Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onko teillä kellään mitään vinkkiä miten iskias kipua voi hoitaa raskaus aikana? Täällä jo kolmatta iltaa julmettu persaus kipu, housujakaan en itse jalkaan saa ilman miehen apua... Hyvät vinkit siis tarpeen kun mitään lihasrelaksantteja/mobilaatteja kun ei saa käyttää:( apuva!

Oisko kauratyynystä apua? Tai sit joillakin auttaa kylmäpakkaus.

Molemmat vaan pahentaa:( mies yrittänyt hieroo mutta auttaa ehkä että selviää aamuun... Vaikea tapaus, panadolia on tullut nappailtua mutta sekin auttaa vaan hetkeksi!

Eiks jossai päi ainaki tehä niitä tukiteippauksia ? :o tai ainakin muistelisin että joku täällä niistä sanoi?

Äippäx3, ootko kylmää koittanu? Mulla ainakin edellisessä km raskaudessa lämpö vaan pahensi issiasvaivoja.

Viime raskaudessa jouduin kyll menemään ihan raskausajan hierontaan, joka sit auttoi pidemmän aikaa kuin kotikonstit. Tosin sit kyll kipeytyi aina uudestaan, ja kävinkin parikin kertaa hieronnassa.

Oon kokeillu kylmää ja kuumaa, molemmat pahentaa... Pitäisköhän itsekin hierojalle varata aika, onneksi miehellä alkaa pitkä vapaa tiistaina niin se saa hoitaa tyttöjen nostelun tms!
Tukivyöllä onneksi liitoskivut hävinnyt, muutenhan olisin rampa:(

Hierontaan jos menee, niin kannattaa varata oikeasti semmoinen sarjatulitus, esim. 3-5x 1 hieronta viikkoon (riippuu mitä hieroja suosittelee). Jos käy vaan kerran, niin usein hieroja pääsee vasta alkuun eikä varsinaisesti pääse pureutumaan ongelmaan kunnolla. Usein käy niin, että kun vaan kerran käy, niin ei kestä kauaa kun sama vaiva palaa takaisin. Siksi kannattaa suosiolla panostaa muutamaan hieronta kertaan heti alkuun, niin saa paljon varmemmin pidempiaikaisen helpotuksen. Seuraavalla kerralla hierojakin jo tietää, mikä olikaan ongelmakohta ja pystyy koko varatun ajan käyttämään siihen :)

En itse tarkalleen tiedä, mitä on iskiaskivut, onko se hermokipua vai lihaskipua? Itsellä on ollut alaselän, pakaroiden ja reisien kanssa ollut aikasemmin ongelmaa seisomatyöstä johtuen ja mulle on suureksi avuksi ollut foamroller, joka on siis semmoinen suhteellisen kova vaahtomuovipötkylä. Nyt raskausaikana on ollut vähän kireyttä syvällä pakaralihaksessa,jota ei oikein itse saa siis mitenkään hierottua ja tuon rullan avulla oon siihen saanut helpotusta. Oon yksinkertaisesti istunut sen päällä ja hitaasti liikutellut itseäni niin, että olen löytänyt sieltä ne kipukohdat, joihin tuo rulla pureutuu yllättävän tehokkaasti. Voisiko siitä olla apua?

Miulla kävi myös tuo rulla mielessä :) on kyllä hyvä! Itse ostin viime kuussa ihan vaan tokmannilta sen ja makso alle 10e :)

Fyssarikäynti tai raskaushieronta varmasti auttaa pidemmäksi ajaksi. Ajattelin itekin varata ajan raskaushierontaan ja katsoa, kuinka eroaa normaalista hieronnasta. Myös alkanut iskiaskivut vaivaan noiden niskojen lisäksi.

Soittelin äskön sit äippäpolillekin, kun ilmeisesti muutto kävi vähän koville ja tänään kipuillut maha koko päivän. Oltiin siivoomassa vanhaa kämppää ja ite en muuta tehnyt ku pesin jääkaapin sekä istuin lattialla. Supisteluksi epäili ja määräsi ottamaan buranaa, pitämään lämpötyynyä ja lepäämään. Koska ei mitään vuotoa, niin ei tartte lähtee käymään siellä tarkistuksessa. Paitsi, jos pahenee. Toivottavasti auttaisi! Pikkunen nyt vähän potkutellutkin taas :Heartred ku eilen ja tänään aiemmin oli aika rauhaksiin..

Täällä vaivaa myös iskias, tai semmoseksi sen itse diagnosoin netin selkäkipukuvauksia tutkimalla. Pakaran ja selän liitoskohdasta vihloo ja säteilee alaspäin. Varsinkin kaikenlainen kumartelu tuntuu ja jos menee kovalle alustalle makoilemaan selälleen, niin ylös ei meinaa päästä millään. Pilates on mulla tuntunu auttavan ja myös hyvä sänky, kun aamulla ei yleensä satu mihinkään.

Pitääpä käydä hakemassa huomenna rulla ja kokeilla sitä:)

Hansu koeta ottaa rennosti ja pistä ukko hommiin, toi muutto hässäkkä osaa olla aika rankkaa vaikka ei paljon tekiskään:) toivottavasti levossa helpottaa!

Mitenkäs lilith, mikä siellä vointi? Pääsitkö käymään päivystyksessä näytillä?

Äippä, mun loppu "yöiskiakset" jo kertajoogan jälkeen. Ens viikolla uudelleen, josko jatkuis teho!

Hilla mä en kestä, kun sulla on just ne vaunut, mitkä mä haluisin, mutta kun ne ei mahdu meidän hissiin :( vaunumasis/stressi.

Mulla noi synnytykset on olleet toinen toistaan nopeampia. Eka 6h, toka 4h, kaksosista olin täysin auki 2h30min, mutta hätäsektioon mentiin vauhdilla (lääkäri kuulemma potkas kengät nurkkaan ja juoksi hoitajien kanssa paljain jaloin, että pääsi nopeempaa, ite olin niin tuskissani, etten tollasta huomannu mutta mies kertoi), neljäs kesti 2h15min. Jännittää taas miten toi loppu sujuu, meiltä on sairaalaan reilun tunnin ajomatka, talvella tietty pitempi... kiirus tulee jos synnytys alkaa kotona. Aion pyytää kalvojen puhkasua sit jos aukee paikat taas niin aikaisin kun ennenkin, ei tarttis pelätä, että syntyy matkalla.
Muutoin olen kokenut, että kaikissa synnytyksissä kivut on olleet ihan yhtä pahat, mutta tietty mitä nopeemmin kaikki on sujunut,sitä paremmin on ollut voimat tallella. Ilokaasu on se mun juttu, yhdessä synnytyksessä sain sen kohdunkaulan puudutuksen, mutta en kyllä mitään tehoa huomannut. Mä en pysty kyllä juuri liikkumaan synnytyksen aikana kun se on ollut niin nopeesti etenevää, mutta mun synnytysmusiikki auttaa ihan hirmuisesti Jippua aina sillon kuuntelen. Kun saisin miehen seuraavaan mukaan taas, niin olisin tosi tyytyväinen! Ponnistusvaihe vähän jännittää, vaikka se oli viimekskin vaan 4min, mutta menetin kontrollin itseeni täysin, kiljuin kuin hullu tiedän, että jos mies olis voinut olla mukana, se olis taas saanut mut keskittymään oleelliseen ja kaikki olis mennyt paremmin... Mutta josko sit ens kerralla...

Toivottavasti sulla kaikki hyvin lilith!

Mukkis rv 23+3

Tytsy, miten pieni hissi teidän talossa oikein on?! Musta nuo on niin sironoloiset, kun vaikka Emmaljungien hyökkäysvaunuihin vertaa. Ehkä mulla jotenkin hämärtynyt hahmotuskyky :D

Iskiaskivut johtuu siitä, kun jokin painaa iskiashermoa. Jos se on lihas, joka painaa, ongelman saa ratkaistua esim. just keskimmäisen pakaralihaksen venyttelyllä, rullaamisella ja/tai hieronnalla. Venytellä voi esimerkiksi niin, että selinmakuulla nostaa polven ylös ja painaa sitä kropan yli ristiin niin että selkä pysyy maassa. Sillä oon ite saanut parhaat tulokset verrattuna käsittelyn aiheuttaman kivun määrään. Jos taas nikama tai joku muu painaa hermoa, se voi olla vähän hankalampi juttu, ja näistä ohjeista tuskin on silloin hyötyä.

Hui, kuin jännä lukea teidän synnytyskokemuksia. Lukiessa alkoi herätä vihdoin todellisuuteen, että sekin on ihan oikeasti kohta edessä! :o

Tietääköhän joku tai onko kokemusta että miten äitiyslomalla tehtävä työ vaikuttaa äitiyspäivärahaan? Kelan sivuilla lukee että työpäiviltä saa vähimmäismäärän, mutta miten kun saan jo muutenkin sen vähimmäismäärän :D olin siinä luulossa ettei työpäiviltä saa äitiysrahaa lainkaan..
Saat tehä töitä vaikka 24/7 eikä se vähennä äp-rahaa.. Saat jokatapauksessa saman verran äp-rahaa ku saat minimiä. Ite olin vauvan ollessa 3-9kk töissä 3pv viikossa lapset mukana. Palkka oli pelkkää plussaa ku ei vähentäny äp-rahaa :)

Mä en myöskään jaksanu stressata keskenmenoa ajatuksella "jokin on vikana, jos kesken menee". Ajattelin jättää dobblerin ja kätkythälyttimen lisäks myös itkuhälyttimet kauppaan. Meillä on iso terde olkkarin vieressä ja isot ikkunat, ni toivon, et huomaan jos rattaat alkaa keikkumaan. Ja pidän vaikka tuuletusikkunaa sitten vähän auki.
Taisin tytön kohdalla saada tarpeeksi kaikista hälyttimistä ;)
Babynestin ajattelin hommata, ku muksut selkeesti nyt nukkuu vieressä paremmin, mutten oikee perhepedistä muuten perusta, ni siinä ois vähä turvallisempi nukuttaa vieressä ja helppo siinä siirtää omaan sänkyyn.
Talvipakkasel kyllä lämmityskustannukset nousee jos ikkunaa pidät auki aina muksun nukkuessa. Ja eg voi keskittyy sit päikkäriaikaan muuhun ku vaunujen kyttäämiseen. Aika kovaa saa pieni itkee et vaunut alkaa heiluu.. Kyllä itkuhälytin helpotta arkee, muita hälyttimiä mulla ei ookkaa.. Vaikka yhen lapseni oon sängystä hakenukki nii ettei hän hengittäny..

Takaisin