Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Timbe: (ja muutkin kiinnostuneet.) Ei ole diagnoosia, eikä tietoa mistä on johtunut.

Vaikka me ollaan yritetty lasta pitkään, niin missään vaiheessa ei päädytty lääkäriin ottamaan selvää mistä kiikastaa. Iso osa tuosta ajasta oli sellaista tulee, jos on tullakseen-ajattelua. Jossain vaiheessa iski se epätoivo, kun mitään ei tapahtunut. Toisaalta elämäntilanne ei ollut silloin kaikkein vakaimmalla pohjalla, joten tuntui turhalta lähteä selvittämään asiaa. Lisäksi mies oli hirveän vastahakoinen, kun yritin testejä ehdottamaan. No, tuossa ennen vuodenvaihdetta ehdotin, että otetaan ovulaatiotestit käyttöön ja noh, ilmeisesti sen oikean päivän tiedostaminen auttoi jollain tavalla.

Itse veikkaan, että osa syy on ollut minun raju ylipainoni. Tässä puolentoista vuoden aikana on läähtenyt vyötärön ympäriltä 20 cm ja siitä huolimatta neuvolassa sanottiin ettei olis pahitteeksi jos paino vielä tässä parin kuukauden vaikka tipahtaisikin.

Ja joo olen ehdottomasti sitä mieltä, että ultraääntä voisi aikaistaa tai lisätä yhden ylimääräisen raskauden alkuun. Ystävä sai nimittäin aikanaan tuulimunauutisia siellä ekassa ultrassa. Tämä oli yksi syy sille, miksi minä ja mieheni menimme varhaisultraan yksityiselle.

Meillä ei oo kauaa jouduttu yrittämään, kaikki raskaudet saanu alkuna kierrosta nro 2 myös keskenmenojen jälkeen. Eli yhet omat normi menkat ja sit raskaus.. Eli ite raskaudun melko helposti, mut ongelmana on sit toi ettei pysy matkassa kovinkaan helposti.. Kolme keskenmenoa ennen tätä raskautta.

Meillä ensimmäistä ei keretty edes yrittämään, kun ekasta tärppäs. Toinen tärppäs kolmennella ja tätä viimeisintä yritettiin 6kk. Voi kai sanoa, että helposti tärppänneet vaikka tuo puolivuotta tuntui itsestä tosi pitkältä ajalta.

Huomenna selviää mitä mahasta löytyy... Jännitys ihan hirmunen! :confused2

Meillä ekaa yritettiin muistaakseni 3kk, toka sai alkunsa heti kierukan poiston jälkeen. Silloin tuo 3 kuukauttakin tuntui pitkältä, joten on vaikea kuvitella miltä vuosien yrittäminen tuntuu. Mahtavaa kuitenkin, että täällä on nyt monta, joiden pitkäkin odotus on palkittu vihdoin.

Vaivaako muita huimaus? Täällä päivittäinen vaiva ja olen ruvennut pelkäämään yksin lenkkeilyä ym. Tänäänkin kun siivosin ja laitoin ruokaa jouduin moneen otteeseen käymään istumaan, kun ei meinannut helpottaa millään! Verenpaineet ovat laskeneet raskauden aikana, mutta neuvolassa olivat vain tyytyväisiä kun rr 107/70
Rv 13+5
Matala hemoglobiini voi aiheuttaa huimausta.. Mulla oli huimausta ja ekassa neuvolassa hemppa 104, rautalisää popsin.. Käyppä tarkistuttaan hb

Mulla on kaikki raskaudet tärpänny kolmannesta kierrosta, tuntuu niin epäreilulta mun siskoa ja veljeä kohtaan ku meille on kolmas tulossa 3v naimisissaolon jälkeen (annettiin vauvalle lupa tulla häiden jälkeen) ja veli ollut kohta 3v naimisissa, ei lasta, sisko reilu vuoden eikä hänkään ole tullut raskaaksi (eivät ehkäise kumpikaan häiden jälkeen)..

Matala verenpaine voi aiheuttaa myös huimausta, etenkin ylös noustessa. Mulla heittää päästä juuri sen takia, koska raskauden myötä mun luonnostaan matalat paineet ovat madaltuneet entisestään.

Minulla myös aiemmissa esiintynyt matalan verenpaineen takia huimausta ja pyörtyilyä. Tätä on esiintynyt minulla paljon seistessä ja istuessakin.

Jilli, hattua nostan teidän kärsivällisyydelle! Minulla tuo 1,5vuotta tuntui jo liian pitkältä ajalta ja meinasi järki ja voimat loppua. Hienoa että teillä on tärpännyt tuollaisen ajan jälkeen! :)

Huikataas nyt tännekin, että täältä ilmoittautuu mukaan uusi mamma! La 8.12. ja kolmas muksu ois tuloillaan. Edellinen raskaus päättyi keskeytyneeseen keskenmenoon viime vuoden loppupuolella, joten ei nyt ole kamalan varma olo ollut raskauden etenemisestä... Alkuraskaudesta tiputteli verta ja olin jo aivan varma keskenmenosta tai kohdunulkoisesta raskaudesta, kovia kipujakin oli, mutta päivystyksessä selvisi, että kaikki hyvin. Viime torstaina oli np-ultra ja siellä kaikki hyvin, joten kai sitä täytyisi alkaa uskomaan, että ne pahimmat riskiviikot on takana :)

Saa nähdä kuinka paljon tulee kirjoiteltua, alusta asti olen käynyt päivittäin lukemassa juttujanne ja tykästynyt kun on niin aktiivisia kirjoittelijoita!

Warheart 13+0

Warheart, tervetuloa mukaan! Mulla saman tyyppinen alkuraskaus, pari kertaa olin aivan varma että nyt meni kesken kun tuli vuotoa ja kivut oli kovat. Soitin kättärillekin kun vuoto loppu mutta kivut jäi, ne vaan totes että ota särkylääkettä ja koita pärjäillä. No raskausoireet jatku kivut hellitti eikä vuoto jatkunu. Tänään selviää onko kaikki ok, raskausviikkoja pitäs olla kasassa 12+4 ja la 11.12.

Warheart tervetuloa mukaan :)

Mir onnea ultraan!

Viime yönä tuli vähän ruskeaa vuotia, eikös se ole ihan normaalia?
Kamalaa tämmöiset vuotelut, heti iskee paniikki, vaikka tiedän että liittyy asiaan...
Rv 13+1, aika juoksee

Ruskea vuoto on mitä todennäkösimmin vanhaa verta. Tuskin sulla Äippä mitään hätää on. Ruskee vuoto voi myös kieliä tulehduksesta. Sinuna soittasin neuvolaan ja pyytäis et kattois onko vaikka hiivaa.

Joo näin vähän ajattelin tän ruskeen vuodon:) soitin sinne neuvolaan ja kanssa sitä mieltä että kaikki hyvin:)

Mutta sain mun Radi lausunnon eli sokeri tautia pukkaa, PASKA!!!!!!
Paasto arvo piti olla alle 5,3 ja mulla 5,9 kaikki muut oli ok, no tarkkaa diettiä vaan. Toivottavasti pysyy ruualla hyvänä niin tarvii insuliinia!
Selvisipä mun janon syy:)

Yritysajasta.. jätin pillerit pois joulukuussa -12. Plussasin huhtikuussa -14 eli melkeen 1,5v meni. Ja tuulimunaraskaus joka vuosi pois rv10+6. Uuden plussan sain nyt huhtikuussa -15. Vuosi siis plussien välissä. Usko välillä ollut kyllä koetuksella raskautumisen suhteen.

Todella tiukalla dieetin mennään täälläkin. Tosin sen roiman ylipainon vuoksi. Diabeteksesta ei ole vielä tietoa kun testejäkään ei ole vielä tehty.

Itelle tulee vallan huono omatunto kun monet painii raskautumisen kanssa ja itellä on tuntunut käyvän tosi helposti..
Esikoista yritettiin muistaakseni pari kiertoa (tokasta tai kolmannesta tärppäs, ei muista enään) toinen tärppäs myös tokasta tai kolmannesta ja sit tää kolmas.. se oli ihan "vahinko". Miehen kans halutti hirveesti mutta kortsujen käyttö tökki.. no mamma sit "laski vähä menkkamatikkaa" et joo on se ihan ookoo ny paneskella paljaaltaan et tuskin nyt tärppää "näin väärään aikaan kuusta" ja "heti ekalla kerralla" ....no niinno nii. tässä ollaan taas mahapystys. Ekaks oli hirwee shokki mut sitten ku sitä pari tuntia sulatteli niin oli se silti kiva uutinen :)

Takaisin