Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä ei ole ongelmaa noiden vierailijoiden kanssa, kaikki suku yms. kun asuu tuolla väh.600km:n päässä. Ärsyttää vaan sellanen, että mies saa aina kaikki onnittelut ja mulle ei soita oikeestaan kukaan, vois ny ees tekstarin laittaa vaikka, en mä siitä häiriintyisi, tuntuis vaan mukavalta :(

Esikoisen saatua synnärille paineli itse itsensä kutsuneita puolituttuja ja kavereita joita ei ollut nähnyt koko raskauden aikana mutta heti lapsen syntymän kuultua alkoi seuraavana päivänä painella vierailuaikaan paikalle perhehuoneen täydeltä väkeä jotka totesivat että pakko päästä näkemään (itsellä silloin raihnainen olo kivuissa mutta ei siinä tilanteessa ruvennut pois hätyyttämäänkään), olisi ollut mukavampi että kiinnostusta näkemisestä olisi ollut aiemmin raskauden aikana tai sen jälkeen kun ovat sittemmin olleet kovin kiireisiä eikä aikaa nähdä missään välissä. Riitojakaan ei ole ollut niin miettinyt vaikuttaako elämäntilanteiden erilaisuudet. Saa nähdä tekevätkö samanlaisen "nyt meillä onkin sitä aikaa nähdä"-sisääntuloyllätyksen tällä kertaa, sanoin jo yhdelle viime synnärikäväisijöistä jolla ei koko raskauden aikana ole ollut aikaa nähdä hetkeäkään kyselyistä huolimatta mikä mieltäni painoi niin kumma kyllä heti oli aikaa nähdä useamman tunnin vaikkei aiemmin ollut kuukausiin aikaa edes muutaman minuutin tervehdykseen kasvotusen. Sanoin jo miekkoselle etten halua synnärille tällä kertaa kuin vain lähisuvusta tyyliin isovanhemmat sekä kummit käymään kun niistä tietää että ovat myös muutoinkin pikkuisen elämässä aktiivisesti läsnä :)

Musta tuntuu, et välttelen vierailijoita. Tuntuu vaa, et synnytyksen jälkee en ehkä kestä vierailijoita. Vähän pelottaakin miten reagoin...

Mut en välitä muiden mielipiteistä. Saavat luvan sopeutua. Ja osaa oonki jo varotellu asiasta. Tai vähän luulen, et varsinkin tietyt sukulaiset joutuu pannaan (ne jotka ei oo kaikkein lähimpiä).

Niin kai sitä pitäis suoraan sanoa.. Oon vaan niin arka sanomaan :/ Isovanhemmat tietty ovat tervetulleita heti kun mahdollista, mutta muita en synnärille haluais.. Kotiin saa kyllä sitten hetimmiten tulla muitakin sukulaisia ja kavereita pientä ihmettä katsomaan :)

Mä taas saattaisin jopa loukkaantua, jos ei lähimmät sukulaiset haluaisi tulla synnärille vierailemaan, mikäli se on mahdollista. Veljenkin lapsia käytiin Porissa aikoinaan katsomassa, vaikka siellä oli ohjeena, että vain isä (ja sisarukset kai) saa vierailla. Ja rotinoille odotan kanssa porukkaa, kunhan kotiin päästään, karjalaista perua kun on osa suvusta. Toki fiilis voi olla ihan erikin, sitten kun on 18h synnyttänyt ja just pyyhitty viimeiset hiet otsalta ja heti olis joku kyläilemässä... Kaipa se riippuu tilanteestakin.

Isovanhemmat saa tulla mielihyvin synnärille. Tietenkin vähän mun oman jaksamisen mukaan, mutta jos synnytys ihan hyvin menny eikä pienellä mitään ongelmaa niin tervetulleita ovat. Muita vierailijoita en sinne sitten haluakkaan

KSKS:ssa on puoliso ja sisarukset 8-20 ja isovanhemmat 17-19 muistaakseen. Kuitenki oon kuullu et muutkin sais käydä et ei ne siihen puutu. Mut kun en mä halua muita sinne edes käymään :/ Vauvan tuleva kummitäti on vaan ilmoittanut et hän tulee heti kun mahdollista, miten kehtaa sanoa ettei käy :(
Sanot et ekan kerran mahdollista on sit ku ootte rauhassa asettunu kotiin..

Te, jotka ootte jo lapsia saanu, niin synnytyksestä. Saako sen vauvan heti rinnalle synnytyksen jälkeen jos normaali synnytys ja kaikki menny hyvin? Pestäänkö vauva eka, leikataanko napanuora eka, vai saako vauvan heti rinnalle?

Lilith saa suoraan syliin, ennen pesuja ja napanuoran leikkausta :) siis ainakin jorvissa.

Täällä ollaan oltu hereillä jo 2h ja yritän saada pienintä takas uneen... Mitä tääkin nyt on kun ei suostuta nukkumaan? Kun ennen nukuttu yhteenputkeen koko yö??? Väsyttää!!!

Synnytysvalmennuksessa sano kätilö, että vauvaa ei edes pestä kun vasta kotiin lähtiessä kun se lapsenkina suojelee ihoa niin hyvin. Toki jos joutuu vaikka välilihan leikkaamaan ja vauva ihan veressä niin se kylvetetään sit, mut muuten vasta kotiin lähtiessä. Ja isä saa napanuoran kuullemma katkasta jos haluaa. Näin ainaki joensuussa käytännöt nykyään.

Hoh hoijaa kun hyvin nukuttu yö takana:(

Espoossa isi saa opetella jo salissa pesua kätilön kanssa, eivät siis hinkaa kaikkea kinaa pois mutta peseet veret tms pois, niin ne käytännöt on erilaiset :)

Esikoisen synnytin Hyvinkäällä (oli muuten ihana paikka synnyttää ❤️). Vauvan sai heti rinnalle ja isä sai leikata napanuoran, jonka jälkeen vauva sitten kylvetettiin jne.

Joo niin vaihtelee. Joensuussa kuullemma vaan pyyhkästään vauvasta enimmät pois. :)

Täälläki herätty aamuyöstä ja ukolle laittamassa aamupalaa. Illasta ajattelin keitellä puolukkapuuroo kun ukko on myöhään töissä kun koulutus on, tulee joskus 10 aikaan illasta vasta. Ja mulle ku ei autoo jää, niin joudun kotona keksii tekemistä. Varmaan on iltaan mennessä pesty kaikki pyykit ja siivottu kämppä lattiasta kattoon :D

Kysissä esikoinen pestiin sillon salissa (isä sai pestä) sekä harjoiteltiin kotiin lähtiessä pesua, kakkosta ei pesty. Kysissä ainakin viimeksi sanovat, että kina suojaa vauvaa ja jos ei tarvetta opetella pesemään vauvaa tai vauva ei ole likainen niin kotona vasta pesu. Normaali synnytyksessä vauva suoraan mahasta rinnalle sitten kun istukka tullut äiti tarvittaessa ommeltu, punnitaan vauva, mitataan pää jne. Sen jälkeen annetaan vauva takaisin.

Itse pitäis käydä hakemassa postista isille tullut lahja ja viedään esikko kerhoon, kaikken ruuanlaiton ja astiahuollon lisäksi... Mies saa hoitaa muksujen kylvetyksen,
imuroinnin ja kaupassa käynnin muksujen kanssa niin itse saan iltapäivällä pienet unet:) tässäpä hyvä sotasuunnitelma!

Onko kellään mitään ideaa miten ihmeessä mä saan ton meidän 1v8kk likan nukkumaan? Tosiaan tää oli toinen yö kun se herää keskellä yötä eikä halua enää nukkua... Päkkäreitä nukkuu vaan yhdet ja sekin hätäiseen 1h. Nukkumaan mene 19.30-20.
Onkohan tää joku vaihe, tietysti saattaa olla tulossa uusia hampaita kun sillä ei ole vielä takahampaita. Ennen tätä nukkunut todella hyvin yön heräämättä kertaakaan! Hyvät vinkit tervetulleita :)

Ei tuolla K-SKS:ssa kyl kovin paljoa katella, et ketä vieraita pyörii ja missä :( Sinne huoneeseen kun sais tosiaan vaan isä ja sisarukset tulla, nin paskat, kyl siellä oli naapurilla puol sukua pällistelemässä.. Ei ollu kauheen mukava siinä ovea lähempänä olla kun kesken epparihaavan tarkastelun paukkas kauhee lössi siitä ohi... Ite en kyl halua ketään muita ku miehen ja muksut synnärille käymään, tarkotus ois kuitenkin levätä synnytyksen jälkeen, onhan se raskas kokemus vauvallekin. Tarkoitushan sieltä ois kotiin päästä heti kun mahdollista, niin tulkoot haukkaat meillä sit käymään :) Raskausaikana ei oo paljoo kavereita näkyny, ni enpä usko kamalaa ruuhkaa tulevan.

Tuolla kans vauvan saa heti rinnalle ja isä saa sit halutessaan katkaista napanuoran. Eka imetys tapahtuu enneen punnitusta. Vauvaa ei pestä, ellei ole just kamalasti verta.

Äippä, minkäs ikänen tää teidän valvoskelija on? Jos päivällä tulee nukuttua liian paljon, ni katkoo sitten yöt? Tai voihan ihan tuo kellojen veivailukin vaikuttaa jos herkempi lapsi kyseessä. EDIT: näköjään tonne väliin jo iän ehditkin kommentoida, eli voi olla kyse siitä, että nukkuu liikaa. Meillä molemmat muksut jättäny noin 1,5v iässä päikkärit pois ja selkeästi yöt rauhottuivat.

Täällä kans valvottu puoli yötä. Vaan kyllä nyt uni maittais. -.-

Mä en esikoista tainnu edes saada rinnalle. Pestiin, puettiin, kapaloitiin ja laitettiin sänkyyn mun sängyn viereen. Muistan kun jäin yksin huoneeseen ja mietin että mitä tuolle pitää tehdä jos se alkaa huutaa. :D Nyt haluan heti rinnalle ja että mies sais leikata napanuoran vasta hetken päästä.

Yleltä muuten alkoi aika kiva uus sarja imetyksestä. Toki käsitellään paljon taapero - ja tandemimetystä, mutta myös imetystä ylipäätään. Eilen oli just juttua tosta ensi-imetyksestä synnytyssalissa.

Täällä kans ku on äitiysloma jo käytännössä alkanut tutkielman palautuksen ansiosta, niin päivät touhunnu ties mitä. Kuluu aika niin hitaasti päivisin! Virallisesti äitiysloma alkaa 1.11. aikaistettuna, vaikkakaan päätöstä äitiysrahasta ei ole vielä tullut... Ihan pikkasen stressaa, mitä sieltä tulee.

Takaisin