Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Äityli itsekin lääkäriin meen jos vielä tulee tollaisia kuin eilen kun todella kaukana harkkari supistuksista :/ mutta toistaiseksi kaikki ok, jalat kyllä turvoksissa ja alaselkä jumissa... Kyllä tää tästä helpottaa muutaman kk päästä :)
Mitenköhän tästä mun kotiäiti hommasta pääsee sairaslomalle? :D

Itsekin toivon suunnattomasti että ei tulis enää yhtään huonoja uutisia kun niitä tuli jo liikaakin aikasemmin!!

Perusrokotuksia mitä ne neuvolassa jakaa niin todellakin kannattaa lapselle antaa enkä perusteluita ymmärrä miksi niitä ei annettaisi, koska rokottamalla on saatu monet kamalat taudit katoamaan Suomesta! Varsinkin nyt kun Suomeen tulee paljon ihmisiä maista missä ei ole samanlaista rokotusohjelmaa kuin Suomessa ja myös matkusteli tuo omat riskinsä rokottamattomille lapsille. Mutta tämähän siis jokaisen vanhemman oma päätös rokottaako lastaan vai ei mutta minun oma henk.koht mielipide on että on tyhmyyttä olla rokottamatta :)

Ei suinkaan pidetä Nepsu. En minä enkä usko että kukaan muukaan. Minusta vaikuttaa, että olet tasapainossa sairautesi kanssa ja saat olla ylpeä siitä, että olet onnistunut jättämään päihteet. Mielen sairaudet ovat sairauksia muiden joukossa, eivätkä tee ketään huonoksi äidiksi. Tärkeää on aina kyetä tunnistamaan omat oireensa. Itse olen hoitoalalla mielenterveyspuolella niin näen joka päivä näitä asioita ja paljon on onnellisia perheitä riippumatta äidin tai isän mielensairaudesta. Apua saa ja on loistavaa jos sitä suostuu vastaanottamaan :)

Nepsu hulluhan sä et siis todellakaan ole, ennemminkin vahva ja rohkea nainen! Koska uskallat myöntää heikkoudet, päässyt eroon päihteistä ja uskallat puhua julkisesti ongelmistasi ja sekös sinusta tekee uskomattoman vahvan ihmisen ja (niinkuin kaikista muistakin) tekee sinusta upean äidin teidän pikku prinsessalle! Mitä sitten jos poltat vähän tupakkaa tai joudut syömään lääkkeitä mikä pitää sinun pään "kasassa"? Upeita,rohkeita ja vahvoja naisia tämä foorumi täynnä:)

Itse pidän sua nepsu vahvana naisena. Kun itse on pahin vastuksensa niin monella ei riitä kanttia taistella vastaan :)

Pauliina aivan kamala tilanne tiellä siellä menossa! Mitä mieltä te olisitte siitä jos menisitte ammattilaiselle puhumaan ja selvittelemään asiaa? Mekin miehen kanssa käytiin ekan ollessa 8kk, ja meille ainakin se oli hyvä asia:) koittakaa ainakin puhua (ei tapella, huutaa, syytellä tms) mitä odotatte ja haluatte toisiltanne parina ja vanhempina. Ja miten voisitte olla toisillenne sellainen kuin toinen tarvitsee. Toista ei kylläkään pakolla saa puhumaan jos halua ei ole mutta sittenhän sen tietää että ehkä se toinen ei ole se ihminen kenet ansaitset? Lapsi ei ole hyvä syy yhdessä oloon jos äiti ja isi eivät ole yhdessä onnellisia.... Paljon voimia toivottavasti saatte tilanteen rauhoittumaan jotenkin:)

Nepppsu, oon saanu susta sellaisen kuvan, että oot tosi vahva, fiksu ja positiivinen nainen. Aivan uskomattoman hienoa, että oot päässyt päihteistä ja osaat itse arvioida ja tunnistaa sairauden oireita.

Ääääh jotenki turhauttavaa! Yritetään ettii isompaa kämppää ja mistään ei vaan löydy hyvää! :( jotenki tuntuu et asutaan viel täs yksiös sillonki ku vauva syntyy.. ei täällä oo tilaa... no toivotaan toivotaan että löytyis ajoissa!

Täälä kans haluttas nii paljo kattella uutta asuntoo mut soppari loppuu vasta ens keväänä ni ei päästä aikasemmi muuttaan :(

Mekin muutetaan vasta ens vuoden puolella.. nyt vaa etsin sopivaa lipastoa mihin saisi vauvan tavaroita.. ja ääää ku ei ole vielkääm tullut yhtään hyvää nimeä vastaan.. nooh onneks tässä on aikaa.. mitä muuten siel ekas perheneuvolas tapahtui?mitä siel keskusteltii yms,? Meillä ens vkolla se.. ja on kyl joo ihania naisia täynnä tämä forumi:Heartbigred

Minäkin joudun sokerirasitukseen, kahdesta ekasta lapsesta en joutunut. Nyt syynä ikä 33 ja isot vauvat, vaikka painoindeksi 21 vai oliko se 22.... painoa tullut aina reilusti, lähtenyt onneksi pois. Nyt jo 11.5kg neuvolan täti ei viime viikolla kummemmin valittanut. Syön terveellisesti, monipuolisesti ja liikun, sen myönnän että annoskoot ovat isontuneet ja mitään sen kummempia himoja ei ole olllut alkuraskauden jälkeen. Eiköhän me olla tässäkin yksilöitä. Viime vko neuvolassa kaikki hyvin hemppa 138 ☺ ja verenpaineet ok. Pikkutyyppi potkii ahkerasti ❤ rv 22+6

Wopwop, tiedän tuskasi. Meilläkin meinasi tulla tuska kämpän haun kanssa, mutta yhtäkkiä se ihana ja sopiva kämppä löytykin :) kahden viikon päästä muutto. Eiköhän se ihana kämppä teillekin vielä ilmesty eteen :happy:

Mulla tänään oli myös neuvola ja hemoglobiini yllättäen vain 103.. Eli rautakuurille mars! Ihme kyllä en ole erityisen väsyneeksi itteäni tuntenu, joinakin päivinä kyllä mutta en koko ajan.

Luomista ja karvoista oli tuolla aikaisemmin puhetta. Mulla taas on useana päivänä rinnat ollu nännipihan ulkopuolelta, varsinkin alapuolelta melko punaiset. Eivät ole sen kipeämmät tai pinkeämmät kuin aikaisemminkaan, mutta punoitus tuntuuoudolta. Tänään jo neuvolassakin kyselin, mutta ei osannut sanoa, mistä voisi johtua. Onko kellään muulla tuollaista?

Neuvolasta suositeltiin myös omien perhevalmennusten lisäksi seurakunnan Parista perheeksi -iltaa. Onko kellään tuosta kokemusta, että onko minkälainen?

Ja vielä oma lusikka aikaisempaan leipäkeskusteluunkin. Meillä tehdään myös paljon vaaleita leipiä itse. Jos ette ole jo törmänneet tähän ohjeeseen, niin kannattaa ehdottomasti kokeilla. On superhelppo ja hyvä :)

Pataleipä, 1 kpl
7 dl vehnäjauhoja (sopii myös laittaa osa muita jauhoja, esim. itse laitan usein 1 dl leseitä, 1 dl grahamjauhoja ja 5 dl vehnäjauhoja)
2 tl suolaa
1,5 tl kuivahiivaa
3,5 dl haaleaa vettä

Sekoita kaikki aineet kulhossa taikinaksi ja jätä kulho kannella tai liinalla peitettynä huoneen lämpöön yön yli. Seuraavana päivänä leivo taikinasta leipä, anna levätä 30 min ennen paistamista. Lämmitä taikinan lepuuttamisen aikana uuni 225 asteeseen ja laita uuniin valmiiksi lämpiämään kannellinen vuoka. Keraaminen pata käy hyvin tai sitten normaalin uunivuoan päälle mikä tahansa kansi, joka kestää uunin, esimerkiksi ruostumattoman teräskattilan kansi. Laita taikinapallo kuumaan pataan, ripottele halutessasi päälle hiukan sormisuolaa ja työnnä uuniin. Paista kansi päällä 30 min ja vielä ilman kantta 15 min. Ja herkkuleipä on valmis:)

Pitääpä kokeilla tota pataleipää torstaina kun on soppa päivä:)

Kyllä suunnattomasti suosittelen (varsinkin ekaa odottajat) noita parisuhde "kursseja", me ajateltiin kun ekaa odotettiin että ei me tarvita kun ollaan rakastuneita mutta kyllä yllätti miten vauva arki "romutti" parisuhdetta ja eronporteilla käytiin ja terapialla löydettiin taas toisemme! Nyt ollaan miehen kanssa yhdessä oltu 8 vuotta <3 Joten ennalta ehkäisevästi suosittelen :)

Koko päivä ja ilta mennyt sairaalassa, viimein kotia kohti! Sisätutkimukset jäi vähemmälle kipujen vuoksi eikä lääkäri saanut katsottua kohtukanavan tilaa mutta ultra näytti olevan kunnossa vaikka istukan sijainti kehno. Veri-ja virtsakokeiden tuloksista soittavat huomenna. Toivottavasti kaikki kunnossa vaikka sairaalassa kivut koveni pistävästi ja vihlonta jatkui taukoamatta niin että itku pääsi. Jomotuksen ja paineen tunteen lisäksi tuli harjoitussuppareitakin. Lääkäri sanoi että jos kokeiden tulokset ok niin kivut johtuvat siitä että kohtua operoitu puoli vuotta sitten jolloin kasvukivut saattavat olla kovia ja repeämäriski mutta pikkukaveri sinnittelee hyvin. Onneksi mies sai otettua vaavin mukaansa töihin ja anoppikin hoitaa nyt esikoista tämän yön kun ei tiedetty kauanko sairaalassa menee :)

Kyfi toivottavasti kohtu ei repeä ja pikkunen jaksaa matkustaa mahdollisimman pitkään! Toivottavasti sinunkin kivut hellittää että pääset nauttimaan mahan kasvatus talkoista:) rentouttavaa vapaa iltaa ja yötä!

Tsemppiä teille,joilla tällä hetkellä vaikeampaa!
Välillä tuntuu että itse valittaa ihan mitättömistä asioista,kun osa joutuu kamppailemaan suurempien asioiden suhteen..

Luomista sen verran,että jokunen uusi luomi on kehosta löytynyt. Ärsyttäviä kyllä ovat,mutta ei voi mtn. 10v sitten poistatin selästä kaksi luomea. Lääkäri sanoi,että ei jää paljoa jälkeä,mutta kyllähän siellä nyt on isot punaset möllykät :( eli jos oisin tuon tiennyt,niin ehkä ennemmin ne luomet oisin pitänyt.. Paitsi se toinen oli ihan tuossa rintsikoiden kohdalla,niin ei tykännyt..

Kyllä täällä annetaan myös vauvalle kaikki rokotteet, joita antavat.

Huomenna alkaisi meillä perhevalmennus. Saas nähdä,millainen se :)

Rv 20+6 <3

Koko kotimatka jatkui oikean puolen vihlovissa alakivuissa mutta sairaalassa ei nyt enempiä hoitoa tähän hätään niin nyt kotosalla sängyssä lepäillen, jospa kohta olo kohenee :)

Mullakin tuli esikoisesta lisää luomia, varsinkin rintoihin. Weird.

Meilläkin nokut rokotukset otetaan. Kausirokotteita ei. Jos jotain noi epäilyttää, ni mahdollistahan on rokottaa esim rokotusohjelman mukaan, mutta hitaampaan tahtiin. Mäkään en koskaan jättäis noita perusrokotteita ottamatta.

Voimia kaikille kipujen/ tyhmien kommenttien kanssa sinnitteleville. Mulle tytön kuolema on kaiketi aiheuttanu sen etten ota kritiikkiä ollenkaan vastaan. Pistän heti aikamoista piikkiä takasin. Ja sanon ehkä liiankin suoraan asioita. Muuten on tosi raskas olo, pakko sanoa asiat ääneen.

Onko sulla kyfi takana sektio vai mikä operaatio? Jos saan udella...

Takaisin