Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulle toi lohi on vähän hankala.. Maistuu kyllä, mutta haju ja ulkonäkö etoo niin pahasti, että saa väkisin syödä ekan palan. Loppu kala menee yleensä jo hyvin, mutta sitten jälkeenpäin ällöttää se rasva ja likaiset astiat. Ja se haju, joka jää keittiöön pyörimään. Niinpä ostin kalaöljykapseleita, ni ei tarvitse niin paljoa stressata, tuleeko kalaa syötyä.

Toki noin isoja lääkemääriä myöskin panadolissa täytyy olla lääkärin lupa. Omin lupin en suosittele ottamaan 3g päivässä kuitenkaan. Sellanen tarkennus kuitenkin tähän juttuun, että jatkuva täydellinen panadolinkin käyttö aiheuttaa sikiölle kehitysvaurioita. (tutkittu juttu) Sillon tällöin otettuna ei haittaa. Siis jos ottaa päivittäin. Korostan, että jos on kovia kipuja niin kannattaa kääntyä lääkärin puoleen, joka määrää paljonko sitä panadoliakin saa syödä.
Tätä Eikiko mielestäni ajoikin takaa että kannattaa harkita mihin kipuun sitä lääkettä napsii ettei pian ota jokaseen kolotukseen. Ihan liikaa ja turhan helposti nykyään lääkkeitä syödään. Kipu on tarpeellinen tunne, se kertoo että jotain tapahtuu ja varottaa tekemästä asioita jotka ei ole hyväksi kropalle. Kyllä mä lähen ennemmin miettii syytä miks sattuu ja korjaan sen levolla, erogonisemmalla työasennolla, hieronnalla tai jollain muulla ei lääkkellisellä menetelmällä. Jos kipu ei poistu niin kannattaa hakeutua lääkäriin selvittämään se syy (no joo tääki vähän kiikun kaakun koska lääkärit nykyään mielummin piilottaa lääkkeillä oireet eikä halua selvittää mistä oireet johtuu (toki on poikkeuksia) ) no joo, tästä varmaankin selvis et oon aika lääkevastanen mutta jokainen siis tekee itse omat valintansa. Ja vaikka siis olenkin lääkevastainen niin ymmärrän kyllä että on sairauksia joita joudutaan lääkitsemään raskaudenkin aikana (itsellä perussairautena kilpparin vajis eli loppu elämän lääkitys jopa raskaana), nykyään vaan syödään ihan liian helposti lääkkeitä ja ihmetellään kun ei ole enään vastustuskykyä kun on tapettu oma bakteerikanta lääkkeillä..

Mä oon syöny särkylääkkeitä viimeks jälkisupistuksiin.. Ja kärsin sen jälkee 7kk päivittäisistä vatsakivuista enkä tarvinnu niihin särkylääkettä (okei kerran söi mut ei auttanu). Nyt osaltaan siksikin otin et pysyis pää kasassa enkä mieti kokoajan et onko tää nyt keskenmeno :/ Maanantain ultran jälkeen lopetan viimestään särkylääkkeet joko asiaan kuuluvan kivun vuoksi tai keskenmenon.. Ja lepääminen ei 2v ja 11kk ikästen kans onnistu.. Et normisti en raskausaikana lääkkeitä tarvi ja muutenki syön särkylääkkeitä alle viis kertaa vuodessa..

Mukkis mulla ei kertaakaan ole mieskätilö osunut, ja luulen että jos osuu niin villi veikkaus että oma ukko ei hirveen mielissään ole jos sellainen kohdalle osuis:)
Jotenkin epäilen miehen osaamista niissä hommissa, en halua syrjiä mutta jotenkin luotan enemmän naisiin sillä alalla!
Ja vai että pelästyy, ehkäpä se ennemmin pelästyy valoa ja kylmää kun äidin ähinää:)
Höpsö mies!

Noista ruoka ja lääke keskusteluista!
Olen sitä meiltä että kaikkea voi syödä kunhan pitää maalaisjärjen mukana! Ei noita ruokajuttuja ollut sillon ennen vanhaankaan, ei ollut näin tiukkoja edes 28 vuotta silloin kun mua odoteltiin, ja no aika terve ollaan, mitä nyt välillä viiraa :)
Lääkkeistä, niissähän on että mitä ei saa käyttää ja mitä saa, jos kielletty en käytä, särkylääkettä (panadol) tulee napattua jos koskee, kun mitä sitä kärsimään kun sitä saa kohtuudella käyttää :) maalaisjärki tässäkin!

Keskenmenon kokeneille paljon voimia <3 Kenenkään ei tartteisi joutua käymään sitä läpi.

Täällä on niin hirvee kirjotustahti etten meinaa pysyä perässä. Tuolla salaisessa ryhmässä pysyn kärryillä paremmin kun en välttämättä joka päivä tänne edes kerkeä. Mutta maha kasvaa ja tällä hetkellä ainakin kaikki hyvin <3

9+0

Kävin 5 päivä ultrassa ja sanoivat että laskettuaika on joulukuussa. nyt olen raskausviikolla 8+5
Siellä näkyi möhköfantin todella pieni sydämensyke ja itku tuli kyllä:love017
Raskaus oireita ei juuri ole joka vähän huolestuttaa, mutta kai se pitää nauttia :angel8
Tämä on ensimmäinen raskauteni ja tuli vähän yllätyksenä, mutta iloinen yllätys oli :Heartred
masua turvottaa aina iltaisin mutta muuten ei. Välillä näyttää että olisin pidemmälläkin. mutta vauvamasua odotellessa :Heartpink onnea kaikille uusille mammoille :Heartpink

Muokattu viimeksi:
Anteeksi pitkäaikainen taustalla olo, asiaa ei kauheasti ole ollut.

Junttura ja Nevada (jos enää käytte lukemassa) Suuret voimahalaukset menetyksestä :sad001

Täällä ei mitään uutta, minityypin sykkeet kuuluu ja vointi alkaa itelläki olla kohtuullisen hyvä :)

sylikinkku 11+2

Joo siis itsekkin olen aikalailla lääkkeitä vastaan raskausaikana enkä todellakaan ota niiitä jos ei ole pakko. Särkylääkettä oon yhen kerran ottanu tässä raskaudessa ja pakonomaisesti sillä meinasi migreeniä kehitellä. Mutta muut lantion alueen kivut kestän koska tiedän mistä johtuu. Mutta kuten sanottu, jokainen tekee niinkuin parhaaks näkee eikä älyttömistä kivuista tartte kärsiä. :)

Mulla on tosiaan se, että on kolme lasta jo olemassaan ja jos olen ilman lääkkeitäni, ei musta ole huolehtimaan heistä. Sen verran rajuja oireita tulee. Ei teistä kukaan kyllä ole mun lääkitystäni kyseenalaistanutkaan :happy:

En tykkää siitä, että sinulla on ollut tilanne, että on pitänyt syödä mielialalääkkeitä, vaan siitä, että ymmärrät.

Huomaan, että raskaus nostaa vanhat traumat voimakkaammin esille. On elämässä kyllä muutakin, mikä tähän vaikuttaa, mutta raskaus ei ainakaan vähennä asiaa.

9+6

Minusta tuntuu että ei silloin 20-30 jne vuotta sitten kun meitä odotettiin niin varmaan ollutkaan tavakotiruokaa kummoisimpia ruokia :D Tuskin oli tuontimarjoja tms säilöntäaineilla kuorrutettuja sörsseleitä. Taisi ruokavalio olla pitkälle kaurapuuro-marja-peruna-kala-liha-linjaa. Näin ainakin minä kuvittelen ;)

Joo entisaikaan tuo ruokapuoli oli tosiaan hieman erilainen, kala oli lähijärvestä ja silloin ei vielä käytetty samalla tavalla torjunta-aineita ja lannotteita kasvun avuksi. Itse olen maitotilallisen lapsi ja paljon mentiin omavaraisesti, toki maito ei tullut suoraan lehmästä vaan kaupasta, sillä sitä aitoa tavaraa ei juonut hullukaan, sem verran rasvasta ja paksua tököttiä.

Ja mitä tulee lääkkeisiin niin tottakai sellaiset lääkkeet pitää ottaa jotka auttavat voimaan hyvin, kuten mielialalääkkeet. En tarkoita nyt että teillä mielialalääkkeitä käyttävillä olisi jotenkin nuppi sekaisin koska en teidän taustoja sen kummemmin tiedä, mutta enemmin äiti saa vetää purkkikaupalla niitä nappeja naamaan jos vaihtoehtona on täysin päästään sekaisin ja itselleen tai lapsilleen vaaraksi oleva äiti. Näitä perhesurmia joissa jommankumman vanhemman nuppi on kilahtanut on nähty liikaa.

Ja tottakai särkylääkettä voi ottaa jos itse niin kokee, kuten aiemmin sanoin en missään nimessä halua syyllistää ketään siitä että käyttää tai ei käytä lääkkeitä, vaan halusin juurikin herättää keskustelua siitä että millaisia lääkkeitä ja missä tilanteessa käytetään ja myös keskustelua siitä että onko jokainen nappi tärkeä vai ei. Toisille erilaisista sairauksista johtuva lääkitys on pakollinen ja se on ok, mutta on jokaisen äidin oma päätös mitä suuhunsa laittaa ja paljonko.

No Eikiko sait ainakin sen keskustelun aikaseks :D Ja hyvähän näitä on porukalla pohtia. Kokemusta kasvattaa :)

Mun oli pakko tänään kertoa pojalle tästä vauva-asiasta. Jos yritän pitää poikaa sylissä niin alavatsaan alkaa jomottaa. Kerroin että syy ei ole hänessä vaan äidin massuun sattuu koska siellä on kasvamassa vauva. Saa nähdä minkä verran asiasta ymmärsi (siitä ei ollut vielä puhetta miten vauva sinne pääsi :playful:) ja muistaako miten pitkään. Yleensä on kyllä hyvämuistinen. Toivottavasti ei kerro asiasta ihan jokaiselle vastaantulijalle. :) Minun äiti oli sitä mieltä että asiasta ei kannata vielä kertoa kenellekään. Mutta kyllä mä olen kertonut jo aikaisessa vaiheessa työkavereille ja lähimmille kavereille, siskolle, äidille ja miehen porukoille. Voin kyllä jakaa heidän kanssaan hyvät ja huonot uutiset. Mutta en kuvittelekaan missään Facebookissa asiasta tiedottavani.

Tiistaina oli siis ultra ja lääkärin arvio oli 6+?. Laskettua aikaa ei vielä osannut määrittää, joten kahden viikon päästä pääsen/ joudun käymään uudestaan ultrassa. Sitten saa myös laput sikiöseulontoihin ja verikokeeseen. Kuinka moni aikoo osallistua niihin sikiöseulontoihin? Nehän ovat vapaaehtoisia. Esikoista odottaessa kävin niissä ja samoin aion tehdä nyt. Sokerirasituskokeeseen tuleekin automaattisesti lähete koska painoindeksisi on 30.

Ihana kun tänään ollut vapaa päivä. Käytiin uimassa ja jätskillä. Pojan päikkäreiden aikaan kerettiin miehen kanssa vähän heilutella peittojakin:happy:. Nyt isännät unilla ja saan rauhassa vähän surffailla netissä. Huomenna meillä olisikin työkavereiden kanssa illanvietto. Ostin sitä varten pari holitonta siideriä. Tiedossa oli Me&i vaate-esittely ja leikkimielisiä alaan liittyviä kisailuja. :wacky: Syödään, (juodaan), jutellaan ja kuunnellaan musiikkia. Toivottavasti jaksan olla mukana edes iltayhdeksään. :goodnight Joka ilta tällä viikolla oon ollut ihan töttöröö ja kasin maissa.

Me osallistuttiin sikiöseulontaan myös. Mutta miten se sokerirasitustesti menee? Kaveri pelotteli, että se on kamalaa, kun pitää olla niin kauan syömättä ym, niin mielelläni jättäisin välistä. Tarvitseeko siihen kaikkien osallistua? Sain neuvolasta jonkin diabetes-riskilapun, johon sai täyttää raksi ruutuun -menetelmällä omat tiedot. Sain riskipisteitä nolla.

Takaisin