Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Helot aivan ihana että sait kotona pienen sydämen kuuluviin <3 voin kuvitella sen tunteen kun pääsee pientä tarkkailemaan!

Nevada eikä!! Oon niin pahoillani :( voimia ja valtavasti halauksia teille <3 nämä surulliset uutiset vetää aina niin hiljaseksi :(

Minäkin täällä välillä ilmoittaudun, raskaana edelleen ollaan, kunnes toisin ilmotetaan....ultra vasta 27.5. ja tuntuu toooodella pitkältä ajalta vielä odottaa sinne asti. Isoimmat pahoinvoinnit alkaa väistyä, mutta edelleen naama kukkii ja maha on ihan turvonnut, mutta kuulunee asiaan ;) Pahoittelut kaikille keskenmenon kokeneille, omassa kaveripiirissänikin on nyt näitä menetyksiä ollut ja tuntuu kyllä pahalta... enkä samalla tavalla ole osannut tästä raskaudestakaan iloita, kun näkee, mitä kaikkea voi sattua :sad001

Kovasti täällä kyllä seurailen näitä ketjuja, mutta jotenkin koen hankalaksi tämän julkisen foorumin. Esikoisesta on vielä facebook-ryhmä pystyssä ja sinne tykkään välillä kirjoitella, kun tavallaan "tuntee" ne ihmiset. Mutta kiva on kyllä taas odotusjuttuja lukea! Minkälaisia tuplavaunuja muut mammat aikoo hankkia?

Voimia kovasti teille Junttura ja Nevada :Heartred Liian paljon nyt näitä keskenmenoja :sad001
Itse en ole koskaan osannut pelätä, mutta vasta nyt tajuaa, kuinka yleistä km on...

Äippäx3: No nopeesti tuo pari viikkoa menee, mulla samoihin aikoihin kans eka neuvola, ja ultraa myös niin näen oman masuasukin. Oma raskauteni on kyllä varmuudella yksösraskaus, tähän mennessä sen olisi kyllä huomannut jos olis useampi :wink
Niin siinä ilokaasussa on tosiaan se hyvä puoli kun pystyy ite säätelemään sitä määrää ja todellakin on hetkessä mukana ja tuntee kyllä koska pitää ponnistaa. Kaikilla se ei kai niin hyvin toimi, mutta mulla on ollut ihan ehdoton! Tokassa synnytyksessä vaan mieskätilöni himmaili kokoajan niiden säätöjen kanssa ja tyrkytti happinaamaria, se happihan kumoaa koko ilokaasun vaikutuksen (ilmeisesti halus että kärsin mahdollisimman paljon :angry4) Sama mieskätilö myös sanoi mulle ponnistusvaiheessa: "Ei saa huutaa, vauva pelästyy!" Voi jumankauta! Miltähän kirjekurssilta sekin on parerinsa saanu? Olisin vetässy turpiin jos en olis ollu niin kipee...:smiley-angry026

Mukkis rv 7+0

Voi ei Nevada, osanottoni sinulle :( Toivon teille parempaa onnea jatkoon, vaikka varmasti tuollainen kaataa maailman hetkeksi kokonaan.

Kunpa näitä uutisia ei enää tulisi! Iloitsen kyllä omasta raskaudestani, mutta ainahan sitä toivoo, että muillakin sujuisi kaikki hyvin... Vaikka tilastollisesti se ei liene mahdollista, valitettavasti.

Ärsyttää kun poitsu 3v könyää päälle tai syliin niin että sattuu mahaan. Ja äsken vahingossa löi alapäähän niin että sattui kunnolla. Tai ei iha lyönyt mutta jalka osui. En ole vielä pojalle puhunut raskaudesta. Kohta on varmaan pakko että oppisi vähitellen varomaan.

Minäkin täältä taustajoukoista pompahdan esille.. Kaikki tekstit olen lukenut, mutta on ollut niin huono olo ettei puhelimella näyttämisestä ole tullut oikein mitään.

Pahoittelut keskenmenon kokeneille ja paljon voimia. Itsellänikin on ollut kolme varhaista keskenmenoa, ja aina se on yhtä rankkaa.

Onnea tuplauutisista ja kivoista ultrista. Täällä vielä odotellaan ekaa ultra-aikaa. Ensi viikolla menen verikokeisiin, eli kaipa kutsu tulee piakkoin

Onko muilla jatkuvaa närästystä? Mua närästää 24/7 eikä mitään vaikutusta sillä mitä syön. Kivennäisvesi auttaa vähän, kun Rennietä en voi syödä ollenkaan.. Viime raskaudessa närästi myös alussa, mutta yhdistin sen oksenteluun jota taas tässä raskaudessa ei ole ollut. No, toivottavasti keskiraskaus olisi helpompi olojen kannalta, etenkin jos tulee kuumaa..

Catherine rv 9+1

Mulla nippailee edelleen alamahaa, taian nappasta paratabsin taas ku se eilenki autto nii hyvin. Liekkö kasvukipuja vai jotain muuta :/ Maantai on edelleenki kaukana, pelonsekaisin tuntein odotan..

Darkminttu, parasetamol toki on se turvallinen lääke, mutta oletko miettinyt että jos sitä nappailee paljon niin onko se loppupelissä hyväksi? Takoitan tällä että kun ottaa lääkettä johonkin kipuun niin sitten keho tottuu siihen että tietyssä pisteessä tulee lääkettä, sen myötä kipukynnys muuttuu. Kohta yksi nappi ei auta vaan pitääkin ottaa kaksi, nappi päivässä ei riitä vaan pitää ottaa useammin jne.

En tarkoita nyt sitä että tekisit väärin kun helpotat oloasi särkylääkkeillä vaan itsekin elämässäni paljon särkylääkkeitä syöneenä (migreeniä ja selkävaivoja) tiedän että joskus sitten vaikutus ei enää ole toivottu. Sama kun paljon antibiottia syövillä tulee jossain vaiheessa tilanne, että ennen hyvin toiminut lääke ei enää auta. Eli pointti on se, onko helpompi kärsiä tässä vaiheessa kivusta ja säästää niitä nappeja siihen kun on tosi kyseessä?

Toki en voi tietää sinun nykyistä kipukynnystä ja sitä kuinka paljon sinuun nyt sattuu, enkä myöskään halua sanoa että teet väärin tai oikein, haluan vaan herättää keskustelun särkylääkeistä raskauden aikana.

Itsehän olen siis "vanha" (tarkoitan tällä sitä että 30v jälkeen raskautumisen mahdollisuushan tutkitusti laskee) ja hiton pelokas ensikertalainen joka välillä saattaa ottaa liiankin varovasti. (Nimimerkillä en syö sieniä, tapaturma alttiina ihmisenä en uskalla mennä pelaamaan lentopalloa enkä jalkapalloa enää, jokainen omituinen tunne on merkki keskenmenosta jne.)

Toivottavasti tämä ei siis nyt loukannut sinua, en siis halua epäillä sinun kykyäsi päättäää mikä on hyväksi sinulle ja lapselle, vaan haluan herättää keskustelua siitä missä määrin odottavat äidit syövät särkylääkettä.

Rv 7+4

Mulla ilokaasu sai aikaan rajun oksentamisen ekassa synnytyksessä, joten ei enää mulle sitä. Puolestaan epiduraalin jälkeen synnytykset hurahtaneet todella nopeasti eteenpäin ja lopputulokseen.

Edessä olevat kuukaudet tuntuvat tällä hetkellä loputtoman pitkiltä. Sanoin just miehelle, että haalin niin paljon kirjoitustöitä kuin mahdollista, että aika kuluu nopeasti. Töitä tehdessä ei ehdi mahan tilannetta niin miettiä. Alkoi ahdistaa sekin, että Lidlin maidossa on todettu listeriaa. Ihan Suomessa valmistetussa. Enpä osta sieltä maitojamme.

9+6

Mulle taas synnytyostastolla lääkäri ja kätilö sano että parempi ottaa se panadol kun kärsiä kivusta, sillä se kipukaan ei ole vauvalle hyvästä. Panadol on täysin turvallinen raskauden aikana ja sitä saa ottaa päivässä jopa 3g kipuihin.
Buranassakaan (vaikka sitä ei saa ottaa raskaana) ei tilastojen mukaan toleranssi kasva, joten panadolissakaan sitä ei ole. Jis ei lääke auta niin kipu on vain yksikertaisesti sen verran kovaa ettei entinen lääkemäärä enää auta.
Ja sanon vielä miljoonannen kerran, että ukko on arvostettu farmaseutti jolta nää mun lääketiedot tulee, joten en ole tuulesta näitä temmannut.
Joten jokainen ottaa niitä lääkkeitä niinkuin parhaaksi näkee, kivutkaan ei tee vauvalle hyvää. Myös vauvva kärsii kivuista kun sinäkin kärsit, pitää muistaa sekin!

Voimia kaikille keskeytyneille! Kaverini, joka tuli raskaaksi samoihin aikoihin kuin minä, sai myös keskenmenon. En tiedä, miten voin enää keskustella hänelle raskaudestani. Että onko se kuin suolaa haavoihin? Pelottavan yleisiä nää keskenmenot... Kyllähän se omallakin kohdalla pelottaa varsinkin, kun ei olla kertaakaan kuunneltu sydäntä tai käyty vielä ultrassa.

11+0

Juuri näin, Wildside. Puit ajatukseni sanoiksi. Myös ennenaikaisiin supistukseen paracetamol voi auttaa. Mieluummin tuo lääke kuin jatkuvat supistukset. Itse joudun käyttämään psyykelääkettä raskaudesta huolimatta. Se on pienempi haitta kuin sekaisin kuin käkikello oleva äiti.

Toki noin isoja lääkemääriä myöskin panadolissa täytyy olla lääkärin lupa. Omin lupin en suosittele ottamaan 3g päivässä kuitenkaan. Sellanen tarkennus kuitenkin tähän juttuun, että jatkuva täydellinen panadolinkin käyttö aiheuttaa sikiölle kehitysvaurioita. (tutkittu juttu) Sillon tällöin otettuna ei haittaa. Siis jos ottaa päivittäin. Korostan, että jos on kovia kipuja niin kannattaa kääntyä lääkärin puoleen, joka määrää paljonko sitä panadoliakin saa syödä.

Stressiä raskauden aikasista ruuista yms ei kannata ottaa. Itse olen syönyt ihan normaalisti, paitsi maksan ja kalan olen jättänyt pois. Turhan tarkka en jaksa olla kun stressi kasvaa sen myötä eikä stressi ole vauvvalle hyväks. Uskon että vauvva pysyy mukana jos sen on tarkoitus, eikä mikään ruoka-aine sitä keskeytä!

Lumikatriina korjaan äsköstä kirjotustani, että lohta en ole jättänyt mihinkään. Takotin lähinnä haukea.
Lohi onkin suurinta herkkua enkä sitä voisikaan jättää pois :D

Itse syön lohta, mutta se pitää olla täysin kypsää (ruokalan kokin kanssa tästä jo käyty keskustelua kun hänen mielestään haalea pinkki on kypsää vaikka se minun mielestä ei oo. No jatkossa saan kalani aina erikseen paneroituna, että kannatti valittaa.) ja siis tuo haalea pinkki on vaikea selittää, mutta myös kollegat samaa mieltä ettei täysin kypsää, ja jos en olisi raskaana sen olisi voinut syödä mutta nyt en syö.

Kuhan ja hauen jätän pois. Kuhaa saisi vissiin syödä vähän, mutta sekin riippuu kai mistä järvestä kalastettua. Ehkä sieltä talvivaaran kupeelta kalastettua kalaa en söis ollenkaa...

Hauessa on sama, että riippuu järvestä, mistä on kalastettu, mutta mistäpä niistä tietää, paljonko elohopeaa missäkin järvessä on.

Jatketaan siis lohen popsimista :D.

Takaisin