... ite vaan kolmosen kohdalla unohdin syödä tarpeeks ni paino tippui niin alas et kaikki käski lopettaa imetyksen et musta jää jotain jäljelle. Nyt en aatellu ku sen 6kk imettää osittain ja opetan pullolle kyllä, että joskus pääsen käy jossain ilman lapsia...

Tääll ollu tuota että jalat menny hapoille ja melkein ihan olemattomasta jutusta. En oo kyll huomannu että mistä johtuis :/ vihlontaa juilintaa ja paineentunnetta kyll ollu sen lisäksi. Pari kertaa oli sellainen ku veitsellä leikattais tunne :/ onneksi tiistaina pääsee lekurille nii saa tarkistaa paikkojen kunnon.

Ny makaan sohvalla reporankana. Oli kyll mukava käydä siskon ja miehen veljen vaimon kanssa syömässä :) kuinka voikaan väsyä sellaisesta näin paljon :) ähkykin tuli ja tuli kyll höpötettyä paljon ja naurettua :)

Mua ei myöskään imetys tai synnytys kauheasti jännitä vaan aika sen jälkeen.. Miten osaan hoitaa vauvaa ja jos onki yöllä valvottava vauva niin miten jaksan väsymystä.. Ja miten miehen kanssa arki muuttuu!
Täällä on oltu kuumeessa koko vklp :/ Lihakset varsinkin jaloissa ihan hirveän kipeät.. Ei meinaa sängystä ylös päästä. Ja lisäksi paska lentää ja huono olo muutenkin :( Toivottavasti ei pieni oo vielä tuloillaan :o

Oijoi Pauliina! Mulla esikoinen enteili juurikin noin ennen ku synnytys käynnistyi :) mutta nuo olot meni eka ohi ja sit sen jälkeen alkoi tapahtua.

Mulla koko päivän tuntunu että ihan kun reidet ja nivuset ois hapoilla vaikka ihan sohvalla makaan. Tänään myös koko päivän tuntunu että joku pistelee puukoilla alamahaan ja alapää kans ihan hapoilla. Käytiin kävelemässä joku alle kilsan lenkki niin kaks kertaa joutu kokonaa pysähtymään ja oleen paikoillaa hetken kun alko nii paljo sattua. Onkohan tää kostoa kun eilen tuli harrastettua seksiä kunnolla ja pitkään :D

Terkkuja työmatkalta, vielä huomisen kun jaksaa niin sitten lomalle.
Massu on kolahdellut milloin mihinkin, onkohan se vaarallista? ? En tajua miten voi olla tämmönen tunaroija. Liikkeet onneksi on tuntuneet normaalisti, mutta silti...

Kertokaahan Saini ja Äippä mitä teille sanottiin noista neuvolassa/lääkärissä :)

Oi oi, alkaakohan täällä kohta vauvoja putkahteleen :rolleyes: jospa pikkuset malttais vielä muutaman viikon odotuttaa itseään! Kuinkas Tata ja Metsäläinen on jaksanut levossa?

Takaisin