Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meiän Junior viihtyy poikittain, selkä vasemmalla puolella ja pää oikealla :)

Alkaa muuten olla aika haastavaa kantaa kauppakasseja kotiin! Tänään käytiin miehen kanssa isosti kaupassa, kun lauantaina on pojan 4-vee juhlat. Oli pakko pysähtyä välillä ku ei jaksanu kantaa ja kauhee paine alavatsassa.

Onko kukaan muuten leiponut kinuskissan sivuilta löytyvää seeprakakkua? Oon tosi surkea leipuri, mutta ajattelin ylittää taitoni ja kokeilla, kuulostaa ja näyttää niin hyvältä:P

Ninnu <3 Todella toivotaan lisää viikkoja, sisukas tyttö, tainnut tulla äitiinsä!

Mulla ei mitään hajua kuinka päin tuo poitsu tuolla oleilee, mut kahdessa viimesessä ultrassa oli pää alaspäin. Ja nyt tuntuu kyl potkut välillä todella ylhäällä. Tosin meijän pojalla oli habaki jo niin iso viime ultrassa, että mahtaa paljon myös nyrkkeillä siellä. Kovasti tuntuu aina välillä potkut navan kohalla samaan aikaan kun ihan tuossa häpykummulla. Jospa se harjottelee siellä käsillä ja jaloilla yhtäaikaa <3 eli luulen poitsun olevan edelleenkin siellä pää alaspäin :3

Kiva kuulla Ninnu, että siellä kaikki hyvin. Toivottavasti saatte vielä monta lisäviikkoa!

Mä kävin tänään äippäpolil supistusten takia, mutta ei onneksi ole tapahtunut vielä mitään muutoksia, joten osittaisella levolla jatketaan. Vauva oli kääntynyt perätilaan ja painoa oli 600g. Vilkas tyttö tälläkin kertaa, ei hetkeäkään paikoillaan ❤️❤️

Mä en osaa yhtään tunnustella ulkopuolelta, miten päin tuolla oleillaan. Sen tiiän, että masun oikea puoli on selkeästi täydempi ja vasen taas tyhjempi. Kovimmat potkut tulee usein navan yläpuolelle keskelle tai vasemmalle. Alhaalla ja virtsarakossa tuntuu pienempiä, lähinnä hikka tms. Veikkaisin siis, että ois pää alaspäin ja selkä oikeassa reunassa mutta saatanpa olla täysin väärässäkin :)

Ja mikä on ollut jännää, on kuinka paljon kovemmin liikkeet on tässä toisessa tuntunut. Kun nyt tuntuu ja näkyy jo läpi, mitä ei esikoisesta tapahtunut kuin ihan lopussa.

Miullakun oli niitä kipuja ja en tiennyt että onko suppareita ni ihme etteivät laittaneet minuu ultraan... Lääkäri vaan sano että niitä kasvukipuja... (aika jännä että mahan päältä tunnustelemalla ja kohdun suun tarkastamalla sai tämän tiedon)

Itsekkin oon miettinyt että mitenköhän sitten loppuvaiheessa nuo potkut tuntuu, kun nyt jo välillä on varsinkin alakerta kovilla jos sinne potkitaan. Itsekkin noista potkuista yritän päätellä että miten päin siellä mennään, joskus kyllä tuntuu täälläkin vähän ympäri massua mukellusta. :D

Täällä on ultrissa oltu suurin piirtein aina istuma-asennossa peppu alas päin :) Ja potkut lähinnä tuntuu tuonne suoraan alaspäin, toisinaan sit navan kohtaan potkiskelee :) Taitaa pyöriskellä vielä vähän miten päin sattuu kun saattaa olla välillä joku päivä ettei potkui tunnu ku ihan sellainen aavistus niin sit aatellu että potkii istukan suuntaan.

Tohon nettilomakkeeseen tarvii tosiaan tunnarit terkkarilta. En mäkään ole vielä saanut niitä. Mut vuos sit ohjeistettiin lähettämään se vasta vähän ennen h-hetkeä, et tulee kaikki laitettua.
Mäkin tosiaan haluun nopsaan kotiin, jos vaan mahdollista. Ei siellä sairaalassa oikeen saa levättyä, ni uskon et kotona kaikki starttaa paremmin. Tosin meiltä tyksiin ajaa max 5min, joten senkin takia uskallan lähteä heti, kun mahdollista.

Mulla näkyy kelan sivuilla käsiteltäviä hakemuksia:
Äitiysavustus
Vanhempainraha
Eikö tuosta puutu jotai? tein kyllä kaikki mahdollisest viime viikon torstaina :O Mutta ei näy ku nuo..

Meilläkin Tyksiin suht lyhyt matka ehkä noin 15min max. Itte vaan tiiän, että sen kaks vuorokautta oon siellä osastolla ku en halua vauvaa sinne yksinkään jättää kun radin takia seuraavat niitä sokereita sit hänellä.
Mulle ohjeistettiin, että sitten kun kaikki tiedot on saanu sinne kirjattua niin voi piakkoinkin sen lähettää. Kun Tyksikin sai sen sähköisen kannan, ja loppu peleissä muistaakseni neuvolan pitää vielä kirjata heidän tietonsa siihen. Ja eipä siin ihmeempiä kysytä, paljon asioita jotka minusta on jo eka neuvolakäynnillä kirjattu tietoihin. Tietysti nimiehdotukset ja hätäkasteluvat ja nämä toivomukset sellaisia, että lähempänä tietää ehkä tarkemmin. Itte olin viimeksi vaan että ilman kipulääkkeitä mennään, mutta salissa muuttui selkäkipujen myötä mieli ja ihan itte pyysin epiduraalin.

Toi vanhempainraha varmaa käsittää myös äitiysrahan. Arvailua ;)

Ninnulle toivotaan ainakin paria lisäviikkoa, hienosti olette jo nyt pärjännyt! Ja kiva kuulla, että vointi on jo tasaisempi.

Lopullinen päätös lapsilisästä tulee vasta syntymän jälkeen. Eikö? Muistan vaan, että kakkosesta maksettiin takautuvasti, ku synty loppukuusta, ni eivät ehtineet joulukuun aikana käsitellä sitä.

Lapsilisä päätös tulee syntymän jälkeen. Eli seuraavan kuukauden aikana. Samana kuussa ei saa vielä lapsilisää milloin syntyy vaan seuraavana kuussa, esim vauva syntyy 1.12 maksetaan vasta tammikuussa 2016. Jos syntyy 30.11.2015 niin sit saa joulukuussa.

Vanhempainpäiväraha käsittää siis sekä äitiyspäivärahan että vanhenpainpäivärahan, lapsilisän voi hakea jo nyt mutta se laitetaan maksuun vasta kun tieto lapsen syntymästä tulee väestönrekisteriin. Ja siis takautuvasti maksetaan tuo lapsilisä.

Ihana kun täällä on näitä kela-tietäjiä, ite kans välillä sormi suussa niiden asioiden kanssa. Pahinta on kun ei voi edes luottaa siihen, että kelassa neuvottaisiin oikein (nimimerkillä, kerrankin tuet kolme kuukautta jumissa väärien ohjeiden takia....).

Mä en kyllä yhtään osaa havainnoida, että miten päin se muksu siellä masussa on. Mulle on syntynyt sellainen mielikuva, että se tekisi vaan kauheesti kuperkeikkoja, kun tuntuu niin paljon semmoisia muljahduksia kuin koko vatsa kääntyis ympäri :grin En tietty ensikertalaisena tiedä, miltä pitäisi tuntua, mutta jotenkin oon kuvitellut, että potkut olisi vähän terävämmän ja napakamman tuntuisia ja niitä tosiaan harvoin tulee. Yleensä vähän navan alle, jompaan kumpaan sivuun.

Tässä pitäisi pikkuhiljaa äitiysvaatteita alkaa metsästää. Käytän mielelläni pitkän mallisia toppeja ja paitoja, ja niissä onkin kasvun varaa, mutta alaosat, äh! Mitä olen h&m:nkin äitiysvaatteita tutkinut, niin kaikki housut ovat niin pienen näköisiä, etten lähe edes koittamaan, jumittavat kuitenkin reisistä. Mistä saisi reilumman kokoisia äitiysvaatteita? Tämän hetkinen suosikkialaosani on musta vartalonmyötäinen trikoohame, jonka resori ylettyy rintojen alle ja on pituudeltaan vähän polvien yläpuolella. Ei purista ei niin mistään kohtaa :grin Mutta ehkä kiva pukeutua välillä johonkin muuhunkin... :rolleyes:

Itse käytän just paljon hameita, mekkoja ja leggareita, mutta äitiysvaatteista ehdoton suosikki on mamalicius farkut, niitä taitaa olla vähän isompiakin kokoja.... Kotona oleskellaan vaan leggareissa ja miehen vanhoissa bändi paidoissa, mutta jos kylille niin tunikat ja pitkät paidat/topit aika must:)

Bebes.fi verkkokaupasta aikanaan tilasin noi farkut ja on siellä (tai silloin oli) muitakin housuja kuin farkkuja:)

Takaisin