Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Catherine, täällä kans yks valvoja :( selkä pisteli nii kipiästi että kunnolla uneen taisin päästä vasta kolmen jälkeen ja unet sit loppui jo kasilta ku masuasukkikin heräs.

Mulla kans rauta vetää mahan ihan vesiveteläksi, vaikka muuten on raskauden aikana vaivannut enemmän ummetus. Et kantsii ees kokeilla ja paria eri tuotetta ennenku luopuu ajatuksesta.

Tästä onki ollu keskustelua, mut ei silloin ollu ajankohtaista, joten en muista mitä sanottiin. Eli epäilen bakteerivaginoosia, kun tuoksahtaa sen oloisesti... Soitin terveysneuvontaan kysyäkseni saako apteekin käsilääkkeitä ottaa raskauden aikana itsekseen, mut ne käski varaan lääkärin. Ei millään jaksais sitä varten kun ei satu mihkään. Oireet samat ku ennen raskautta. Et mitä niistä maitohappobakteeritableteista yms on sanottu, onko turvallisia raskauden aikana ihan ilman mitään riskejä vai soittelemalla tosiaan päivystykseen? Onko niillä siellä tai sit normi työterveydessä ees niitä testiliuskoja?

Maitohappobakteereita kyll saa ihan ilman lääkärinkin lupaa tietääkseni syödä. En oo kyll kuullu että ne koskaan pahitteeksi ois olleet.

Mulla normi hb 130-135 ja nyt putosi 95. Mulle sanottiin et Obsidan on paras mahalle, mut kyllä mulla vaan on piippu tukossa.. Ei auta luumut, maitohapot eikä kuituvalmisteet, lääkkeistä hetken apu mutta ei pysyvää eroa. Mulla on ärtyneen suolen takia muutenkin riittävästi vatsaongelmia ni kyllä turhauttaa! Syö täysjyvää ne aina sanoo, mut en voi ku sit on pakki ihan sekasin siitä viljasta.. Nyt aion lopettaa raudan syönnin ku nousi 120. Onko kellään uusia vinkkejä ummetukseen? Pusertaa en aio koska pukamat kuulostaa ihan kamalalta lopputulokselta! Ja huh kun on täysi olo vatsan seudulla :(

Täälläkin ibs. Ennen raskautta vatsa vaivannut jo vuosia, aina löysällä, mikään ei pysy sisällä. Olen noudattamut tarkkaa ruokavaliota, mitä saa syödä ja mitä ei, jotta pääsee esim. töihin tai muuten vaan liikkeelle kotoa. Kamala riesa, johon ei ole lääkkeitä ja jonka vuoksi joutuu myös saikulle liian usein.

Kun tulin raskaaksi vatsa on toiminut "hyvin", eli ripulit loppunu seinään mutta vatsa on ennemmin lukossa, mikä on kuulemma normaalia. Tästä johtopäätöksenä olen järkeillyt että ibs:n syy on ainakin osittain hormonaalinen. Lääkärithän ovat ihan sormi suussa ibs:stä, ja kaikki vouhkaavat että suolisto on meidän toiset aivot, mutta vielä ei tiedetä mikä niitä kaiken kaikkiaan ohjaa ja kuinka mikäkin vaikuttaa kauaskantoisesti, esim. antibiootit.

Joka tapauksessa olen herkutellut raskausaikana kaikilla tuotteilla joita en ole voinut syödä ibs:n takia, ruisleivällä, hedelmillä, viljalla, linsseillä, sokerilla, jätskillä jne,Onhan tossa listassa herkkuja, mutta kun muutamaan vuoteen ei oo syöny kermajäätelöä tai vaaleeta leipää, niin ai että, varsinkin kun ei tarvitse istua pöntöllä sen jälkeen koko päivää.

Olen lukenut että niilla joilla vatsan toiminta on parantunut raskauden ajaksi, saavat riesan takaisin synnytettyyään. :(

Nuppu sama täällä! Ruoka-allergiat poissa ja laktoosiakin maha sietää ees vähän ku ennen ei yhtään! Kyllä on tullu syötyä varsinkin mansikoita!

Terveisiä sokerirasituksesta :)
Alko ihan julmetusti väsyttään. Vielä 20min toiseen verikokeeseen ja sitte vielä tunnin istuminen. Haaveilen feta-pesto patongista, kun mies kävi ostamassa lähileipomosta :P

Ei aivot oikeen toimi mitä piti kommentoida :)
Ai nii, joo suojatkaa rintanne erittäin hyvin!! Rintatulehdus on jotain ihan hirveetä! Ja kannattaa pitää kaalia aina jääkaapissa. Mulla auttoi monesti ku tuntu että meinaa mennä tukkoon tai tulla tulehdus.

Niin no ne taitaa olla asia erikseen :D Se tais olla, että noista ei oo mitään varsinaisia tutkimuksia tehty eli kannattaa lääkäriltä kysellä. Monelle niitä on lääkärit määränneet raskaana ollessakin vaikka pakkauksissa lukee että ei suositella. Mutta ainakin yliopiston apteekin sivuilta löytyi valmiste jota voi raskaudenkin aikana käyttää maitohappona intiimeille alueille :)

Mä luulin et fetaakaan ei kantsis syödä listeriariskin takia (pehmeässä juustossa kasvaa vaikka olis pastöroitu jossain valmistusvaiheessa)

Viileä kaalinlehti kyll pinkeällä rinnalla tuntuu alkuun kylmältä, mutta se tuntuu rauhoittavan. Sitä kaalinlehteä suositellaan kaulittavan hiukan niin saa sitä pintasolukkoa rikottua. Pahassa tulehdusvaiheessa saattaa tosin tehdä kipeääkin, mutta se saikin olla erittäin arka että siihen ei pystyny edes koskemaan (ittellä rintatulehdus).

Tytsy78 en nyt muista mitä siinä virallisesti on siinä kaalissa, mutta sellasen neuvon aikanaan sain ystäviltä ja neuvolasta. Keräkaalista ottaa lehden, rikkoo vähän pintaa ja pistää tissin päälle. Tuntuu tosi hyvältä viileä lehti kuuman tissin päällä :)

Nuppu sama täällä! Ruoka-allergiat poissa ja laktoosiakin maha sietää ees vähän ku ennen ei yhtään! Kyllä on tullu syötyä varsinkin mansikoita!

Onpas outoa että allergiatkin katoaa kun on raskaana. Ihmeellistä.. Mutta hyvä meille :)

Kannattaa Tytsy käydä lääkärissä, jos vähänkään tulehdusta epäilee, se kun voi riehaantuessaan haitata raskautta. Mut ei niistä maitohappobakteereista lisäksi oo varmasti haittaakaan :) Mulla oli viime raskaudessa pari tulehdusta ja nyt sitte aloin syödä Lactoladya heti raskauden alettua, on pysyny tulehdukset ainaki vielä pois.

Se on kyllä hankala, jos rautavalmisteet ei meinaa sopia mahalle :( Muistan iteki ku esikoisesta just Obsidan veti pakin ihan hirveeseen kuntoon ja miedompi Floravital ei taas riittäny... Mulle sopi lopulta Maltoferin purutabletit kun ne sai pilkottua pienempiin osiin ja napsittua useammassa erässä.

Sain aamulla sokerirasituksen tulokset omahoitoon ja siellä oli th:n kommentti, että normaalit oli arvot! Vähänkö oon helpottunu ku hermoilin aika huolella jo eilen niitä:happy093

Nuppu, mä luulen kans et ibs on pitkälti kiinni hormoneista. Ja varsinkin stressistä. Mulla meinaa töissä palaa pinna jatkuvaan ja veikkaan et se vaan lisää ummetusta. Obsidan tosiaan veti eka löysäks ja olin vaan tyytyväinen et kulkee ees läpi kun nyt on ihan älytöntä. Mä oon välttänyt laktoosia, gluteiinia ja yksittäisiä ärsykkeitä ja todennu että yks kaks annosta päivässä (esim. aamulla ruisleipä ja eväänä omena) on siedettävä. Mut auta armias kun unohdin reissupäivänä miettiä asiaa ja joka aterialla meni mönkään - oli vehnää, happojuomaa, herneitä.. Olin jo niin lähellä et joudun lähtä päivystykseen. Nyt kun vatsassa on jo vauvankin takia paljon vähemmän tilaa niin siihen ummetus ja ilmat päälle niin ei pysty enää liikkumaan :( mut jospa se tästä, yritän työpäivän aikanakin käydä kävelyillä kun liikunnan sanotaan oleva paras apu tukkeumaan ja vettä ainakin se 2,5 litraa päivään!

Mir tsemppiä rasitukseen!

Bakteerivaginoosista, se kyllä kannattaa käydä lääkärissä näyttämässä kun se on tulehdus joka saattaa aiheuttaa raskaudessa ennen aikaisen synnytyksen! Mulla se ollut jo 3 kertaa ja hoituu helposti kun saa lekurilta lääkkeet! Ei niistä maitohapoista hautaa ole mutta ei se sitä tulehdusta taida hoitaa :)

Takaisin