Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itse en kyllä herkutellut ole, vaikka mielitekos... Vois tietysti kokeilla sitäkin jossain vaiheessa! Ei kai siitä mittään haittaa ole jos sillon tällöin vähän suklaata syö :D
Täälläkin kovin tyytyväisiä ovat olet mun mittailuista!
Mitenkäs ninnu (ihan mielenkiinnosta) mitkä sun ohjeet on?
Mansikat olis kyllä aika poikaa just nyt mutta mieluiten valkosuklaa kuorrutteella :D

Niin ja tuore mehuu tulee itsekin vedettyä aamuisin kun toi kahvi tökkii niin mahtavasti eikä vettä viittis koko ajan lipittää... Miksi muuten appelsiini nostaa sokerit mutta appelsiini tuore mehu ei... Outoa!

Juu ja herkuttelulla tarkoitan just vaikka kakkua juhlissa tai jätskiä sillon tällön. Mitään mättöjä en vedä :D Alkuun en syönyt mitään herkkua, mutta kun kerta sitä ei kielletty ja sokerit pysyy kuosissa, niin miksi ei. Helpompi pitää kiinni ruokavaliosta, kun saa välillä jonkin hyvän syödä.

Aivan:) oli ne käytännöt nyt mitkä tahansa niin kunhan itse voi hyvin ja mikä tärkeintä vauva voi hyvin sekä massussa että sen ulkopuolella!

Rahi, mulla oli kanssa tosi nopea tuo eka ultra. Katsoi vaan, että syke löytyy ja pituuden sekä kait pään mitan. Edes turvotusta ei katsottu kun istukkanäytteestä tutkittiin automaattisesti nuo trisomiat. Totes vaan loppuun, että rakenneultrassa tutkitaan sitten tarkemmin. Luotan siihen, että olisi sanonut kyllä jos siellä jotain hälyyttävän poikkeavaa olisi ollut.

Mulle sano lääkäri kun kysyin et saanko itekki nähhä et "hän ei tutkimuksen aikana voi näyttää kun hänen täytyy itse nähdä, mut sen jälkeen voi hetken näyttää mullekkin". Ja se hetki oli todellakin hetki.. Tuntu ihan riistolta kun et saanu katsoa, itse luomaasi elämän alkua. Kuulin vain kun se huuteli hoitajalle jotain arvoja... Olis tehny mieli siinä vaiheessa sanoo et "hei toi tuolla massussa on mun ja miehen tekele eikä sun ja jos minä haluan nähhä niin sinähän näytät" Ja kyllähän tulevaa äitiä luonnollisesti kiinnostaa miltä mikäkin elin jne näyttää omalla lapsella. Onneksi mies katteli silmä tarkkana, mut itse sain tosiaan vain vilauksen nähdä.
Ymmärrän kyllä, että lääkärin täytyy nähdä, mutta kyllä hän todellisuudessa olisi voinut kääntää näyttöä niin että hän ja myös minä olisimme nähneet!!!...

Meillä ekassa ultrassa kätilö esitteli myös kaikki mahdollisia ruumiinosia jotka näky, selkärankaa, aivoja, suolistoa jne. Pedin yläpuolella katonrajassa oli iso näyttö mistä minä ja mies katteltiin ja kätilöllä sitten oma näyttö siinä koneen yhteydessä, eli hyvin näki koko ajan missä mennään.

Meillä eivät olleet kysissä niitä vielä kerenneet asentaa, siis noita omia ruutuja kun vasta oli valmistunut koko laitos.

Mulla tälläset ohjeet:
Mitataan aamun paastoarvo. Ennen lounasta, lounaan jälkeen. Ennen päivällistä ja päivällisen jälkeen. Ja sit vielä iltapalan jälkeen. Mut ennen ruokaa ja aamulla oltava alle 5.5 ja 1h ruoan jälkeen alle 7.8. Helposti huomaa mikä nostaa arvoa ja mikä ei kun mittaa tunti ruoasta :) Banaanin kun ymppäs jälkkäriks arvot oli yli 6 ruoan jälkeen muuten aina alle 6.

Tosin tänään mun ei periaatteessa tartteis mitata. 6 päivän seuranta oli ja jos niissä ei ylityksiä (ei ollu) niin sitten 2 x viikossa mittaukset. Paitsi jos niissä tulee ylityksiä :) Sit tulee taas 6 päivää putkeen seuranta.

ja saman huomannu mittarista. Vaihdat sormea niin 5.2 on saattanu tippua 4.6... Ei luottavainen olo kyl niistä tuu.

Ehkä ero sitten siinä, etten varsinaisesti oo radi tapaus, vaan noiden silmissä kakkostyypin tapaus... En tiedä onko raskauden aikainen seuranta ja hoito sitten erilainen...

Minulla kanssa nt-ultrassa katsoi kaikki paikat hyvin tarkkaan läpi. Ja kertoi aina mikä on näkyvissä. Katon rajassa oli iso näyttö meille ja ultraajalle oli oma näyttö.
Rv 15+1

Ja nt-ultrassa sairaalassa oli niin nihkee lääkäri että mitan otti ja silmämääräsesti et ei oo niskaturvotusta merkittävästi. Yksityisellä sit kateltiin ihan kaikki mahdolliset :)

Ja rv 15+0. Ei ikinä ois uskonu et joskus minäkin taaperran vielä näin "pitkällä".

Ninnu aika samoilla ohjeilla siis sun kaa mennään.
Tosiaan ehkä air sulla just toi kun olet kokeneempi sokereiden tarkkailija kun me Radi tapaukset :)

Nojaa, ekaa kertaa mäkin niitä nyt kotona mittailen. Aiemmin on vaan otettu verikokeet 6kk-12kk välein. Sen viiden vuoden takaisen sokereiden kohoamisen jälkeen arvot olleet koko ajan paremmat ja viimeiset pari vuotta normaalitasolla. Siksi vähän potuttaakin, ettei mun arvojen tilaa kunnolla arvioitu koskaan uudestaan. Roikutettu vaan ja todettu, että jatketaan samalla linjalla. Nyt olisi raskausaikana voinut olla tilanne, että verensokereissa ei mitään kummallista olisikaan, vaikkakin luultavasti sokerit olisivat joka tapauksessa rasituksessa nousseet. Nyt tarkkaillaan kauhean tarkkaan, vaikka pitkäaikainen sokeri täysin kunnossa ja mitatut arvotkin normaalit... No edelleenkin parempi, että tarkkailevat liikaa kun liian vähän, vauvan terveys kuitenkin kaikkein tärkein.

Aivan ja täällä Espoon suunnassa pääsee ylimääräiseen ultraan lopummalla raskautta, koko arvioon siis :)tapaa tyypin ylimääräisen kerran, aina +!

Mullakin varmaan se istukkanäytteen otto meni etusijalle. Ajattelivat, että jos jotain on niin siinä se näkyy sit kuitenkin. Tottunut vaan muista muksuista hieman tarkempaan ultraukseen.

Hei jäin ihmettelemään tossa kun kuuntelin taas sydänääniä, että pikkuinen on melko alhaalla koko ajan. Melkein samasta paikasta löytyy joka kerta sydänäänet kuin "alkuraskaudessa" viikoilla 12. Maha on täällä jo jonkin verran kasvanut niin miksi tyyppi viihtyy niin matalalla? :D

Tänään RV 19+0

Moikka mammat :) viimeinen viikko töitä ennen lomaa ja jalat niin kipeänä iltapäivästä ja kahtena iltana supistellut lempeästi, mutta aika usein :/ Vauvan liikkeet tuntuneet kahtena päivänä oikein selvästi ja ihan tuolla ala vatsalla ♡ ihan kuin tekisi kuperkeikkaa :) vatsan läpi liikkeet eivät vielä tunnu. Lauantaina esikoisen rippijuhlat ja arvatkaapa kuinka ressaavaa olla perjantaihin saakka töissä ja koittaa juhlia järjestää plaah:/ onneksi mulla ihana mies ja äiti jotka auttavat. Siitä on sitten ihana hilpasta lomalle ♡
Rv 16 ♡

Takaisin