Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Muutto melkeinpä ohi (mitä nyt tavarat täytyis vielä purkaa) :happy: kympiltä jälkeen aloitettiin ja puoli yhden aikaan telkkaria vaille kaikki uudessa kämpässä. Pojat oli vähän tehokkaita ja kaksi pakua sekä neljä jätkää kantamassa niin ei siinä kauan mene :grin Huomiselle jää kyllä vanha siivoushommat, ei kaikkea jaksa kerralla. Saunasta puheen ollen tänään pääsee pitkästä aikaa saunaankin ku tässä uudessa asunnossa on saunakin :Heartred

Meillä pitäs uusia jouluvarasto aiva täysin, mistä sitä löytäs halvalla joulutarvikkeita näin loppukesän aikaan?

Näinköhän joulutarvikkeita on myymälöissä tähän aikaan vuodesta. Tietääkseni ne palataan keskusvarastoon mitkä ei mene kevään aikana kaupaksi... :/ ja tulevat kohta taas myyntiin normaalilla kalliilla hinnalla.

Täällä on tämäkin päivä vietetty sairaalassa äidin tukena jolla kaikella todennäköisyydellä myyräkuume.. :(

En kanssa usko että nyt joulukoristeita mistään halvalla saa, mutta joulun jälkeen kannattaa ostaa alesta.

Neppppsu pikaista paranemista äidillesi!

Mä en myöskään jaksanu stressata keskenmenoa ajatuksella "jokin on vikana, jos kesken menee". Ajattelin jättää dobblerin ja kätkythälyttimen lisäks myös itkuhälyttimet kauppaan. Meillä on iso terde olkkarin vieressä ja isot ikkunat, ni toivon, et huomaan jos rattaat alkaa keikkumaan. Ja pidän vaikka tuuletusikkunaa sitten vähän auki.
Taisin tytön kohdalla saada tarpeeksi kaikista hälyttimistä ;)
Babynestin ajattelin hommata, ku muksut selkeesti nyt nukkuu vieressä paremmin, mutten oikee perhepedistä muuten perusta, ni siinä ois vähä turvallisempi nukuttaa vieressä ja helppo siinä siirtää omaan sänkyyn.

Ootteko muuten miettyny mitä toivotte synnytykseltä? Ja onko jollain kokemusta synnytysjakkarasta?
On alkanu hotsittaa ajatus tosta istuma-asennosta, et vetovoima vois auttaa ponnistamisessa. Ja, jos pärjäis ilman epiä, ni ois kiva, mut jos supparit yhtä kipuputkea, ni tuskin onnistuu.
Onko muuten useamman saaneilla ollu toka jne nopeempia synnytyksiä, ku eka?

Mulla eka käynnistettiin ja synnytys kesti 8h, toinen käynnisty itse ja ei mennyt eka suppareista kun 3h, niin poitsu oli kainalossa. Mä vielä viivyttelin kotona lähtöä, ettei sitten sairaalassa tartte tunti tolkulla avautua, mutta kun saliin päästiin niin ei kauaa mennyt, kun jo ponnistettiin. Kolmas on taas käynnistetty ja oli hieman kakkosta hitaampaa. Nyt jos käynnistyy itse, niin lähden kyllä nopeemmin sairaalaan.

nepppsu, pikasia paranemisia sun äitille !
Juu kattelin joiltaki sivuilta, nii oli sielä "myynnissä" joulujuttuja, mutta ilmotettiin että tulevat myyntiin lokakuun lopussa :(
Täällä ollut aika stressipäivä taas. Miehen äiti joutu eilen sairaalaan ja mies siellä kävi tänään. Parempaan päin vissiin ollaan menossa, mutta huomenna tietää taas lisää. Itku ollu herkässä miehellä, niin sitten itelläkin :(

Sain pienen hetken siis yksin tänään niin laitoin musan aikas lujalle ja aloin siivoomaan. oli kyl rentouttavaa.

Mulla esikoisen synnytys kesti 18 tuntia, toisen kahdeksan tuntia. En oo viivytelly sairaalaan lähtöä kummankaan kohdalla enkä aio tehdä niin nytkään. Haluan että tilanne on rauhallinen ja ehdin synnytykseen valmistautua myös sairaalassa, sikäli kun se on mahdollista. Jos käännyttävät kotiin vielä niin sitten käännyttävät.

Itsellä mietityttää synnytyksessä edelleen että osaanko lähteä ajoissa :) Ja toinen siis tulossa. Onko useamman synnyttäneet huomanneet avautumisvaiheen olevan "helpompi" kuin ensimmäisessä? Vai onko ollut samanlaiset/samantyyppiset supparit kun synnytys alkanu käynnistymään?
Itsellä esikoisen synnytys kesti 16tuntia, ja etukäteen ei ollut alkanut avautumaan ollenkaan. Silloinkin mietin että osaanko ajoissa lähteä synnärille :)

Mulla noissa käynnistetyissä oli kivuliaammat supparit kun itse käynnistyneessä ja käynnistetyissä avautuminen hitaampaa. Toivon että tämä käynnistyisi itse.

Mulla eka kesti n12h ja toinenki melkein saman verran. Ekassa avautuminen oli paljon kivuliaampaa. Toisen synnytystä pitkitti kun oli raivotarjonnassa eikä tahtonut liikkua. Imukupilla kiskastiin ulos.

Mä luulen, et meen asuu tyksiin heti, ku tulee säännöllisiä suppareita. Sain ajan pelkopolille, kun niin pelkään, et jotain menee mönkään. Istukka irtoo, kohtu ei kestä sektion jäljiltä tms. Onneks ottivat ton meidän historian takia ihan tosissaan. Ehkä joku lekuri vielä kirjottaa papereihin, et muidu henkisesti ihan sekasin, ottakaa sisälle, kun tulee synnyttämään vaikka mikä olisi ;)

Minullakin tuon ekan kanssa oli aluksi raivotarjonnassa, ja huomasivat sen jossain vaiheessa ponnistusvaihetta ja saivat muistaakseni sen oikeaan asentoon tai sit vaan käskivät ponnistaa kun liikkui mutta hitaasti. Loppujen lopuksi omat voimat loppui ja suostuivat auttaa imukupilla kun itse sitä puhuin ja pyysin.

Mulla ensimmäinen alko supistaa aamulla noin 6 maissa. Synnärille lähdettii 8 maissa. Olin jo auki 4cm. Epiduraali laitettii 13 maissa kun tyssäsi avautuminen 7 cm. Samalla puhkaistii kalvot. Poitsu synty 14.14. Eli kaiken kaikkiaan reilu 8h. Repiämiä tuli vähän, tikkejä 5kpl, huuli repes.

Toisen kohdalla supistuksia oli jo vkoilta 35. Oli auki jo silloin 2cm. Mutta kotona oltiin. Pitivät pari yötä osastolla mutta kun ei ollut niitä "synntys supistuksia" niiku hoitaja sano niin kotia. Käynnnistettiin vkolla 38+0. Tyttö isokoinen ultrassa, ei ois mahtuna tulemaan. Käynnistys aamuna kanavaa 1,5cm ja auki 3cm. Noin 13 laitettii emättimee pilleri (en muista mikä oli). Supistuksia alko tulee vasta 17-18 välilä. Tyttö syntyi 02.49. Eli yhteensä noin 10h. En ehtiny saamaan mitään lääkettä, puudetetta tai muuta apua kuin lämmin suihku. Sitäki noin 20 min. Ei mitään repeytynyt, ei tikkejä.

Tyttö tuli vauhdilla, oli vähän mustelmaa nenän alla/ylä huulen yläpuolella. Onneks laski mustelma muutamassa päivässä..

Meillä eka synnytys oli 14 h ja toiset kesti puolet lyhyempää, kivullisesti ehkä vähän iisimpi tai sitten se vaan mielikuva kun tiesi että mitä tuleman pitää :) toipuminen oli kyllä ehdottomasti nopeampaa kahdessa viimeisessä kun ei tarvinnut tikkejä eikä leikata...
Nyt olen miettinyt luomu synnytystä tai max kaasulla ja avautuminen ammeessa. Onko kellään ammeesta kokemusta?

Edellistä jäi vähän kammo spinaaliin kun vei totaalista kivun enkö ollut itse mukana synnytyksessä kätilö vaan ilmoitti että ponnista kun supistaa :)
Joten jos lääkettä tarviis niin epiä sitten kun sen kanssa tunteekin jotain!

Ainiin pallo oli hyvä avautumis vaiheessa, mulla ainakin sai ajatukset pois kivusta kun sen päällä hytky ja mies hiero selkää:) suosittelen!

Mulla eka kesti 22h, toka n.5h ja viimenen eli kolmas 2,5h... Ja kaikki on loppupeleissä käynnistetty. Ekassa epi, tokassa spinaali ja kolmannessa vain kohdunkaulapuudute. Pallo autto tossa viimesessä supistusten voimistuessa hytkytellessä. Ja kahessa ekassa on käyny istukan käsin irrotuksessa nukutuksessa...

Takaisin