Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ja nukkumisasennoista. Nukun mahallaan/kylellään tyyny jalkojen välissä ja mahan alla/selällään.. Nyt vasta tajusin mahallaanollessa laittaa koukussaolevan jalan alle tyynyn ja ah ku helpotti :) Ruukaan iltasin lueskella facee/tätä foorumii mahalleen ja alkaa olla haastavaa jo. Toi tyyny auttaa :)

Kiitos onnitteluista, ikää jo kuitenkin sen verta että niin iso juttu synttärit oo:)

Ihmiset tulee meille kyllä aika nopeaan katsomaan tulokasta mutta vierailut tms tapahtuu vasta 1kk iässä! Ulos ollaan pienen kanssa lähdetty 2 viikon iässä ellei nyt sit kamalat pakkaset.

Meillä on kuivaus rumpu muuten hyvä mutta miehen vaatteet se on kutistanut, muiden on pysynyt hyvänä :) mikäköhän siinä sitten on?

Vierailut ollaan aloitettu 1 kk iässä suunnilleen ja ekat pari viikkoo ollaan oltu ihan rauhassa kotosalla ilman vierailijoita. Isovanhemmat on käyneet jo sairaalassa kattomassa vauvelii ja muut ehtii nähdä sitten hieman myöhemmin.

Mie en ole tarkka näistä vierailu jutuista.
Meillä ei olla rajoitettu vierailuja ollenkaan ja olemme itse lähteneet heti toivuttua liikenteeseen samalla tavalla, kun ennen raskautta.
Pienin tytöistä oli 2vko, kun lähdimme kesälomareisuun etelä-suomeen, eikä ollut mitään ongelmia.
Hygienian suhteen en myöskään ole hysteerikko (isossa lapsi perheessä ei voikkaan olla). Meillä saa käydä nuhassa ym, kunhan ei nyt ihan mahatautisena tule pussailemaan niin hyvä on.
Ne samat flunssat ym bakteerit voi saada vaikka prisman kauppajonosta eli missään ei voi liikkua jos pelkää tautien tarttumista.
Me asutaan remontin keskellä eli tyttö on tottunut kaikkenlaisiin pöpöihin sisällä ja ulkona syö kaiken minkä irti saa maasta.
Olimme myöskin tytön ollessa 6kk, 3vko Sri Lankassa eikä sielläkään kukaan neljästä lapsestamme sairastunut mihinkään.
Olen sitä mieltä, että liika hygieenisuus ja suojelu kostautuu ja oma vastustuskyky ei pääse kehittymään.
Meidän 1v3kk neiti ei ole sairastanut mitään, ei edes flunssaa vaikka liikuttu on ja meillä hoidettu jopa sukulaisten kipeenä olevia muksuja.
Tällä en tarkoita, että sonnassa täytys elää ja olla välittämättä mistään vaan kohtuus kaikessa ja bakteerit eivät myöskään ole pahasta.

Ja minäkin olen hengissä vaikka olen ihan pikkuriikkisenä ollut jo amerikan matkalla, sitä en muista olinko silloin ollut 1 vai 3kk vanha, mutta pieni eniveis.

On muuten aivan käsittämätöntä kuinka nykyään lotrataan desinfioivilla aineilla :wideyed: On käsidesit ja desinfioivat pesuaineet ihan kotikäytössä ja kaiken pitäs olla niin steriiliä... Ei oo mikään ihme, että ei nykyään ole monilla kummoista vastustuskykyä kun ei samalla tavalla altistuta normaaleille bakteereille ja kun joku bakteeri yllättääkin, niin ovathan ne sitten ärhäkämpiä ja vastustuskykyisempiä... Meillä kyläillään ihan omien olojen ja jaksamisen mukaan, mielellään sairaalasta äkkiä pois ja meillä voi tulla käymään sitten kun ollaan kotiuduttu ja rauhotuttu.. Lysynä joss pääsis taas kotiutumaan niin ois vallan mahtavaaa!

Kuivausrumpua ei olla meille ajateltu hankkia jo ihan sen sähkönkulutuksen vuoksi ja kaikki vaatteet kun kirpparilta ostetaan, niin kkuluisivat aivan turhan nopeasti. Tokihan se elämää helpottais aivan valtavasti, mut ei vaan oo meidä juttu. Eipä meillä kyllä ole astianpesukonettakaan, ilman ollaan hyvin pärjätty, vaikka sekin varmasti elämää helpottaisi :) Toisaalta kun pitää elämän semmoisena, että tekee paljon itse, niin jos väsy yllättää, on paljon mistä sitten hakea helpotusta.

Mäkin odottelen joulua, katoin tossa toissapäivänä Joulutarina -leffan kun en enää malttanu jättää varastoon :hilarious: Yleensä jo heinäkuussä soi joululaulut, mut vähän oon tota ukkoa sääliny ja cd:t oon vasta tuonut varastosta levylaatikkoon... Eipä noi raskaampaa joulua -levyt niin karmasevia oo miehen mielestä kuin esim. Rajattoman esittämät joululaulut. Viime vuonna raahasin ukon Rajatonta kuuntelemaan, ei oikeen ollut innoissaan :D Itellä kun taustana pianotunteja 4 vuotiaasta asti ja siis ihan klassista pianoa soittanu kymmenisen vuotta, niin vähän enemmän saan irti ihan klassisesta tai vaikka just a cappella yhtyeiden musiikista, vastapainona tuplabasareille ja muulle mörinälle.. Kyllähän se tokan vauva-aikana mieltä lämmitti kun poitsun sai nukahtamaanlähes välittömästi kunlaittoi Bodomia tai Sabatonia soimaan :joyful:

Mulla vähän toisia päin tuo vanhenemishomma, oottelen lähinnä, et millonhan musta tulee sit aikuinen? 28v tuli tauluun kesäkuussa ja kaverit kyl kovasti kriiseilee kun 30 lähenee, mua ei vois vähempää kiinnostaa... Kaikki me synnytään ja kuollaan, väliin mahtuu vuosia määrä X. Elämästä voi ottaa kaiken irti iästä huolimatta, sehän on loppupeleissä vaan numeroita :)

Äipälle myöhästyneet onnittelut! Mullakin meni ihan ohi..

Jotenkin ollut veekäyrä korkealla, mieskin on kysellyt mikä mulla on mutta mieluummin oon ollu hiljaa kuin laukonu mitään mikä vois kaduttaa myöhemmin.

Toissayö tuli kutakuinkin valvottua, viime yö meni jotenkin mutta kyllä on uni tosi kevyttä ja heikkoa. Ehkä sekin vaikuttaa. .

Tänään ois tytöllä muskari, ihan hirvittää kun se on niin ujo että millaiset itkupotkut se kehittääkään kun muskariin pitäisi nyt jäädä 4v jo yksin. . Sillä on muistikuvia vaan parin vuoden takaa jolloin mammat oli mukana. Meiltä on muskariin 40+km matkaa eli jos ei onnistu niin toivottavasti mun hermot kestää.. (koska sit se huutaa koko automatkan takas kotiin).

Joku loma olis huippujuttu - omaa aikaa ja hyvää ruokaa passattuna. Hitto ku ei toi mies tajua mitään ikinä järjestää vaikka oonkin yrittänyt vihjailla. :bored:

Täällä kanssa menossa jouluaattona vanhemmilleni voinnin mukaan kun kovasti pyydelleet että tullaan perinteisesti miehen ja lasten kanssa käymään ellei sitten synnärillä olla. Joka joulu ollaan aatto oltu samoin kun vanhempani jouluihmisiä ja aatto heille tärkein ajankohta joulun alla. Mieheni ei viettänyt joulua ennen tapaamistamme joten häntä ei ole haitannut. Olin otettu kun aikanaan kultani yllätti ensimmäsessä yhteisessä joulussamme hankkimalla lahjoja, lidlin jouluvalot ja ison kuusenoksan jonka yhdessä koristelimme :) Tuleva joulu tosin poikkeus kun anoppini aikoo viettää joulun kerrankin Suomessa ja molemmat lasten isovanhemmat nyt halukkaita ottamaan esikoisen hoitoon mikäli joulun alla synnärillä :)

Joulua en uskalla yhtään suunnitella, mulla on fiilis että meillä poika syntyy aikaisemmin, mutta toivoisin kovasti että joulu saatais olla omassa kotona.
Meillä on joka vuosi ollu perinne mennä miehen vanhempien luokse tuohon naapuriin, ja anopin höösäys ruokapuolesta alkaa viimeistään marraskuussa. Tänä vuonna en osallistu ruokatalkoisiin, kun mun mielestä vähempikin riittäisi. Enkä jaksa hössäämistä.

Mun unelmajoulu olis sellainen että kaikki tulis meille mutta ei meille mahdu. Siksipä ollaan yleensä ajelu tapaninpäivänä mun vanhemmille, kun jostain syystä ne ei kuitenkaan voi tulla tohon miehen vanhemmille joilla tilaa kyllä olis.

Meillä on kuivausrumpu ihan ehdoton juttu! Kodissa on paljon vähemmän pölyä, kun tekstiileistä irtoava huttu jää rumpuun. Vaatteista irtoaa myös kaikki koiran karva! Ja kun heti kuumana taittelee/ripustaa vaatteet ni ei tartte ikinä silittää! Rummussa on myös raikastus ohjelma, jota käytän esim jakkuihin, joita ei voi märkäpestä. Sähkönkulutuksesta puolestaan kommentoin, että viileinä aikoina 9kk vuodesta, rummun tuottama lämpö vähentää ilmalämpöpumpun lämmityksen tarvetta. Ja sit se kaikkein turhamaisin juttu, inhoan pyykkitelineitä ja esillä kuivuvia kalsareita! :D itse en ole myöskään huomannut vaatteissa kulumista, ne on ne vanhan ajan rummut eri tekniikalla ja syövät kuituja. Kestovaippailua en ilman rumpua tohtisi edes miettiä. T. Intohimoinen rumpuilija

Edit: kutistumista tapahtuu ainakin jos vaatteen pesulämpötila on matala ja kuivaus liian korkea, eli pieni perehtyminen tekstiililaatuihin ja kuivausohjelmiin kannattaa :)

Meillä ei ole kuivausrumpua, mutta viime rempassa tehtiin sille tilavaraus. Falinen tekstin perusteella, minulle taisi herätä välttämätön tarve :)
Meillä on tässä vuosien saatossa ollut sitten ilmeisesti liian kostea huoneilma kun molempien vaatteet kutistuu kaapissa ilman kuivausrumpuakin!

Meilläkin eletään ns kakassa kun siivoukseen käytetään ihan yleispuhdistus ainetta, emme omista käsidesiä ja lapset nyt saattaa joskus ulkoa jotain suuhunkin laittaa ja toi koirakin kantaa kaikkea tassuissaan sisään:D ei passaa olla liian steriiliä kun sitten tulee tautejakin kun ei ole mitään vastustus kykyä! Ainut millon laitan itselle ja lapsille käsidesiä jos ollaan käyty apteekissa,neuvolassa tai terveyskeskuksessa tms.

Vanhenemisesta mun ukkeli on nyt sen ison 30-v ja se kriiseili numeroa todella paljon ja siltä kysyin että miksi näin? Eipä osannut vastata, kun vaan kriiseilee, no mullahan toi suuri luku on käsillä 2 vuoden päästä ja en tunne tarpeelliseksi alkaa panikoimaan kun olen sitä mieltä että sitä on just niin vanha kun tuntee olevansa... Ei musta ainakaan tunnu että olisin mitenkään kamalan vanha 28-v mamma vaan ihan hyvässä iskussa vielä:)

Äippä hyvää synttäriä vähän myöhässä. Hurja ajatella, että oot noin nuori ja jo monta lasta. Itse melki 10 v vanhempi ja eka vasta tulossa :) olispa löytänyt sen oikean miehen jo ennemmin, niin ehkä olis itsekin ehtiny vaiks kolme. Nyt taitaa jäädä max kahteen, jos oikeen kiirettä pitää ja onnistuu muutenkaa.

No kyllähän sullakin on vielä aikaa muksuja tehdä!
Me ollaan miehen kanssa oltu yhdessä 8 vuotta ja paljon iloa, surua ja taistoa mahtunut tähän taipaleeseen vielä olis muutama kymmenen vuotta yhteistä eloa edessä:)

Oon täällä nevolassa odottelemassa.. Kävin äsken vessassa tekemässä pissatestin, ni sehän tiputtaa verta! Eilen illalla peitot heilu, mut ei aamulla mitään verta tullu :-o Toisaalta aika juiliva ja supisteleva olo ollu tän aamun, ei pahasti mut sillee et epämukava olo vähän. Voe hele...

Sain esikoisen 23-vuotiaana ja jos jostain syystä kuopus syntyisi marraskuun lopussa ennen joulukuun laskettua aikaa syntyisi sekin juuri ennen 24v syntymäpäivää. Sen jälkeen kun 20v tuli täyteen ei omia syntymäpäiviä ole pahemmin tullut juhlistettua vaikka tykkään muita onnitella, mies oli ovela kun aikanaan kihlasi syntymäpäivänäni niin ollaan silloin sitten samaisena päivänä yhdessä juhlistettu yhteistä merkkipäivää :)

Voi että ihana lukea näitä teidän tekstejä!:joyful: Kaikilla niin paljon asiaa ettei kohta edes forum riitä:hilarious: Kiva lukea teidän joulusuunnitelmia :) Itse en oo varmaan ikinä odottanut talvea ja joulua näin innolla mitä nyt!

Laskettuaika 20.12 et saas nähdä miten täällä käy joulun suhteen. Perinteisesti ollaan käyty anoppilassa aamupuurolla, sieltä mun isän vanhemmille (jossa isänpuolen suku) ja illaksi äidin suvun luokse:hilarious: Olisi niin ihana säilyttää perinne, mut jos nyt vauveli syntyy ennen joulua niin ei niin pienen vauvan kanssa voi kyllä lähteä seikkailemaan ympäri Oulua:shy:

Takaisin