Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Käytiin keväällä Savossa ja pysähdyttiin abclle pissalle ja mitäs siellä lastenhoito huoneessa olikaan imetyspaikka pöntön vieressä:O kysymys onko kohtuullista että vauvan pitää syödä vessassa, söisitkö itse? Minä en ainakaan! Itse julkisella paikalla imettäneenä, en koe itseäni esittelevän tai jotain todistavani vaan ruokin lastani! Toki esim kahvilassa pyrin perimpään nurkkaan ja selin muihin asiakkaisiin.vessassa en kyllä lastani halua enkä suostu ruokkimaan!
Kai tämä on edelleen (niinkuin lilith sanoi) tabu ja jotain mitä pitää piilottaa... Mutta onko se sitten ok että samat ulokkeet on esillä julkisesti seksuaalisella painolla? Kaksoismoraalia...

Mies tuli aamulla kotiin ja oli yöllä miettinyt että jos otettais lunalle leikkikaveriks iskältä pentu, vauvakuumeen lisäksi täällä on siis pentukuume... Epidemiaa pukkaa:)

Lilith pitäkää hauska, toivottavasti kerkiät päivällä hetken lepäillä:)
Painajaisia en varsinaisesti näe mutta mun unet jotain todella outoja:/ ja taas viime yönä näin unta että tyttöhän meille on tulossa:)

Äippä mullakin kauhea elukka kuume :) ajattelen väkisin odottaa siihen asti kunnes vauva syntyy :) jos se korjautuu sillä ❤️ ja jos ei nii saapa lapset hieno joululahja hi hi

No tässä nyt menee semmoinen kk kun meidän iskä on poliisi ja emä ja isä on molemmat poliisikoiria että katsotaan nyt että mahtaako meille pentua riittääkkään... Katsoovat eka pentujen luonteet että ovatko palveluskoiriksi sopivia, jos siellä olis edes yksi pentu mikä ei olisi mitä etsitään niin kaipa se voisi tänne tulla:) onhan tossa tuota pihaa juosta ja telmiä...

En mä ole kyllä koskaan ajatellut että kukaan näistä yleisillä paikoilla imettävistä äideistä keitä oon nähny, olisivat halunneet toimillaan todistella yhtään mitään, lastahan siinä juuri ruokitaan :O

Mulla on nyt yhtäkkiä kuukauden aikana noussu paino 6kiloo :O:O En ymmärrä, mitä tapahtuu, jos se nyt tuota vauhtia tuo paino nousee nii ei hyvä :O Kai jos sitä lisäis parit kasvismuhennos ruoat ruokalistaan ja jättäis karkit poissss :(

Lilith_Mist, jos tissit jatkaa kasvuaan niin siitähän jo sitä painoa kertyy :P Täällä tissilinja on sama Tytsyn ja tinapillin kanssa, se täyteläisyys mitä oli ennen esikoisen imettämistä on tullut nyt takaisin mutta imetyksen lopettelun jälkeenhän se taas menee..

Tohon imetysasiaan. Ei mustakaan julkisella paikalla imettäminen minkään asian todistelua ole, ja kyllä ainakin mun kokemuksen mukaan imettävät äidit yleensä menee sivummalle ja suojaa harsolla tms. Mietin että olisko täällä Suomessa vielä kuitenkin sellanen ajatus että äidin ja lapsen paikka on kotona tai jossain mammakerhossa, ei "tavallisen kansan" keskellä. En perustelis siis julkisella paikalla imetystä sillä että se on luonnollista lapsen ruokkimista (mitä se toki on, mutta luonnollista on myös alasti kuljeskelu ja piereskely eikä niitäkään kannusteta tekemään ihmisten ilmoilla), vaan sillä että myös äidit on ihmisiä jotka kaipaa sosiaalista kanssakäymistä ja joiden pitää päästä pois kotoa vaikka oliskin pieni lapsi.

Plaah, mies herätti vähän ennen neljää kun tuli kotiin, en saanut enää unta ja nyt on järkky päänsärky ja tärinä. Tänään pitäis jaksaa opiskella ja mennä vielä iltapäivällä töihin >.<

Mäkin olen imettänyt ravintolassa, junassa, rannalla tms ja imetysvaatteiden+just huivin yhdistelmällä sen saa tehtyä paljastelematta itseään.. Tietty jos jotain häiritsee se tieto että vauva on siellä tissiä imemässä, niin sit kandeis vähän omaa ajatusmaailmaansa sit ruotia...

Me ollaan maanantaina menossa katsomaan koiria ja voi olla että sieltä löytyy uusi kaveri ❤

Sitten alkaakin mulla opinnot ja tytöllä päiväkoti taas. Sitten aika kulkee vielä nopeammin, kohta on joulu ❤

Mulla katosi pentukuume tässä raskauden aikana. :) Mikä on ihan hyvä, koska eiköhän yksi iso koira riitä tähän hätään. Onneksi myös kasvattaja, jolta seuraavan pennun hankimme, ei ole vielä pitkään aikaan suunnittelemassa pentueita.

Joo, en minäkään aio lastani vessassa imettää. Järkyttävä ajatus! Tabuhan imettäminen on ja se aiheuttaa ahdistusta joillekin ihmisille. Osalle näistä ihmisistä myös ne seksuaalispainotteiset versiot aiheuttaa ahdistusta, niille tissit on vaan liian suuri asia... ;)

Esikoista "nolostelin" imettää julkisella paikalla. Yleensä etsin lastenhoitohuoneen tai annoin pullosta. Tokan kanssa ajattelin jo vähän, että mitäs sitten jos ruokin esim. kahvilassa. Tosin käännyin mahdollisesti seinään päin ja harso eteen. Nyt ajattelin imettää ilman nolosteluja missä ja millon vaan. Harso vaan eteen ja jos vilkkuu niin sille en mahda mitään. Nolompaahan se on sille joka jää tuijottamaan kuin se, että minä ruokin lasta.

Ajattelin nyt tännekin kirjottaa kun täällä näkyis olevan hyvin keskustelut päällä. Eli tuonne neuvola ja ultrakuulumiset ryhmään kerroinkin jo, että en oo keskusteluihin osallistunut vaikka oonkin alkuraskaudesta asti foormui seurannut tiiviisti.
Meillä oli ru viimeviikon torstaina, kaikista tyttöfiiliksistä huolimatta oliski poika tulossa. Aluksi ehkä jopa vähän tulin surulliseksi asiasta, vaikka tärkeintähän on, että lapsi on terve ja uskon, että yhtälailla lasta tulen rakastamaan. Olemme miehen kanssa nyt totutelleet ajatukseen pojasta, mutta vieläkin se on vähän hakusessa ainekin itsellä. Osaan kuvitella tytön, mutten poikaa.. Ja nään edelleen unia tyttölapsesta, se on hyvin hämmentävää. Ehkä se poikaolo sitten jossain vaiheessa puskee.. Olisi vain kiva saada sellainen pieni yhteys tavallaan lapseen.
Mun historiaan kuuluu monta vuotta masennusta ja raskaaksi tultuani aloin heti pelkäämään, että mitä jos se palaa (olen jo yläaste ikäisenä sanonut etten voi hankkia lapsia koska masennun varmasti, positiivinen ajattelutapa joo heh..). Noh en siis ole työssäkäyvä, tällä hetkellä kylläkin käyn kolmesti viikossa kuntouttavassa työtoiminnassa, pisin mihin olen tämän masennuksen kanssa itseni päässyt taistelemaan. Peruskoulusta jäin aikoinaan sairaslomalle ja ysiluokka jäi näin kesken. Suoritin sen loppuun internetin kautta ja paperit sain käteeni vasta 18-vuotiaana. Aikaisemmin olen ollut kympin oppilas, vielä seiskalla sain stipendin hyvästä keskiarvosta, vaikka alamäki oli jo silloin kyllä alkanut. Yritin aloittaa kouluja, mutta sosiaalisten tilanteiden ahdistus vei voimat, ei pystynyt edes ruokailussa käymään suuren ihmisjoukon takia.
Noh kävin puol vuotta AVA-luokkaa, pienempi ryhmä, mutta ihan väärä luokka itselle siinä elämänvaiheessa. Kuntouttavan kurssin kävin pari vuotta sitten, siitä ehkä oli suurin apu. Mutta joo ei nyt siitä sen enempää.
Jaksamattomuus tosiaan iski pahasti alkuraskaudessa ja päätin kesäkuun lopulla hakea apua asiaan, jos vaikka elvyteltäisiin psykalla ollutta hoitosuhdetta jonka olin alle vuosi sitten lopettanut.
Noh nyt eilen kävin lueskelemassa Omakantaa, siellä diagnoosina lukee vaikea-asteinen masennus.. Voi hohhoijaa voisin sanoa, se että olen yhtenä päivänä väsynyt ja jaksamaton ei varmaan tarkoita yleistä vakavaa masennusta (diagnoosi oli tehty yhden käynnin perusteella). Musta on tosi harmi, että lähestulkoon aina kun oon apua hakenut, olen saanut siitä enemmän vain ongelmia ja epäselvyyksiä.. Tämän naisen luotto yhteiskuntaan on aika nollissa..
Saan vielä jatkuvasti kuulla ns. syytöksiä siitä että ajattelen miten ajattelen tästä yhteiskunnasta, jatkuvasti manausta siitä miksen opiskele miksen mene töihin.. Tuntuu hukkuvansa tänne.. Toivoisin, että ihmiset joilla on mennyt asiat ok täällä, voisivat silti ottaa huomioon sen että tuskin sitä turhaan moni on kouluun ja töihin menemättä, tai turhaan sitä yhteiskuntaa vihataan.. On vain joutunut itse kohtaamaan miljoonat sotkut kaiken kanssa. Kerrankin kun oli pakko hakeutua sairaslomalle niin lääkäri kirjoitti b-lausunnon jolla olis suoraan sanottuna voinu perseensä pyyhkiä.. Tuli hylätty sairaspäiväraha päätös kelalta, kun koitin soittaa lääkärille että mitä hän oli oikein b-lausuntoon kirjoittanut niin selvisi että kyseinen työntekijä ei ole enää töissä ja käskettiin odottamaan uutta aikaa uudelta lääkäriltä. Pari kuukautta sai rahoja siinä sitten odotella. Hirveä sotku siitä tuli. Lopuksi kun sain käsiini b-lausunnon jonka kanssa se hylätty päätös oli tullut, olin hyvin pettynyt.. Lääkäri ei ollut edes rastittanut että kyseinen lausunto on sairaspäivärahaa varten.. Hohhoh..
Noh mitäs sitten vielä. maitoa täälläkin tullut jo monta viikkoa ja lapsen potkut tuntunut selvästi päivittäin pari viikkoa.. usein hän potkii taaksepäin, se tuntuu ehkä jopa vähän epämiellyttävälle. Mun lähtöpaino on ollut 53kg, vaaka näytti tällä viikoll aiemmin 63kg, tunnen oloni norsuksi vaikken millään tavoin nyt ylipainonenkaan ole, mutta herranjumala, kymmenen kiloa :D
Tulipa paljon tekstiä ja siltikin osa jäi varmaan pois ja anteeks, en osaa kappalejakoo hirveen hyvin :P
Täällä rv 22+0

Tänään rv 20:smiley-bounce012Jotenkin kuitenkin tuntuu ettei ihan 20 viikkoa tätä tapausta tartte odotella. Nyt oon ollu kiltisti vuodelevossa ja sitten kun vähän liikuin illalla niin taas tuli kipeitä supistuksia ja jouduin taas vaan pötköttämään.
Rinnoista on mullakin tihkunut maitoa säännöllisen epäsäännöllisesti rv12 jälkeen, ja tissien koko on kasvanut huimat 4 kuppikokoa! !! Ou jee... :dance011Mikä tietysti tarkoittaa myös painonnousua. ..
Imettämisestä pohdin, että mulla esikoisen kohdalla jonkun verran vaikutti maidon tuloon myös ympäristö ja tekijät, kokemusta mistään julkisella paikalla Imettämisestä ei siis ole. Onneksi on huivit ja muut kuitenkin antamaan suojaa.

Mun mielestä kanssa muiden ongelma jos imettäminen häiritsee. En ollu kummemmin tullu edes ajatelleeksi koko asiaa! Jos vauvalla on nälkä, tottakai mä imetän oli paikka mikä vaan! Toki juu varmaan harson tms. laitan eteen, mutta senkin itseni vuoksi, en halua että joku pervo kyylää mun tissejä. Saavat ihmiset ajatella mitä lystäävät, mun mielestä täysin luonnollinen asia, jota ei kuuluisi piilotella.

Täälläkin paukahti tänään RV 22+0 :) Yritin kalastella tietoa tästä rintojen kasvusta ja paljonka ne tissit tuo sitten lisäpainoa, mutta en osannut tulkita tai muuta vastaavaa löytöjäni googlesta ? :O Mulla on kasvanut 3 kuppikoolla varmaaan tissit, nii paljonkoha siitä tulis about lisää painoa? :D Tämähän on mielenkiintosta..

Ja onko teille muille tullut tällaisia hetken virtapiikkejä, kun jaksatte tehdä, tunnette olonne nii ylienergiseks ja kaikki onnistuu ku rasvattu, kunnes...! Tulee yks pieni mitätön ei mikään mutta matkaan ja koko hyvä, voittamaton Herkules fiilis katoaa itkupotkuraivarin pyörteisiin ? :D Sain tällasen äsken aamusiivouksen parissa.. Suutuin olohuoneen verhotangoille, itte verhoille, miehelle, makkarin ovelle... :O :D

Nyt joudun vähän avautumaan. Miehen kaveri tuli poikkeemaan, ja vähän hiprakassa juu, mutta se, että aletaan saarnaamaan hiprakassa, tahi sitten selvinpäin mitä minä saisin syödä raskaana ollessa ja minkälaisia JUMPPAliikkeitä mun kannattaisi tehdä (vähän niinku sillai että olet kasvanut pari vaatekokoa tyyliin..) niin kyllä pistää höyryn nousemaan korvista. Hän olisi niin halunnut tarjota itse kalastamaansa kalaa ja erinäisiä sieniä, mitä oli kerännyt. Kohteliaasti kieltäydyin, sillä sienissä olen varovainen, varsinkin jos ne on itse mettästä kerätty, enkä itse niitä ole kerännyt ja varmistunut että ovat syötäviä. Ja sama kalan kanssa. Varovainen olen. Niin jessus mikä "saarna" tuli.. Tovin kuuneltuani tokaisin että onkos hän itse ollut joskus raskaana kun tietää mieheksi niin hyvin nämä kaikki asiat. Murrrrrrrrrrr....

Ne vanhemmat ihmiset on kanss niin "ihanii"
Äitini sanoi älä syö paljon/usein mansikoita, vaivalle tulee allergia :D
Juu ja mustamakkara äitini mielestä myös kielletty
Anoppi varoitti liikunnasta, juu ja aikoina äitini sanoi ett kyykyssä ei saa istua koska synnytys voi alkaa.. Hmm
Olen vaa hilja ja hymyilen nätisti :D

Tyhmiä kommentteja ootte saanu, voi jestas...

Täällä jo jännäilen maanantaista ultraa. Pakko oli tehdä sormustesti, joka näytti kolmen eri ihmisen tekemänä poikaa. Itsekin tein ja edelleen näytti poikaa :D Maanantaina toivottavasti mysteeri selviää <3

nyt on ihan pakko avautua.... ukko ollu 2 viikkoo kesälomalla,joista 3 päivää ollut ilman alkoholia,muina päivinä siis ottanut,joskus enempi joskus vähempi,muutama sellanen päivä kans ollut että heti aamusta (viimeistään klo 7) alkanut juopottelee ja jatkanut niin pitäkään että tulee yö ja alkaa nukkumaan,eli ollut todella kännissä! tänään ois TAAS lähtenyt kavereittensa kans juomaan (lupasi jo puhelimessa kaverillesa),huomautin alkoholin käytöstä hälle,niin suuttui mulle ja soitti kaverillesa ettei tuukkaan.... nyt sit mulle mököttää ja lapsille tiuskii,ku ei juomaan pääse... meillä siis 3 lasta joista vanhin jo 10 ja hän ihmettelee jo isänsä juomista... ittellä ajatukset ihan sekasi ku ei tiiä mitä ton ukon kans tekis.... huoh....

Ihmisiltä tulee kyllä välillä ihmeellisiä kommentteja ja välillä on vaikeaa antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Itsellä työkaveri totesi mun väsymykseen, että sulla ei kuitenkaan ole pahoinvointia, niin eikös tuo ole kuitenkin mukavampi. Niin, sehän helpottaa ihan hirveästi omaa oloa, että pahoinvointi on pahempi olotila.
Neuvojat yrittävät/haluavat vain auttaa, mutta välillä nekin turhauttaa.
Syytän kuitenkin kaikesta hormoneja! Eilenkin aloin itkeä, kun näin tuntemattoman isän harjoittelevan kävelemistä juuri kävelemään oppineen kanssa. Siellä minä vollotin laivalla tuntemattomien iloksi. Onneksi mies sentään ymmärsi, että kyseessä oli taas nuo ihanat hormonit... :D

äityli85 Ymmärrän omakohtaisessti tilanteesi ja osittain varmasti fiilikset :/ Puhuminen, keskusteleminen, kissan nostaminen pöydälle, JOS molemmat ymmärtää tilanteen :( Oman miehen kanssa oli parit todella kamalat riidat tästä aiheesta, ja kun lopulta kerroin mustavalkoisesti miten asiat tulee menemään, tai jos eivät tule menemään, niin menevät sitten niin ja näin, niin pääsimme yhteisymmärrykseen ja juominen loppui siihen :) Mutta radikaalit vaihtoehdot piti antaa, että jotain tapahtui.

sehän se just rassaa,ku ukko ei itte nää mitään ongelmaa juomisessaan....hänen mielestään ei oo mitään haittaa jos ottaa joka ilta sen pari tai sit parikymmentä... yksikin päivä jos on välissä ettei juomista saa niin on niinku perseelle ammuttu karhu! :( saa ny nähä monta päivää nyt kestää mykkäkoulu mua kohtaan...

Takaisin