Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tsemppiä teille joilla on jännät paikat! :)

Ymmärrän hyvin ton pesimisolon, täälläkään ei oo viimeseen viikkoon tehnyt mieli nähdä ketään tai oikein edes lähteä mihinkään. Ulkoiltiin kyllä tänään pojan kanssa päälle parituntia, mikä teki selkeästi hyvää! Nyt on vielä kunnon päikkärit molemmilla takana ja mieli iloinen. Karjalanpaisti uunissa ja sitä rataa.. :)

Täällä vähän samanlaiset fiilikset ku monella muullaki, ettei tahtos nähä ketään eikä käydä missään. Yks päivä just mietin et voi ku vai vois hautautua vaan peiton alle ja olla siellä koko loppu raskausajan... vaan muut lapset pitää kyl liikkeessä... ja joulu ressiki meinaa iskee... Vaikka nyt oon aatellu et mennään tappiin asti ja yliki, jos ei sit mitään virtauksissa/lapsen kasvussa havaita, jos sinne äp polille joudun käy...

Tänään oonki sit saanu ton vauvan hoitonurkkauksen kuntoon ni saa vähän hengähtää sen suhteen...

Suvituulia käynnistettiinkö sulta? oliko syy mikä, vauvan pienikokoisuus vai oliko se niin? Itellä nyt tosiaan menossa rv 36+0...

Neuvolalääkärillä käyty ja lähete tuli äippäpolille sf-mitan takia. Lääkäri meinas, et mun ei tarvi panikoida lapsen koon suhteen. Mun kroppa on kuulemma sen mallinen, et muksu mahtuu hyvin olee. Kuvaili kyllä lasta siroksi. Lapsella ei myöskään ole ilmeisesti kiire syntyä. Alakerrassa ei ollut vielä mitään merkkejä, eli taitaa mennä yli lasketunajan :D

Täällä taas olo, että tekis mieli olla jokapuolella ja menossa koko ajan.
No nyt oon "toipunu" vähän eilisestä pettymyksestä..
Kiitos kaikille tsempeistä ja tosiaan tein päätöksen nyt vaan luottaa omiin oloihini ja jättää soittamatta sinne synnärille (paitsi jos vedet menee). Ajattelin sitten lähteä kun itsestäni siltä tuntuu ja en pärjää kipujen kanssa enää kotona.

Voi olla, että kuulostaa ihan tyhmältä hermoilla tämmösestä mut sehän tässä ahistaa kun ei tiedä kuinka oma kroppa reagoi. Kokemusta kun ei ole.

Neuvolalääkärillä käyty ja lähete tuli äippäpolille sf-mitan takia. Lääkäri meinas, et mun ei tarvi panikoida lapsen koon suhteen. Mun kroppa on kuulemma sen mallinen, et muksu mahtuu hyvin olee. Kuvaili kyllä lasta siroksi. Lapsella ei myöskään ole ilmeisesti kiire syntyä. Alakerrassa ei ollut vielä mitään merkkejä, eli taitaa mennä yli lasketunajan :D

Millanen sf mitan kehitys sulla on ollut?

Onnea synnyttäneille pienistä nyyteistä!

Mulla on vissiin alkanut tulla limatulppaa :o Housuihin oli ilmestyny "harmaata limaa" ja pyyhkiessäkin näky, mutta viime vessakäynnillä ei taas mitään. Olikohan se ees.. Ei se kyllä valkovuotoakaan ollut.

Kävin koiran kanssa reippaalla metsälenkille, kyllä teki hyvää, kun oli niin ihana ilmakin! Mulla on kauhee meno päällä ja vaikea rauhottua edes teeveen ääreen :D

Mulla kanssa kova halu päästä ihmisten ilmoille. Toki mulla saattaa vaikuttaa tuon vuodelevon päättyminenkin asiaan... Tänään mies vie mua leffaan katsomaan matkijanärheä :)

Mulla kans koko eilisen päivän valunu "räkää" värkistä.. Anteeksi kuvottava luonnehdinta, mut niinhän se on... :grin Eli limatulppa irtoilee..

Nyt ollu jo useemman päivän ihan karmee kuvotus, oikeesti tuntuu et oksu lentää vielä. Ja mahakin toiminu reippaasti, ei ripulilla kuitenkaan. Oiskohan kohta jo aika.. :wink

Mä en tajuu ku vauva ihan alhaalla ja painokaan ei oo viikkoon noussu, mut sf kasvaa kokoajan. Nyt jo 37cm!! :nailbiting: Onneks ens viikolla lääkäri ni tietää minkä kokosta tyyppiä sieltä saa alkaa pusailemaan... Tänään oli verenpaineet 137/94, kerroin että ollu tosi heikkoa oloa ja tähtiä silmissä.. Eilen jouduin konttaamaan suihkusta sänkyyn kun yhtäkkiä tuntu et silmissä pimenee. Ni neuvolassa vaan tuijottivat lasittunein katsein, eivätkä kommentoineet mitenkään! Helkkari! Muoks: " Rasituksen yhteydessä alkaa helposti heikottamaan, mutta menee levolla ohi.". Noin oli sit terkka kirjannu, vaikka nimenomaan sanoin että heikottaa helvetisti vaikka EN MITÄÄN TEKISI ja se on niin voimakasta että en jaksa pitää esim mitään käsissä. Ja että levossa helpottaa eli makuuasennossa, mutta huono olo jää tuommosesta "kohtauksesta".. Vitsi mikä urpo taas, ku ei voi ees kunnolla kuunnella. :shifty:

Sori tää purkaus, tuntuu vaan niin turhalta ravata neuvolassa joka viikko kontrollissa ku ei siellä kukaan kuitenkaan kuuntele mikä olo on.

Muokattu viimeksi:
Mua kans turhauttaa toi neuvolassa ravaaminen. Mut lähinnä siks, ku vointi hyvä, ni tuntuu turhalta. Mut uskomatonta, jos ne ei siellä mitään kuuntele! No viikon päästä on ultra. Se on ihan kiva. Muksuu ne ei siellä viimeks sen enempää ultraillu, mut näkee taas arven ja kohdun tilanteen.

Nyt menossa 36+4 ja sf-mitta oli tänään 29,5. Mul on kasvu menny kokoajan keskiarvon alapuolella,mut nyt viime viikoilla hidastunu. Lapsi kuitenkin liikkuu aktiivisesti ja sykkeet on ollu normaalit

Mulla oli maanantaina neuvola ja 36+0 ja sf mitta 29. Oon ollut siitä itse huolissani, kun esikoisesta se oli yläkäyrällä. On kuitenkin siis omalla käyrällään nyt noussut, kun oli sen alakäyrän allakin. Lääkärin mukaan mulla on niin tilava kroppa, kun olen 178 cm pitkä ja vauvan pää tosi alhaalla eikä tarjonta ole ollut ihan suora, että toi pieni mitta johtuu siitä. Esikoisesta istukka oli edessä ja nyt takana, että sekin vaikuttanee. Silti se vaan mietityttää itseä... Tälläkin hyvät sykkeet ja tosi vilkas.

Catherine toivottavasti pääset pian synnyttämään, ihme henkilökuntaa joka puolella...

Salli kysyit, että millä viikoilla käynnistys, niin 38+6. Ja passeli olisi! Ei missään nimessä nyt kun mun trombosyytit on viä niin matalalla,etten saisi spinaalia...

Mä pääsin kotiin! :) Pitää toki ottaa tosi hissukseen, seurata pissamääriä ja juoda runsaasti. Perjantaina verikoekontrolleihin ja varmistetaan, että munuaiset pelaa ja tulehdusarvot lähtee kunnolla laskuun ja trombosyytit nousuun. Äitipolin lääkärin kanssa myös juteltiin ja yritetään nyt päästä ainakin pari päivää eteenpäin ja toivottavasti se pari viikkoakin. Vauvan kokoarvio oli tosiaan myös iso, joten toivottavasti käynnistys onnistuu.
Vointi on kyllä aika kehno vielä, ei oikein mitään pysty eikä jaksa tehdä, mutta lapsille oli kaikkein tärkeintä että äiti tuli kotiin:)

Toivottavasti äippä pääsette pian kotiin! Ja peukut myös suvituulialle!

Henkilökunta oli tolla reissulla ensiavusta lähtien ihan mahtavaa ja empaattista ja mun pelkopolikaavake loisteli mun papereiden päällimmäisenä, eiköhän kaikki mee hyvin vaikkei menisikään suunnitelmien mukaan:)

Kiitos kaikille taas kerran teidän tuesta <3

Kiva et pääsit kotiin Mukkis! Toivottavasti pieni jaksais odottaa käynnistykseen asti, ei tarvi kiirehtiä jos on ollut nopeita synnytyksiä. Tai sit pääse vauveli kasvamaan liian isoksi. :)

Ihanaa Mukkis että pääsit kotiin!

Mulla oli tänään neuvolalääkäri, tänään rv 36+4 ja vauvan painoarvio 2700g. Pää on jo todella alhaalla, eli siitä johtuu hassu kookospähkinä fiilis alapäässä. Kohdunkaula lyhentynyt 1,5 ja nupukka pehmentynyt. Toisin sanoen, lääkäri oli sitä mieltä että vauva saattaa syntyä ihan koska vaan ja on oikein hyvän kokoinen, kun sitä jännitin eniten. Jos ihme tapahtuu ja syntyy vasta jouluna niin painoarvio 3500g. Vaikea kuvitella kun tänäänkin on supistellut ja tuntunut poltetta. Eilinen glöntsä oli siis todennäköisesti limatulppaa tai vaan valkkaria yök. Ei sentään lapsivettä.

Kummallisen levoton olo, huonot yöunet ja silti ollut energiaa siivota, luututa ja silittääkin, kauhea vimma suorastaan!

Kohta saunaan rentoutumaan ja illalla tytön leipomia pullapoikia kera mammateen.

Just hoksasin että vielä puuttuu vauvalta torkkutäkki/ vauvapeitto, kun en itse mikään käsityöheebo ole niin onko ideoita mistä löytyisi kivalla kuosilla oleva sopivan kokoinen ja kohtuu hintainen? Ellokselta tsekkasin paria mutta en vielä tilannut. Bebesillä oli myös upea mutta ei raaski. . Liian tyyris. Ideoita?

Tsemppiä kaikille - aina vaan päivät ja viikot vähenee! :smiley-bounce005

Ai niin ja taaaas otettiin streptokokki näyte, on siis voimassa 3 vkoa ja jos vauva syntyy Vasta yliajalla tms niin uutta näytettä ei enää oteta vaan mennään kuulemma olettamuksella että ei ole streptokokkia.

Takaisin