Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Warheart meilläkin nää lopettanut päikkärit viimeistään 2v, mutta jotenkin tuntuu että tää tarvii me 1h unet puolilta päivin, sammuu päivällä ja illalla kun samoin tein kun sänkyyn laittaa... Ajattelin katsella tämän viikon jos tosiaan vaikuttaa tää kellojen siirtely ja ensi yöksi panadolia jos hampaita. Hitsi kun se ei anna katsella tonne suuhun enkä kyllä sormia uskalla suuhun laittaa, olen aikas kiintynyt mun sormin:D
Jos ei vielä ensi viikollakaan suostu nukkumaan niin sit lyhennän päikkäreitä tai jätän kokonaan pois:/

Jospa toi kellojen vääntely sit vaan sekottanu, kyllähän sen yleensä selkeämmin huomaa, jos ei päikkäreille enää tarvetta, kun nukahtaminen vaikeutuu ja iltasinkaan ei meinaa saada nukkumaan.. Jospa se siitä, tsemppiä! :)

Joo me jätettiin vanhemmilta unet pois kun ei enää jaksanut tapella nukutuksen kanssa, päivät ja illat taistelua... Mietin kans jos antaisin valvoa tänään pidempään kun normaalisti jos se olis sit niin väsynyt että ei jaksa herätä yöllä! Jospa nyt sais muutamat kunnon yöt nukuttua ennen kun tsirppa syntyy:)

Mä luulen äippä, että on kyse jostain vaiheesta, meillä oli ainakin kakkosen kanssa just tossa iässä.... Ärsytti kyllä kun itekkin odotin sillon kaksosia ja olis uni maistunut sillon kun pysty nukkumaan... Mutta valitettavasti en ite ainakaan keksinyt mitään toimivaa, se vaan sitten meni itestään ohi jossain vaiheessa...

Mie se heräsin kans viime yönä parin tunnin välein :l mielelläni oisin nukkunu enemmä ! D: muutenkin ollu nyt niin huono tuo unenlaatu kun issiaskipu vaivaa ja jostain syystä vauvan liikkeet vihloo välillä kovastikkin :\ mutta onneks liikkuu <3

Äippä, oon mukkiksen kanssa samoilla linjoilla, että ois joku vaihe. Tuli myös mieleen että aistisko jollain lailla tulevan muutoksen ja oireilis huonosti nukkumalla. Hampaitaki tietty voi tehdä, että jos kokeilis sitä panadolia esim ku yöllä herää.
Musta ei ainakaan kuulosta että nukkuis liikaa päivällä, tietty jokainen lapsi on erilainen unen tarpeessa. Meidän 4 ja 5 vuotiaat nukkuu 1-2h päikkärit päiväkodissa (kotona ollessa ei kyllä enää pitkään aikaan) ja silti nukahtaa 21 jälkeen.
Toivottavasti pian alkais nukkumaan, että saisit ennen vauvan tuloa nukuttua yöt!

Minäkin veikkaisin tota kellojen siirtoa unihärväyksien syyksi. Meillä esikko heräs alkuviikon iha mite sattuu ja nyt on sit vakiintunut siihe 6:40. Samalla unet lyhentyny n. tunnilla. Toivottavasti alkaa pian teilläki tasaantuun!

Ootko Wildside menossa valmennukseen Joensuuhun tai käyny jo? Me mennään 14.11, kun en ole ennen Joensuussa synnyttänyt.

Lilith mä sain tytön rinnalle jopa 10min ja mies leikkasi sitten napanuoran vaikka ennenaikainen synnytys olikin. Vasta sitten tyttö vietiin tarkempiin tutkimuksiin. Arvokkaat 10min, oli se niin häkellyttävän uskomaton hetki.

Anksu kävin tässä omalla paikkakunnalla valmennuksessa kun joensuuhun on matkaa 130 kilsaa. Meille järjestetään tänne omat. Tosin meillä on myös mahdollisuus päästä tuonne joensuun keskussairaalan valmennukseen jos halutaan. Miehen kanssa vielä mietitään sitä. Minäkään en ole aiemmin joensuussa synnyttäny ja olis kyl kiva. Vaikka me ollaan muuten kyllä jo käyty siellä kattelemassa paikkoja, mut esittelykierros olis ihan toista luokkaa. Oon siis ite vasta muuttanu tänne Pohjois-Karjalaan kuopiosta ja silleen aika tuntematonta seutua. :)

Mä taas valvoin, kun vauva liikkuu tosi vähän :/ kyl mä aamulla sen 10 sit sain laskiessani aamupalan jälkeen, mut silti. :(

Täällä nukuttu peräti hyvin, mutta aamuyöstä yritti painajaiset alkaa jylläämään :/ Ei ihan painajaiseksi mennyt, mutta ahdistavaan oloon kyllä heräs. Josko Kaurapuuron ja mansikkahillon voimalla kohti neuvolaa :)

Täälläki levoton yö takana. Eka likka kitisee ja pyörii omassa sängyssään tunnin ajan ja sit nukahtaa hetkeksi kunnes päättää sit tulla viereen nukkumaan. Sen jälkeen ny sit jotenki sai taas jotenki nukuttua.
Masuasukkikin jotain kaivantoja suoritti eilisillan ja yön ku tuntui että lantioluut ja persluutki rutisee kipiästi ja paineen tunne kohdunsuulle. Välillä oikein ponnisti varpaat kylkiluita vasten :D
Tyksissä pesivät kyll salissa jo vauvan sillä välin ku itte sain tikkaukset. Ja sit osastolla opettivat sit mullekin pesuhommia. Paitsi että usein oisivat olleet kyll vaan hakemassa muksun mutta itte yritin sit kipittää perässä kattomassa että mitä tapahtuu :)

Äippä, mun siskon lapsilla oli molemmilla suunnilleen ton ikäisenä sellainen painajaisvaihe, lapsi heräs monta kertaa yössä, vaikka oli siihen asti hyvin nukkunu. Esikoisen kanssa siskoi nukkui kuukauden siinä lastenhuoneen lattialla patjalla. Ja eihän ton ikäinen vielä osaa hirveesti kertoa, että miksi heräsit.

Hilla tota en edes ajatellut... En sit tiedä mikä ongelma kun se herää niin se juttelee ja huhuilee äiti ja isiä. Ja sit kun käsken takas nukkumaan alkaa se väsynyt kitinää:( varmaan jos painajaisia olis niin heräis itkien? Voi kun se osais kertoa mikä mättää!
Itse olen kallellaan hampaisiin tai tohon kellon veivaukseen, tai ehkä kuuhun? Itse meinaan ainakin olla vähän kuuhullu;) täysikuu oli siis tiistaina, joten aika hyvin täsmää...

Äippä, itte oon huomannu että esikoisella ja masuasukilla on sama rytmi tavallaan. Silloin ku esikoinen kitisee niin masuasukkikin laittaa ranttaliksi. Ja meillä ainakin kaivellaan sormet suussa koko ajan toi likka. Meillä ei unirytmiin kyll oo tuo kellon siirtäminen näkyvästi ainakaan vaikuttanut. Ja tuonne suuhun kun ei viitti itte mennä kattoo ku ittekin tykkään sormistani :) Toivottavasti pian tasottuis teillä unet. Tavallaan vois toivoa että levottomuus johtuis hampaista kun se menee ohi kuitenkin varmimmin :)

Meillä lopetettu 2 vuotiaana päiksyt, ku nukahti illalla vasta 23 jälkee, jos nukku päivällä! Ja 3kk iästä asti välillä heräilly öisin, niin et on valvonu esim 03-06. Rasittavaa! Ikinä kuullu vastaavaa eikä kukaa oo osannu antaa siihen ees mitään vinkkejä. Mut ite huomattiin, et herää AINA yöllä jos laittaa jo kasin maissa nukkumaan. No arvatenkaan aamuheräämiset ei oo meillä ongelma. Herää kybältä, jos vaa antaa nukkua. Ihan uskomaton sisäinen kello! On ne kaikki yksilöitä ❤

Mä taas valvoin, kun vauva liikkuu tosi vähän :/ kyl mä aamulla sen 10 sit sain laskiessani aamupalan jälkeen, mut silti. :(
Jos liikkeet muuttuu normaalista niin ei ole turhia käyntejä näytillä. Mieluummin liian herkkään... Mun ystävän tyttö menehtyi kohtuun ja oon itse kans tosi hermostunut jos tuntuu hiljaisemmalle.

Tuntuu, että pienten lasten kanssa mennään vaiheesta vaiheeseen. Aina yhdestä vaiheesta selvittyä tulee uus. Meillä poika lopetti päiväunet joskus 2 vuotiaana, kun en jaksanut joka päivä kädenvääntöä unille menosta. Uni aika meni siihen, että yritettiin saada nukkumaan. Tyttö nukkuu vielä päiväunet päiväkodissa ja kotona, mutta lyhentänyt niitä. Menee vielä helpommin nukkumaan kuin poika aikoinaan. Yöt poika nukkunut paremmin pienestä asti kuin tyttö. Tietenkin pojalla oli jossain vaiheessa sellainen vaihe, että heräs yöllä kiukkuamaan ja siitä ei meinannut tulla loppua :/ Tyttö taas heräili joka yö vähintään kerran 2 vuotiaaksi asti. Eli kaikki lapset niin erilasia.

Takaisin