Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
On taas saanu kyyneleitä tirauttaa kun on lukenut tätä foorumia, ihanaa wildside että toinen pikkuinen on vielä kyydissä mukana!

Joo täälläkin toistamiseen mutta omalla kohalla veikkaan taas seksiä syypääks.. Tarttee maanantaina pyytää neuvolasta labroihin lähete ettei olis tulehdusta.

Täältä uskaltaa nyt vihdoin ilmoittautua mukaan uusi. Tänään oli ensimmäinen ultra ja viikkoja nyt tasan 13. Laskettu aika 13.12. Oli ihanaa nähdä kuinka pieni siellä liikuskeli ympäriinsä niin paljon, ettei kuvia meinannut saada. Ensimmäistä siis odottelen ja kaikki tähän liittyvä tuntuu niin uudelta ja ihmeelliseltä. Olen seuraillut tätä keskustelua jo monta viikkoa sivusta, mutta vasta nyt ultran jälkeen rohkenin mukaan :happy:

Tervetuloa mukaan Saranne!

Ja Wildsidelle hali, onneksi selvisit säikähdyksellä ja pikkuinen on tiukasti matkassa mukana.

Saranne tervetuloa mukaan :)

Tata jospa ois vaan jotai limakalvojen kuivuutta tuo sun tiputtelu!

Cicado oi seksiä :P täällä niin kovasti odotetaan ja haaveillaan siitä hetkestä kun olot taas mulla antaa sen verran periksi että päästäis heiluttelee isännän kans peittoa ;)

Joo... Ja kyllä muuten tulee oleen kuiva vuosi jos tää väsymys enteilee sitä vauva-arjen väsymystä... Aika pikasesti heiluu peitot, kun ei vaan kertakaikkiaan jaksa. Sentäs vähän jo kiinnostaa ees :D

Tässäpä kerron kaikille, kun nyt itse kaksosia odotan, että kaksos raskaus periytyy ainoastaan naisten puolella. Miehillä ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Eli mikäli miehen puolella on kaksosia, se ei merkkaa mitään. Naiset ne munasolunsa pystyy jakamaan :)

Esim oman isäni äidillä (isänäiti) on kaksois siskot, mutta se ei merkitse mitään sillä isän äidillä on kolme poikaa, joten mahdollisuus sen suvun kaksosiin loppui siinä. Mies ei jatka kaksosten lisääntyvyyttä. Kun taas äitini äiti odotti joskus kaksosia, joten nainen jatkaa ja yleensä hyppää yli sukupolven tai kaksi.

Joten te jotka nyt odotatte tai odotitte kaksosia, niin jossain suvussanne äidin puollelta se on periytynyt teille :)

Siinäpäs hiukan biologiaa illan ratoksi :D

Heipsansaa kaikille näin muutaman päivän hiljaiselon jälkeen. Tämä tyttö joutui ottamaan pari päivää sairaslomaa töistä kun alaselkä ja lantionseutu tuli kipeäksi. Mikään asento ei ollut hyvä ja kävelykin teki kipeää. Siitä ollaan kuitenkin toivuttu ja töissä taas.

Tuolla aikaisemmin puhuttiin niistä alkuraskaudenpeloista. Mulla ei ole missään vaiheessa tullut mitään pelkotiloja. Olen alusta asti suhtautunut koko hommaan todella varovaisesti. Verenvuotojakin on ollut, mutta ei nekään ole säikäyttäneet. Jos joku on askarruttanut niin olen etsinyt lääketieteellisistä tietokannoista vastauksen kysymykseen. Neuvolan puhelinnumero on tallessa varmuuden vuoksi. Vähän nt-ultra jännittää, mutta sitäkin olen hoitanut ottamalla selvää toimenpiteestä ja kromosomihäiriöiden periytyvyydestä.
Taidan olla vähän outo. =D

Tänään tuli viikko 12 täyteen. Välillä on pientä kasvukipuvihlontaa alavatsassa ja tissit kipeenä, mutta muuten on olo ihan fine.

Tosta kaksos justusta tuli mieleen, että vasta nyt kakkosta odottaessani äitini kertoi minulle että hänen isänsä oli kaksonen.. Eli, mahdollisuus kaksoisraskauteen oli mahdollinen! Jännää :D

Paitsi että äitisi isä ei ole voinut siirtää "perintöä" äidillesi. Perityy vaan äideiltä tyttärille..

Tytsy78: En itekkään tiiä miltä sen pitäs tuntua :D Lääkäri vaan sano et kohtu on kasvanu viikkojen mukaan..

Henriikka tiedän että kaksoset periytyy äidin puolelta ja sillä sanoin että jännä kun meillä ei ole suvussa kaksosia ollenkaan. Äiti on tutkinut meidän sukua todella pitkälle.
Mainitsin vain että mieheni puolella on kaksosia, mutta en sanallakaan sanonut että se vaikuttaisi meidän kaksosraskauteen. Kannattaapa tietää myös se, että joskus niitä kaksosraskauksia tapahtuu vaikka ei suvussa kaksosia olekkaan. Syytä ei vain tiedetä. Aiheesta on otettu selvää ties miltä tahoilta!
Siinäpä myös hieman faktaa illan ratoksi kaikille.

Itsesiassa, pakko puuttua tähän kaksoskeskusteluun. Isä voi periyttää tämän ominaisuuden omalle tyttärelleen. Ilmeisesti se periytyy vahvemmin äidin puolelta. Ystäväni, jota on nyt siunattu kahdilla kaksosilla, äidin puolella ei ole ollut kaksosia, kun taas ystäväni isä on kaksonen. Isän suvussa on muutenkin paljon kaksosia.

Minulla ei ole suvussa ollut kaksosia ikinä ja nytkin on selvästi vain yksi tulossa.

Joissakin tutkimuksissa on todettu, että kaksosuus voi periytyä myös isän puolelta tyttären taipumuksena tuottaa useampia munasoluja kierron aikana -tällöin kaksosuus "hyppää sukupolven yli", sillä isähän ei luonnollisesti omien lastensa kaksosuuteen vaikuta. Tämähän on ihan ymmärrettävääkin, sillä lapsen sukupuolihan määräytyy siittiön mukaan ja siltä osin sukupuolihormonit ovat myös isän geenien tulosta. Suoraan kaksosuus voi periytyä tosiaan vain tyttärelle, mutta "piilevänä" myös isä voi kantaa "kaksosgeeniä". Ja nythän puhutaan siis erimunaisista kaksosista: identtiset kaksoset ovat tutkimusten mukaan pelkkää sattumaa, ja siihen eivät perintötekijät vaikuta.

Kaksosuus on tosi kiinnostava asia kyllä :) Minäkään en ennen aiheeseen tutustumista tiennyt esim. sitä, että ennen muinoin kaksosuus oli rannikkoseuduilla paljon yleisempää, kuin sisämaassa! Tämä on ollut seurausta evoluutiosta, sillä sisämaassa vaihtelevat satovuodet eivät ole suosineet useamman lapsen kasvattamista kerralla. Rannikolla tilanne on ollut toinen, koska kalastus on pitänyt huolen tasaisesta ravinnonsaannista. Nykyään tilanne on tietenkin tasoittunut, mutta todennäköisesti vielä tänä päivänäkin rannikolta peräisin olevat suvut ovat taipuvaisempia saamaan kaksosia :) Oma sukuni on ihan sisämaasta ja meillä on vain yhdet identtiset kaksostytöt suvussa -ei siis periytymisalttiutta myöskään minulla.

Takaisin