Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä äitiä on hoettu jo monta kuukautta mutta ei kylläkään minua sillä tarkoita. Muuten vaan sanoo ääääiti äääti kulkiessaan. Isiä ei myöskään sano. Pappa on tullut muutaman kerran aika osuvasti mutta en ole ihan satavarma että kuitenkaan on sitä varsin tarkoittanut. Ymmärtää kyllä paljon.. Me vanhemmat ollaan niin puheliaita että ehkä pienin ei vaan mahdu väliin puhumaan :D

Täällä on liuta eläimiä, mitä tyttö tavaa. Ja sanoja oikeinäännettynä ja niin et tarkoitus on oikea, ehkäpä noin tusina. Pääsääntöisesti eläimiä :D ja esikkohan meillä käy jo puheterapias ja puhe alkoikin nyt kevään aikana. Ikäähän pojalla on se 2,5 vuotta. Lauseita tulee, ja sanoja on kyllä paljon... ääntäminen vaan hieman höm omalaatuista, esim auton on oppinut ihan hiljattain sanomaan oikein. Sitä ennen oli avto tai avia. Mut laskea poika osaa jo kahdeksaan :) tyttö näyttäis olevan tän puheen suhteen kehittyneempi, ellei iske joku taantuma hällekin. Niin ovat omatkin lapset erilaisia, vaikka ihan samaan tapaan ollaan lapsia rohkaistu ja aktivoitu puhumaan... :)

Eikä oltu muuten 2 vee neuvolassa huolissaan pojan puheesta, mutta saatiin terapiaan lähete kun pyydettiin. Eli tuskin 1,5vee neukussa odotaan mitään ihmeellistä puheen suhteen. Meillä viikon päästä neuvola, näkee miten tyttö on kasvanut :)

Täällä pojalla tulee vasta muutama selkeä sana, omaa juttua tulee kyllä koko ajan. Meillä ei ees vielä kunnolla kävellä. Tepsuttelee n. 1m matkan ja jatkaa konttaamalla. Tukea vasten kyllä kävelee mielellään.
Täällä ollaan mahataudissa. Kaikki muut jo aikalailla terveenä ja ehdin jo huokaista helpotuksesta niin rupesin sitten itse oksentamaan viimeyönä.. Ei oo kyllä kiva tauti!

Äityli pikaista paranemista!

Meillä tullu takapakkia kävelyn suhteen. Kävelee muutamia metrejä mutta sitten taas kontataan. Välillä saattaa olla päiviä kun ei kävele ollenkaan. Kiipeää sohvalle ja siellä tykkää kävellä mutta lattialla ei, saa koko ajan olla valppaana. :meh:

Heh, kiitos kaikille ja paranemisia sinne oksennustaudin keskelle. Meillähän oli se rajuna tossa... No en mä enää muista koska, pari kuukautta sitten, ei ollu kivaa ei.
Tää meidän poika on kyllä tällanen hiljainen hissukka. Yleensä on ihan hiljaa muutenkin vaikka puhelen ja pulputan. Enimmäkseen vaan kiljasee jotain ja sit jotain omia sanojaan pölisee.
Joo ei me vieläkään niitä palapelejä osata, se tosiaan jäi tonne takaraivoon korventamaan... Autoilla leikkii paljon ja sanoo änänänän tai sitten pärisee kovin. Hyvin ymmärtää kans (jos haluaa siis) vaikka minkälaisia juttuja mitä olen sanonu. Mun nykyinen 9v oppi myöhään puhumaan, jotain ihme omia sanoja silläkin oli. Ja nykyään kun alkaa selittämään jotain ni mun pitää välillä esittää että nukahdan kesken kaiken kun sen selitykset on niin pitkiä, itseäänkin alkaa sit jo naurattaa... Voi 10 minuuttia selittää jotain ihan yksinkertaista asiaa... No mutta joo...

Snif, käytiin tänään esikon eskariin tutustumassa ja mä en pysty käsittämään miten voi olla että mun VAUVA on kasvanut näin isoksi että kouluun menossa:( yritä siinä nyt sitten pitää pokkaa et ei alaporaamaan sen edessä, menin siis vessaan muutaman kyyneleen tiputtamaan ennenku menin kuuntelemaan reksin höpinöitä (joka muuten edelleen maistuu ihan puulle;))... Tyttö oli nii reipas isopieni koululainen kun jäi luokkaan mukisematta ja tutustui jopa pariin tyttöön, leikkitreffit järkättiin näiden kanssa:) jospa eskarin aloitus sujuis siis hyvin! On se vaan äidille niin pirun vaikeeta kun lapsi kasvaa ja alkaa ottaa ns pesäeroa... Snif!

Äippä, onhan se haikeaa kun realisoituu lasten kasvu ja alkaa se pakollinen oppivelvollisuus :) Meillä jo toka ipana lähdössä syksyllä eskariin, tosin vieläkään ei ole mtn tutustumista ollut tai kutsua näkynyt sellaiseen.

Ymmärrän äippä, me käytiin esikon kanssa tutustumassa kouluun. On se hurjaa, mutta samalla mahtavaa huomata miten ne omat mussukat kasvaa ja itsenäistyy.
Pikku2 menee joku päivä tutustumaan eskariin, se kun on päiväkodin kanssa samoissa tiloissa niin ei paljoa sen puolesta eroa.

Huikeeta. Mulla esikoinen lopetti jo koulun ja käy ammattikoulua, toinen alottaa yhdeksännen luokan, kolmas aloittaa yläasteen, neljäs neljännen luokan! Pikkasen wanha! Muistan kyllä noi etapit, esikoulu, ekaluokka, yläaste ja ammattikoulu!

Täällä esikoinen lopettanut ammattikoulun, toinen on amiksen kakkosella ja kolmas amiksen ykkösellä. Neljäs onkin sitten 1,5-vuotias. Täälläkin muistissa nuo etapit :) lisäksi kaksi vanhinta muuttanut jo omilleen.

Ihanaa kun te ymmärrätte mua;) hitsi sitä päivää kun nää valmistuu, muuttaa pois ja alkavat perustaa omia perheitä... hajoan!!!! Pelkästä ajatuksesta tulee hiukan haikea olo o.O

Mä oon myös itku kurkussa miettiny, että mitäs sitten kun lapset menee molemmat hoitoon ja ite menen opiskelemaan (tai jotain), ja myös sitä päivää kun esikoinen muuttaa pois kotoa. :arghh: Ehkä pitää keskittyä ihan tähän päivään ja nauttia jokaisesta päivästä. :rolleyes:

Talvitintti sulla vielä tovi noihin kehitys askeliin;) joten nauti vaan kun pojat(miltäs monikko tuntuu;)) on vielä pieniä! Aika juoksee kyllä todella nopeasti... vastahan sitä tultiin kotiin laitokselta esikon kanssa ja kohta sieltä haetaan viides... tulihan vanha olo:D

Äippä, haha meen ehkä asioiden edellä, mut kyllä tää aika menee niin hirmu äkkiä ettei meinaa perässä pysyä. :eek:

Kyllä se aika vaan menee todella äkkiä... Tuntuu, että vastahan sitä esikoisen synnytti, niin siitäkin jo 8v. Toinen samanlainen niin esikoinen voipi olla jo toisella paikkakunnalla opiskelemassa :/ Kyllä sitä on vaan otettava kaikki irti tästä ajasta kun lapset ovat pieniä, sitä kun ei saa ikinä takasin! Töitä ehtii tehdä ja opiskella myöhemminkin, mut tämä aika on just nyt <3

Takaisin