Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Miä oon ihastunu noitten dragstereiden kirpeisiin hedelmäkarkkeihin,omnom!

Täällä onneks kurkkukipu on melkein hellittänyt,kiitos teen :) yleensä en teetä juo,mutta eilen illalla kupillisen join ja tuntui auttavan.

Ihanaa,kun nyt on luvattu lämpösempiä kelejäkin :) suunnitteilla olis viikolla veneilureissu,että otettaisiin teltta taas mukaan ja yövyttäis jossain kivassa pikku saaressa. Viime kesänä oli ihania reissuja,katotaan miten tänä kesänä onnistuu ;)

Ninnu banaanissa ja viinirypäleissä niin paljon sokeria että suosittelen välttämään + ne kovettaa mahaa!
Hedelmiä kannattaa testailla mitkä itselle sopii ja koita niiden kanssa syödä jotain kuitua. Esim mun iltapalasta puolikas omena+1% maustamaton viili, ruisleipää +juusto, leikkele ja paljon vihanneksia +tee. Mun sokerit ainakin pysyy hyvässä kuosissa kun hedelmä +kuitu samalla aterialla.

Muistathan vettä juoda paljon niin pysyy "tuotos" pehmeänä :)

Nyt on hyvä ja virkee mieli kun tuli käytyä salijumpalla :) nyt kun pahoinvoinnit loppuneet ni kiva kun pystyy ja jaksaa jo vähän normaalimmin liikkua. Vielä kun sen ajoittaisen tuhottoman väsymyksen sais loppumaan! No, tarkotuksena ois kuitenkin nyt alkaa arkisinkin työpäivän jälkeen käymään edes joku pieni puolen tunnin reeni tekemässä ni jos sitä painoa ei sitten ihan niin paljoa kertyis. Vilkastuis ainakin aineenvaihdunta vähän jos ei muuta! Me tehtiin muuten viime vuonna pihahalliin oma sali :) siellä on tosi kätevä käydä ku ei tartte jantuksissaan lähtee 18 km ajaa yleiselle salille. On oma rauha ja saa puhkua ja ähkiä niin paljon ku haluaa :D vauvankin kanssa sit kätsy kun voi vaikka vauvelin päikkäreiden aikaan käydä treenin tekemässä :)

Muksuilla luumu, päärynä ja ruusunmarja ainakin pehmentää vattaa, vaikka luumu varmasti tehokkain. Ja laku tais kans tehä hyvää. Mulla ainakin oli synnärillä eväänä luumuja ja lakua. Mut niit ruskeita rakeita sain sieltä ku olin pari päivää pidättäny (pelkäsin et kaikki tikit repee ku rupeen ekaa kertaa ponnaamaan synnytyksen jälkeen ;) )

Moi taas pitkästä aikaa kaikki, mä en oo tänne ketjun alun jälkee kirjotellu ku jäin tahdissa taakse nii pahasti!

Täällä alko just viikko 16, nt-ultra oli pari viikkoo sitte jossa kaikki hyvin. Sain myös lähetteen erikoissairaanhoitoon raskauden seurantaan kun mulla on se krooninen maksatulehdus.

Täällä oli puhe mieliteoista ja salmiakista, ette tajuu kuinka mua himottaa salmiakki! Varsinki ku en oo asunu Suomessa puoleentoista vuoteen ja ulkomailta oikeen salmiakin löytäminen on niin vaikeeta. Noi dragsterit sai varsinki veden kielelle, ne kirpeet hedelmäisetkin, aah <3

Mä lähdin lähi-Siwaan hakeen salmiakkia ja eihän siellä ollut mitään hyvää! Ei pääkallonameja, yhyy!:banghead: Ostin kaksi salmiakkitikkaria.. ehkäpä parempi näin :happy:

Muksuilla luumu, päärynä ja ruusunmarja ainakin pehmentää vattaa, vaikka luumu varmasti tehokkain. Ja laku tais kans tehä hyvää. Mulla ainakin oli synnärillä eväänä luumuja ja lakua. Mut niit ruskeita rakeita sain sieltä ku olin pari päivää pidättäny (pelkäsin et kaikki tikit repee ku rupeen ekaa kertaa ponnaamaan synnytyksen jälkeen ;) )
Meillä päärynäsose toimi parhaiten vatsan löysentäjänä. On niin kuitupitoinen että siitä varmaan johtuu.. Päärynää käytän itekki jos vatsaa kovettaa. Levolacia en lähtis kokeilee ku se on pelkkää siirappia, se jos joku nostaa verensokerit.

Cicado voi käyttää myös diabeetikot, näin neuvola lääkäri myös käyttö ohje:)
Näin sanotaan käyttö ohjeessa

"Ummetuksen hoidossa tavanomaisesti käytettävät annokset eivät yleensä vaikuta diabeetikoiden verensokeriarvoihin."

Mutta jos ei halua käyttää niin ei käytä, itse olen käyttänyt eikä ole nostanut sokereita :)

^oho, oon aika yllättyny. Sehän on lähinnä pelkkää sokeria. Tytölle sitä määrättiin ja varotteli vaan et hampaat saattaa kärsiä kun kolme kuukautta sitä päivittäin syö joten en antanu sitä vaan jätettiin maito pois ni tytön vatsa rupes toimimaan :)

Mut siis tytöllä ei ollu ihan perus ummetusta vaan tuli verta kakatessa niin että koko pönttö oli veriroiskeissa :( siks siis niin pitkä aika oltas määrätty ja onhan se tietty tehokas ja haitat pienet jos ei tartte käyttää pitkiä aikoja. Kuvittelin et just sen sokerisuuden takia nostas verensokeritki..

Joo munkin mielestä ylllättävää ja itsekin piti testailla sokereita sen oton jälkeen kun tosi makeeta on:)

Mutta aina parempi jos ei tarvii lääkkeitä syödä jos saa suolen toimimaan "luomu" metodeilla :)

Just viel tarksstin etten nyt sotke muuhun lääkkeeseen mut ei kyllä se tota levolacia oli ja sen vaikuttava aine on synteettinen sokeri :confused: mut hyvä jos ei nosta sokereita :) eiks hedelmät sen kuitenkin usein tee, on sitten edes joku apu ummetukseen radi potilaillakin :)

Voi pieni parka:( noi pienten kakka vaivat ihan kamalia, meidän pikku neidille vauvarokon jälkeen tuli tosi paha jumi ja oli niin itkuinen kun mahaan koski niin kovasti kun ei kakkaa saanut tulemaan millään! Meilläkin jäi maidon juonti vähemmälle ja luumu mehua ja paljon vettä niin saatiin auki.
Mieluummin ottais lapsen kärsimykset itselle kun katsoo kun pieniin sattuu :(

Kyllä ne hedelmät antaa aikamoisia piikkejä, edellisen kerran en voinut syödä ollenkaan hedelmiä kun anto sellaisia piikkejä, mutta nyt (jostain kumman syystä) ei, kumma homma mutta mikäs siinä kun karkkia ei nyt ainakaan saa syödä :)

Itellä taas ennemminkin vielä ollu ongelmana vatsan löysyys eikä niinkään ummetus.. Näin ainakin vielä. :/ Tänäänkin meinas työpäivästä tehdä aikamoista tuskaa kun useemman kerran saa pakarat tiukkana kiiruhtaa WC:hen, ettei oo huonot housussa :S

Takaisin