Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hyvä Lilith, että tapaaminen sujui. Uskon kans, että ovat vanhoja kaivelleet nähdäkseen, miten sinut oot menneisyytes kanssa. Oot hyvin osannu vastata! Jos olisit vaikka hermostunut tai kieltänyt kaiken, niin se kertois siitä, että menneisyys on käsittelemättä ja voi aiheuttaa ongelmia myöhemmin.

Mä sanoisin, että teillä on kaikki paremmin ku hyvin, kun osaat niin fiksusti ja kypsästi suhtautua asioihin :)

Laitoin viime torstaina Kelaan hakemukset sisään ja nyt oli pakkaus tullut. Töistä lähtiessä sen hain ja innolla illemmasta alan hypistelemään kunhan ensin sais nukuttua tän päänsäryn pois..

Te joilla oli negatiivinen veriryhmä ja joudutte kokeisiin että onko sikiöllä myös..niin millä raskausvkoilla menitte/meinaatte mennä?

HUH! Pakko oli vilkaista :wideyed: Nyt ehkä vähän pelottaa. ... :nailbiting:

Joillakin ei tuu vatsaa nimeksikään ja sit joillain tulee paljonkin. Itte ehkä hiukkasen järkytyin :D Tuskinpa tuota kannattaa kuitenkaan pelätä :) Eipä se viimeisen videon nainen kovin ankealta näyttänyt :) Lähinnä ittellä tuli mieleen, että ihan sama jollekin sf-mitalle :) Itte meen jo yli yläkäyrän niin on varmaan noikin menneet :) Eihän sitä toisaalta tiedä millaiset raskaudet heillä ollut.

Jemina, mulle anto neuvolas tarkat ohjeet. Olisko ollu 24+ tai 25+ kun kävin? En muista enää....

Sf-mitoista kuulin, että ne saattaa heittää mittaajasta riippuen useita senttejä. Muutamilla tutuilla se ei lisäksi kertonut vauvan koosta mitään. Tyyliin normaalilla sf-mitalla jättivauva ja yläkäyrän ylittävällä ihan keskikokoinen. Mahtaako sen idea sitten olla enemmän vaan seurata tilanteen kehitystä?

Onko täällä muuten ketään muuta yli 30 v. ketä ei neuvolasta määrätty sokerirasitukseen? Olin hiukan yllättynyt, kun neuvolatäti ilmoitti ettei tarvi näillänäkymin mennä ollenkaan.

Saini juu ja mulle neuvolatäti sanoi että ihan luonnollista että mulla masu työntyy ulospäin niin paljon kun olen muuten hoikka. Kohdulla ei oikein ole tilaa muuten. Tosi lohdullista vedellä yläkäyrällä :woot:

Mulla ei oo vielä edes otettu tuota sf-mittaa. Eikä mulle oo puhuttu, että sitä otettaskaan.. :O

Miulla on otettu nyt kahdesti se :) ekan kerran lääkärillä viikolla oisko ollu 17? Oli sillo 13cm ja nyt terkkarilla vko 24 ni oli 20cm :)

Mistäköhän näkisi jonkun näkösen taulukon tai jotain mihin tuota omaa sf -mittaa voisi verrata? Minulla oli 23,5cm viime neuvola käynnillä (viikkoja silloin 25+0) ja sanoivat että keskikäyrillä, mutta muistaakseni joku täällä sanoi että oli samanverran tuo mitta mutta viikko vähämmän raskausviikkoja ja tällöin oli yläkäyrillä?

Mä oon 34 v. enkä joudu sokerirasitukseen. Kolmas raskaus kolmen vuoden sisään. Esikoista oottaessa kävin rasituksessa, sillon kaikki oli ok eikä kattonu neuvolassa aiheelliseksi nyt mennä ku ei oo riskitekijöitä. Myöskään kakkosta oottaessa ei tarvinnu käyä. Kertokaas, mikä tuo juttu on noista lisätutkimuksista jos äidin veriryhmä on negatiivinen? Itsellä ei ole mutta mielenkiinnosta kyselen, en oo koskaan kuullutkaan.

Älkää olko huolissanne tuosta sf-mitasta ja mahdollisesta yläkäyrällä menemisestä! :) Mulle neuvolassa sanotiin, että se sf-mitta ei kerro _mitään_ vauvan koosta, että sen perusteella ei päätellä onko iso vai pieni vauva tulossa. Sitä seurataan siksi, että nähdään kohdun kasvavan normaalia tahtia, eli kunhan se menee tasaisesti käyrän suuntaisesti (olkoonkin ylä/ala/keskikäyrää), niin kaikki on hyvin ja kasvu normaalia ja eri henkilöillä luonnostaan on eri kokoisia kohtuja. Jos käyrään alkaa piirtyä poikkeamaa, esim. kasvu hidastuu tms, niin siihen sitten kiinnitetään huomiota, että mistä johtuu ja onko kaikki kunnossa.

Mä mulla itselläni menee siis millintarkasti tuo sf-mitta siinä yläkäyrällä ja neuvolassa alettiin heti ensimittauksen jälkeen toppuuttelemaan, että "ei hätää, ei tarkoita isoa vauvaa", en ollut itse edes kerennyt huolestumaan asiasta, mut kaipa näytin sitten tosi huolestuneelta :grin

Mulle neuvolassa sanottiin, että se niin vaihtelee noi raskausvatsat ku joillakin on enemmän tuolla "sisällä" ja joillakin se sit tulee tuohon eteen :) Ja sit ku itte järkytyin sitä eka lukemaa niin kerrottiin, että sekin vaikuttaa sf-mittaan että onko aiemmin synnyttänyt. Ku tämän kertainen masu näyttää jo isommalta ku mitä edellisen aikana :) Kuitenkin kun ultrassa käyn kolmen viikon välein niin ovat sanoneet, että vauva kasvaa ihan viikkojen mukaan :)

Ja kyllä neuvolassa reagoidaan tuohon sf-mittaan jos tarvetta. Esim. loppuvaiheessa saatetaan lähettää kokoarviointiin. Voi myös viitata lapsiveden määrään, niin kuin moneen jo aiemmin mainittuun tekijään.

Takaisin