Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kuvaaminen rippuu hammaslääkäristä. Säteilymäärä ei käsittääkseni ole kovin suuri, mutta suurin osa lääkäreistä ei kuitenkaan halua ottaa riskiä. Mulle sanottin viime viikolla että otetaan vasta lapsen syntymän jälkeen. Nyt paikataan vaan näkyvät reijät. Mulla tulee reikiä paikkojen alle ja hampaiden väleihin... hammaslääkäri voi määrä myös kipulääkkeitä, mulle on määrätty kerran panacodia kun reseptivapaat eivät enään auttaneen. Sitä saa käsittääkseni syödä raskaana ollesaan. Mutta kaikilla se ei auta kipuun kannattaa kysyä myös voiko joitakin lääkkeitä syödä yhtäaikaa. Jos kivut on siis oikein kovat

Mulle sanottiin kans ihan samaa tuosta kuvaamisesta eli otetaan kuvat heti synnytyksen jälkeen, koska mulla epäili kans että on reikiä hampaiden väleissä ja vanhojen paikkojen alla.. Mielellään eivät lähde kuvaamaan, jos ei oo pakko, vaikka se säteilyn määrä onkin pieni ja ei suoranaisesti kohdistu vatsan alueelle.. Multa löyty kuitenkin vanhat kuvat vielä, josta näkyy tarvittava tieto mitä se hampilääkäri tarvihti sitä hampaanpoistoo varten.. Ja oli kuitenkin yksityinen hammaslääkäri kyseessä..

Panacodia ei suositella raskaana ollessa, lääke vaikuttaa siten että kodeiini menee maksaan ja maksan entsyymit muuttavat sen morfiiniksi. Kodeiini itsessään ei tee mitään, mutta morfiini kyllä. Mm. Kanadassa oli tapahtunut yksi panacod lapsi kuolema, jossa äiti oli ottanut panacodia. Lapsi oli syntynyt morfiinipöllyssä, ja kuollut hengityslamaan. Eli lapsen kehon metabolia oli ollut nopeampi kuin äidillä ja lapselle viekkarit siis tullu syntymän jälkeen. Tämä tieto siis farmaseutti mieheltäni.
Mutta sanon samalla tähän, että jokaiselle määrätään yksilön mukaan lääkkeet ja lääkäri on näistä riskeistä tietoinen (ainakin pitäisi). Panacodin kanssa saa ottaa yhdistelmänä buranaa mutta ei panadolia, koska panadoli ja panacod sisältävät molemmat parasetamolia. On siis yliannostuksen riski, maksa sanoo sopimuksen irti. Mutta koska, buranaakaan ei suositella raskaana ollessa (koska vaikuttaa lapsen prostaglandiiniin ja sitä kautta voi tulla kehityshäiriöitä), niin en suosittelisi sitäkään ottamaan. Mutta edelleenkin tässäkin lääkäri on se joka tekee päätöksen. :) Siinäpä pieni sepostus, mieheni avustamana. :)

Oi, tänään pääsi oma poikanen ripille ♡ hormooni hyrinöissäni raivottaren lailla rehkin koko eilisen töiden jälkeen iltaan asti ja jatkoin aamu kuudelta. Päivä oli ihana ja tunteikas nyyh ♡ aurinko paistoi ja rakkaat ihmiset lähellä. Tosin eilen taisin suututtaa koko perheen pahantuulisuudellani hups ehkä ne on anteeksi antaneet ❤ Mielialan vaihtelut on aikas valtavia.
Nyt pakko hautoa turvonneita jalkoja jääpusseilla ja nauttia kauniista kesäillasta omalla terassilla ❤
Onnellinen olo ja rv 16+4

Heippa, tänään töissä alkoi voimakkaat kivut ja jouduin lähtemään sairaalaan. Kaikki testien tulokset olivat ok ja mitään hätää vauvallakaan ei ollut, luojan kiitos. Viikon sairasloma ja lepoa. Onko muilla ollut kipuja? Ja jos on, niin millaisia? Rv 16+2. Kyllä pikkuinen säikäytti ja pahasti. Miten muilla liikkeet? Oletteko tunteneet vielä? Itsellä joitain epäselviä, mutta silti niin selviä tuntemuksia:shy:

Mullakin hampaat kuvattu aina vasta raskauden jälkeen. En oo antanu laittaa ees puudutusainetta, vaikka siitä tuskin haittaa on.

Tiiätkö Kyfi missä asennossa sun kohtu on? Josko se ois syyllinen ;)

Eihän niitä kuvia haluta ilman syytä ottaa, mutta se on kuitenkin ihan mahdollista eikä ole haitallista. Puudutusaineesta ei ole mitään haittaa vaikka sen ottaisikin. Nämä asiat olen kuullut hammaslääkäriltä :)

Mullakin hampaat kuvattu aina vasta raskauden jälkeen. En oo antanu laittaa ees puudutusainetta, vaikka siitä tuskin haittaa on.

Tiiätkö Kyfi missä asennossa sun kohtu on? Josko se ois syyllinen ;)

Varhaisultrassa 6+3 oli kohtu taaksepäin kallistunut, mutta nyt tuoreinta tietoa ei kohdun asennosta ole. Oliko nyt näin et se kohtu kuitenkin voi vaihtaa asentoa vai oonko ymmärtänyt jotain väärin?:grin

Mulla on aikoinaan poistettu visurit ja söin särkylääkettä pari päivää. Ikävimmältä tuntui ekalla kerralla hiertävät tikit ja tokalla kerralla hampaan kolo, joka ei meinannut umpeutua ja tulehtui koloon menneestä ruoasta. Varsinaista särkyä en juurikaan kokenut. Mutta jokaisen hampaat erilaiset, mulla lähti hampaat helposti, toisilla joudutaan tekemään enemmän operaatiota...

Mulla sanoi hammaslääkäri, ettei oteta riskejä, vaikka säteilyn määrä pieni. Mietitään kuvausta ja poistoa synnytyksen jälkeen.

Kyfi: kohtu kääntyy kaikilla lopulta suunnilleen samaan asentoon, kun vauva kasvaa. Itselläni taaksepäin oleva kohtu ja olen asiasta neuvolassa kysynyt. Sanoivat, että kääntyy kyllä eteenpäin.

Ite en oo hammaslääkärissä käynytkään raskausaikana vielä, mut saattaa olla että joudun käymään ku toi viisaudehammas alkaa tuolta tulee :( mutta en tiennytkään moisesta että ei suositella kuvattavaksi!

Viikon päästä rakenneultra :O jännittää! Onko muut tuntenu jo liikkeitä? Mua alkaa jo huolettaan ku itse en ole varmaankaan vielä mitään tuntenut ja rv 18+5, mutta kaipa se normaalia on, ensimmäinen raskaus kun menossa. Kuka tietää vaikka istukka edessä :)

Mulla on hampilääkäri aika varattu elokuulle, mutta hyökin kyllä ma särkyvastaanotolle. Mulla kun viisaudenhammas on jäänyt puoliksi tulematta ulos, niin leikkaamisekshan ja hajottamisekshan se menee jolloin en usko pelkän panadolin auttavan särkyyn.
Ja tämä tapaus jossa vauva syntynyt morfiini pöhnässä panacodin tähden, niin luulen kyseisen äidin syöneen loppuraskaudesta kyseistä lääkettä, nyt jos syön parin päivän kuurin niin en usko vauvelini kärsivän syntyessään joulukuussa minkäänlaisista "viekkareista" tai oireista lääkekuurista johtuen :)

Joo siis ei tietenkään se lääke enää synnytyksen jälkeen vaikuta :D Ja tietysti sen äidin pitäny popsia niitä ihan kunnolla ja jotenkin kuurimaisesti varmaan koko raskauden ajan.
Höpsö minä en tajunnu tietenkään tarkentaa et jos muutaman joutuu ottaa. :P Mut ajattelimpa silti sen tiedon teidän kanssa jakaa, ei siitä haittaakaan ole :)

Jaahas täällä on unennäkijät kokoontuneet eilen! :D Itsellänikin unet on todi vilkkaita ja laidasta laitaan. Heräilen nyt noin 1 -2h välein kuselle. Viime yönä pöntöllä kuudetta sadatta kertaa istuissa mietin että tämmödtäkö tä sitten synnytyksen jlkn on että pitää herätä sata kertaa yössä dyöttämään pikkudta ja kokonaisidta yöunista voi vaan haaveilla

Ukon kans eilen oltiin viettämässä helsinkipäivää. Oli mukava päivä mutta saatiin yks kärhämäkin aikaseks ja meikä alko itkeen ja niiskuttaan.. Hävetti ihmisten eessä. Kotona vissiin väsymys vielä jotenki purkautu kun aloin taad itkee ja tuli kauhee halipula.

Täällä yöt ohi taas tältä erää.. Tässä just jalkojani kattelen, että olis vissiin aiheellista rueta yövuoroissa pitämään lentosukat jalassa, näkyvät taas sen verran alkavan turpoilemaan.. :/

Hei vaan hei kaikki mammat:)
Noihin uniin on pakko kommentoida, jostain kumman syystä mä näön unia mun eksästä, pääsääntöisesti seksi unia, on se ollut mun kuskina synnärillekin:/
Aivan kamalaa nähdä todella todellisentuntuisia seksi unia eksästä kun sitä edes nähnyt yli 7-vuoteen, aamulla kun herää niin pitää ihan miettiä että mitäs sitä on tullut tehtyä!

Multa on poistettu puudutuksessa visuri ja panacodia söin pari tabua, kuvattu ei! Jotenkin en usko että jos muutaman pilleri syö näin aikasin että vauva koukussa syntyy. Mutta varovaisuus pillereiden syömisessä, tuskin meistä kukaan turhaan pillereitä popsii!

Täälläkään ei noi liikkeet tunnu jatkuvasti ja joka päivä, eilen oli kaverilla aktiivinen päivä:)
Tunnen noi liikkeet aikalailla vain makuulla ja tosi alhaalla!
Viikkoja 18+3

Huomenna olis lähtö tampesteriin, lapset jo todella innoissaan, ovat kovin sitä mieltä että enoa ja sen vaimoketta kova ikävä ja delfiinejä :)

Mä en oo juuri huomannu eroa unissa, muuten ku just sen suhteen, että olen yleensä niissä raskaana. (Muutaman kerran kyllä nähny unta, jossa en enää ollutkaan raskaana :( ) Ja yhtään ihanaa onnellista unta en oo nähny siitä, kaikissa vaan jotenkin tiedostan, että oon raskaana tai sit oon maailman paskin äiti.

Yhessä viimisimmässä mä olin oppilaiden kanssa jossain luokkaretkellä ja vanhempani toi vauvan sinne. Olin lapsien kanssa pihalla, join mietoa kaljaa (en juo ikinä kaljaa) ja sitten kaverini arvostelivat, että juon raskaana. Sitten kun menin sisään, tajusin että vauva oli koko päivän nukkunut täysissä pukeissa turvakaukalossa, enkä ollu vaihtanu vaippaa tai syöttänyt tyyppiä koko päivänä. Aurinkoisesti se mulle hymyili, mutta sitten tajusin, ettei mulla ole mitään tarvikkeita, enkä ees osaa vaihtaa vaippaa. :D Oli kyllä herätessä sellanen olo, että melkein kauhistutti. Toivottavasti sitä osaa omaa nyyttiään oikeasti vähän paremmin hoitaa... :)

Takaisin