Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ja alkoholiakin voi mun mielestä nauttia (isompien) lasten nähden, jos sen käyttö on rajoitettua ja ajoittaista. Sehän vain opettaa lapselle, miten sitä käytetään, jos käytetään. Että ei vedetä kännejä vaan juodaan vaikka se 1-2 olutta saunan jälkeen tai lasillinen viiniä ruoan kanssa. Humaltumista ei mielestäni lapsen kuulu nähdä.

Munkin mielestä kyseisen äidin pitäis lopettaa... Hän on ollut nyt vuoden ilman ehkäsyäkin eikä ole tullut raskaaksi. Haaveileevat että lisää lapsia.. Kannattas tosiaan ensin lopettaa tupakointi. Sekin voi olla itsessään jo ehkäisy... Mutta kauheesti en kyllä kyseiselle pariskunnalle toivo enempää lapsia. Mä oon tilanteesta joka kerta sanaton kun nään pienen tytön siinä myrkkysavussa.. Sitten he ihmetteleevät kun pikkunen sairastaa niin paljon.. Kyllä kait jos kaks vuotta joka kerta raahaa tytön mukaan passiiviseks tupakoijaks.. Tais kyseinen äiti polttaa raskaudenkin ajan. Ja sen seittemän vuotiaan pojankin kohdalla. Tällä pojalla on ad/hd ja sen verran paha on että lääkkeitä joutuu napsimaan.. Niin ja tän miehen veli polttaa kannabista heidän nähden ja puhaltelee myös savuja naamaan... Tää veli on joskus sairastanu syövän ja niihin syöpäkipuihin ei oo muu auttanu ku mari.. Ja sit on tietenki jääny koukkuun vaikka syöpä on jo selätetty.. Ja perheen mummo ja ukki hyväksyy tilanteen!!

Täällä ei onneks ole ongelmia ton tupakan suhteen. Itse lopetin edellisessä raskaudessa ja samoiten mies. Pari kertaa mies polttanut kännissä ollessaa kavereiden kaa juhlimassa. Mutta kotona ei polteta. Lisäks omat vanhemmatkaan ei polta ja meille jos joku tulee käymää niin saavat luvan mennä alas tupakoimaan! Meidän parvekkeella ei tupakoida.

Meillä onneksi tuosta tupakasta ei ole mitään ongelmia. Itse olen lopettanut yli 10 vuotta sitten ja mieskin on ollut polttamatta jo vuosia. Ne, jotka lähipiirissä tupakoi, tupakoivat kaukana musta. Meillä saa kyllä terassilla polttaa, kunhan siellä olevat sen hyväksyy. Itse en päästä edes koiraa ulos, jos joku menee röökille. Vauvan kanssa olen ehdottomanpi.

Toi alkoholinkäyttö mua hieman etukäteen ahdistaa ja mietityttää. Mies käyttää tällä hetkellä reilummin tuota alkoholia, kuin itse tykkäisin, mutta on luvannut olla juomatta lapsen läsnäollessa, lukuunottamatta saunakaljoja.
Meillä kotona aikoinaan isä saattoi ottaa joka ilta muutaman oluen, enkä sitä ole koskaan pahaksi tavaksi kokenut. Toisaalta en muista lapsuudesta, että isä olis ollut humalassa. Siihen vedän rajan ja olen sen miehellekin sanonut: lapsen ei tarvitse nähdä vanhempiaan humalassa. Itse juon todella harvoin ja humalakunnossa olen ehkä kerran kahdessa vuodessa.

Meillä ei onneks alkoholilla kukaan läträä :) mies juo 1-2 tölkkiä kerran kuussa jos sitäkään :)

Meillä ei kumpikaan tupakoi, mutta itseäni mietittää se, että kun kerrostalossa asutaan, niin viereisellä parvekkeella käydään jatkuvasti tupakalla.:dead: Oishan se kiva nukuttaa vauva sitten ulkoilmassa parvekkeella, mutta kuin ei ole mitään takeita siitä, että se ilma olisi raitista.. Onko sitten vaan parempi aina nukuttaa sisällä, kun ei ole tietoa milloin taas tupakka syttyy? Ei tunneta naapureita olleskaan, jos olisi tuttuja, niin voisikin sopia jonkun tietyn ajan, jolloin meillä nukuttaisiin parvekkeella ja he välttäisivät siinä tupakointia... mut mut... Muilla vastaavaa? Parvekelasit on kyllä (mut ei ne ainakaan hajua estä) ja saadaan rattaat partsin toiseen päähän, eli kolmen-neljän metrin etäisyydelle tästä tupakoitsijasta... Ehkä sitä on sit kuitenkin parempi nukuttaa sisällä, ellei ole ulkoilemaan itse lähdössä :grumpy:

Nythän uuteen tupakkalakiin kai pitäisi olla tulossa helpotusta parveketupakoinnin kieltämiseen. Taloyhtiöön vaan asia esille :)

Mä en itse oo koskaan kunnolla polttanut, bilepoltin ennen kun tulin raskaaksi esikoisesta ja se jäi siihen. Mies lopetti kun odotin esikoista eli molemmat ollaan oltu täysin savuttomia neljä vuotta.

Mua harmittaa kun anoppi oli meidän luona keväällä asumassa 3kk ja polttaa. Lopulta hän onnistui lopettamaan koska oltiin miehen kanssa päätetty että me ei osteta hänelle täällä tupakkaa. Esikoinen oppi vasta siis keväällä mikä on tupakka ja heti tuli leikkeihin mukaan että hän menee tupakalle :/

Mun on myös ollut vaikea pitää kieli kurissa miehen perheen luona. Miehen sisko poltti koko raskausajan ja jatkaa edelleen, hänen lapsensa on nyt puolitoista vuotias. Sitten ihmetellään kun lapsi on niin hirveän pieni ja jatkuvasti on yskää, keuhkoputki tulehtunut jne. Silti eivät voi lopettaa polttamista.

Mä oon itse tosi herkkä tupakan hajulle ja odotan innolla josko parveketupakointia tosiaan rajoitettaisiin. Meillä on eteläparveke ja olisi kiva pitää ovea auki kesäisin mutta alapuolelta nousee kamala käry :/

Alkoholin käyttö on myös meillä minimaalista, mies on punkun ystävä ja mä en oikein välitä mistään alkoholijuomasta. Itse oon alkoholistin lapsi. Mies on joskus ottanut ruuan kanssa viiniä lapsen aikana ja se on mun mielestä ihan ok, varsinkin kun kerran mäkin olen siinä enkä juo mitään. Sit jos olis kaksin lapsen kanssa niin mieluummin kokonaan ilman.

Äsken lyötiin lukkoon meidän tulevan tytön nimi :happy: Alicia Lilian ********* :Heartred Tyttö saa myös latinalaisen nimen, kun itsellänikin on. Olen aina luullut että nimeni on englantilainen/amerikkalainen, mutta eipäs ollutkaan, vaan latinalainen. Ja tämä nimiyhdistelmä koppas molempiin samantien että kyllä, tämä se on :Heartred:Heartred:Heartred

Toi parveketupakointi sais kyllä loppua kokonaan! Meillä on kämpän ikkunat vaan eteläsuuntaan, niin tää lämpiää kun sauna kesällä ja kun pitää ikkunoita auki saa haistella tupakkahöyryjä koko ajan. Mies jätti aamulla olkkarin ikkunan auki niin heräsin siihen, että tupakansavu haisi makuuhuoneessa vaikka sinne matkaa varmaan 15m avoimesta ikkunasta.

Miehen vanhemmat tulossa kylään ensviikolla ja kysyin mieheltä polttaako sen isä vielä. Vastaus tuli samantien: Ei ainakaan meillä ollessa polta! Tarkoitus oli sanoa, että kannattaa varmaan sanoa hänelle, että ottaa tupakat mukaansa, kun täällä Suomessa ne on niin kalliita, mutta hyvä, että mieskin on tiukka näissä asioissa :D

Rakenneultrassa käyty, vauvalla kaikki hyvin! Kätilö oli tosi mukava ja osaava ja selitti tarkasti kaikki: aivot, sydämen,selkärangan, nikamat, munuaiset, raajojen luut ym. ja kaikki näytti normaalilta. Painoarvio 411g ja vastasi täysin viikkoja joita mulla tänään kasassa 21+0 :)

Ja voi sitä ilon ja onnen määrää, kun meidän pikku akrobaatti päätti venytellä oikein kunnolla ja huitasta jalkaterät otsaan kiinni! Pippelihän siellä jalkovälissä selkeästi oli ja saatiin siitä oikein kuvakin kotiin :joyful: Meille tulee siis pikkuisäntä, rakas esikoispoika:Heartblue :dummy:

Vasta nyt ultran jälkeen tajusin, miten kovasti alitajunnassa toivoinkin poikaa. Sanomattakin varmasti selvää, että tyttö olisi otettu myös vastaan rakkaudella. Mies pojasta kanssa haltioissaan, suunnitteli jo mönkkärin ostoa ja miten ottaa sitten pojan mukaan meidän maatilan töihin ym. Voi kun sais jo poitsun terveenä syliin, ei malta odottaa :love017

Onnea Mindeli hyvistä uutisista! :)

Meilläkin on tilanne että kukaan perheessä ei polta, mutta naapuri sauhuttelee ja se kyllä raastaa hermoja. Tykkään pitää varsinkin kesällä ikkunoita auki, ihanaa että kotiin tulee raikasta ilmaa, mutta eipä se niin raikasta olekkaan kun myös naapuri nauttii auringosta parvekkeella.. Täytyy lueskella tuota lakia parveketupakoinnista.

Wopwop, millaiset Emmaljungat ostit? Mulla on vaunumania..! :grin

21+6

Meillä on kans ollu harteilla toi vaunujen osto, mut millatteet on hyvät vaunut? Varsinkin ku talvivauva

Täällä kans selataan joka päivä huuto.netiä ja toria ja metsästetään vaunuja. On tuo vaunujen maailman kyllä semmoinen savotta! :woot: Tässä pari viikkoa nyt selannut ominaisuuksia ja tarvikkeita ja kaikkea mahdollista ja nyt on jokunen kuva siitä, että minkälaiset vaunut olisi meidän käyttöön hyvät... Enää pitäisi löytää sellaiset, jotka sopisi meidän budjettiin! :grin

Kenellä on kokemuksia Saksasta tilailusta? Osaatteko antaa nimeltä jotain firmoja, joita suosittelette?

Lisäys: Niin ja kun lähipiirin vauvaperheiltä kyselee suosituksia, niin jokaisella on kyllä niin oma mielipiteensä...Yhen mielestä ei missään nimessä kääntyviä pyöriä ja toisella ne oli ehdottomat, jne. Yritä siinä sit ottaa selvää, mikä olisi paras vaihtoehto :wink

Täällä myös rakenneultra takana :)
Sydän ihan pakahtuu,miten ihana pieni siellä oli <3 pieni isäntä tulossa <3 itku meinas tulla,kun näin isännän ilmeen kun saatiin kuulla <3
Sintti ei olisi halunnut näyttää naamaansa ollenkaan,ihan kun vanhempansa,aina käsi edessä kun joku meinaa ottaa kuvaa :D
Painoa oli 327g.

Takaisin