Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Oho paljon tekstiä pissistä :D pakko osallistua, täälläpäin toi pissitulehdus ( jonka tein ekaa kertaa ikinä, aiemmissa raskauksissa ei ole ollut) riittää 4 h pidätys, tuskaa:/ ja toi klamydia riitti että 1h kun labrassa valittelin kamalaa hätää niin kertoi mulle että ei sitä nyt 4 h tarvii pidätellä, kiva:/
Noi sukupuolitaudit otetaan kaikilta odottavilta, ukko olis kyllä päässyt hengestään jos niistä jotain olis löytynyt :)
Tytsy kyselit kaatumisesta kun mä odottelin ensimmäistä niin toi meidän koira oli vielä villiä villimpi pentu ja joka ikinen kerta kun talvella ulos lähdin sen kanssa se säntäsi ulos ovesta ja veti mut persauksilleni oven edessä olevalle jäälle! Mitään ei onneksi käynyt mutta uskoisin että olisi jotain kipua massussa jos vauvalle jotain kävisi, onhan toi yksiä aika hyvin pehmustettu, asia eri loppu raskaudessa kun tilaa mahassa vähemmin. Soittele neuvolaan jos kamalasti mietityttää, muistelen vaan että mulle neuvolasta sanottiin että jos kipuja/vuotoa niin heti lääkäriin. Joten oletan jos ei koske niin kaikki ok:)

Mun piti viedä pissatesti eilen ja ei mulle kyl sillon neuvolatäti mitään puhunut, et pitäis olla pissaamatta tietyn aikaa ennen sitä... Mut kaitpa ne sieltä ilmottelevat jos se pissa sit on liian laimeeta. :eek: Ei multakaan klamydiaa testattu, en tiiä tosin vaikuttako se, että oon käyny sukupuolitautitesteissä noin vuos sitten?

Ei minultakaan ois muuten otettu klamydiaa pissistä jos en olis valittanut mahakipuja. Muutoin seksi taudit otettiin verestä muiden testejen kanssa, en niistä ole edes soitellut kun luotan siihen että ukko ei ole muissa käynyt!

Mikä toinen pissatesti? Oon antanu vaa sen ekan mistä kattottiin pissatulehus. Annetaanko se toinen nt-ultran yhteydes vai hä?

Mä annoin ekan pissatestin viikko sitten, piti olla aamupissa muutaman tunnin rakossa ollutta, pesty alapää ja keskipissasta, eli vähän pönttöön eka ja sit vasta purkkiin. Mä ymmärsin että siitä mitattiin jotai sokereita / valkuaisia (?) koska se terkkari vei sen näytteen jonnekin takakammariin ja tuli parin minuutin kuluttua takas ja sano että kaikki ok, näytteessä ei mitään poikkeavaa. Eihän tuossa ajassa kerkee mitä klamydia tai pissatulehdus testiä tekemään ?

Mindeli, mulla ei oo tietoa, mutta jaanpa kuitenkin kokemukseni. Itse oon painanut syntyessäni 4400 g ja esikoinen painoi 4290 g. Oli myös pitkä ja pääkin valtava... Ei oo toki kokemuksia muista synnytyksistä, mutta hyvin hän sieltä mielestäni ulos tuli. Eppari piti kyllä leikata, mutta sekin lopulta parani.

Poika syntyi 11 päivää lasketun ajan jälkeen, joten olihan siinä aikaa kasvaa. Ja eikös raskausdiabetes voi vaikuttaa vauvan kokoon. Mulla ei sitä onneksi ollut.

Niin, synnärille mentäessä kokoarvio oli 3500 g... Mutta jos vauva tiedetään isoksi ja/tai äiti pieneksi, tehdään synnytystapa-arvio. Voi siis yrittää olla stressaamatta!

Pissasta vielä. Neuvolassa katotaan täällä päin joka kerta pikatestillä sokerit, valkuaiset ja oisko pH. Nyt alkuraskaudessa piti viedä labraan se 4h rakossa ollut näyte, josta testataan virtsatietulehdus, sukupuolitauteja ja mitähän vielä.

Ekiko se on joka kerta tehtävä testi. Labrassa tehtävät erikseen.

Tietääkseni testit annetaan annetaan ennen nt-ultraa samalla kuin verokokeetkin otetaan.

Olisi kyllä hyvä jos klamydiat otettaisiin kaikilta niin kuin CiCaDo sanoi. Neuvolasta antoi vaan ymmärtää ettei kaikkialla tehtäisi.

Ykäriina minä olin 3600g mies 3750g
Meidän eka neiti oli 2950g toinen 3200g ja kolmas "sokerivauva" 2600g eka ja toka synty 2 päivää ennen laskettua aikaa ja meidän kolmas neito synty 2 viikkoa etuajassa:)
Aika pieniä neitoja oli kaikki, diabetes vauvojen pitäis olla isompia ja veltompia. Ei oikein täytä toi meidän "sokerivauva" näitä kriteereitä:)
Diabeteksen takia tarkkailtiin tota viimeistä että mahtuu syntymään ja kun oli vähän epäselvää miten päin tyyppi oli:)
En sit tiedä vaikuttaako noi vanhempien syntymäkoot tulevan vauvan kokoon. Ei ainakaan meillä ole vaikuttanu.

En löytäny mistää oikee kunnon tietoa, niin kyselen täältä.
Saanko videokuvata/mies kuvata neuvola käynnit ja äitiyspoliklinikka käynnit? Onko minulla siihen oikeus vaikka työntekijä ei siihen haluaisi suostua? Tämä sen takia että olen joskus niin huonoa kohtelua saanut, että olis toivonu tilanteen saadun tallennettua kameralle jatkotoimenpiteitä ajatellen. Kun myöhemmässä kuulemisessa on lääkäri kertonut tilanteista ihan toisenlaista kuvaa mitä todellisuus oli. Varsinkin täällä äitiyspoliklinikalla haluaisin saada videokuvattua käynnit, koska minulla menneisyydessä rajuakin päihdetaustaa, ja en halua enää kokea sitä haukkumista ja mollaamista, tyhmänä pitämistä jne. Enkä varsinkaan epäsuoria tai suoria uhkauksia sosiaalityöntekijöiltä. Seinäjoella kun sattuu näitä tapahtumaan, tuttavanikin synnytti sairaalassa ja synnytyksen jälkeen sossu paukannut suoraan synnytyssaliin ja ilmottanut että sun lapsi otetaan huostaan piste. Onneks tuttavan sillonen mies ties käytännöt, että siitä olis pitäny olla puhetta ja että esim. Synnytyslääkärin ja osaston tulis olla tietosia asiasta. Kukaan ei kuitenkaan mitään tiennyt tai ollut kuullut eikä tämä sossun tantta ollut suostunut vastaamaan kysymyksiin ja oli sitten vain tarponut pois sairaalasta. Jälkipuinnissa asiaa yritettiin selvittää, mutta sosiaaliviranomaista ei saatu koskaan tunnistettua ja virastoista tapaus lakaistiin hyvin nopeasti maton alle piiloon. Jos tuo mies ei olisi laittanut vastaan ja tiennyt oikeuksia ja toimintamenetelmiä niin.. ja tämä mies on minun nykyinen aviomieheni.

Lilith en osaa tohon kyllä vastata, tosi kamalaa jos tollaista toimintaa neuvolassa tms jopa sossulta, aivan kamalaa!
Mietin vaan että kannattaisiko kääntyä esim potilas asiamiehen puoleen ja kysyä. Tai sitten neuvolan kansaa että jos sellainen hoitaja joka suostuu kuvattavaksi?

Lilith, en tiedä muuten, mutta mulle tuli ultrakutsun mukana ohjeet, joissa luki, ettei toimenpidehuoneessa saa kuvata/videoida mitään.

Mä vien neuvolaan aina pissan aamupissasta mukanani. En jaksa sitä et pitäs muistaa pidättää.. Jos käyn aamukuuelta pissillä ja aamusta herätys nii otan sit sillon pissanäytteen.. Klamydian gynen poli ois halunnu multa testata ku synnytyksen jälkeen oli mahakipua mut en suostunu ku mulla+miehellä on ollu elämämme aikana yks ainoo kumppani.. Ja tiedän todellaki et mies puhuu totta.

Kysympä siis potilas-asiamieheltä :/ on vaa jännä ettei "sais kuvata/nauhottaa" koska muualta sain tietoa että yksityishenkilö SAA ainakin nauhoittaa Viranomaisen kanssa käydyn keskustelun.. soitan huomenna kuitenkin potilasasiamiehelle ja varmistan

Moi kaikille! Olen muutaman päivän seurannut keskustelua ja nyt teki mieli liittyä seuraanne. Olen 34-vuotias ja ensimmäistä lasta odotan. Taustalla on yksi keskenmeno viime joulukuussa, mistä johtuen olen ollut kovin varovainen tästä uudesta toivosta edes juttelemaan.

Erityistä meidän tilanteessa on se, että asumme maailman toisella puolella vielä tuonne kesän loppuun, sitten vasta palaamme Suomeen. Äidinkielinen vertaistuki tuntuu siis hienolta ajatukselta!

Kävin varhaisultrassa reilu viikko sitten, oli helpottavaa nähdä, miten alkion sydän sykki ja nyrkit heiluivat. Nyt olen suunnilleen raskausviikolla 10+2, eli laskettu aika olisi noin viikko ennen joulua.

Aamu- ja iltakuvotus on melkoista, mutta samalla siitä tulee hassulla tavalla varmempi olo: eiköhän siellä kohdussa jotain kasva. Juoksutan miestäni tuomaan tuoreen appelsiinin sänkyyn ennen kuin nousen, se helpottaa oloa...

Lähiperheelle olemme Skypessä jo kertoneet uutisen, koska he olivat hienosti tukena tuolloin vuodenvaihteessa, kun keskenmeno suretti.

Paljon iloa, onnea ja voimia meille kaikille!

Kiva kun liityit joukkoomme Merituuli ja onnea kovasti! :) Todella surullisia ja raskaita nuo keskenmenot, ja varmasti on stressi ja huoli seuraavissa raskauksissa suuri.
Itse olen 10+6 ja esikoinen tuola masussa minullakin :) itse juon kanssa paljon tuoremehua, menee peräti 1-2 purkkia päivässä :D
Hei, onko normaalia että nyt n.viikolla 11 ei enää rinnat oo kipeät? Ne oli nii superkipeet pitkän aikaa ja nyt ihan viikossa/muutamas päiväs kipu kadonnu? Mitä jos haluaisin mennä johonkin kuuntelemaan sydänäänet kun ultraan aikaa vielä 2 viikkoa? Soitanko neuvolaan ja kuunnellaanko jos ei oo muuta ku tuo tissiarkuus kadonnu ? Ittellä ei oovielä kertaakaan ollu stressiä tai pelkoja etteikö raskaus kulkisi normaalisti, mutta eilisen jälkeen alkanut kauheay kauhukuvat yms. :(

Tervetuloa Merituuli! Keskenmeno on aina kauheaa. Itselläni tapahtui vuosi sitten keskenmeno rv10. Positiivisin mielin silti eteenpäin mennään. Tänään poksuu 10+0!

Pissakeskustlusta vielä. Se olin minä, kun kirjottelin, että näyte piti ottaa kotona ennen aamupalaa. Sain neuvolasta purkin ja pari putkiloa sekä kirjallisen ohjeen, kuinka näyte otetaan. Ja siinä luki, että "ottakaa näyte aamulla ennen aamiaista, kun edellisestä virtsaamisesta on kulunut vähintään 4-6 tuntia". HusLabin ohje siis tuommonen, joten mahtaako noissa olla sitten vaihtelua eri paikoissa tuon aamupalan syömien osalta. Tuo vietiin sitten labraan mukana, kun menin niitä verinäytteitä antamaan seuloja varten. Ennen verinäytettä ei tarvinnut paastota.

En edes huomannut kysyä, mitä nimenomaista asiaa tuosta virtsanäytteestä testataan, että onko klamydia vai joku muu. Jokaisen neuvolakäynnin yhteydessä sitten otetaan itse neuvolan veskissä näyte, johon kastetaan testiliuska ja sitten vertaillaan liuskassa olevien indikaattorialueiden värimuutoksia. Ja tuo on käsittääkseni juurikin se, missä katotaan proteiineja, valkuaisia jne. Jotenkin tuntuu oudolta, että tuo neuvolan näyte sen lisäksi että otetaan tietysti itse niin myös tulkitaan Espoossa itse ja merkataan arvot neuvolakorttiin ilman, että terkka on läsnä.

10+1

Mä vien neuvolaan aina pissan aamupissasta mukanani. En jaksa sitä et pitäs muistaa pidättää.. Jos käyn aamukuuelta pissillä ja aamusta herätys nii otan sit sillon pissanäytteen.. Klamydian gynen poli ois halunnu multa testata ku synnytyksen jälkeen oli mahakipua mut en suostunu ku mulla+miehellä on ollu elämämme aikana yks ainoo kumppani.. Ja tiedän todellaki et mies puhuu totta.
On hyvä että luotat kumppaniisi. Minäkin luotin mutta oma terveys ollut aina tärkein ja olen vakituisissakin suhteissa käynyt sulupuolitautitesteissä kerran vuodessa. Miehet on useimmiten niin tyhmiä etteivät usko saavansa mitään tauti koska nainen kenen kanssa olivat oli niin kaunis ja kunnollinen, toki tässä on poikkeuksia ja on hyvin valveutuneita miehiä jotka käyttää aina kumia jopa suihin otossa mutta tämä on toooosi harvinaista. Minä en suostu enään olemaan sinisilmäinen ja luottamaan kun toinen katsoo silmiin ja väittää ettei ikinä ikinä pettäisi eikä ainakaan saattaisi mua vaaraan tekemällä sellaista ilman kumia. Vessan oytystä vissiin sain sitten sen sukupuolitaudin meijän suhteen aikana :( noh mutta pointtini tässä oli että ne testit on niin helppo tehdä että niissä kannattaa käydä vaikka suhde olisi kuinka pitkä tahansa, kyse on omasta ja lapsen terveydestä. Mulla on käynyt harvinaisen paska tsäkä kun mun kaks luotettavimmasta päästä olevista ihmisistä molemmat puukotti mua selkään. Mun suhde lasten isään kesti 7vuotta ja se päättyi siihen että mieheni lähti lemmenlomalle mun pahaan ystävän kanssa (joka oli myös lapsuuden ystävä) ja odotin tuolloin meidän kolmatta lasta. Raskaus oli niin alussa että keskeytin sen kun sain tän kaiken tietää.

Takaisin