Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Catherine, ma saatiin jo kakkosen kanssa apua, joten lisäapu ois vaatinu ls-ilmoituksen. Ja kaikki tosiaan voi apua hakea, mutta valitettavasti vain harvoille se voidaan myöntään. Rajalliset resurssit tässäkin.

Meillä lapset syöneet alle 1v pilttejä. Oma tekemät jäi liian kokkareiseks ja ne sitten yökäytti (vaikka kuinka sauvalla sekottelin). minusta on sama mitä syövät kunhan syövät :)

Äipän mainitsema pasta bolognese on täälläkin lasten suosikki :D

Katoin sivusilmällä sitä Toisenlaiset äidit -sarjaa ku aloin miettii sitä orgastista synnytystä. Se on kyll totta, ettei imetykseen kannata kovin vakavasti suhtautua, se onnistuu tai sit ei :) Se kun ei käskystä ja toiveesta toimi :) Rentous tärkein.

Itte kyll hiukan mietin, että miten imetyksen kanssa menee tämän kanssa. Esikoisen kanssa ongelmana oli lähinnä liika tarjonta. Nyt mietityttää, että toimiiko toinen rinta yhtä hyvin ku siin oli niin rajuna toi tulehdus eikä oo mielestäni muodoltaan ihan täysin palautunu. Pitääkin lisätä tuo muistilistaan ja kysyä lääkäriltä seuraavalla kerralla.

Ei raudan syöntiin tarvi mitää lääkärin määräystä tms. Jos hemppa on 110 luokkaa nii alkasin todellaki syömään.. Itehän alotin eilen yaas rautalisän ku tuntuu siltä et hb on taas laskenu.. Ei oo mitattu kolmeen viikkoon ja vasta 3vkn päästä uus nla.
Ja ne "ilmapallot" voi tulla tarpeeseen jos jälkivuoto kestää vaikka 8vk ja tekee mieli sekstailla ennen sitä.

Meillä synnytyksen jälkeisen ehkäisyn viimeksi hoiti luonto itse :D Katteli mies kuulemma turhan tarkkaan mitä alapäässä tapahtui ku kaikki tikkaukset sun muut seurasi. Mies-parka <3 Ja mulla meni tikeissä lähemmäs 12vkoa sulaa. Eli ois sekstailut olla miehelle suht tuskallisiakin.
Isoveljeni joskus sanoi hyvin, että ei haluaisi olla synnytyksessä mukana, mutta vaimonsa takia ei pysty missään muuallakaan sillä hetkellä olemaan :) Miehenikin oli samaa mieltä :) Ja siis jos ny mietityttää että miksi ei ois halunnu mukana olla niin syy se että kun ei ois halunnu nähdä ku toinen tuskissaan.

Mulla ei vielä rv22+6 neuvolas sitä sf-mittaa otettu. Kokeilu kyl mahaa ja sano, että hyvin on kasvanu.

Mun normihemppa on ollu jotai 135-140. Nyt ollu kk:n ajan 118. Mulle neukkutäti oikeestaan jo käski alottaa rautakuurin nimenomaan oman vointini takia, kun pudotus on ollu niin iso normitilanteeseeni, että vaikuttaa... Mua on kuitenki peloteltu rautakuurin ummetusvaikutuksella ja ku muutenki kakka kovalla tahi ummella niin en oo vielä uskaltanu alottaa. Nyt oon kuitenki harkinnu että pitäs varmaan kokeilla. Onko muita ummetusherkkiä? Mikä rautakuuri toimis ilman, että jää panokset piippuun?

Minä en aio riehaantua onnistuuko imetys tahi ei ja varmasti pilttejä yms tulee hyldynnettyä. Sitten jos vauvanhoidolta ja muulta jää aikaa ja voimia niin saatan välil kokeilevan keittiön laittaa pystyyn ;) Kiitos omenasose- ja ruusunmarjasosevinkeistä! Saatan kokeilla niitä omaan kovaan vatsaanikin! :D

Muokattu viimeksi:
Täällä yksi umpi herkkä ja olen syönyt obsidania, välillä maha meinaa jumittaa mutta lisäksi maitohappoja niin toimii taas:)

Katsoin joo toisenlaiset äidit ja kyllä taisi mammalla olla luonnollisuus höpinät vähän turhan tärkeitä!
Rupesin sitten miettimään kun se höpisi kotisynnutyksestä, onko kukaan teistä miettinyt jos kotona synnyttäisi? Itse on uskaltaisi edes asiaa miettiä! Vaikka onhan se sairaala kliininen paikka mutta on se myös ehdottomasti turvallisin, sekä vaavilla että äidille:)

Minä kielsin miestä että sä et sitten navan alapuolelle mene mulkoilemaan!!!! Mutta eipä se kyllä itsekään sitä halunnut, se sanonut että se on aivan kamala paikka isälle/miehelle kun joutuu katsomaan voimattomana kun omaan rakkaaseen koskee! Mutta ei se jättäis mistään voimasta synnytykseen tulematta kun se fiilis isimiehelle kun saa oman pienen ekan kerran iholle on jotain sanoinkuvaamattoman ihanaa ja koskettavaa:,) että kun haluatte nähdä kun iso mies itkee ottakaa se mukaan synnytykseen :)
Niin eikä toi kyllä kamalasti seksiä halua kun mä vuodan, hyvä niin kun en itsekään halua:)

Rahi, resurssit todella rajalliset, itse alan piirissä työskentelevänä tiedän. :/ Jotkut ei vaan tiedä tästä uudistuksesta, että kotiapua voi nykyään saada ilman ls. Siksi mainitsin. :)

Täällä valvottu kipeän selän kanssa. :( Eilen tiskaillessa ja astioita kaappeihin laittaessa tuli niin kauhea paineen tunne, että huh. Baby tosissaan majailee ihan tuolla alhaalla. :D

Mulla normi hb 130-135 ja nyt putosi 95. Mulle sanottiin et Obsidan on paras mahalle, mut kyllä mulla vaan on piippu tukossa.. Ei auta luumut, maitohapot eikä kuituvalmisteet, lääkkeistä hetken apu mutta ei pysyvää eroa. Mulla on ärtyneen suolen takia muutenkin riittävästi vatsaongelmia ni kyllä turhauttaa! Syö täysjyvää ne aina sanoo, mut en voi ku sit on pakki ihan sekasin siitä viljasta.. Nyt aion lopettaa raudan syönnin ku nousi 120. Onko kellään uusia vinkkejä ummetukseen? Pusertaa en aio koska pukamat kuulostaa ihan kamalalta lopputulokselta! Ja huh kun on täysi olo vatsan seudulla :(

Tuli täälläkin katottua toisenlaiset äidit... Hohhoijaa... Onhan se tissimaito tosiaan parasta vauvalle, sitä tuskin kukaan kieltää, mut rajansa fanaattisuudellakin. Mitä enemmän stressaa, sitä tiukemmassa maito voi olla, että turha kai sitä on liiaksi ennalta suunnitella. Toki on hyvä ottaa imetyksestä selvää jo raskausaikana ja käydä läpi mahdollisia alun ongelmia, niin osaa niihin ajoissa puuttua :) Ite miettiny niin, et teen kaikkeni, jotta imetys alkas sujua alusta asti, sithän se ei oikeen oo enää itestä kiinni jos maito ei riitä tai tulee voimakkaat allergiat vauvalle. Mä en enää ikänä meinannu elää pelkällä riisillä edes viikkoa, vähän kesympiin kokeiluihin kyl voisin vielä taipua...

Meillä syöty sormiruokaa. Aluks tokalle tein soseita, ihan sauvasekoittimella meni sileeks ja sit jääpälamuotteihin ja pakkaseen. Sattupa vaan niin, et sinä talvena meni sähköt useammaks päiväks ja pakastin suli, niin siirryttiin kokonaan sormiruokaan, pääs helpommalla :D Jopa puurot kauhonu muksut käsin nassuunsa ja voi sitä ihanaista sotkun määrää! <3 Kaupan soseista mennyt luumu ja mustikka jos ollut mahavaivaa. Mä en ite pidä kaupan soseiden luonnottoman teollisesta mausta, niin en niitä muksuillekaan syötä.

Mulla rauta vetää mahan kipeeks ja aivan sekasin, ei pysy niin mikään sisällä! Yleensä siis tuppaa kaikki ummettamaan, mut esim just obsidan saa varmasti varpuset valloilleen. Saas nähä mitä hemppa on seuraavassa neuvolassa, kun en pysty mitään rautavalmistetta syömään js eipä siihen sit kantaa otettu millään tapaa.

Jotain muutakin mun piti kyllä kommentoida, mut en muista mitä... Vähän meinaa aina tyhjällä käydä aamusin. Miehen koira palas meille takas, aamut mulla alkanu siinä viiden jälkeen aamupalalla ja tunnin koiralenkillä, on muuten tehny hyvää! Ei tullu koiruus aikasemmin toimeen kerrostalossa, eroahdistus paheni aivan järkyttäväksi, joku vissiin kävi säikyttelemässä meidän ollessa poissa, koska koira muuttui aivan yhtäkkiä. Kyllähän jokaiseen kerrostaloon yks koiravihaaja mahtuu! Sit koira alkoi syömälakkoilla, näykkiä lapsia ja ei suostunut lenkille. Nyt ainakin aluksi mennyt ihan hyvin, jos ongelmia alkaa ilmetä, niin täytyy lopullinen koti jostain koiralle etsiä, missä ois aikaa puuttua ongelmiin. Ei oikeen passannu koiran asustaa miehen vanhempien luona, kun eivät saa edes kynsiä leikatuks, koira laihtuu silmissä, joutuu olemaan pitkiä aikoja yksin ("mut eihän se omakotitalossa haukkuminen haittaa" jepjep), eikä puututa just haukkumiseen, hampaiden käyttöön yms. Miehellä palo lopullisesti kiinni ja koira tuli nyt kokeilemaan jos rivarissa ei niin ärsyttäs. Yksinhän tota ei voi jättää, et täytyy alkaa treenaamaan ihan minuutteja kerrallaan :) Huhhuh, tulee vähän sekavaa tekstiä, mut tämmöstä tänne.

joo niin tohon kotisynnytykseen piti kommentoida, et ei kyl tulis mieleenkään! Kyllähän kuolleisuus synnytyksissä ollaan saatu alas just siks, kun sairaalassa voidaan puuttua heti ongelmiin. Kaikkihan voi tietysti mennä hyvin, onhan synnytys ihan luonnollinen asia, mutta jos joku meneekin vikaan. Kukin tietysti tyylillään... :wideyed:

Ei kyll ittelläkään kotisynnytys missään vaiheessa oo innostanu. Sairaalassa mieluummin jossa on ammattilaiset apuna jos jokin mekis vikaan. Esikoista synnyttämään mennessä olin sitä mieltä että ilman lääkkeitä mennään luomuna mutta sekin piikkikammon takia ja kyllähän se mielikin salissa muuttui :D
Warheart, toivottavasti koiran kanssa asiat alkaa sujumaan :) noita koirien vihaajia kyll mahtuu joka taloyhtiöön ikävä kyllä. Mutta toi jo ärsyttävää että poissaollessa käydään säikyttelemässä. Oon aiemminkin samanlaisen tilanteen kuullut, itse käyty haukuttamassa koiraa ja sit tehty valitusta :(
Imetys ittelläki se mieluisin vaihtoehto. Etukäteen kyll kannattaa miettiä tuo syöttöhomma että miten haluaisi sen menevän ja positiivinen ajattelu mukaan :) ja eihän se maailmaa kaada jos se ei onnistukaan, onhan noita ihan terveitä muksuja toiset kasvattaneet korvikkeillakin :) tärkein kuitenkin että vauva saa syödyksi ja kasvaa ja on terve :)

Warheart voimia koira ahdistuksen hoitoon! Meillä vähän samanlainen kokemus kun koiruus oli about vuoden jotkut naapurin pennut keksi että on "hauskaa" mennä rämpyttämään ovikelloja ja postiluukkua ja lopputulos koira haukkuu hulluna postin ja ovikellon:(

Nämä rämpyttäjät sain itse kerran rysänpäältä kiinni ja eivät enää sen jälkeen meidän ovella käyneet!

Koulutus kesti jotain 6kk kunnes päästiin ongelmasta eroon, joten paljon voimia koulutukseen! Toivottavasti pääsette eroon ahdistuksesta ja muista ongelmista!

Mulla normi hb 130-135 ja nyt putosi 95. Mulle sanottiin et Obsidan on paras mahalle, mut kyllä mulla vaan on piippu tukossa.. Ei auta luumut, maitohapot eikä kuituvalmisteet, lääkkeistä hetken apu mutta ei pysyvää eroa. Mulla on ärtyneen suolen takia muutenkin riittävästi vatsaongelmia ni kyllä turhauttaa! Syö täysjyvää ne aina sanoo, mut en voi ku sit on pakki ihan sekasin siitä viljasta.. Nyt aion lopettaa raudan syönnin ku nousi 120. Onko kellään uusia vinkkejä ummetukseen? Pusertaa en aio koska pukamat kuulostaa ihan kamalalta lopputulokselta! Ja huh kun on täysi olo vatsan seudulla :(

Just samaa sanoi kaverini, joka raskaana veti obsidania. Oli viikon ummetuksen jlkn aika tunkkainen olo... :( Voin vain kuvitella. Ehkä mä kuitenkin sinnin vielä ilman ja koitan vetää vaikka verilättyjä... Kuitenkin 118 on sinänsä ihan ok... Tällä kyseisellä kaverillanihan hemppa oli kans alle 100, ja selvisi silti synnytyksestä yms, vaikka lopetti sen raudan syönnin ummetuksen vuoksi.

Mä muistan kans lapsuudenkodistani, että naapurin pikkukakarat kävivät omakotitalomme ovea pimpottamassa ja koira haukkui hulluna... :( Ne oli muutenkin ihan kamalia kakaroita!!! Olivat lestadiolaisperheestä, johon selvästikään vanhemmat eivät aidosti olisi lapsia niin paljon halunneet, mutta kun uskonto velvoitti lisääntymään, niin niitä lapsia sitten siunaantui, mutta kukaan ei näyttänyt pitävän niistä huolta. Seisoivat aina tienposkessa ja huutelivat törkeyksiä (siis alle kouluikäiset!), kirosanoja ja heittelivät kiviä tms ohikulkijoiden päälle. Onneksi muuttivat melko pian johonkin huitsinnevadaan silloin.

Takaisin