Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ihanaa vauva-arkea Metsäläiselle.
Täällä on neuvolasta kotiuduttu sekavin oloin.
Ihana neuvolan täti oli joka kuunteli pelkoni ja teki kaiken kattavan tutkimuksen.
Kerroin viikonloppuna tulleista supistuksista, limatulpasta ja painatuksen tunteesta peräsuolessa.
Sisätutkimuksessa ja ultrassa näkyi vauvan pää joka on niin alhaalla ja kanavassa, että painaa peräsuolta.
Kohdunsuu kypsynyt synnytys pehmeyteen ja avautunut 3-4cm.
Syöksysynnytys taustaisena käski lähteä ensimmäisen kipeän supistuksen aikaan sairaalaan.
Jumppapalloa käski myös käyttää, että kohdunsuu saa lisää ärsytystä käynnistyäkseen.
Jännittää ja pelottaa kuin akan käy tässä koitoksessa!
Isäntä katsoi varuilta youtubesta opetusvideon synnytyksestä, jos joutuu kopin ottamaan :-D

Huh yli 60 viestiä tullut lisää kun viimeks täällä kävin kurkkimassa :D

Tosiaan soittelin aamulla neuvolaan ja kerroin eilisestä. Oli täti puhelimen toisessa päässä kans vähän hämillään että miks ne nyt noin kun kuitenkin piti synnytys käynnistää eikä vaan pelleillä tolla tavalla. Sain huomiseks ajan neuvolaan ja jos on vähänkin häikkää jossain niin laittaa lähetteen ja yrittää vaatia sitä käynnistystä. Mun tuurilla huomenna ei löydy mitään poikkeavaa ja tarvii odottaa vaan sitä ultraa. Keskiviikkona vaadin kyllä jo sektiota koska mulla on tää pelko vaan pahentunut taas eilisen jälkeen..

Siis voiko noi roikkuluomet oikeasti tippua itsestään pois? :o

Siellä vaikuttaa solavi olevan jo tilanne hyvin edistynyt! :) Hahah ihana miehesi kun varmuudeksi katsoi videon et osaa tarvittaessa toimia :D

Toi oli kyllä ihan ihme juttu marjasose kun noin pelleilevät!! Huh! Toivotaan että huomenna olis jotain tapahtunut :)

Jännittää mennä neuvolaan :D Ärsyttää jos saa jotain lausuntoa että ei se sieltä näytä hetkeen tulevan tms. Plaaaa! Ja mahakin ihan löysällä varmaan jännityksestä :D

Mullaki huomenna neuvola ja meinasin pyytää terkkaa tekemään sisätutkimuksen, että sitä itekki tietäs mitä tuolla tapahtuu.

Täällä kans neuvola takana, viikot 38+1.
Paino oli taas mulla tippunu 200g viime viikosta. Kaikki oli muuten ihan hyvin. Streptonäyte negatiivinen, joten ei hätää senkään puolesta.
Vauvan syke +140 luokkaa, sf-mitta 32cm.
Terkkari kyseli ennakoivista oireista, ja kuullosti kuulemma ihan lupaavilta. Eipä se tietty mitään kerro, vaikka olis kuinka lupaavia oireita. Synnytys käynnistyy kun sen aika on.
Ens viikon tiistaille seuraava aika.
Ja kun kysyin millon kannattaa uudelleensynnyttäjän lähtee sairaalaan, niin sanoi että kun 1-2h on tullut kipeitä supistuksia noin muutaman minuutin välein (tai vähän harvemmin), niin olisi aika lähteä. Toinen vertauskohta, että kun supistukset sattuu niin paljon ettei pysty puhumaan, eikä halua ketään lähelleen, niin on aika lähteä. Pitää siis luottaa omaan kehoonsa ja vaistoonsa.

Wopwop,voisko se pyörtyminen johtuu siitä asennosta eikä puudutuksesta? Vauva on tässä kohtaa jo niin iso että selällään maatessa jotku isot suonet menee tukkoon ja estää verenkierron mikä johtaa pyörtymiseen.. Onneks seurasivat kuitenkin tarkkaan ja kaikki nyt hyvin.

Solavi, kääk sullahan on jo kypsää. Toivottavasti teil ei oo pitkä matka sairaalalle?

Mikkelissä ei ole kuin neljä salia ja esim yöaikaan kaksi kätilöä vuorossa, ja välillä siellä on joka koppi täynnä ja käytävälläkin väkeä, mutta itselle on joka kerta sanottu että heti jos yhtään tulee epäilyttäviä tuntemuksia tai mitä tahansa kysymyksiä niin soittoa päivällä äippäpolille ja illalla/yöllä synnärille. Vielä korostettu että kynnystä ei saa pitää liian korkealla. Tarvittaessa sitten näytille myös.

Ovat kaikki lääkärit ja kätilöt yms. olleet äärettömän ystävällisiä, jaksaneet kuunnella ja tukea ja mikä parasta, muistavat minut! Esim. nyt kun taas olin ma-ti osastolla tarkkailussa niin jokainen lääkäri, kätilö ja jopa laitoshuoltajat muistivat minut! Kyselivät kuulumisia ja vointia ja stemppasivat. Toissakerralla eräskin kätilö jopa hieroi selkääni kun se oli kipeä.

Olen pyrkinyt olemaan jokaista tapaamaani henkilöä kohtaan ystävällinen, muistan aina kiittää kuuluvalla äänellä ja olen kysynyt jos asiat on mieltä painaneet. Ruoka on ollut hyvää ja siitäkin olen muistanut aina mainita ja kiittää.

Toki olen nyt myös riskiraskaus ja siksi tarkemmassa "seurannassa" ja matkaa sairaalaan se n. 100km, mutta aivan samanlaista positiivista palautetta olen saanut kaikilta tuttavilta ja ystäviltä jotka mikkelissä on synnyttäneet.

Mutta väitän myös että omalla asenteella voi vaikuttaa siihen millaista hoitoa saa.

Itsellä ei voisi korkeampi luotto mikkelin väkeen olla ja olen erittäin iloinen että saan synnyttää siellä.

Täältä ilmoittautuu uusi tuleva joulumamma LA on 20.12., joten rv 36 + 4. Poitsu on perätilassa ja ulkokäännöstä yritettiin maanantaina, muttei onnistunut. Kuvasivat lantion ja sen leveys riittää hyvin synnytykseen alateitse Esikoinen on kyseessö ja ikää itsellä (tuli juuri eilen) 34.v Ainakin Äippä × 3 oli kokemusta perätilasynnytyksestä. Miten se sulla alko ja miten muuten meni? Istuuko kellään muulla vaavi kohdussa tällä hetkellä? Tää on kyllä ihan huippufoorumi
TR-81

Tääll tais masu "tipahtaa". Ku nousin tuolilta ylös nii mies huudahtaa että minne sun masu katos :D ja ittestäki tuntu "hoikemmalta". Tänään onki jalat ja selkä ollu maitohapoilla ja ihme juilintaa nivusissa koko ajan. Selkä ny pistää tietysti. Saa nähdä pysyykö masu alhaalla vai pomppaako se viel ylös. Jostain luin että uudelleensynnyttäjillä voi senkin tehdä.
Muisti on ny yhtä hyvä ku pärekori veden kannossa nii unohtu jo kaikki mitä luin :(
Tsemppiä teille kaikille muille! <3 loppu häämöttää :) ny lepoa :)

Wopwop,voisko se pyörtyminen johtuu siitä asennosta eikä puudutuksesta? Vauva on tässä kohtaa jo niin iso että selällään maatessa jotku isot suonet menee tukkoon ja estää verenkierron mikä johtaa pyörtymiseen.. Onneks seurasivat kuitenkin tarkkaan ja kaikki nyt hyvin.

Solavi, kääk sullahan on jo kypsää. Toivottavasti teil ei oo pitkä matka sairaalalle?
No mä en osaa yhtään sanoo. Mainistsin kyllä että mulla tulee nopeasti huono olo jos makaa pitkään no siinä vähän välii taukoa pidettii mutta sitte yhtäkkiä vaan tuli niin huono olo että meinasin oksentaa niin nostivat sen penkin hitaasti vähän enemmän pysty asentoon mutta sitte en mitään muistikuvia oo...
Sanoivat vaan että johtuu puudutuksesta mutta en sitte tiiä! Onneks nopeesti sitte olo kuitenki parani! :)

Eikiko, kyllä kelpais moisessa paikassa synnyttää, ihanaa että kaikki pelaa siellä niin hienosti :happy:

Pauliina, mä en tiedä miten ne luomet lähtee mutta mun raskausaikana tulleet luomet on vaan jossain vaiheessa kadonneet :joyful:

Miten ootte huomannu vauvan laskeutumisen? Mulla on koko ajan ollut maha aika alhaalla, ettei ulkoisesti huomaa. Mut nyt oon kahtena yönä käyny 5! kertaa vessassa, että oisko se nyt sitten laskeutunu...

sani mulla on maha noussu takas ylös hieman tuossa viikko sitte ja ipana pisti ns. lunkat kii.. ja silti se yltää kolisteleen alapään luita päällään....olin sormelle auki viikko sitte ja pehmennykki ja nyt eilen ei ollu mitään tietoa aukoista tai muustakaan...liekkö johtuu ku viikko sit tipuin penkiltä lattialle :D tai sit vaan ei oo tulossa itekseen vaikka päivittäin supistaa kyyneleet silmiin ja alapää koko ajan ku tulessa mut tuloksia ei vaan tuu..noo onneks on toivoa käynnistyksestä just ennen la aikaa parin viikon päästä. ettei ihan hirveesti yli nelikiloista tarvi pungertaa...

Neuvolalääkärissä käyty ja vaikka sf-mitta huitelee yläkäyrän yläpuolella niin painoarvio nyt 35+5 oli n. 2,4kg eli ei pitäisi kovin iso olla laskettuna aikanakaan. Lapsivettä vähän normaalia enemmän joten se kuulemma voi aiheuttaa tuota mahan pinkeyttä ja nostaa mittaa. Kyljet kyllä alkaa olla jo tosi kovilla ja tuo jatkuva kipu ärsyttää, tainnut jo rv30 lähtien koskea. Ei ollut vielä lantioon vauva laskeutunut joten jospa sitten vähän edes helpottaisi! Ja täällä ei sisätutkimusta tehdä jos ei ole jotain syytä eli paljon supistelua yms. Olisi ollut vaan kiva tietää mikä tilanne :)

Takaisin