Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ja joo, epäilemättä ei mikään pieni maha ole tulossa. Päinvastoin. Pitäis varmaan lähtee shoppailemaan äitiysvaatteita kun normaalit farkut ei mee enää kiinni mahan kohdalta. Ollaan varattu heinäkuulle vielä flamingoon yksi yö vesipuistopaketilla, mutta taitaa joku muu mennä likan kanssa laskemaan vesiliukumäet kun tämä äiti. Jokuhan soittaa vielä greenpeessille että valas on rantautunu! :laughing025

Kylläpä kuulosti tosi tutulle möhömahan kuvaus kiinnari kivuista. Viime raskaudessa oli aivan kamalat, pitkiä askeleita ei voinut ottaa, alavartalon vaatteet piti miehen mulle pukea, joka päiväinen oleminen yhtä tuskaa, istumaan alas sattui, pitkään istuminen sattui, ainut missä hyvä niin sikiöasennossa vasemmalla kyljellä. Seksiä jos meinas harrastaa sai napata panadolia ennen että ei jalkojen levitys satu... Kyllä kipeätä osasi tehdä:( toivon että nyt vältyn niiltä kivuilta!

Mulla on siis melkein kaikki noi äipän kuvailemat, mutta kaikista paras on olla pienessä liikkeessä koko ajan. Ja sitten just toi sikiöasento helpottaa, kyljellä ei vielä tällä hetkellä niin väliä kuhan on hyvä olla. Toivottavasti Äippä selviit vähällä tästä raskaudesta! ;)

Kuten myös möhömaha ja kaikki muut naiset! En toivois pahimmalle vihollisellekkaan... Ootko muuten kokeilu lämpötyynä kiinnareihin helpotti mulla ainakin hetkeksi:)

Tuo on vähän hankalaa kertoakko vai eikö työhaastattelussa raskaudesta. Periaatteessahan siitä ei tarvitse kertoa kuin vasta 2kk ennen äitiyslomalle jäämistä. Itselleni, kun tarjottiin vuodeksi töitä nyt keväällä, elokuusta alkaen niin kerroin raskaudesta. Jos työ olisi alkanut heti niin en tiedä olisinko. Sain kuitenkin joulukuulle asti sopparin. Pikkuisen siis kärsin siitä, että menin kertomaan. Jotenkin vaan tuntui kamalalta olla sanomatta, kun en kerkee elokuusta alkaen olla kuin noin 3kk töissä ja sitäkin jännään jaksanko loppuun asti. Nyt jännittää mitä tulevat työkaverit sanovat, kun minulla on niin lyhyt pyrähdys ja heillä oletus pidemmästä (eivät tiedä raskaudesta).

Enpä muuten oo, täytyyki kokeilla ja vois auttaa ton issiaksenikin kanssa hiukan kun sais lämpöö selälle. Kiitos vinkistä Äippä! :) ja josko nämä tästä kun mies kotiutuu pitkältä kalareissultaan niin pääsee taas hierottavaks! ;)

Ymmärrän kyllä senkin puolen tossa työnhaussa että jos työ ei heti ole alkamassa vaan selkeästi vasta myöhemmin niin silloin kertoo asiasta rehellisesti. Mutta jos työ on alkamassa heti niin ei mielestäni ole mikään välttämättömyys kertoa asiasta heti kättelyssä. Vasta kun aika on selkeästi kypsä asialle.

Joku muuten kysyi sitä, että kuinka kauan esikoisesta jaksoi olla töissä, niin minut terveydenhoitaja passitti rv 27 jo sairaslomalle fyysisen työn takia sekä supistusten takia jotka alkoivat viikolla 21+. Nyttemmin työnkuva muuttunut, mutta saa nähdä miten kauan tuossa jaksaa olla kun työ on kuitenkin pääsääntöisesti pelkkää istumista ja asiakkaiden kanssa asioiden läpikäymistä. Mutta huomattavasti kevyempää kuin esikoisen aikaan oli.

Lääkäri käynti tänään takana ja diagnooseja ei lähdetty muuttamaan, vähän niinkuin pelkäsinkin. Ei ne kuitenkaan mua millään tavalla muuta kun en mä niiden kautta muutenkaan elä niinkuin tosi moni muu tekee. Tottakai täytyy aina vaan tarkkailla enemmän sitä jos oma käytös lähtee poikkeamaan, että onko mania tulemassa päälle,'mutta onneksi toi ukko on katsonut mua jo 6 vuotta niin osaa sanoa suoraan jos joku ei mee niinkuin pitää.

Harmillista täällä taas huonoja uutisia ja wildis onneksi vauvalla kaikk hyvin ja toivotaan, että se umppari ei pahene ja jos täytyy leikata niin onneksi lääketiede ja kaikki niin kehittynyttä että varmasti menee kaikki nappiin. <3

Olette aivan äärettömän tärkeä tuki tämmöiselle esikoista odottavalle höhlälle! Huomenna meen testaamaan niitä vaunuja joista puhuin eilen josko ne olisi hyvät :)

Harmi kuulla Nepsu että diagnoosi on edelleenkin sama mitä on ollutkin. Tällä hetkellä ilmeisesti kuitenkin menet ilman sen kummempia lääkityksiä jos olen oikein ymmärtänyt? :)

Äippä x3, espoossa on joskus ainakin ollut kyseinen diabeetestutkimus. Siihen liittyy nuo käynnit raskauden aikana, ja synnytyksessä myös napanuorasta otetaan pariputkea verta (=diabimmune tutkimus). Myös vauva aikana otetaan vauvasta ja äidistä vielä kokeita. Tämmöinen oli ainakin vuonna 2010täällä kun työskentelin leikkaussalissa ja otettiin näytteitä sektio vauvoista. Normisynnytyksistä otti kätilöt osastolla. :)

Wildis: hyvillä mielin voit mennä leikkaukseen jos semmoinen tulee. Leikkaussalissa kun työskentelin meillä oli muutama raskaana oleva potilas jotka nukutettiin leikkaukseen. Turvallista on :)

Eipä toi lääkäri soitellu vaikka lupasi :( Sanoi kysyvänsä vointia samalla, mut ei.. Pääasia että kipu on hellittämään päin ja vauvva on kunnossa. Osaan lähteä onneksi päivystykseen jos kipu pahenee entisestään.

Möhömaha, on se mullakin tuntunut maha jo pullahtaneen näkösälle, että vaikea on piilotella. Tunikoilla ja löysemmillä paidoilla mennään kun ei moni vielä raskaudesta tiedä ja en ole vielä töissäkään kertonut. Se töihin kertominen vähän jännittää, kuinka esimies asian ottaa. Meillä on aika monta muutakin mammalomalaista, naisvaltaisella alalla kun ollaan. Toisaalta luonnollisesta asiasta on kysymys, että eiköhän sieltä ihan positiivinen vastaanotto ja onnittelut tule :)

Möhömaha, kutsun sua jatkossa möhikseks :D joo yksi lääke menee edelleen jonka lopetan ennen synnytystä, että vauvalle ei tule vieroitusoireita. Lääkelopetusten myötä jonka itse omatoimisesti päätin ja teinkin niin olen monella taholla "tarkkailussa" voinnin suhteen ja hyvä niin :)

Diagnoosi vain estää myös hieman noita uratoiveita joita olen haaveillut lähteväni opiskelemaan, mutta näillä mennään mitä on ja sen mukaan eletään ja edetään.

Wildis mikäs siellä on vointi? Helpottiko kivut että sait nukuttua?
Tuli tuossa mieleen että ittellä ei helpottanu oloa ja kipuja umppari tulehduksen aikana mitkään särkylääkkeet ees. :/ eli toivon ja uskon että sulla tais olla vaan ihan jäätävän hirveen kivuliaat kasvukivut. Tais kunnolla pieni raivata tilaa siellä massussa ;)

Vähän ketuttaa kun nykyään ei enää oteta istukoista niitä kantasoluja, vain tosta meidän keskimmäisestä sain lahjoitettua. Olisipa siitää niin paljon apua esim leukemiaan sairastavien hoidossa :(

No niimpä :) Vähän ne kivut kyl säikäytti. Onneks kaikki kuitenkin hyvin ja rauha mahassa :)

Noista suppareista/harkkareista/limatulpista... Saahan sitä kyseenalaistaa ihan mitä haluaa, niinhän se kaverikin meinas päästä hengestään ja vauvastaan, koska "ei noin aikaisilla viikoilla voi olla raskausmyrkytystä"... Mulle synnärille soittaessa kyllä kerrottiin, että limatulppa voi irrota ja piti lepäillä, jos supistukset ois tullu säännöllisesti niin heti sairaalaan. Limatulppa uusiutuu ja ei siten aina kerro alkavasta synnytyksestä, mutta voi olla merkki siitä, näin mulle sanoi päivystävä kätilö. Kyllähän nykyaikana on hoitovalmiudet jo vähän yli puolen välin raskautta syntyville pikkukeskosille, miksi, no siksi, koska niitä vauvoja voi oikeasti syntyä jo aivan helvetisti liian aikaisin! Ei itellä ole palkokasveja nenässä, mutta tiedän kyllä ihmisiä joilla veri kiehuis tommosista jutuista... :)

Nyt en taas yhtään muista mitä tuolla muutama sivu sitte kyseltiin, mutta vissiin painosta ainakin.. Vissiin joku kilo tullut plussan jälkeen painoa lisää, neuvola tosiaan viikon päästä, niin näkee sitten mitä se neuvolan vaaka näyttää.

Itse varmaan kertoisin raskaudesta työhaastattelussa, jos työt alkaisivat myöhemmin ja olisin lähes heti jäämässä äitiyslomalle tai kyseessä olisi vain määräaikainen paikka. Jos vakkarityö ja työt alkais heti, saattaisin kyllä jättää mainitsematta. Vaikea sanoa, kun kuitenkin omatunto luultavasti kolkuttelisi, vaikka ei mitään väärää ole jättää kertomatta raskaudesta, niinhän se lakikin sanoo, ettei raskaus saa vaikuttaa työnsaantiin.

Hyvä juttu Wildside, että säikähdyksellä vaan selvisit! :)

Takaisin