Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mirr77 Mexico citystä se munkin miekkonen on :) melkein koko suku asuu siellä. Mieheni muutti nyt tänne Suomeen vuosi sitten. En ole itse vielä Meksikossa käynyt, suunnitteilla olisi lähteä, kun pikkuinen on hieman isompi. Lähisuku on kyllä vieraillut täällä Suomessa, meidän häissä :) Pidän valtavasti Meksikon kulttuurista. Ihmiset ovat lämpimiä ja perhe on tärkeä :)

Vielä facebook asiaa. Miehen kanssa meillä on tiukka linja somen suhteen. Jopa meidän häissä mainittiin erikseen, että meistä saa ottaa kuvia, mutta someen laittaminen on ehdottomasti kiellettyä. Itsestään otettuja kuvia vieraat saivat tunkea vaikka somen täyteen. Ja upeasti vieraat ymmärsivät ja kunnioittivat toivettamme.
Tulevan esikoisen suhteen pidämme saman tiukan linjan. Lapsi saa itse vartuttuaan päättää haluaako jakaa itsestään kuvia koko maailmalle. Onneks on olemassa whatsapp ja skype jossa voi lähimpien kanssa jakaa elämäänsä myös täältä ulkomailta :) Mutta kuten aiemminkin on todettu, jokainen tyylillään. Osaan kyllä laittaa faceen eston tai painaa poista kavereista-nappia jos alkaa muiden päivitykset ottaa liikaa aivoon.

Mulla oli eka neuvola 11.5. ja seuraava käynti juhannuksen jälkeen.Silloin kuulemma varataan aika ekaan lääkärikäyntiin.
Eilen oli nt-ultra.Vauva oli kasvanut hyvin ja oli kovin liikkuvainen.Kaikki rakenteet näkyivät kauniisti.Niskaturvotus 1,3mm.Kaikki siis hyvin!
Pahoinvointi alkanut helpottaa,ja toimintaenergiaa tullut tilalle.Kuitenkin huomaan,että levon tarve yllättää usein.
Sellainen juttu,että mulla on suussa sellainen metallinkaltainen maku,joka oli itse asiassa eka raskausoire.Nyt maku muuttunut epämiellyttäväksi ja on tosi voimakas välillä.Kokeilin syödä salmiakkia,mut siitä tulee äklö olo enkä haluis syödä sokeria.Nyt keksin ostaa apteekista lähes 100%xylitolpastilleja,joissa ei ole makeutusaineita.Jospa ne auttais.Onks muilla tällaista?

Minä olen kanssa näillä näkymin jäämässä työttömäksi syksyllä. Olen hakenut ahkerasti paikkoja, mutta koska en ole vielä valmis niin en ole kärkipäässä palkkauslistoilla... :( Muutenkin on tuntunut ihan tyhmältä hakea vuoden määräaikaisia työsuhteita, kun voin syksyllä olla vain 3-4kk töissä. Onneksi saan melko varmasti lyhyitä luokanopen sijaisuuksia syksyn mittaan, joten ei tarvii ihan rahatta olla.

Arya miten miehesi on sopeutunut Suomeen? Meillä on tosi paljon latino ystäviä ja itekin taidan olla aika latino :)
Me käytiin Meksikossa kun pojat oli alle 2-vee ettei niistä tarvinnu maksaa ku muutama kymppi. Nyt täytys ostaa 4 täysi hintasta lippua...
Miehen suku ei ole vielä päässyt tänne asti, miehen siskon piti tulla, mutta sitten tuli mutkia matkaan.

Mä olen kans työtön ja mies tällä hetkellä myös. Pienet on tulot muttei meillä koskaan ole isot tulot ollutkaan eikä kovin isoja menojakaan. Oishan se joskus kiva reissata yms jospa mies saisi pian töitä ja toivoisin itsekin saavani ennenku äippälomalle täytyy jäädä.

Mä en ainakaan mitään pahaa tarkoittanut face kommentillani, että en itse meinaa asiasta ainakaan vielä siellä mainita. Facen käyttö on jäänyt aiempaan verrattuna huomattavasti vähemmälle nykyisin. Päivittelen ehkä muutamia kertoja puolessa vuodessa sinne. Ens kuun loppupuolella on kavereiden häät, josta varmaan tulee jotain kuvia faceen ja maha on varmaan aika selkeä jo siinä vaiheessa niin sitten näkee loputkin facekavereista asian :)

Tekisi mieli kuuluttaa kaikille pikkuisesta, mutta samalla pelottaa kertoa, jos jotain tapahtuukin. Lähimmille kertonut ja sukulaisetkin kuulee asiasta nyt viikonloppuna, kun tulevat valmistujaiskahvituksiin. Oma äiti oli sitä mieltä et mahasta näkee jo selkeästi, että oon raskaana :wink

Ootteko töissä jo kertonut asiasta? Ite en oo vielä kertonut ja mietin pitäiskö mainita kesäkiireitä ja ensi kuussa olisi vielä normaalisti enempi yövuoroja. Tekeekö muut yövuoroja? Mua huolestuttaa niissä eniten se, että on koko yön (22-07) yksin, jos sattuukin jotain tai tarttis lähtee lääkäriin. :sad001 murehdinkohan taas ihan turhia.

Mullakin on ollut koulun ohella osa-aikaista työtä ja soppari elokuun loppuun asti voimassa, joten sen jälkeen jään varmaan työttömäksi ennen äitiyslomaa. Onneksi valmistuin just niin on ainakin koulustressi pois alta. :happy:

Hei kertokaas millon alkaa toinen kolmannes? Kun yritin googletella mutta näin perjantaina on jo aivot narikassa.
Eli jos nyt on 11+5, niin alkaako se toinen kolmannes mulla sunnuntaina kun viikkoja tulee 12+0 vai vasta juhannusviikonloppuna kun on 13+ 0 vai vasta kolmen viikon päästä kun on 14+0?

'Kiva' että täällä on muitakin työttömiä, vaikka eihän se oikeasti ole mitenkään kiva asia. Musta tuntuu välillä, että mun työhakemukset menee suoraan roskakoriin, kun ei ole työkokemusta ja ikä just sen 25, eli kohta tulee muksuja. ja en syytä työnantajia, koska niinhän se on jos olis vakipaikka niin kyllä mä haluisin sen 2-4 lasta aika putkeen ja palata vakityöpaikkaan sit ku huvittaa tai rahat loppuu.

Sama kun Hansulla, onneks valmistuu niin ei oo ainakaan koulustressiä :)

Odottavan äidin käsikirjan mukaan toka kolmannes alkaa 14. raskausviikon alussa, mut jossain oon kyl nähny ton 12+0 eli en oo varma :D mut ei kai ainakaan toi 14+0.

Joo todistus pitää olla jo ekastakin sairaspäivästä.

Neuvolatäti soitti että olinko osallistumassa KuPiCo tutkimukseen. Labrassa jo ottivat verikokeet siihen, mutta suostumus puuttuu ja se pitäisi käydä kirjaamassa Pikkuhaikaraan. Mulle ei annettu siihen tunnuksia neuvolasta ja soittelin sinne takaisin niistä. Hoitaja antoi mulle tunnukset ja ekan salasanan. Mutta kirjautuminen kysyy salasanoja randomina pitkästä listasta eikä ekaa kysynyt tietenkään vaikka miten päivittelin sivua. Yritin soitella uudestaan neuvolaan että antaa muutaman salasanan lisää mutt eihän sieltä kukaan vastaa. On varmaan muitakin asiakkaita. Tälle päivälle klo 15 mennessä olis pitänyt päästä sisäänkirjautumaan ja antamaan suostumus, muuten verinäytteet menee roskiin. Tutkimus on vapaaehtoinen mutta minua olis kiinnostanut osallistua siihen.

Meillä neukkulääkäri kertoi, että lähes tulkoon kaikki odottavat äidit seulotaan 20 viikon jälkeen diabeteksesta, itselläni kaikki arvot kohdillaan ja virtsa puhdas, mutta litkun joudun vetämään jossakin vaiheessa raskautta. Ihanaa viikonloppua kaikki kollegaodottajat <3 ihana oli kyllä nähdä pikkuinen tänään.

Wildis tiiäm kyllä tuon tunteen ettei kroppa tällä hetkellä oikei jaksa näitä 9h työpäiviä! :/ eilen olin ihan loppu ja oli vasta kolmas tuommonen työpäivä ja vielä tänään ja huomenna ois se 9h töitä tehtävä. Toivottavasti se mahatauti helpottais sullakin nopeesti ja menis lievänä ohi :)

Nepsu aivan ihana ylläri kyllä että pääsitte tiiraa pientä :)

Biara itte oon nyt kesän ajan töissä n35h viikossa mutta syyskuun alusta jään työttömäksi tai työsopimus vaihtuu 5h/viikossa eli tiiän tuon tunteen että vähän jännittää kuinka rahat tulee riittää kun pieni saapuu. Uskon kuitenkin että rahat saahaan riittämään, koska kysehän on vaan valinnoista :) mieskin siis palkkatasoltaan "köyhyysrajan alapuolella", kuten minäkin tälläkin hetkellä vaikka tunteja onkin niin tällä alalla palkka on todella todella pieni.

Ollaanpas täällä oltu aktiivisia:)
Joku kyseli maitohapoista (unohdin jo kuka kun pääsin loppuu asti ;)) mun ihana mieheni osti mulle edellisessä raskaudessa rainbow maitohappobakteereita prismasta ja hyvin on toiminut:)

Mun mielestä toimen kolmannes alkaa viikoilla 13, mutta en ole ihan varma, itse olen aina np ultran jälkeen henkäissyt helpotuksesta ja kertonut suvulle:) eli siis 12-13 viikoilla!

Täällä oli tullut taas hienoja ultra kuulumisia, onnea!
Ja paljon voimia mahataudissa painiville!

Ihanaa mies taas pitkällä viikonlopulla, huomenna piknikille ystäväperheen kanssa! Hauskaa taas tiedossa, vielä kun tää väsymys menis pois niin olis aika mahtavaa :)

Rv 14+4 aika kiitää :)

Minäki oon laskenu toisen kolmanneksen alkavaks rv 12+0. Jos miettii ihan noita kuukausiakin. :)

Minä sain eilen ensimmäiset tavarat vauvalle, kun sisko lahjoitti ostamiaan vaatteita. <3 Ihan itku pääsi, olivat niin pieniä ja suloisia! :)

Viime yönä näin ihan hirveää painajaista: Lapsella oli jokin hätänä raskausviikolla 20 ja hänet piti leikata kehoni ulkopuolella, jouduin siis synnyttämään vauvan jo tuolloin. Leikkauksen jälkeen alapäähäni asennettiin metallisia levittimiä ja putki, jonka avulla lapsi työnnettiin takaisin kohtuun. :D Oli melkoinen helpotus herätä!

Jos miettii että ekat neljä viikkoo eli rv 1 - 3+6 on siis eka kuukausi, sit toinen kuukausi on rv 4-7+6 , kolmas kuukausi olisi rv 8-11+6, niin eikös sillä laskuopilla se neljäs kuukausi alkaisi 12+0, sillonhan on täynnä 12 täyttä viikkoa ja alkaa 13 viikko. ??

Eli esim. mulla paukahtaa sunnuntaina toinen kolmannes käyntiin kun tänään on 11+5 :Heartred

Ja itse en siis pelkää keskenmenoa vaan sitä että jos ihmiset kyselee niin voi sanoa että toinen kolmannes alko tai että neljännellä kuulla.

Tässä perinatologien virallinen näkemys kolmansiksista (tekay.fi):

"Perinteisesti on totuttu jakamaan raskaus kolmeen 3 kk:sta muodostuvaan jaksoon; ensimmäinen, toinen ja viimeinen raskauskolmannes. Koska raskaus normaalisti kestää pidempään kuin 9 kk, niin on järkevämpää jakaa 42 viikkoa 3:lla, jolloin saadaan raskauskolmanneksen pituudeksi 14 viikkoa: ensimmäinen kolmannes tuolloin käsittää viikkoja 1-14, toinen kolmannes viikkoja 15-28 ja viimeinen kolmannes viikkoja 29-42 (Lähde: Williams Obstetrics, 1991).

Silti monesti tarkoitetaan ensimmäisellä kolmanneksella esim. ensimmäistä 12 viikkoa. Tästä vanhasta luokituksesta ei ole nykyään enää hyötyä kliinisessa työssä sen takia, että em. luokitus aikoinaan oli tarpeen koska silloin tiedettiin, että lapsi ei voi jäädä henkiin, jos synnytys tapahtuu ennen viimeistä raskauskolmannesta ja yleisimmät raskauskomplikaatiot (kuten esim. raskausmyrkytys) esiintyvät vasta toisen kolmanneksen loppupuoliskolla. Oikeampi tapa puhua raskauden kestosta on ilmoittaa vain täydet viikot (esim. 13 viikko on täynnä – ja 14. on menossa)."

Täällä ollaan kesä työttömänä ja elokuusta sain töitä, jossa kerkeen olla 3kk. Ilman raskautta olis ollut luultavimmin toukokuulle soppari. Äitiysloman jälkeen olen ainakin tällä hetkellä työtön. Töitä yrin totta kai sitten hakea ja sijaisuuksia yritän saada. Raha-asiat painaa mieltä nyt ja sitten..

Kävin aamulla psykiatrilla, ja hän sanoi, että olisi todella tarpeen aloittaa masennuslääkitys. Niin se varmasti on. Ei tällaisessa ole mitään järkeä kenenkään kannalta. Kirjoitti jo reseptin. Ja on siis varmistanut tietenkin lääkkeen turvallisuuden sikiön kannalta.

13+6

Täälläkin yks työtön mamma.. Koulutukseltani oon elektroniikka-asentaja, mutta en ole oman alan hommia päivääkään tehnyt. Siivoushommissa vedin hartiaseudun ja ranteet (rannekanavaoireyhtymä ja niska-olkavarsioireyhtymä) aivan paskaksi reilu vuosi sitten, että niihinkään hommiin ei enää ole asiaa jos mielii ilman leikkausta selvitä. Omalla alalla työtilanne melkosen huono ja jatkokoulutus varmaan väkisin edessä tai vaihdettava alaa kokonaan. Tekniikka kiinnostais ja käsillä tekeminen, mutta allergiat rajoittaa ja toki tämä kropan kunto. Toisaalta taas voisimme ostaa maatilan ja alkaa luomuviljelijöiksi tai ostaa metsätilan, ei vaan kummallakaan ole oikeastaan kamalasti hajua kummankaan pyörittämisestä :D Miehellä automaatioasentajan ja koneistajan paperit, työskentelee koneistajana. Mulla ikää 28v ja mies täyttää loppuvuodesta 27v.

Facebookista lähdin just lätkimään, ei oo oikeen mun juttu... Just tuo alkoi eniten ärsyttämään, että ihan sama mitä päivität sinne ni jollain on hiekat pimpissä! Vähän katoaa sosiaalisen median idea, jos siellä ei olla sosiaalisia :D Oikeat kaverit kyl pitää yhteyttä ilman facebookkiakin. Jokainen päättäköön ite mitä sinne jakaa tai on jakamatta, mutta lasten kohdalla tosiaan kannattaa käyttää harkintaa, kerran kun nettiin kuvan laitat, sitä ei sieltä pois saa.

Lääkärineuvolasta en tiedä millon on, mutta eka neuvola oli 9+ viikolla, nt-ultra 12+, seuraava neuvola 15+, rakenneultra 20+ ja sitten neuvola oiskohan siitä parin viikon päästä, vai millon sen raskaustodistuksen nyt saakaan :)

Raskausdiabetesta tosiaan nykyään seulotaan tarkemmin, kirosin jo etukäteen kun mummilla D2, että yrittävätkö sokerirasitukseen mua. Kaks raskautta kun takana ja lasten syntymäpainot 2980g ja 3290g niin ei tarvitse rasitukseen mennä, toisaalta en kyllä suostuisikaan sellasta määrää sokeria vetämään... Miehellä ykköstyypin diabetes niin sokerimittareita löytyy kotoa, jos olis tarvetta sokereita seurailla jostain syystä. Ruokavaliossa pysyy hiilarit väkisinkin matalalla niin eipä nuo sokerit kaiken järjen mukaan edes voi sahata kovin paljoa, vaikka kyllähän maksa alkaa sokeria pukkaamaan jos vs liian matala...

Viikonlopuks ois tarkotus lähteä pääkaupunkiseudulle kyläilemään, vähän vaihtelua arkeen! Tietysti tänään ollut aivan järkyttävä olo kun pitäs pystyä autossa tunteja istumaan... Onneks ei näyttäs aurinko paistavan. Meillä väliaikasena ollu muutaman kuukauden tommonen 650e maksanu kulkine, jossa ei esim kuskin ikkuna aukea ja tuo koko auto haisee aivan koiralta! Tummennukset tietysti uupuu takalaseista, niin on aivan järkyttävä sauna jos aurinko paistaa. Onneks virallinen kulkupeli saatiin takas ni voi myydä tai vaikka ajaa suohon tuon toisen rakkineen :D

Mukavaa viikonloppua kaikille tasapuolisesti! :)

Warheart 14+3

Takaisin