Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Miun pitää vielä ens viikon tiistaihin odottaa,että pääsis toisen kerran toukan näkemään :)
Täällä kanssa maha ihan yhtäkkiä pompahti esille. Työkaveri nauroi,että ensin laihduin (lähti yhteensä 24cm pois :)) ja sitten tuo maha tuli takasin ;) mutta nyt oon kyllä ylpeä massustani!
Tänään alkoi kesäloma,joten jos sitä ottais vaan ihan iisisti ;)
Tänään 10+6

Mun isä lauantaina ihmetteli mun isoa mahaa, kerroin olevan stressikiloja tytön sairaudesta (totuus, mun kohtu ei vielä pömpötä). Oishan se ollu tossa helppo sanoo, mut oon päättäny kertoo vasta ku tiedetään varmaks terveeks. Tosin houkuttais myös ajatus siitä, kuinka pitkään pystyn peittää asian :) Mulla kuitenkin maha aina kasvanu hitaasti.

Mun äiti tulee aina noissa hankinnoissa, vaikka kuinka kieltäytyy. Nyt ei ois ees mitään hankittavaa, ku just ostanu kaiken syksyllä. Täytyy miettii sille valmiiks jotain :)

Onko ketään, ku ei haluu tietää sukupuolta? Mä en ois siks, ettei noihin voi koskaan luottaa varmaksi, mut koska se katotaan nyt noista kromosomeista ni siks haluun. Ja teki se ekan kohdalla kaikesta paljon konkreettisempaa, mut en tiiä miten oisin suhtautunu, jos lopputulema oiski ollu jotain muuta ku mitä luvattiin :)

Kattokaa muuten netistä babynest tms. hakusanalla vauvojen "pesiä". Aattelin hommata, jos sinne asti päästään :) Viikon päästä punktio. Jänskää...

Ja toivotaan ettei kukaan joudu huonovointisuudesta enää pitkään kärsimään.

11+1

Ja siitä nostelusta... Ainakin jos ei oota ekaa, ni suppareita voi herkästi tulla jo paljon ennen puolta väliä. Eli omaa kroppaa kuunnellen, jos tuntuu, et supistukset muuttuu kipeemmiks ja säännöllisemmiks ni on hyvä himmata, vaikka pitkä matka vielä oliskin taitettavana.

Heips ! Täälä olisi kans uusi tulokas tähän ryhmään. LA 15.12. Aiemmin ei uskaltanut liittyä mutta kyllä sitä pikkuhiljaa alkaa uskoa että se pikkuinen pysyy kyydissä. Nt-ultrassa käyty viikko sitten ja kaikki oli hyvin :)
Täällä pahoinvointia on ollut todella vähän. Välillä tulee heikkoa oloa mutta menee nopeasti ohitte, onneksi!
Vaatteet puristaa ja farkut ei kyllä enää mee millään kiinni. Legginsseihin ja muihin löysiin housuihin on turvauduttava kun ei hirveesti viitsisi mitään mammavaatteita kaappiin ostella.

Täällä lopulliset seulatulokset tuli tänään, niissä ei ollut mitään hälyttävää. :) Olen nyt taas tehnyt töitä erityislasten parissa ja vaikka he ovat aivan ihania tapauksia, ei sitä tietenkään omalle lapselle toivo. Oltaisiin kyllä pidetty lapsi muutenkin (paitsi tietysti kuolemanvaarallisten rakennevirheiden yhteydessä), mutta stressasin silti tuloksia vähän. Tulen valmistuttuani työskentelemään myös erityislasten kanssa (opiskelen puheterapeutiksi), joten ammattiin keskittyminen olisi saattanut hieman kärsiä, jos lapsi olisi tarvinnut enemmän huomiota. Toki riski on yhä olemassa, mutta häviävän pieni kuitenkin.

Olen ollut nyt muutaman vuoden ajan kasvissyöjä, mutta tänään oli pakko palata lihankuluttajaksi! Raskauden aikana iskeneet lihanhimot kasvoivat liian suuriksi -todennäköisesti kärsin jostakin puutostilasta. Kun kerran eettistä lihaa on tarjolla (mm. riista ja lammas ovat sellaisia), voin aivan hyvin syödä lihaa aina välillä ilman huonoa omatuntoa. :)

Rv 13+2

Täällä alkaa olla kuume onneksi selätetty, kiitos viinimarjamehun ja hunajan. Hunajalla makeutettua lämmintä mehua olen juonut monta mukillista päivässä ja nyt jostain pälkähti yhtäkkiä päähän, että ei kai se hunaja ollut välteltävien ruoka-aineiden listalla..? Neuvolan listassa sitä ei ainakaan ole ja vaikka netin keskusteluista löytyy mielipidettä puolesta ja vastaan, niin en nyt ainakaan hirveästi ole tuosta stressannut. Tärkeämpää saada tämä flunssa taputeltua kuin miettiä jokaista suupalaa.

Muuten onkin ollut tooodella huono ruokahalu, kun nuhan takia hajuaisti on kokonaan poissa pelistä niin mikään ei yksinkertaisesti maistu yhtään mitlään, eli mitään ei tee mili myöskään syödä. Jännä tunne, kun hajuaisti muuten on ollut tosi herkillä viime aikoina. Olen esimerkiksi aina ollut ensimmäisenä kuskaamassa roskapusseja ulos vaikka siellä olisi vaan vähän tavaraa, koska haisevat heti. Ja nyt en haista mitään, vaikka vieressä seisoisin.

Ei hätää hunajan kanssa! Sitä ei saa antaa alle1-vuotiaille botulismin riskin takia, mutta raskausaikana ei rajoituksia.

Tän päivän hesaris oli muuten hyvä juttu noista kaiken maailman mahdollisista ruokamyrkytyksistä yms. mitä voi saada, jos säilyttää väärin tai ei kypsennä kunnolla. Listeria varsinki aiheutti sikiölle kehityshäiriöitä tai keskenmenon. Että yritetään nyt vaan olla syömättä tyhjiöpakattuja kaloja, vaikka mulle itselle se onki kaikkein ärsyttävintä, kun lohi vaan on niin hyvää! Ja pehmeitä juustoja. Onneks vuohenjuustoo voi syödä jos paistaa. Jotain iloja edes :)

Dell mulla kans la 15.12 :) kuulin muuten myös unipesistä, tätini oli tehnyt lapsen lapselleen sellaisen, ruotsissa ainakin kovaa huutoa. Pyysin äitiäni tekemään meidän pienoiselle sellaisen. Googlesta varmasti löytyy kuvia :)

Nee, onneksi äitisi ainakin sai kuulla iloisen uutisen, se teki sen varmasti tosi onnelliseksi <3

Onko kellään muuten kokemusta raskautumisesta pian sektion jälkeen? Miten menny? Lääkäri sano, ettei mitään aikarajaa, koska nykyään tekniikka muuttunu ja haava paranee nopeasti. Silti jänskättää...

Tän päivän hesaris oli muuten hyvä juttu noista kaiken maailman mahdollisista ruokamyrkytyksistä yms. mitä voi saada, jos säilyttää väärin tai ei kypsennä kunnolla. Listeria varsinki aiheutti sikiölle kehityshäiriöitä tai keskenmenon. Että yritetään nyt vaan olla syömättä tyhjiöpakattuja kaloja, vaikka mulle itselle se onki kaikkein ärsyttävintä, kun lohi vaan on niin hyvää! Ja pehmeitä juustoja. Onneks vuohenjuustoo voi syödä jos paistaa. Jotain iloja edes :)
Kyllä lohta saa syödä kuhan sen kypsentää. Graavattua ei saa. Listeria kuolee yli 72 asteen lämmössä..

Takaisin