Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä myös tarve päästä istumaan kun on sylissä tai kaukalossa. Lattialla selällä ollessaankin nostaa pään ja hartiat ilmaan ja kattelee sen näköisenä, että voisiko joku auttaa kun itse en vielä pääse.

Talvitintti ei huolta:) ihana päivä ollu kun mieskin kotona ja käytiin tyttöjen kaa harjoittelemassa pyörällä ajoa... Hyvinhän se meni kun alkuun pääsi:D

On tää kyllä niin mahtavaa katsoa, miten lapsi kehittyy joka päivä <3 Täällä ryömitään ihan justpian ja kovasti jokellellaan ja naureskellaan entisen itkemisen sijaan. Äitiys <3 Miten oma lapsi voikin olla niin parasta seuraa, vaikka se ei vielä ees puhu mitään? :) Voi kun kukaan läheinen ei nyt kuolisi pitkään aikaa, niin voisi kerrankin vain iloita elämästä hetken...

Nyt mä järkytän kaikkia ja kerron että me matkustettiin tänään vajaa 1000km autolla vauva mukana Meno-paluumatka, välissä kyläilyä 6h, jolloin lapsi oli lattialla/vaunuissa. Mutta meillä on Kiddyn(evo-lunafix) kaukalo jonka saa makuuasentoon ajon aikana. Tyttö pötkötti lähes koko ajon ajan makuullaan. Suosittelen tota kaukaloa niille jotka kuljettaa vauvaa paljon autossa. Tultiin kotiin puolilta öin ja tyttö hymyili kun Naantalin aurinko :) Uskomaton automatkustaja<3

Niin ja me asutaan keski-Euroopassa, jossa matkanteko aavistuksen joutuisampaa kuin Suomessa, kiitos rajattomien nopeusrajoitusten(vaikka meidän ajonopeudet tipahtaneet vauvan tulon myötä lähemmäs 150km/h). En ikinä suostuis Suomessa köröttelee 1000km yhden päivän aikana.

Kimallus; meillä sama kaukalo ja on siinä auto/kaupunkireissut ollut. Eilenkin meni se reilu 2h kun ajeltiin kylään ja takasin sama homma, ja käytiin vielä kaupassakin samassa kaukalossa ollen. Ja päivisin meillä saattaa nukkua vain ja ainoastaan sitterissä, muualle ei rauhotu. Eipä tuosta ole kotona käyvä sairaanhoitaja tai sitten neuvolan täti mitään sanonut. Et luultavasti ei nyt ihan metikköön mene :D Omaa järkeä käyttäen näissäkin asioissa :)

-Ninnu85-

Meillä tiputtiin eilen sängyltä... Onneksi selvittiin säikähdyksellä, huuli aukesi vähän ku hammas siihen osui. On tää aina kyllä yhtä kamalaa :/

Tyttö oli siis hetken mun veljen ja tämän tyttöystävän valvovan silmän ku kasattiin sänkyä toisessa huonees... Huutelin viel, et kattokaa, ettei tuu alas. No hupsista... Armoton huuto, raukka. Veljelläni ei siis ole lapsia, et tavallaan ymmärrettävää.

Meni muutenki eilen päivä ihan sekaisin ja ilta yhtä härdelliä... Tänään uusi päivä :)

Turvakaukalohan on nimensä mukaisesti tarkoitus olla TURVALLISIN tapa vauvalla matkustaa, joten nyt kaikki jotka siellä niskakarvat pystyssä selittää että ei kai niitä tehdä jos ne on vahingollisia, niin tuota... joskus vois hiukan ensin miettiä...

Kärkkäistä mielipiteistä myöskään en menis sanomaan mitään, ainakin Tytsyllä itsellään on tässä ollu enemmän ja vähemmän niitä kärkkäitä mielipiteitä...Kun me muut muunmuassa emme osanneet syöttää lapsiamme oikein :D

Selkävaivat eivät ilmesty 10 vuotiaana... !!! Vaan esim 40 vuotiaana...!!! Tai vaikka 30... Että ei kukaan vaikka teinin vanhempi voi nyt tässä kohtaa tietää,että hihii, ei oo ollu mitään ongelmia :)
Niistä ei varotella turhaan... Miettikää itse jos makaatte samassa asennossa vaikka 2 tuntia. Saatikka että ollaan aika koukussa siellä kaukalossa jolloin hengityskin on ihan erilaista kun maatessa, sylissä jne...
Se sitten taas selityksenä,ettei se viihdy muualla on vaan tottumiskysymys, niin ne vauvat tottuu kaikenlaisiin juttuihin kun vaan totutellaan... Eri asia sitten haluaako lähteä asiaa muuttamaan,vai inttää "henkensä edestä" omaa kantaansa selväksi...
Näistä jutuista on ollu asiaa jo kauan, silloinkin kun mun esikoinen oli pieni, ja siitä on jo 16 vuotta... ja kaukalot on pysyneet samoina...
Mutta siis äkkiä etsittynä hyvää argumentointia on ainakin tässä:
http://www.terve.fi/kysy-asiantuntijalta-juulia77-vauva-turvakaukalossa-10-october-2008-1314
http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-2000000098147.html?id=1866646
"
Turvaistuimen käyttäminen sitterinä tai kehtona. Turvaistuin on suunniteltu turvaamaan lasta matkan aikana. Sitä ei tulisi käyttää sitterinä tai sänkynä kotona. Vuonna 2009 tehty tutkimus osoitti, että turvaistuimessa suorassa istuminen saattaa painaa vastasyntyneen rintaa niin, että tämän hapensaanti vaikeutuu.

Vaikka onkin tärkeää asettaa lapsi turvaistuimeen matkan ajaksi, älä anna lapsen nukkua tai rentoutua siinä pitkiä aikoja auton ulkopuolella. Jo lieväkin hapen saannin vaikeutuminen voi vaikuttaa lapsen kehitykseen."

Sillä oli yhteys myös kätkytkuolemiin, jos piti pitkiä aikoja vauvaa kaukalossa...

Ymmärrätte varmaan miksi asiasta on hyvin vähän tietoa ja tutkittua asiaa netissä, koska vanhemmilla on sellainen outo systeemi,että asiat on joko/tai. Jos jossain sanotaan että ei ole turvallista pitää näin ja niin kauan, niin vauva matkustaa sylissä kun vanhemmat esittää tyhmää... !?!
Toinen syy on se,että turvakaukalot on luokiteltu turvallisiksi, miten turvallisilta ne tuntuu jos joku alkais niitä tutkitusti haukkumaan...
Kysykääpäs neuvolasta (vaikka se neuvola ei erikseen teitä neuvomaan ala, niin on niillä aika paljon tietoa asiasta kuitenkin, nykyään ei osata enää ottaa neuvoja vaan vastaan)
Fysioterapeutit on kans yks hyvä... Eikä kannata huolia vastausta että: No ei sun vauvalle varmaan oo siitä mitään tullu :) (se kuulostaa jo siltä,ettei se uskalla kertoa koko totuutta.... ) Että ihan voi pyytää rehellistä mielipidettä asiaan voiko lasta huvikseen makuuttaa kaukalossa jos tuntuu siltä... :)
Ai niin, en tiedä, mut kuvittelisin kyllä oikeasti että kantoliina on hiukan eriasia kuin kaukalo, mut en ite kyllä pitäis siinäkään vauvaa kauan aikaa... Vauvaa ei saa istuttaa, mut perseellään sais makuuttaa kaukalossa... mun mielestä siinäkään olis logiikkaa :D

Hui... ccix, kävittekö jossain sairaalassa tutkimuksissa ton johdosta???

Itse väsyneenä äitinä kun toinen lapsi oli vauva, tiputin hänet kun olin valvonut viikkokausia hänen koliikin kanssa.
Päävamma hänelle jäi, minä tyhmänä nuorena äitinä en vienyt häntä tutkimuksiin, kun oli muka "normaali".

Ei käyty missään näytillä. Tyttö itki säikähdyksen ja oli sen jälkeen ihan oma itsensä. Tietty pitää kattoo, et tajunnantaso yms on normaali. Plus et onneksi sänky on matala, eli mitään hirmu kamalaa ei pitäis voida käydäkään. Mut tosiaan vauvat alkaa olemaan nyt siinä iässä, et silmät pitää olla selässäkin :)

Muokattu viimeksi:
Lopettakaa nyt tuo höösääminen niistä turvakaukaloista! Kaikki tekee tyylillään ja that's it! Ette edes tunne toisianne ja riitelette täällä keskenänne että kuka on oikeassa ja kuka on hyvä äiti ja kuka ei! Eihän kukaan halua omalle lapselleen pahaa aiheuttaa. Rauhoittukaa, aikuiset ihmiset!

No eikös siksi juuri keskustella kun ei haluta pahaa lapsilleen? Mun mielestä oli turhaa lähteä huutelemaan yhdelle kärkkäistä mielipiteistä kun ei täällä niistä toisillekaan ole sanottu (vaikka välillä olis pitänytkin)... Kun kerran kysyttiin ja asiasta puhuttiin niin mun mielestä jokaisella on oikeus oma mielipide asiaan antaa. Kysyy sieltä neuvolasta ja /tai fyssarilta, eiköhän ne ammattilaiset tiedä...

Ei kauheen mukava ole kyllä tänne palata kun tällasta riitelyä. Timben kanssa samaa mieltä. Ja joo ymmärrän myös angeliquen mielipiteen. Mutta tuota maalaisjärkeä voi noissa kaikissa asioissa käyttää.. Kukaan ei ole huono äiti vaan kaikki ollaan parhaita äitejä omille lapsillemme. On totta, että vauva tottuu kun vaan totuttaa. Oma henkilökohtainen mielipiteeni on, että jos vauva ei viihdy muualla kun kaukalossa niin totuttaisin hänet vaikka vaunuihin. Joo itkua ja hammasten kiristystä se tulisi olemaan, mut hei ei vauvat kuole pieneen itkuun ja hyvä totuttaa pienenä siihen että aina ei saa kaikkea mitä haluaa. Se on muuten teininä kova paikka kun tajuaa, ettei kaikki tanssikkaan hänen pillinsä mukaan.

Joo siis paskalla istuessa vastasin nopeasti viestiin, jossa sanottiin ettei ole vaihtoehtoja ja itse sit kerroin miten minä tekisin ja miksi :) Sinällään ei kiinnosta viestejä hioa kun silti joku vetää aina herneen nokkaan, vaikka ihan normaalisti kirjoittaa. Mut tätähän tää keskusteleminen on keskustelupalstoilla, aina :D

Nyt pitäs jaksaa koko porukan kamat pakkailla ku lähdetään mökille :) Jaksaskohan sitä ihan uimassa käydä ni olo edes hetkeksi helpottuisi...

Angelique, tottakai tämä palsta on just sitä varten että asioista keskustellaan, mutta tuo taso millä asioita ilmaistaan on mun mielestä kaikkea muuta kuin keskustelua. Tai no, en minä tiedä miten te keskustelette, mutta itse vaan yleensä luen täältä vinkkejä/neuvoja enkä haluaisi että täällä tuomitaan kenenkään tekemisiä. Kaikki tuntee kuitenkin lapsensa parhaiten ihan itse, eikä foorumikaverit.

No onhan tässä puoleen ja toiseen syyttelyä et kuka nyt vie sen parhaimman äidin tittelin ja kasvattaa lapsestaan parhaimman "yksilön".

Mua nyt ei napostele riidellä asioista sen enempää, luulen et tiedän mikä omalle vauvalleni on parhaaksi :)

Mutta ei mua myöskään kiinnosta nähdä et täällä on tällänen persenaamailu-ilmapiiri ja pädetään asioilla koska ollaan niitä huippukasvattajia ja parempia kun kaikki muut. Joten hyvää alkavaa kesää ja ja jatkoa kaikille tasapuolisesti, Ninnu85 poistuu livemaailmaan linjoilta :)

Onko kenellekään tultu sanomaan ihan oikeassa elämässä(jos kyseessä esikoinen), että et sä voi ymmärtää miten esim automatkustaminen 5km on vaikeaa, kun toi teidän lapsi on niin helppo ja kaikkeen sopeutuvainen? Ja tätä ennen sain kuulla vuosikausia, että ymmärrät kyllä kun sulla on omia lapsia o_O No milloinkohan mä alan ymmärtämään...sitä odotellessa...

Netissä keskustelu on haastava laji, koska ihmiselle luonnolliset ilmeet ja eleet puuttuvat. Uskoisin, että jos tämän mammaporukan istuttaisi saman kahvipöydän ääreen, olisi keskustelu hyvinkin toisenlaista. Joten älkäämme vetäkö niitä herneitä kauhalla nenästä sisään :smug:

Voi luoja mää sanon.. ehkä on jokaisen oma asia toi kaukalo juttu.. plaah. Mä oon kans huomannu et täällä muutamat ihmiset töyksäyttelee asioita. Mun mielestä vois sanoo nätimminkin. Mut joo anyway.

Hassua on aina se että mun sanomisesta nousee kauhea haloo. Yritän aina lukea mitä kirjoitan, en todellakaan ole se joka täällä muka väittää olevansa paras äiti tai jotain kuten ilmeisesti kaikki mun jutuista ymmärtää. Olen jo todennut että olen tyhmä ja ilmeisesti todella yksinkertainen kun vaikka miten tarkkaan omaa tekstiäni syynään en näe näitä syytöksiä. Suoraan vastaan silti, en kiertele taikka kaartele. En osaa hienoja sanavalintoja, enkä ole lukiota käynyt enkä kympin papereita saanut. Ei mua ole kiitoksilla viljelty eikä kunniaa tehty...
Maalaisjärjellä olen lapsiani kasvattanut, en ole väittänyt että aina olen oikein tehnyt. Ikinä!
Yleensä älähdän vasta kun alkaa menee yli hilseen kuten tuo aiempi kommentointi. Warheart on ainakin täällä mun mielestä kommentoinut selkeästi ja omalla tavallaan. Vaikka se ei ole mun tyyliini ni ainakin se on rehellistä eikä sellasta tekopyhää jota hirveen iso osa ihmisistä käyttää. Kierrellen haukutaan muita, niin se on soveliasta...
Ja tämä kaikki koska ollaan keskustelupalstalla, monesti huumorillakin on taipumus muuttua sarkastiseksi kun kohdetta ei näe. Tämä pitää kaikkien muistaa. Kaikki ei ole kirjailijoita syntyessään eikä vielä mummonakaan...
Että anteeksi vaan.

Takaisin