Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ompa kumma muuten ku neuvolassa se vaaka näyttää ihan omiaan. Mulla toissa kerralla neuvolassa katottii paino, nii näytti 66kg, no nyt tänään ku oli neuvola, nii aamulla heti herättyäni kävin vaa'alla ja näytti 66,1kg, no siellä neuvolassa se vanhanaikanen, ei digitaalinen vaaka näytti 68kg!!! Sanoin kyllä että aamulla katsoin painon ja näytti kyllä 66,1kg ja että olen seurannut joka aamu sitä painoani kotona, mutta silti se täti merkkas sinne paperihin että olisin muka lihonnut taas parin viikon aikana 2kg :( Vaikka tiedän itte että enoo. Ei ole mun vika jossei ne voi hommata sinne toimivaa, kunnollista vaakaa eikä tuollasta vuoden nakki vaakaa, jonka kanssa saa vaan arvuutella sitä painoa..

Voi ei älkää piinatko mua joulutortuilla ja muilla herkuilla. Nää sairaalan eväät ei paljo himoja tyydytä. Perunat on aina kovia ja usein mulla jää koko ateria syömättä kun haju ja maku on ihan oksettavaa. Leipää on tullu puputettua aika paljo ettei ihan nälissään tartte olla.

Tytsy78, ja muut joilla ei liikkeitä tunnu. Kannattaa käydä kuunteluttaan sydänkäyrää. Mieluummin väärähälytys ja levollinen mieli kuin että ei mene äippäpolille ja asiat ei olis kunnossa...

Täällä tänään pikkuinen nyhvännyt koko illan oikeassa kyljessä ja riuhtonut kylkiluita. Ihan särkee... En tajua, miksi pitää väkisin yrittää olla niin reunassa kun koko toinen puoli mahasta ihan tyhjä ja löysä... Tilaa olisi, mutta ei "mä haluan oleilla juuri tässä ja viitsisitkö vähän siirtää kylkiluita ja venyttää kylkinahkaa, että mahtuisin paremmin??" aikamoinen töniminen menossa :D

Wildside_: et oo ainut jolla tekee pinaattikeittoa munalla mieli, mulla ollu useamman päivän sama himo, tai pinaattilätyt valkomunakastikkeella... Mulla ois tommone pakaste pinaattikeitto tuol pakkasessa, ja varmaanki huomenna illasta sen syön ja muksuille annan kalapuikkoja ja ranskiksia, ku niille ei pinaatti keitto uppoo...

Mulla kans pittää noita joulutorttuja kyl syödä vähän liikaaki ku tekee...

Nyt tänään on inhottavasti vähän kutittanu tuota alapäätä, ei haittaa pissatessa ja ei mitenkään kipeetä oo... valkovuotoki ihan normaalia... aattelin viikonlopun yli kattoo lähteekö kotikonstein paranee, eli jätän pikkuhousun suojat pois, tiukat housut(edelleen pidän siis omia leggareita kokoo xs jalassa, päivittäin), Karpalomehua ostin ja maitohappobakteereita syön.... aattelin myös käydä huomenna hakee cediral pesunesteen/öljyn ja canesten apteekista... Hiivaa mulla ei oo ikinä ollu eikä pissitulehdusta... mutta toisaalta itestä tuntuu ettei oo nytkään, vaan jotenki hautonu toi alapää... Mut jos pahenee ni sit lähen kyl tk:ssa käy... Seksiäkään ku ei olla harrastettu kohta kuukauteen jolloin siihen oisin voinu yhistää... mut kipee ja ahistava ei kumminkaan oo... Yks mitä luin ni stressi voi olla yks mahdollinen syy... jotenki tää isännän iltaviiikot alkaa ottaa aivoon ku noi pojat on niin vilkaita ja millään ei uskota/ kuunnella mitä mulla on sanottavaa... ja olla kiltisti.... Neiti kyl yrittää auttaa vähän väliä.

Tänään olin kans lähdössä koko sakilla kauppaan vaan aattelin et vien mummolaan lapset, eli anoppilaan... No anoppi ei tietenkään ollu kotona, mut onneks isännän kaks nuorinta veljee oli, ni sain lapset kumminki sinne vietyä... Kävin sit paikallisella kirpparilla ku haussa ollu edelleen se toppahaalari 56cm, vaan meinaa olla kiven kolossa ne koot käytettynä... no eipä siellä sitä ollu, mut yhen sain sit kaupasta viimevuoden mallia oleva -50% ja siitä viel tinkasin 5e pois :D mut sekin oli nyt 62cm... mut ehkä me sillä sit mennään... Rintareppu pitää viel löytää ku jos käy pikkukävelyillä koiran kans ja ei aina jaksa ottaa vaunuja... Saa nähä saanko mä kankaita ku tilasin semmosesta ku kankaita.com ja se maksu piti maksaa saksalaisellle tilille... sieltä ois tulossa vaunuihin vaunuverhokangas et saa siihen siistin eteen ja ei tarvi mitään rätti jne juttuja rakentaa...

Myös sokereita aattelin vähän vähentää tuosta mun ruokavaliosta, vaik emmä tiiä onko niillä mitään vaikutusta... Satsumat on kyl nyt niin hyvii et niitä vain söis.. Just ostin 2kg, ja nuorimman pojan satsuman syöntiä pittää jo ihan rajoittaa ku saattais syyä vaikka kuinka monta... kuten itekki söisin :D

Tulipa romaani vaan haittaaks se... :) huomaa et ei oo puhunu monneen päivään ku miehelle ja lapsille :D :D :D

Satsumia ja hedelmiä mennyt täälläkin aikas paljon :p Herkkujakin menis koko aika mut oon yrittänyt vähän hillitä niiden syöntiä, kun liikkuminen vähentynyt.

Airam sama täälläkin toista puolta mahasta venytetään pääasiassa koko aika :hilarious: oikealta puolelta yrittää tunkea sekä lonkkaluu että kylkiluiden alle yhtä aikaa.

Ihanaa, kun tällä viikolla on pystynyt liikkumaan jo hiukan paremmin, vaikka aika nopeesti väsähtääkin. Äskön taisi tulla muutamat sukkapuikko kivut!

Lilith oon itse huomannu saman että neuvolassa vaaka tuppaa näyttään enemmän kuin kotosalla, mutta siihenhän voi vaikuttaa myös se kun neuvolassa mennään kaikki vaatteet päällä vaakalle plus on vielä syönytkin aamupalaa ellei jo päivällistäkin ja sekin vaikuttaa millon on käynyt kakkosella :D ite mietin pitkään mistä se johtuu että neuvolassa painan enemmän mutta älysin että kotosalla meen heti aamusta alusvaatteilla vaakalle ja neuvolassa on kaikki vaatteet päällä yms

Joo ja toi kakkonen tosiaan vaikuttaa. Naureskelin yks päivä ku kävin ennen vaa'alla ja näytti ihan järkyttäviä lukemia. Hihihi sit ku kävin kunnon kakkosella, niin kirjaimellisesti putos kaks kiloo :D Oikeesti se oli semmonen "apua sitä tulee lisää" -kakka :D ompas taas jutut aamusta :D

Millasia pyyhkeitä ootte hommsnnu vauvalle pyllypyyhkeiks? Siis froteepyyhkeitä, mut ihan niitä isoja suihkuun tarkotettuja vai jotain käsipyyhkeen kokosia? :)

Hedelmiä menee täälläkin paljon. Suklaa himo on pari viikkoo vaivannut. Ja joulutorttuja on tullut syötyy muutamana iltana, kun ne on vaan niin hyviä :)

Kiitos vinkeistä! Pitääkin kokeilla noita,kun närästys iskee.

Miä sanoin kanssa kerran neuvolassa,että vasta olin kotona punninnut itseni ja näytti 2kg vähemmän. Sanoi vaan että hän merkkaa aina korttiin sen lukeman,mitä neuvolan vaaka näyttää :P
Nyt näyttäis nimittäin,että olisin 2kg laihtunut,mutta tuskin sitten pitää paikkansa :P

Hitsit kun ei uni meinaa enää tulla. Heräsin jo pari tuntia sitten siihen,että huono olo. Kävin ottamassa hieman ruisleipää,mutta silti vähän etova olo :(
Jos hetken vielä makoilis ja sitten nousis suosiolla ylös.

Onkos teillä minkälaisia viikonloppu-suunnitelmia? Vietättekö pyhäinpäivää vai halloweenia? :)

Aamuja täällä pieninkin nukkui vihdoin hyvin, itse rupesin sitten miettimään synnytystä niin ei uni meinannut tulla ennen puoltayötä ja sitten näin niin ihme unia... No mut paremmin saanut nukuttua kun parina viime yönä:)

Wild mä olen ostanut Ikeasta ihan niitä mini pyyhkeitä, ne on pienempiä kun normi käsipyyhkeet ja just passeleita pikku pyllyn kuivaamiseen:)

Meillä ei pyhäinpäivää tms vietetä, varmaan miehen kanssa katsotaan joku kauhuleffa mutta siihen se varmaan jää... Hyvä syy kyhnyttää kainalossa ilta ja yö;)
Jouluvalot ja koristeet tekis mieli kaivaa piiloistaan ja koristella kotiin joulu:)

Mulla neuvolan vaaka näyttää aina neljä kiloa enemmän kun oma kotivaaka. Empä oo sit paljoa painostani stressannut, kun joka vaa'alla tulee kuitenkin eri lukema. Neuvolassa päätettiin, että painon nousua seurataan heidän vaa'alla, ite painolukema ei oo pääasiassa vaan se, paljonko on tullu lisää tai vähentyny.

Sale, sama juttu varmaan mulla, et toi edes oleva istukka vaikuttaa niin, että ihan pienet liikkeet ei tunnu. Muutenkin pitää usein käsi laittaa mahan päälle, että tunnistaa liikkeet. Toisaalta eipä sitten usein satukaan :) kunhan ei potkuillaan vahingoita istukkaa :O taas on rauhallista masussa, mut illalla oli liikettä normaalisti. En vielä panikoi......

Ja Ansku, en todellakaan tykkää sun kaverin surusta, vaan sun ohjeesta. Juuri tuota kohtukuolemaa tässä enää pelkää. Samalla lailla kun alussa keskenmenoa. Välissä en ole niinkään pelännyt mitään. Voimia sun kaverille <3

Ja nyt ylös ja alkaa viimeinen työpäivä ennen mammaloma!! :) :)

Vaikka kun tässä lukee kuinka teillä monella myllertää mahassa edelleen näillä isoillakin viikoilla, niin saas nähdä, ehkä mä löydänkin itseni vielä äippäpolilta käyrää ottamasta. Jos siellä olis joku huonosti, niin tapahtuukohan se pikkuhiljaa ja aaltoillen se voinnin huononeminen vai kerralla? Kun välillä kuitenkin normiliikettäkin kai?

Ite herkuttelen lähinnä ruualla, tulee tehtyä niin perrrrrkeleen hyvää ruokaa :D Oikeiks herkuiks miellettävät yleensä on sit onneks (omaan ruokavalioon) terveellisiä, esim mustikkapannacottaa tuli viime viikolla herkuteltua ja eilen kasviksia omatekosella dipillä :) Hedelmiä en ton refluksin takia pysty juuri mitään syömään, mut nyt nuita makeita satsumia menny jonkin verran, ne vaan kuuluu joulun odotukseen! Kromihan on yks ravintolisä joka vaikuttaa makeanhimoon ja toki säännöllinen ruokarytmi ja kunnon yöunet. Ja ei kai sillä herkuttelulla niin merkitystä, jos määrät pysyy kohtuullisina ja ei painossa näy.

Tota painohommaahan voi ihan kotonakin testata, et iltapaino saattaa olla useitakin kiloja enemmän. Vaatteet tosiaan painaa ja ruoka. Litran vettä jos juo, niin sehän tekee jo kilon lisää. Mua ei oo kyl henkilökohtasesti se neuvolan vaaka kiinnostanu ja ihan naurettavaa kun painonnousu laitetaan gramman tarkkuudella viikkoa kohden :D Kotona mittailen aamupainoa välillä ja katson, että suunnilleen tasaisesti nousee.

Meillä ostettuna vauvalle ihan tommosia käsipyyhkeen kokosia pyyhkeitä, kätevämpiä käytössä, kun eihän se vauvan peppu niin kovin iso ole :P Saapahan vaikka jokaisen käytön jälkeen pyykkiin kun ei vie niin tilaa pesukoneessa :)

Närästykseen (tai no itellä ihan refluksiin) auttanut ruokavalio ja syömisen rytmitttäminen. Ruuan jälkeen pitäs pysytellä pystyasennossa ja iltasin n.3h ennen nukkumaanmenoa viimeset syötävät nassuun ja sen jälkeen vaan vettä pieniä siemauksia jos janottaa. Ruokailun yhteydessä ei pitäs isoja määriä juoda, jotta mahahappo pääsee toimimaan ruuansulatuksessa mahdollisimman tehokkaasti, ruokien välissä sit muistaa juoda kunnolla. Ruokailuvälien pidentäminen auttanut, kun pumppu ei jatkuvasti pukkaa happoa, saa elimistö levätä välillä. Ekana jättäsin pois ruokavaliosta suklaan, raa'at sipulit, sitrukset, paprikan, raa'an kaalin, kurkku kannattaa kuoria ennen syömistä ja kahvi kannattaa vaihtaa ihan tummapaahtoisimpaan kun ei sisällä parkkihappoa. Maitotuotteet neutraloi mahahappoa ja helpottaa poltteeseen ainakin ensiapuna. Jokaisen kohdallahan noi ruuat vähän vaihtelee, että mikä aiheuttaa pahimmat poltteet. Sikäli ollut itellä helpompaa setviä raskausaikana, mahaportin entisestään löystyttyä, että mikä sopii ja mikä ei kun oksentamalla tulee pihalle hyvin herkästi. Muutaman kerran palanu ihan verelle kurkusta alas päin :( No mut, näillä mennään, todella vittumainen vaiva, mut kyl tulee melko hyvin ruodussa pysyttyä kun seuraukset on mitä on...

Ei oo viikonlopulle suunnitelmia, kun pyhä tosiaan sulkee kaupatkin :D Esikoinen menossa kaverilleen ja siellä jtn halloween-juttuja. Meillä ei ole tapana ollut juhlia. Joulukorttikuvat pitäs jaksaa napsia, ekaks pitäs vaan katella onko mitään sopivia siistimpiä vaatteita muksuille. Tänään ois viikkosiivous, ei jotenkin nappais tän viikon unisaldolla, mut pakko se vaan edes hutasemalla siivota.

Mukavaa viikonloppua kaikille mammoille! :)

Ja paino vaihtelee varsinkin naisilla muutenkin ihan hirvsti päivän aikana ja päivästä toiseen. Päivän aikana kertyy nesteitä ja tosiaan ruoat ym. vaikuttaa. Aamupaino ainoa luotettava vertailtava arvo (ja sekin voi päivittäin mitattuna heittää paljonkin). Mun neuvolakortti on melko huvittava näky, kun käyn vuoronperään neuvolassa ja äippäpolilla ja neuvolassa paino katsotaan aina vaa'alla ja äpolilla kysytään aamupaino. Painokäyrä siis vetää mukavaa kiemuraa parin kilon välillä ja silti neuvolantäti on muka laskevinaan, kuinka paljon on tullut plussaa tai miinusta... Ja edelleen ollaan kuitenkin lähtöpainon alapuolella, joten muutoksia ei oikeastaan ole tullut sitten viikon 12...

Warheartin neuvot on kyllä hyvät. T. Toinen refluksikko.

Täälläkin neuvolan vaaka heittää ainakin kilolla. Todella ärsyttävää, mutta onneksi paino ei nyt muutenkaan oo kamalasti noussu.

Satsumat on mullakin himon kohteena. Ne on tosin joka vuosi ilman raskauttakin. Ite en oo kauheesti hedelmien syöntiä rajoittanu vaikka radi onkin, tosin pysyy noi päiväarvot onneksi hyvinä. Ja nyt on pysyny aamuarvotkin tuolla insuliinilla vihdoin!

Me vietetään halloweenia/pyhäinpäivää ihan hautausmaalla käymällä. Oon pienestä pitäen rakastanut hautausmaata pyhäinpäivänä. Pimeää ja täynnä kynttilöitä. ❤ Ruoaksi sitten tacoja jonkun hyvän leffan kera. Jouluvalot laitoin olkkariin jo alkuviikosta. Naapurit oli laittanu heti meidän jälkeen, heh. Vois kyllä tytön huoneeseen laittaa valot myös. :)

Menee ihan kamalaksi tämä yövalvominen. Pissalle kun menee ni se on sitten siinä. Kissakin herää joka kerta riehumaan ja raapimaan ovia kun en päästä makkariin. Sitten on kuuma/kylmä.. Kaikkia outoja ajatuksia pyörii päässä. Päivisin alkaa väsyttää niin hitsisti ettei meinaa saada mitään aikaiseksi. Esikoisestakin valvoin, mutta silloin pystyi päivät vain lepäilemään. Eipä onnistu enää. :D

Pystyyköhän sitä itsekin syömään mandariineja nyt joulun aikaan näiden sokereiden kanssa... Pitää kokeilla. Mulle yleisnimitys noille hedelmillä on aina ollu mandariini, vaikka klementtiinit niitä parhaimman makuisia taitaa ollakin. Aina jossain vaiheessa ennen joulua uskallan maistaa, olisiko ne jo hyviä ja yleensä on, sitten syön niitä moooonta päivässä, kunnes niihin tulee joulun aikaan/jälkeen siemeniä ja sitten syön seuraavan kerran ekan mandariinin taas vuoden päästä. Mullekin siis ehdottomasti "joulunajan herkku".

Minä ilmoitan neuvolassa aina aamupainon vaikka käynkin vaa'alla siellä töröttämässä. Enkä sano, että tämä on sitten aamupaino. Monesti minulla nla aika vasta iltapäivästä niin oon siihen mennessä kerennyt syömään aamupalasta välipalaan ja vessahätäkin saattaa jo olla :D

Tää päivä menee kyl töissä pelkällä tahdon voimalla.kauhee kiire saada kaikki tärkeet tehtävät valmiiks ennen mammalomaa. Vielä 13 työpäivää tän päivän jälkeen (jaksaajaksaa!)

Me ei miehenkaa juhlita.mies töissä ja mä varmaan vaan nukun.ajatuskin jonnekin lähtemisestä kuulostaa rankalta. Vauvan vaatteita varmaan pesen ja sairalakassi vois olla jes

Takaisin