Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hienoa Wildis, että pääset nopeasti neuvolaan ja saat juteltua mukavan ihmisen kanssa ja varmuuden vauvan voinnista!

Tuhinalle voimia synnytykseen ja Angeliquelle onnittelut pojasta!

Täällä eilinen päivä ja yö menneet onneksi ilman horkka- tai hikoilukohtauksia, joten taisi se viimeöinen olla vaan jostain stressistä tai ylirasituksesta johtuvaa. Eivät neuvolassakaan osanneet sanoa kuin että lääkärille pitäisi mennä, jos vielä jatkuu. Mutta nyt olo jo onneksi ihan normaali ja untakin riitti seitsemään saakka.

Jospa tänään pääsisi ompelemaan vauvan kotiutumisvaatteita:) Ihanaa tiistaita mammat!

Kiitoksia onnitteluista. Yö on menny torkkuessa kun vauva on mun sängyssä /sylissä nukkumassa. Mä en oikein osaa nukkua tällee. Synnytyksen pysähtymiseen ei löytynyt mitään syytä... Se vaan pysähtyi... Kaikkea omituista sattui koko synnytyksen aikana, mut tästä tuli sitten melko varmasti viimeinen lapsi kun seuraavan pitää kans syntyä leikkauksella... Kuumeinen olo on rauhottunu. Oon hikoillu koko yön ku sika, vauvakin oli aamulla ihan märkä :D noi josko tänään pääsis kävelee jo. Odotan innolla suihkulupaa...!

Onnittelut synnyttäneille pienistä nyyteistä <3

Kiitos noista imetykseen liittyvistä vinkeistä! Vähän kun tulee pidempi tauko vauvalla syömisessä niin tissit on kyllä kun betonia!
On tullut itselleen vähän yllätyksenä miten kovan stressin ottakaan vähän kaikesta vauvaan liittyvästä, tuo imetys etenkin yksi iso stressitekijä. Mitenhän sitä osaisi ottaa vähän iisimmin! Meillä imetys kyllä siis sujuu, mutta ainoastaan rintakumin kanssa ja musta tuntuu, että se on joidenkin mielestä tyyliin pahin keksintö ikinä, eikä pitäs käyttää.. Vaan kun en saa vauvaa muuten syömään vaikka kuinka yritän niin ei löydy oikeaa imuotetta. Harmittaa etten sairaalassa aktiivisemmin pyytänyt apua siihen imetykseen. Annetaanko neuvolassa minkäänlaista imetysohjausta? Vai mistähän sitä apua keksisi. En oo sellanen ihminen et haluaisi mennä johonkin vertaistukiryhmään ja etenki kun haluaisin mieluummin konkreettista ohjausta, en niinkään tukea.

Ja ihana metsäläinen ku tulit kertomaan kuulumisia ja niin mahtava kuulla että pienellä on ruokahalua <3 :)

Ennika kyllä ne neuvolassa neuvoo kun kysyy samoin synnärillä :)meillä ei ole muuta ongelmaa kun hidas maidon nousu ja se että tyttö oppinut helpoimpaan ruokailuun... Ongelmaa siinäkin ihan tarpeeksi:/

Ennika, sillon kun poika oli pieni niin meillä ei myös onnistunut ilman rintakumia kun se rinta ei vaan muokkautunut oikean muotoiseksi ja muistan että se oli hankalaa. Yritä olla ottamatta liikaa paineita.

Oli pakko käydä lukemassa teidän kuulumisia :D täällä tuttuja ainaki mindis, timbe ja Wildside. Wildsiden ultra kuulumiset pakko käydä lukemassa. Voimia!

Ja onnea vielä kovasti tulevaan synnytykseen ja onnea jo vaavin saaneille. Muistuu kyllä elävästi mieleen esikoisen aika. Itse olin lähes hyvä vointinen loppuun asti. Mitä nyt tu tu loppuvaiheessa kävellessä että vauva tippuu pois ja oli sellanen paineen tunne.

Meillä mennään kans rintakumin kans. Oikee nännimeni ekalla imetyksellä opetellessa ihan hirveeseen kuntoon niin et sattu ihan hirveesti imettää ni se rintakumi helpottaa sitä kipua. Sit vasurista imetin ilman mitään mut kun nää vaikeudet alko kasaantua niin aloin siinäkin käyttää kumia että vaan sais vauvan syömään. Ja nyt kun maito alkanut nousta niin en pysty ilman olemaan kun tissit on tommoset möhkäleet. Et täytynee odottaa sitä et tilanne tasottuis ja sitten taas yritellä ilman. Tästä asiasta en suostu enää stressiä ottamaan.

Onnittelut täältäkin Angelique!

Tuhinalle tsemppiä ja Kyfille myös voimia, että selviät päivästä <3

Toivottavasti saat Wildis neuvolasta mielenrauhaa!

Kiva kuulla teidän synnyttäneidenkin kuulumisia, jotenki niin hassua ku tuo oma pötky tuntuu vielä niin kaukaiselta ajatukselta, vaikka se voi periaatteessa jo tulla millon vaan :O

Viime yönä näin ekaa kertaa unta et tuli lähtö ku supistukset puski uniin. En tiiä kauanko niitä menkkajomoja loppupeleissä kesti, mutta edellisistä oliki jo aikaa! Toivo elää että tuo ipanuus olis joskus tulossa uloski :) Tää yskä on kyllä iha vihonviimenen homma loppuraskauteen ku ei oo enää lihaksia millä yskiä! Laukasee vaan hyödyttömiä suppareita ja pistää lihakset kramppiin.

Voi elämä... Katsoin hurjaa painonpudotusta ja pariskunta lähetti siinä kuolleelle tyttärelleen (joka oli syntynyt viidennellä raskauskuulla ja elänyt vain kaksi tuntia) ilmapalloilla kirjeet taivaaseen. Purskahdin sitten aivan tajuttomaan itkuun... Huhhuh...

Pari päivää vadelmanlehti teetä juoneena voin todeta että mulla ainakin suppareita teettää :) Oliko se niin että 3:sti päivässä tota pitäisi nautiskella?

Voi itku, Wildis, että osaakin olla sulla hankalaa! :( Pidän täällä sormet ja varpaat ristissä, että pikkuisella on kaikki hyvin!

Eilen päästiin sairaalasta kotiin, 4 päivää sektion jälkeen. Oltiin itseasiassa yksi ylimääräinen päivä kun saatiin hyvää tukea imetykseen. Perhehuone oli loistava, saatiin yhdessä harjoitella vauvaa. Itse kärsin vieläkin paljolti kivuista mikä vaikeuttaa imetystä. Hirveä olo tuli kun jouduin sairaalassa antamaan luovutettua maitoa muutaman kerran. Vaikka kuinka yritän olla syyllistämättä itseäni niin sitä teen. Onneksi maitoa tuli kuitenkin jo heti heräämössä ja siitä pikkuhiljaa määrä kasvoi. Eilen sain jo pumpattua 50ml:n annoksia ja yö meni suoraan rinnasta! :) jospa kotona olo rentouttaisi ja saisi maidon lopullisesti nousemaan. Torstaina on neuvolan kotikäynti jossa saa opastusta ja ensiviikolle sain vielä synnärin uudelle imetyspolille ajan. En haluaisi pingottaa asian kanssa mutta toisaalta haluan jo nyt alussa käyttää
tarjolla olevia apukortteja. Ja niin kumi on mullakin toisessa rinnassa, kun ehti jo mennä haavaumille. Tuttiakin jo tarjottiin kun ilmavaivaitkut ei ota loppua. Voi kun sitä voisi olla rennosti ja syyllistämättä itseään! Vauvan ja oma vointi pitää hoitaa kombona oman jaksamisen puitteissa :)

Tänne iski sitten flunssa! :( huomenna laskettu aika, tänään omat synttärit, joten en nyt olis tämmöstä tähän väliin tarvinnut. Samoin esikoinen valitteli aamulla kurkkukipua, ja aivasteli ennen päiväkotiin lähtöä. Kuopus alkaa olla parempaan päin räkätautinsa kanssa, vaikka vähän vielä niiskuttaakin.
Muuten ei kyllä mitään suurempia merkkejä synnytyksestä. Alapää kipeä, välillä tulee kivuttomia supistuksia, alaselkää jomottelee.. Aamulla saattoi myös tulla ihan aavistus limatulppaa, mutta siitäkään en oo varma. Pari päivää ollu nyt oikee lonkkakin tosi kipee, välillä haittaa kävelyä ja levossakin saattaa olla särkyä.
Koitetaan mammat jaksaa kaikkien vaivojen kanssa!

Voimia wildikselle! Enkeleitä turvaksi <3

Tsemppiä tuhinalle!

Tääll kaikki supistukset lakkas nukkumaan mennessä. Nii kauan ku pysyin rauhallisena nii supisteli ja juili mutta mies meni sanomaan jotain ja saatiin riita aikaiseksi ja sit minä olin jo sohvalle menossa nukkuu. No saatiin sovittua ja menin sänkyyn nukkuu mutta ei sit supistuksen supistusta ja sehän se sit ärsytti :D voi näitä hormoneja

Onnea Angelique ❤ ja tsempit synnyttämään lähteville ja lähteneille.
Viime yö meni tosi hyvin ja unta riitti yhdeksään asti, ja vaivaiset 3 pissa reissua ☺
Oon kanssa jo valmiiksi vähän murehtinut imetystä, kun isompien lasten kanssa se oli tosi vaikeaa. Ekan kanssa oli ylitarjontaa ja "ahne" yli 4 kg syömäri, joka pumppasi itsensä aivan yli ja toiselle maitoa ei riittänyt, vaikka kuinka yritin. Tuntui silloin pahalta kun varsinkin vanhemmat ihmiset arvostelivat ja osa sanoi että kaikilla tulee maitoa juuri sen verran kuin oma vauva tarvitsee. Ajattelin tietysti, että minussa on jotain vikaa. Sen lisäksi käytin rintakumia, koska vauvan oli vaikea saada hyvää imuotetta rinnasta.
Nyt olen perehtynyt hiukan enemmän imetysajan ruokavalioon ja varustautunut rintakumilla ja sillä asenteella, että teen kaikkeni ja parhaani ja jos se ei riitä, niin en enää itseäni kiusaa ko. asialla.
Olen kuitenkin omalle vauvalleni maailman paras äiti ❤ ja tänään rv 39

Takaisin