Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hyviä uutisia sekä huonoja uutisia. Ensinnäkin Vauvalla kaikki erittäin hyvin. Nähtiin jo mahalaukku, munuaiset, perna, maksa, sydämmen eteiset ja kammiot, selkäranka, aivot, vatsanpeitteet, raajat, reisiluut jne. Painoarvio oli 96g, niin ja kallo symmetrinen. Kaikki oikein mallikkaasti. Sydän löi ja vauvva vastas viikkoja 13+3 mut menen tuon 13+1 mukaan. Hurjasti oli kasvanu ja liikku ihan mahottomasti. Jalat oli kippurassa ja käsiä oiko. <3

Sitten ne vähän huonommat. Umpisuolta epäilivät, että on tulehtunut, ottivat verta ja nyt odottelen tuloksia kotona maaten. Jos tulehus näkyy niin muuta vaihtoehtoo ei ole kun leikata se pois ennenkuin räjähtää. En haluais lähtee raskaana ollessa leikkaukseen, varsinkaan kun sorkitaan tuota lantion seutua. No lääkäri sano että vauvalla on hyvät tsäänssit selviytyä leikkauksesta kun viikkoja on jo niin paljon... Mut silti.. Pitäähän se tietenkin leikata jos pakko, mut pelottaa pikkusen puolesta.

No huhhuh Wildis! Ihanaa että vaavilla kaikki kunnossa, mutta hurjaa jos umppari on tosiaan tulehtunut :eek: Toivotaan, ettei leikkausta tarvittaisi, mutta totta on, että kyllä se varmaan pakko on napsia jos tulehdus sieltä löytyy. Tsemppiä! Toivottavasti ei liikaa kipuile :)

Tänään on 15+3 ja oli toka neuvola :) kg on noussut 4 ja muut asiat oli kunnossa :) vaavi oli vilkas ja karkulainen (sydänääniet 150)
Kohtu jo nava alapuolella
Mul on nyt jo turvotusta ja iltaisin ihan jäätävä olo :( (turvotaa ja kiristä)
Ajoittainen pahaolo/äklös on vieläkin ja varsinkin ruoan jälkein. Sitrushedelmät ja mehut maistuu ja muutenkin voin elä pelkää hedelmillä :)
Vauvan liikkeet (ehkä) tunnen jo ja ne tuntuu kun kupla poksahtaa
Tänään postista tuli (lelu) tyttö vai poika testi ja ajattelen tehdä se huomenna aamulla :)

Oho, Wildside hyvä että vauvalla on kaikki hyvin mutta onpas huono tsäkä saada umppari raskausaikana. Ymmärrän hyvin, että huolestuttaa leikkaukseen meno. Toisaalta jos se on pahasti tulehtunut, niin siinä ei tosiaan ole muita mahdollisuuksia. Onneksi tuo lääketiede on nykyään pitkälle kehittynyttä ja osaavat raskauden huomioida. Paljon tsemppiä!

Wildis ihana kun pienellä kaikki hyvin! :)
Mutta siis tuosta umpparista, että jos se on tulehtunut niin ehdottomasti leikkaukseen kosks mikäli tulehdus etenee tosi pahaksi niin umppari voi poksahtaa ja tulehdus leviää sit koko kroppaan ja sisuskaluihin, eli sitten on sunki terveys/elämä vaakalaudalla :( tiedän koska ittellä on umppari leikattu ja ex avomiehellä umppari ehti melkein puhjeta :(
Uskon että selviät oikein hyvin leikkauksesta niinkuin pienikin <3 nykysin tosi hyvin otetaan leikkauksessa huomioon raskaus ja umpparin leikkaaminen onnistuu tosi nopeasti ja vaivattomasti. Suosittelen lämpimästi että suostut leikkaukseen oman ja pienen hyvinvoinnin takia :)
Itte olin umpparia leikattaessa raskaana, ja sain todellakin hyvää hoitoa ja tarkkailua koko sen ajan :) raskaus tosin todettiin tuulimunaksi pari päivää operaation jälkeen :/

Annannaa syvimmät pahoitteluni sinulle!

Wildis paljon tsemppiä sinulle! On jännät paikat mennä leikkaukseen raskaana, mutta eivät varmasti "huvikseen" rupea leikkaamaan. Kyllä siinä on sitten sinunkin terveys kyseessä.

Anteeksi nyt jo etukäteen, mutta minä vähän kyseenalaistan tämmöisiä asioita kuin että supistuksia voisi olla jo 12. viikolla (eiköhän ne ole ihan kasvukipuja)... Tai että limatulppa voisi irrota 14 viikkoa ennen synnytystä...

Joo kyllä itsekkin ajattelen että pakko sinne mennä jos tilanne on tosiaan nyt semmonen. Kunhan se lääkäri vain soittais tuloksista. Sano että jos ei löydy tulehdusta niin kyse vain ihan normaaleista kohdun kasvukivuista. Toivotaan että kyseessä olisi jälkimmäinen.

Huh wild johan kerkes säikäyttää, hyvä että vauvalla kaikki hyvin, ja toivottavasti sinutkin saadaan pian kuntoon niin pääset nauttimaan raskaudesta :)

Annannaa syvimmät pahoitteluni sinulle!

Wildis paljon tsemppiä sinulle! On jännät paikat mennä leikkaukseen raskaana, mutta eivät varmasti "huvikseen" rupea leikkaamaan. Kyllä siinä on sitten sinunkin terveys kyseessä.

Anteeksi nyt jo etukäteen, mutta minä vähän kyseenalaistan tämmöisiä asioita kuin että supistuksia voisi olla jo 12. viikolla (eiköhän ne ole ihan kasvukipuja)... Tai että limatulppa voisi irrota 14 viikkoa ennen synnytystä...
Kaksi lasta synnyttäneenä tunnistan kyllä oikein hyvin supistukset. Edellisessä harkkasupparit alkoi rv 20 ja jatkui viikkoittaisena riesana loppuun asti. Tässä kolmannessa raskaudessa alkoi jo silloin rv 12-13. Se että joku niiltä säästyy ei tarkoita etteikö joku muu niistä vois kärsiä.

Voi hitsin pimpulat! Nyt sitten, kun oon koko kevään hakenut töitä ja likimain jo luovuttamassa, tulee kutsu työhaastatteluun! Ja todellakin haluaisin tuon työpaikan jo ihan sen vuoksi, etten ole ehtinyt tehdä vielä yhtään oman alan töitä (valmistuin KTM:ksi juuri ennen esikoisen syntymää).... mutta ko tää mun maha näkyy jo, on kuitenkin menossa jo 15+0!! Saan toki peitettyä tän ainakin tuon haastattelun ajan, mutta kovin tulee olemaan haastavaa jatkossa, jos työpaikan saan... Ja sillä linjalla nyt olen, etten sanallakaan tästä aio mainita, koska mun mielestä tämä asia ei mahdolliselle tulevalle työnantajalle ainakaan vielä kuulu, ja oon todellakin tämän kevään aikana huomannu, miten raaka peli työmarkkinoilla on...Miten te muut toimisitte? Täällä muistaakseni oli muitakin, jotka kävi työhaastattelussa ainakin jossain vaiheessa, vai muistanko väärin... :)

Anannaa, syvimmät osanottoni! :(

Muumimamma, ainakin netin mukaan sekä varhaiset supistelut että aikainen limatulpan irtoaminen ovat täysin mahdollisia ilmiöitä:

http://demo.seco.tkk.fi/tervesuomi/item/nn:260

http://www.vau.fi/Synnytys/Valmistautuminen/Limatulppa-mika-se-on/

Kannattaa tosiaan olla väheksymättä toisten kokemuksia, sillä jokaisen raskaus on yksilöllinen ja melkein mikä vain on mahdollista. Itse luotan ensisijaisesti siihen, että kyllä naiset oman kehonsa tuntevat. :)

Hui kauhistus Wildis, toivottavasti olisi tosiaan ihan vaan tuota jälkimmäistä kipua! Ja Annannaalle syvimmät pahoittelut, noita uutisia ei koskaan halua kuulla! :(
Osasiko lääkäri muuten Wildis sanoa yhtään koska saat tuloksista kuulla?

Itsellä on tänään ollut ihan hirmu kipeät venymis kivut alavatsassa ja nivusissa, niin pahat että joka kerralla noustessa seisomaan on meinannut lähteä jalat alta kun silmissä sumentunut. Ja raskausajan issias alkaa vaivaamaan entistä enemmän vaikka viikkoja on kaikki 14+0 täynnä.. :( kyllä on raskaus ihan erilainen kun esikosta, silloin olin kyllä lähes elämäni kunnossa..josko tämä sitten poika kun eikös se niin ollut että tytöt vie äidin kauneuden, pojat terveyden! :wink

Itselleni määrättiin tuo sokerirasitus kahteen kertaan koska sairastan PCOS oireyhtymää ja suvussa on diabetestä. Syön kyllä pääsääntöisesti todella terveellisesti, mutta menen nyt varmuuden vuoksi sillä ekankin kohdalla arvot nousivat hiukan, mutta ei onneksi hälyyttävästi. (sen kyllä myös huomasi painon nousussa silloin). Se litku mitä ne juottaa tuotti kyllä viimeksi itkun sekaisia tunteita kun väkisin kiskoin alas, ykkösellä ei ollut mitään asiaa lähteä juomaan tai olisi tullut hoitajan syliin varren kanssa! :smiley-angelic006

Mammuli, ehdottomasti menet työhaastatteluun. Ei se mitään anna jos ei otakkaan! Härkää sarvista ja näytät mistä suhun on ennen kun edes lähdet murehtimaan mitä ne vatsasta sanovat. Ja kun raskautta koskeviin kysymyksiin ei ole pakko vastata, vaikka haastattelija kysyisikin.. :)

Tänään lääkärin pitäisi soittaa tuloksista vaan eipä ole kuulunut mitään. :( kävin kuitenkin verikokeissa jo aamulla 10 aikaan..

Olen iha samaa mieltä möhiksen kanssa että mammuli ehottomasti sinne työhaastatteluun meet kyllä! :) ja tsemppiä sinne jo valmiiks! :)

Takaisin