Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hirni nyt meet miehes kanssa yhessä hänen nettipankkiin ja kirjotatte siellä (oiskonse joku avoin valtakirja/valtakirja vai vaan viesti) pankille viestin et haluan että tältä ja tältä hlöltä (+sotut) poistetaan kaikki käyttöoikeudet tämän (miehesi nimi/sotu/tilinro) hlön tililtä.. Opssa ainaki oli noin helppoo. Yli 18v ei siihen vanhempien suostumusta tarvi. Ja miehelles järkeä päähän, keskustele hänen kanssa asiasta, tai jos ei keskustelu onnistu niin kirjoita kirje. Sen hän voi lukee rauhassa eikä tule sanottuu vastaan eka sanaa mikä suusta tulee ulos. Hän voi vastata kirjeellä tai sit ihan keskustelemalla. Ainaki meillä on toi kirje (puhelimeen kirjotettu) ollu parikertaa ihan toimiva..

Mä sain viime nlassa (24+5) i-pana sähkösen esitietolomakkeen täyttöön tarvittavan salasanan. Joskus 30-viikon tienoilla pitäs täytellä se. Sinne just synnäriä+osastoo koskevat toiveet.
Meillä tuli esikoisen eka iltana hoitajat kysyyn et saisko vauvan yöksi hoitoon et saatas miehen kaa nukkuu (oltii siis perhehuoneessa), oltii valvottu edellinen yö+tietty se+edellinen päivä. Annettiin kyllä ja nukuttiiin! Seuraavat yöt pidettiin vieressä.. Tokasta en muista oliko eka yön vieressä, joku yö oli aamuyön ainaki ku soitin väsyneenä kelloo ku luulin likan tarvivan lisämaitoo ja hoitaja otti et mää annan et nuku vaan, tuon seuraavalle syönnille. Ei likka ees tarvinnu lisämaitoo ku kapalointi oli rauhottanu. Mä olin siis ihan poikki sillon, onneks hoitaja huomas sen. Tänki aion tarvittaessa eka yönä antaa et saan levätä. Kotona oottaa kuitenki arki 1v ja 2v muksujen kaa nii lepo on tärkeetä sillonku voi levätä. Eka yön vauvatki usein nukkuu (niinku eka vrk muutenki, syntyminen on rankka kokemus) nii se on se pari syöttöö sinä yönä ja ne välit voi nukkuu ko tukki ku ei tarvi hätäillä vauvan hengissäpysymisestä.. Toki ymmärrän senki et toiset haluaa sen vauvan heti 24/7 viereen enkä itekkää voi varmaks sanoo etten sit haluaiski :D

Se riippuu varmasti miten edellisyöt on nukkunu.. Mä olin tokasta edelliset yöt lähes valvonu supistusten kaa et uni tuli tarpeeseen. +päikkärit tietty..

Ekan synnytyksen jälkeen ei kyll kukaan kysyny että oisinko halunnu nukkua.. tosin esikoinen nukku vieressä niin ruokkiminenki meni siin helposti. Ja eikä itkeskelly juuri laisinkaan. Itte vaan ihan zippi olin ku just flunssasta parantunu ja kaks edellistä vuorokautta meni parin tunnin unilla ku limatulppa lähti kera muikeiden suppareiden kanssa. Tuli kyll sit nukuttua samaa tahtia ku muksukin sit :)

Loistavia uutisia Ninnu! Wildis nuo fretit ovat ihan valtavan suloisia! <3 kuvaa kun katselee niin tulee tarve ottaa syliin ja helliä :) rakastan kaikkia karvaotuksia niin on tosi mukava katsella teidän lemmikkikuvia. Kiva myös kuulla, että sulla alkaa Wildis masu parantumaan ja poika potkii menemään :)

Uni ei ota tullakseen, ja kauhia nälkä, mutta paasto päällä, kun huomenna pitää testeihin tk:seen :( en ymmärrä mistä toi 12 tuntia paastoa revitään, kun AINA ne sitten tk:ssa sanoo että mitäää, että ei sun oliis tarvinnu olla ku 4 tuntia syömättä.. ihan normi verikokeet vissiin ottaa vaan.

Mitkä testit vaatii raskausaikana 12h paaston? Siis muu kuin sokerirasitus.
Tääll pitäis kans nukkumaan mennä. Huomenna diabeteshoitajalle aamusta :/

Hyvin meni ikea reissu vaikka se miehekkeen sisko olikin mukana.. Päivällä keskusteltiin ja annoin sit periks kun halusin niin kovasti kuopioon (oli varmaan tyhmästi tehty).. Selitin miehelle että kaksin keskistä aikaa vaan haluisin ja ois kiva käyä jossai kahestaa ni kyl se tuntu ymmärtävän :)

Ja vooi mitä löyty name it:stä :)) ihania pieniä ❤
2e26165a521e0f490dfba5d0372c177e

ihani vaatteita <3
Mulla otetaa jotkut raudan imeytymis testit tai jotkuu, mihin pitää olla 12 tunnin paasto?

Piti ihan googlettaa mutta joo tuo raudan imeytymistesti vaatii 12h paaston :)
Ihania pikkuvaatteita :) <3

Ninnu aivan mahtavia uutisia! :)

Edellisissä raskauksissa (-09 ja -11) tuo esitietolomake annettu jo varhaisessa vaiheessa, nyt en sit tiedä onko semmosta enää olemassakaan. Siinä oli just nuo, että saako hätäkastaa, antaa verensiirtoa, onko toiveita synnytyksen suhteen (pelot, kivunlievitys jne) ja lapsivuodeajasta. Itelle oli tärkeää jatkuva vierihoito, ei tuttia häiritsemään imuotetta, lisämaitoa vaan tarpeen mukaan ja nopea kotiutus. Itse koin ennemminkin ongelmana sen, että joku kärkkyi vauvaa siinä jatkuvasti ja ei hetken rauhaa saanut, vielä vähemmän ois uni tullut, jos vauva ois ollut jossain muualla. Ekan kohdalla oli kyllä aivan jäätävä väsymys valvomisesta, paremmin ois saanut nukutuksi jos ei joku siinä ois jatkuvasti ravannut herättelemässä ja vaan vauvan tahtiin ois imettänyt. Tokan kohdalla vauva oli aina kantoliinassa kun ite olin jalkeilla ja muuten sit pötköteltiin siinä, ah niin leveällä ja pesimiseen soveltuvalla, sängyllä. Alkaahan tuo synnytys jo hiipiä kummasti mieleen ja arki vauvan kans... :)

Mä sain kanssa tuonne i-panaan salasanan viime neuvolassa joskus melkein kuukausi sitten. Täyttelinkin sen jo silloin, kun näin neuvolasta kehottivat. Enpä osannut sinne mitään kauhean järkevää kirjailla, jotain yleispätevää siitä, etten tiedä, mikä kivunlievitys olisi parhaaksi, mutta mielelläni jotain otan ja että toivon synnytyksestä myönteistä kokemusta. Ja että mahdollisuuksien mukaan pääsisimme sairaalahotelliin yöpymään. Katsotaan tarviiko neuvolatädin kautta siihen jotain vielä lisäillä...

Mä sain kanssa noi tunnukset, mutta vielä en ole lomaketta täytellyt. Ajattelin kyllä aika pian jo täyttää, niin ei pääse unohtumaan.

Nytpä en ymmärrä onko tää synnytystoive lomake joku uusi juttu kun mä en ole semmosta kertaakaan täyttänyt enkä nytkään neuvolasta saanut :O
Ei sillä että hyvinhän noi on syntynyt ilman suunnitelmia ja kätilön kanssa puhuessa synnärillä saanut sellaista kohtelua kuin olen halunnut/toivonut:)

Ihanaa Ninnu, sulla on kyllä oikea pikku taistelija mukana! <3 Paljon paljon lykkyä teille!

Oon itsekkin miettinyt jos vauvan saisi ekaksi yöksi (tai tunneiksi) nukkumaan vauvalaan, esikoinen oli mulla kainalossa koko sairaalaoloajan eikä siinä kyllä paljon nukuttu. Tai vauva nukkui ja minä en, hormonit ja jännitys varmaan saivat aavistuksen ylikierroksille. :D

Mäkään en ole Äippä tollaisesta lomakkeesta ees kuullut, mutta ajattelin saaattaisko sellainen löytyä sieltä Oma Neuvola-nettipalveusta? Viimeksi ei kauheasti keretty neuvottelemaan oikeastaan mistään, kuhan käytiin ponnistamaan kun synnärille kerettiin joten nyt olisin ilonen jos ois paperilla edes jotain toiveita ylhäällä.

Me käytiin muuten hakemassa Phil&Teds:in kärrit vauvalle ja esikoiselle, voin sanoa että oon tosi tyytyväinen! :)

Okei, katsoinkin nyt tuolta niin ei siellä mitään esitietolomaketta ollut, täytynee kysyä neuvolasta enskerralla :)

Itse olen antanut kaikki neljä tyttöä hoitoon ensimmäiseksi yöksi.
Hoitajat eivät tätä mahdollisuutta ole esittäneet vaan itse olen pyytänyt.
Lisäksi olen vielä pyytänyt nukahtamistabletin jotta uni tulee siinä hormoonimyllerryksessä.
Kivempi on tulla kotiin levänneenä ja maitokin nousee herkemmin
Suosittelen kaikille!
Sairaalassa on ammattilaiset apuna ja hyvin jää aikaa tutustua pienokaiseen lepohetken jälkeenkin

Takaisin