Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ja palatakseni tuonne särkylääkekeskusteluun vielä..

Olin itse kipeä alkuviikosta, nosti kuumetta ja hirveän päänsäryn ja vuorokauden aikana kolme kertaa 500 panadolin jouduin ottamaan (eli puolet omasta "normi" annoksesta), eilen sitten ultrassa kysyin omalta lääkäriltä mielipidettä että miten on, niin lääkäri katsoi hieman tuimasti ja totesi että jokainen särkylääke on liikaa tai vastaavaa, ajatusmaailmalla kuitenkin että niitä ei pidä mennä napsimaan.

En sitten siinä vaiheessa enää tajunnut kysyä että oisko se kuume sitten ollut parempi vaihtoehto kun panadol ja hyvät yöunet. (toki mulla muutenkin matala ruuminlämpö ja mulla 37,5 vastaa "normi" 38,5 kuumetta, ja oo siis jo tuossa 37 + lämmöillä ihan kanttuvei..) Mies oli mukana vastaanotolla ja jälkikäteen asiasta puhuttiin niin hän sanoi että hänelle tuli semmonen käsitys lääkärin puheesta, että seuraavan kerran äiti kärsii hieman enemmän ennenkun menee nappia ottamaan.

Meilläkin pitää varata ultra aika itse.

Eikiko, mä oon kyllä siinä käsityksessä ollut et panadoli on sallittu lääke ja neuvolastakin viel varmiatin ja sanottiin et saa ottaa vaikka 2x500mg kolme kertaa päivässä tarvittaessa. Mulla siis esim yks 500 milligrammanen ei auta yhtään mihkään ja tosi pahaan päänsärkyyn vetäsen kerralla yleensä sen 1000mg joka sekään ei aina auta. Tottakai mäkin parhaani mukaan koitan noita vältellä mut aina siihen ei vaan pysty ja musta maalaisjärki tässäkin asiassa on sallittu.

Ja minulle sanoivat apteekissa, että Panadolia voi ottaa 3x 500mg päivässä. Eli ohjeita tulee yhtä monta, kun on vastaajiakin.. :meh:

Panadolia saa käyttää raskaus aikana, näin neuvola, apteekki ja lääkäri neuvonut:) mutta jokainen tavallaan!

Mulla näkyi ar-ultrassa sykkeen kans viikolla 6+.

Kaveri tänään alko nauramaan ja sanoi, että kävelen kuin raskaana oleva :D kamala nälkä koko ajan ollut tämän päivän. Tuhdin aamiaisen söin, kaksi tuntia sitten lämpimän aterian ja taas jäätävä nälkä.

Oli jotain pientä kipuilua kohdun tietämillä kun kyykistelin, onkohan normaalia?

Panadolia joutunut itsekin ottamaan muutaman kerran kamalan päänsäryn takia..

Apua, oon ihan villiintynyt. Oon löytänyt jo ihanat vaunut, mutta en mä nyt vielä niitä voi ostaa näin aikaisessa vaiheessa :D:D Ja ne on alennuksessa!! 12+5 hehe. Ehkä ihailen vaan niitä

Kyllä panadolia saa ottaa ihan niinku monia reseptilääkkeitäkin mutta jokaikinen lääke kannattaa jättää ottamatta raskaana jos vain suinkin kykenee. Ei se kuume pahaa tee, se on kropan oma puolustusjärjestelmä jonka ihmiset sammuttaa lääkkeillä. Mikään lääke ei ole niin tutkittu ja turvallinen että vois sanoa sen olevan hyväksi sikiölle ja vaikka sanotaan että on sallittua niin se ei ole sama asia kuin että se olisi vauvalle hyväksi.

Hömötiainen, meillä näkyi ar-ultrassa syke ja alkio vastas 6+2. Toivottavasti teillä seuraavassa ultrassa pieni kasvanut ja sydämen jumputus näkyisi!
Neppppsu, mulla tuntuu kohdussa usein just kyykistyessä ja kun esim. vähän vauhdikkaammin "tömähdän" istumaan. Uskoisin että ihan normaalia siis. Eilen ainakin neuvolassa sanoi, että monenlaiset tuntemukset kohdun kasvaessa normaaleja. Mulla on ollutkin vaikka mitä repäisykivuista pakotukseen ja menkkamaisiin kipuihin. Eilen kuitenkin vielä kaikki ultrassa ok :)
Lääkehommaan sen verran, että minulle myös sanottiin neuvolasta panadolin olevan ok. Itse kuitenkin sillä mielellä liikenteessä, että parhaani mukaan yritän välttää. Yhden panadolin olen tähän mennessä joutunut päänsärkyyn ottamaan. Kukin tietysti tavallaan tässäkin asiassa :)
Itse olen tässä pohdiskellut sellaista asiaa kuin hiusten värjäys raskausaikana..kuinka moni meinasi normaalisti päätä värjätä? Haluaisin viimeiseen asti välttää etenkin näin alussa, mutta viikonloppuna ois isän viiskymppiset ja juurikasvu alkaa olla tyyliin viis senttiä niin tekis mieli väriä vähän läntätä päähän :/

Mindeli, itse värjäsin ihan raskauden alussa, tai siis about kuukausi sitten ja nyt 12+5 viikkoja ja eilen kaikki ultrassa hyvin. En aijo värjätä kuin pakon edestä, mikä tuskin tulee olemaan ongelma sillä oma tukkani on lähellä hiusväriäni ja ero ei ole ihan kamala.

Aivan, varmasti löytyy mielipiteitä tästäkin. Neuvolassa kans asiasta kysäisin ja sanoi, että ainakin kampaajalla varmaan voi huoletta värjätä, kunhan mainitsee asiasta. En vaan kyllä millään enää kampaajalle ehdi ennen lauantaita :D äidiltäni kans asiaa tiedustelin ja muisteli värjänneensä normaalisti raskausaikoina ja suht normaaleja ollaan kaikki neljä, mitä nyt välillä sekottaa :D

Nepppsu, mitkä vaunut oot bongannu? :) oon miettiny ja selaillu että mitkä yhdistelmät kannattais ostaa. Asutaan aika maalla, joten maasto ei välttämättä ole aina sitä ihanaa asfalttia..
Minä aion ja olen värjännyt juurikasvuni samanlailla kuin ennenkin, kevytvärillä.
Timbe 11+3

Mä kyselin kampaajalta jo kun alettiin yrittään että mitäs me sitten tehdään kun raskaudun. Sanoi vaan et onnistuu värjäilyt kyllä, tehdään vaan sit niin ettei ihan päänahkaa kosketa ja hellemmillä tuotteilla jos mahdollista :)

Hiusten värjäyksestä tunnustan olen värjännyt hiuksia raskaana ollessa kotona ja kampaajalla. En ole tässä ekan kolmanneksen aikana värjännyt ihan varmuuden vuoksi, muuten normaalisti :) nyt mulla tää ongelma että mun hiukset ei kasva, mulla on kirkkaan punaiset hiukset ja se kun kulahtaa jos ei värjää säännöllisesti, miettinyt että pitääkö värjätä ruskeaksi, niin ei tarviis värjäillä:/
En ole ihan vakio mamma kun noita läväreitä ja kuvia on tullut tuhrittua nahkaan ett ei oikein perus ruskee tunnu omalta, ei pahalla brunetit ei vaan mun juttu:D

Toi mun ukko kyllä vitsittää mua siis niin paljon pelkällä olemassa olollaan... Täällä emäntä yhtä raivoa :)
Ukko parka!

Äippä, kun sulla on noita pikkasia niin voisitko tsekata ton mun linkin vaunuista ja kattoo onko ne ihan ok? :D:D

Noi vaunut on varmasti ihan hyvät jos haluaa "hyökkäysvaunut" eli käyttää niitä enimmikseen maastossa. Kaupassa ja kaupungilla noi ei oo kauheen kätsyt. Mutta siis tässäkkin on eri näkemyksiä. Ite haluun mahollisimman pienet ja ketterät vaunut joiden runkoon saa pelkän kaukalon laitettua, ne on tosi kätevät kaupassa. Toisaaalta sais olla kyllä vaihdettavat pyörät jotta pääsis myös maastossa eteenpäin talvella :/ yks vaikeimpia asoita on löytää hyvät vaunut :D

Kyllä mäkin oon värjännyt jo kerran hiukset nyt raskaana ollessa ja aijon varmaan vielä kerran tai pari värjätä. Mulla on mustat hiukset ollu jo vuosikausia ja oma väri hyvinkin vaalea joten sitä juurikasvua ei kestä erkkikään :D Käytän aina loreal castingin kevytväriä. Tämähän jakaa mielipiteitä, mut kyllä mä ainakin haluan näyttää ihmiseltä raskaanakin ja todella monet muutkin tuttavat ovat värjänneet raskausaikana eikä kellään oo koskaan mitään ongelmia tullut. Ymmärrän kyllä nekin ketkä ei tahdo värjätä, mutta mun mielipide on vaan se et elämä jatkuu raskaanakin ja aijon kyllä käyttää esimerkiksi hajuvettä ja dödöä, vaikka jopa noidenkin käytön jotkut lopettaa :D

Kyl mäkin oon jo päättäny mitkä vaunut ostetaan, pitää vaan malttaa vielä hetki. Jos tossa kesällä jo uskaltais vaunuostoksille ni ei tuu kaikki sit ihan kerralla eteen :)

Cicado, noihin sun vaatimuksiin vois sopia hyvin samat mitkä mä ostan :D britaxin go next -yhdistelmät! Niihin saa talvipyörätkin erikseen! Käyppä tutustuu. Kävin noita jo hipelöimässä yhes kaupassa ja oli aivan ihanat livenä ja niin hyvä työntää!

Takaisin