Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä kastetaan, vaiks toinen vaan on luterilainen (mä). Jotenki haluan säilyttää suomalaisia perusarvoja, perinteitä ja tapoja, vaikka tämmöinen maailmankansalainen oonki :) Saa lapsi sit rippikouluiässä päättää, mimmoseen rippikouluun menee vai haluuko jotain muuta. Kummien löytäminen tosi vaikeeta, kun ne keitä eniten haluis on jo sadan muunki lapsen kummeja :/ Ei silloin jaksa kenenkään niistä kanssa kunnolla touhuta.

Tytsy ajattelen itse ihan samoin. Tosiaan se perinne oli mullaki tuossa ajatuksena vain. :)

Meillä mies erosi kirkosta heti häiden jälkeen ja totesin siinä tilanteessa, että muista sitten, että lapsen uskonto menee äidin mukaan, eli meillä kastetaan lapsi.
Varmistan vielä tutulta papilta, että käykö jos isä kuuluu kirkkoon, mutta silloin aikoinaan, kun itse kävin riparin, niin vauvan uskontokunta määräytyi äidin mukaan.

Kuullemma käy jos isä kuuluu kirkkoon mutta tarvii tehdä jotain sopimuspapereita että lapsi seuraakin äidin sijaan isän uskontoa ja samalla joku lapsen tunnustus hommeli pitäis tehdä jos ei ole naimisissa.

Juu toisen pitää kuulua kirkkoon. Meillä kanssa sama, että ei mitään kovin uskovaisia olla, mutta haluan silti kastaa lapsen. Ite kuulun kirkkoon, mies erosi häiden jälkeen.

Koita Äippä jaksaa muuton kanssa! Ja muutkin, jotka oli muuttamassa lähiaikoina. Ei ole mitään herkkua... Ite muutettiin viime syksynä ja tyhmät suunniteltiin se niin, että viikon kuluessa viedään pikku hiljaa laatikoita ym. ja sitten viikonloppuna pakulla isommat. Lopputulema oli, että lähes kaikki käyttötavarat oli jo uudessa kämpässä, mutta sänky ja ruoat toisessa... Aika nopeasti oltiin molemmat siinä pisteessä, että nyt vaan pari kaveria apuun ja pakulla loput tavarat uuteen osoitteeseen. Helpotti kyllä kummasti. Ehti olemaan hirveän irrallinen ja tyhjä olo hetken. Tietääpä ensi kerralla suunnitella koko jutun ihan eri tavalla...

Käytiin tänään kävellen syömässä ja takaisin kävely olikin sitten yllättävän rankka pala täyden mahan kanssa. Vaapuin varmaan kuin viimeisilläni raskaana :D

Joo, veljen perheessä lapset kastettiin isän uskontoon, kun äiti on buddhalainen.

Tänään poksahti 19+0!Viikon ajan olen tuntenut pienen liikkeitä varsinkin iltaisin.Olis kyl ihana tietää sukupuoli,olot ovat vaihdelleet.Tosi pitkän oli tunne,että se on poika,mutta yhtäkkiä muuttuikin tyttöoloksi ja tuli tietty nimikin vahvasti mieleen.No,rakenneultrassa ehkä nähdään vajaan parin viikon päästä,kumpi siellä pyörii ja jumppailee innokkaasti :)

Meilläkin mies kuuluu kirkkoon, minä en. Ei olla siis vielä naimisissa, voikohan lapsen silti kastaa? Jos ei niin sitten aikaistan omaa liittymistä, tarkoitus kun on itselläkin ollut liittyä ennen häitä kirkkoon :)

Pauliina on vauva mahdollista kastaa kirkkoon. Mutta jotain papereita pitää täytellä, missä isä tunnustaa lapsen itselleen ja sopimus missä lapsi seuraa isän uskontoo että saa liittyä kirkkoon. :)

Okei kiitos hyvä tietää! :) Niin ei tarvii itse alkaa nyt kiireellä sinne liittymään.
Tästä tulikin mieleen et onko kukaan liittynyt aikuisena kirkkoon ja onko kuinka pitkä prosessi?

Mies liitty ennen häitä, ei ollu muistaakseni pitkä juttu. Taisi netissä liittyä ja nopsaan tuli tervetulokirje. Eroaminen oli yhtä iisiä... :D Toivottavasti kukaan ei loukkaannu moisesta hyppelystä... Mä halusin kirkkohäät ja mies ei halunnut kuulua kirkkoon sen pidempää, kuin pakko...

Meillä liityttiin molemmat kans kirkkoon häitä varten. Netissä. Sit ei haluttukaan enää kirkkohäitä niin mentiin maistraatissa naimisiin toukokuussa ja lapsen ristiäisten jälkeen taas erotaan molemmat. Hyppelyä siis täälläkin :D

Mut siis mua ei ole koskaan kastettu enkä ole käynyt rippikoulua, oon ymmärtänyt et silloin prosessi on pidempi. Olisi kiva jos onnistuisikin netissä mut ei taida onnistua :D

Joo, sillon ei onnistu niin helposti. Rippikoulun käyneet saa mennä kirkossa naimisiin (naimalupa). Jos parista toinen kuuluu kirkkoon, ni sillon voidaan siunata avioliitto kirkossa, kun on ekaks menny maistraatissa naimisiin. Ja rippikoulu vaaditaan kummiuteen. En tiedä miten oman lapsen kastaminen onnistuu, jos ei ole käynyt rippikoulua... Kannattaa tutkia asiaa tai vaikka soittaa lähiseurakuntaan ja kysyä.

Pauliina, rippikoulu on käytävä sekä kasteella että ekaa kertaa voi liittyä.

Täällä on sellanen poikkeus että me ei kuuluta kirkkoon, mutta annetaan kristillinen kasvatus. Käydään myöskin seurakunnassa säännöllisesti, vaikkei ev.lut seurakunnassa. Ja lapsia ei ole kastettu, saavat isona itse päättää mitä tekevät:)

Takaisin