Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mäkin kävin viimeksi neuvolassa eri vaa´alla niin viikon painonnousu oli sen mukaan 1,6 kiloa, mutta kun kävin kotona niin oli noussut vain muutamia satoja grammoja. Nyt tähän mennessä tullut se 10-11 kiloa tuota aamupainoa seuratessa. Kaksi kiloa tulee turvotusta ja muuta painon nousua päivittäin, jos illasta kattoo uudestaan.

Madonna mulla ainakin auttoi tuo canesten kuuri kutinoihin ja muihin epämiellyttäviin tuntemuksiin alapäässä.

Meinasitteko ostaa miehille isänpäivälahjoja? Tekin joille on ensimmäinen lapsi tulossa? Meinasin jotain pientä hommata ja tehdä jonkun kakun tai muuta herkkua :happy:

Mä hommasin miehelle lahjan :) ifolorilta tilasin mukin missä toisella puolella lukee I ❤ You ja toiselle puolelle sai teetettyä kuvan. Siinä sitte on teksti missä lukee: dad 2015 sit siinä on semmonen loading... juttu :p lisäks vähän karkkia :)

En meinannu hommata isänpäivälahjaa ku ei virallisesti vielä isä oo. Ens vuonna sitte. Oon sanonukkii, et turha ootella mitään. Ja hän on itse sanonutkin ettei tarvii ku ei oo viel isä. Omalle isälle ajattelin jotain pientä.

Huh ku kaupassa käynti on rankkaa, sai muutamat kipeet supistuksetkin aikaan. Alkaa olla aika haastavaa tämä elo ja olo, koko ajan tulee harkka suppareita ja veto on pois :(

Mitään erikoista ei viikonlopuksi, muutama kaveri on tulossa kylään ja hyvää ruokaa saatetaan pelata lautapeliä nimeltä mexican train.

Tänään 34+0 :D

Mä oon ihmetelly ku kaikki ilmottelee noita viikkonousuja painon suhteen aina neuvolan jälkeen. Oma neuvolatäti ei oo lainkaan semmosia merkannu. Johtuuko sit siitä et paino on noussu niin olemattomasti?

Meillä viikonloppusuunnitelmissa on käydä tänään ulkona syömässä "turkkilaisessa ravintolassa" miehen mukaan ja siitä sitte Bondin ensi-iltaan. La ja su sit ihan vaan rauhaksiin.

Onko teillä kellään ollu raskaus aikana "rasitteena" liian alhaisia sokeriarvoja? Ja jos on, niin onko lääkärit sanoneet siihen mitään että vaikuttaako se vauvaan? Oon mielenkiinnosta nyt mittaillut kotona, ja arvot on kauhean matalat.

Itse en kylläkään ole kuullut että alhasilla sokereilla mitään haittaa on, mulla on muutaman kerran ollu aamuarvot 3- 3.5 ja ei ne neuvolassa mitään sanonu ole...

Kyllä taas on niin limaiset päivät, ällöklönttejä ja vuotoa :/ yök...

Äippäx3, okei. Jos kauheasti tuppaa vielä tästä matalammalle menemään niin soittelen sit neuvolaan :)

Muokattu: Ite kans nyt tässä viime neuvolareissut menny kahden neuvolan väliä, kun molemmissa on sama neuvolatäti/kätilö töissä niin on silleen onnistunu. Ja sitten kun niissä on erilaiset vaa'at ja ne näyttää eri painoa.. Ai että mulla meinas mennä hermo edellisellä neuvolareissulla, kun mulla oli paino noussu mukamas kahden viikon aikana 2kg eli 1kg/viikko, kun vaaka vaihtu välissä. Hirvee saarnaaminen ja valitus alko heti, että pitäs seurata tarkemmin mitä syö ja kun on tuo radi ja kaikkee niin vali sitä ja vali tätä.. Mulla oo ensinäänkään koko raskausaikana noussu paino edes 5kg vielä ja kait tän Nappulan pitäs kuitenkin vielä kasvaa!!! Ja sokereissa ei oo ollu mitään heittoja ja kuitenkin yritän kattoo mitä suuhuni työnnän.. Vauva on kasvanu keskikäyrällä koko tän ajan.... Jäi todella huono fiilis, koska palaute ei todellakaan ollu mitenkään rakentavaa.. :(

Muokattu viimeksi:
Mulla on sokerit tosi alhaiset... Ei ole kukaan sanonut, että matalista sokereista olisi vauvalle haittaa, itselle lähinnä. Mulla alkaa hypoglykemian oireita pukkaamaan kun sokerit alle neljän, kolmen pintaan kun sokerit, niin olo on jo aivan kamala, tuntuu, että taju lähtee :( Ilman insuliinihoitoista diabetestä hypoglykemian raja on ns. terveellä ihmisellä niinkin alhainen kun 2,9, diabeetikolla taasen kun alle 4 menee, niin pitäs saada nousuun. Itelle kehotettu kaikki nopeet hiilarit karsimaan pois ja syömään harvemmin, eli täytyy vältellä kaikkea mikä provosois haimaa tuottamaan lisää inskaa. Rasvaa reippaasti niin ei sokerit sahaile. Neuvolassa terkka levitteli käsiä ja selitti kuin täytys syödä usein ja vähän kerralla, mut oli sit diabeteshoitajan kans jutskaillu ja hän oli tuota samaa sannonut kun yks toinenkin hoitaja, et harvemmat ruokailuvälit ja rasvaa tasamaan. Saakohan tästä sepustuksesta taas mtn selvää :D :D Niin ja liikunta/rasitus kans lisää insuliinin eritystä.

Nopea vilkaisu niin hypoglykemiasta tai siis matalista sokereista puhutaan kun arvot on alle 2.9. Jos saanen kysyä paljon sulla on ollu?
Jostain keskustelussa joku sano että siinä saattaa hapenkulku heikentyä vauvalle, tämä johtuen äidin huonosta olosta.

Onko noilla matalilla vs-arvoilla jokin yhteys esim. vauvan kokoon tai jotain?

Mulla on ollut kans välillä noi sokerit jotain 3-4 välillä ja ruuan jälkeiset arvot tunnin jälkeen vähän päälle neljää. Neuvolassa ei todettu asiaan oikein mitään.. Usein on huonoa oloa havaittavissa ruokailun jälkeen puolen tai jos, tulee liian pitkät ruokailuvälit. Omasta mielestä syön aikas terveellisesti ja tasapainoisesti hiilareita, proteiinia ja rasvaa.

Täällä huomenna käydään tytön haudalla ja illalla taloyhtiössä aarteenmetsästystä muksuille. Eli herkkuja luvassa :) Muuten menee viikonloppu tenttiin lukiessa, jei. Oon melkee 2kk kärsiny jatkuvasta päänsärystä. Pänttääminen ei enää oikee sovi mulle ;)

Kun mää oon jostain netistä lukenut että kun sokerit on 2-3 välillä niin se on vauvalle hengenvaarallista, mutta taas liian korkeat verensokerit ei. Oonkoha iha pöpejä lukenu? :D

JoSa mä luulen että jos olis noin matalat sokerit niin olis äidinkin pää vähä töttöröö tai taju lähtee niin voihan se ollakin vaarallista, itse nopeaan katsoin jostain keskustelusta niin siinä oli että vauvan hapetus saattaa kärsiä, en sit tiedä kun ei ole omakohtaista kokemusta kun näistä liian korkeista :/

Takaisin