Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä ei ole varmaan kuukauteen ollut vaunuissa enää muuta kuin perus sisävaatteet päällä ja ÄPn makuupussi. Käsissä ÄPn hanskat jos olen muistanut/löytänyt ne. Lisäksi tietty vaunun kopan 'kansi' ja ratasosan kansi ja vaunujen suulla harso. Hyvin on kädetkin siellä vaunujen omassa mikroilmastossa olleet lämpimät vaikka hanskat ois jääny pois eikä vauvaniitä siellä pussissa malta pitää.

Yöllä käytössä haalari jossa myös jalkaterät tai ilman sukkien kanssa (sukista tosin meinannut nyt luopua). Peittona ÄPn peitto. Nyt alkanut miettiä onko jo liian lämmin noin, makkarissa lämmintä n 22. Ajatellut että myöhemmin voi nukkua pelkässä bodyssa tai vaipassa. Ja peittona käyttää vain harsoa tai lakanaa.. Täytyy seurailla tilannetta.

Talvitintti älä nyt itseäsi soimaa, minkäs sille mahtaa jos on noin kamalan kipeänä:( pikaista paranemista sinulle sinne, voimia ❤️

Meillä nukutaan vielä body+unihaalari kombolla ja vanupeitto osittain kaksinkerroin päällä ja silti tytöllä sormet kylmät aamuisin. Mutta kun nukkuu toteemipaaluna koko yön, niin kyllä siinä meinaa vilu tulla. Ja makkarissa +21c.

Meillä makkareissa +18 ja muualla +20 normaalisti. Nyt noussut meidän makkarissa +24 asteeseen, että mä taidan seuraavan kerran nukkua sit syksyllä :) Hyi vittu mä vihaan kuumuutta! Takapihalle teltta ja siellä voisin tyytyväisenä pötkötellä ja kuunnella yölaulajia, sekä mopolla rallaavia teinejä :D

Pikaista paranemista Talvitintti. Lepää nyt aivan "hyvillä mielin" ilman turhia tunnontuskia.

Täällä ei uutta yöheräilyjen osalta. Eli tunnin välein käydään hereillä kukkumassa. Maitoa menee nyt öisin vähempi eli soseet pitää nälkää loitolla mutta silti tosiaan heräillään tämän tästä...

Hip hei, eilen 4kk neuvolassa pojulla mittaa 8,260kg ja 68,2cm!! Hupsista. :) Edelleen pelkällä rintamaidolla mennään. Ehkä ensi viikolla jotain pientä maistelua voitas aloittaa. Minä tykkään taas lämmöstä, ei siis övereitä, mut tää 20astetta on just ihana! Saa kaivaa balleriinat esiin <3 Vaik maltilla otan tuon pukeutumisen suhteen, ettei tule rintatulehdusta (vielä ei ole siitä kokemusta mutten moista halua).

Mä pistän pojalle ulos päälle vaan semmosen tuulenpitävän fleecehaalarin jossa käännettävät hihat ja lahkeensuut. Päähän ohut pipo ja kaulaan pikku huivi. Lisäksi vauvanpeitto mukaan, aamulla se on päällä ainakin jos on vielä viileetä. Ja saattaa olla villatakki vielä joskus haalarin alla. Täällä Turussa vaan on niin kuuma jo ainakin auringossa että viimeks torillakin piti ottaa jo haalari auki ja pipo pois päästä ja vaunun tuuletusaukko auki. Yöllä poika nukkuu pyjamahaalarissa ja sukissa. Siihen vielä vauvanpeitto päälle. Mä myös pyrin pitämään mahdollisimman vähän tuossa kaukalossa, mutta ihan pakolliset autoreissut ja kaupassa se on korkeintaan 1,5h kaukalossa. Silloinkin kyllä vähän hirvittää ja pidän jälkeenpäin pitkiä aikoja lattialla eri asennoissa että selkä vertyy ja oikenee. Jos ollaan kauppakeskuksessa esim kaukalon ja ratasosan kanssa niin otan pojan usein sieltä kaukalosta syliin.

No meillä ei tosiaan oo vaihtoehtoja, jos esmes mun vanhemmille mennään, kun matkaa sinne on se 2,5 tuntia/suunta, et se on istuttava siinä kaukalossa se aika sitte. Pitkä aikahan se on mut ei mahda minkään..mitä muutakaan siinä muka voi? Onneks käydään suht harvoin kuitenkin. Ja minkäs sille mahtaa jos toinen ei nuku ulkona missään muualla kun kaukalossa, sillekään ei oikeen minkään mahda sitte...vauvat on erilaisia, toiset taas ei nuku missään muualla kun sylissä..

Niin no turvakaukalo on tarkoitettu autoiluun, pitkillä matkoilla pysähdytään oikaisemaan vauvan selkää, ei sen kummempaa. Jos meidän vauva ei nukkuis muualla ku kaukalossa, niin sais olla nukkumatta sitten. Itelle se on tärkein antaa parhaat mahdolliset lähtökohdat terveeseen elämään ja siihen ikävä kyllä kuuluu monesti semmoisia asioita, että oma elämä vaikeutuu. Sehän ei muiden vauvoilta ole pois, vaan siltä omalta, jos sattuu selkä kärsimään, itsehän siitä vastuun kantaa :)

Meillä on ollut ulos sellanen tuulenpitävä kevythaalari ja alla sisävaatteet. Ilman tuulenpitävää ei oo vielä uskaltanut kun usein joutuu nostaa vaunuista ylös. Taitaa vaan sekin olla liikaa kohta näillä keleillä.

Kyl mä kaupunki reissun aikana oon pitänyt kaukalossa ja osan aikaa sylissä. Ei viihdy kyllä viihtyisikään koko aikaa vaan kaukalossa.

Warheart, En kyllä ymmärrä miksi kaukaloita sitten ylipäätään tehdään jos niissä vaan menee muka selät paskaks..?? Luulis et nykypäivänä tehtäis jo sellasia kaukaloita joissa asento on ergonominen ja hyvä vauvalle. Ja jossain kantoliinassahan se vauva on ihan yhtälailla selkä kaarella makuuasennossa, niin mites ne sit on muka yhtään sen parempia vaihtoehtoja? Paskat..jokanen tekee just niinkuin parhaaks omalla kohdalla näkee!! Sen mukaan mennään miten vauva viihtyy!

Jos joku teistä löytää LUOTETTAVAA tietoa/tutkimustuloksia netistä siitä et kaukalossa istuminen tekee vahinkoa vauvan selälle, niin saa mielellään linkata mulle! Luen mielelläni! En nimittäin itse mistään löydä sellasta tietoa, edes meidän kaukalomerkin sivuilta mistään mitään mainintaa/varoitusta et olis huonoks selälle..Meillä siis Brion primo.

Aikanaan esikon kans matkustaessa se oli aika paljon turvakaukalossa, esim mökki reissulla se ajoi sitteriin virkaa... Eikä kyl selkä ole siitä kärsinyt... Olen kyl kans kuullu et saattaa(!!!) olla vahingoksi selälle(en kyl muista et mistä siitä oon kuullu) mut sit luulis et sama koskee sittereitäkin? Mut anyway jokainen tavallaan, meillä toi kaukalo on vaan keräämässä pölyä kun ei autolla mennä oikeastaan mihinkään, olisko Sanni ollu siinä max 10kertaa:/ sitterissäkään viihdy kun syödessä, muuten joko lattialla tai sylissä...:)

Meillä myös vauva välillä joutuu istuu pitkiä aikoja kaukalossa enkä nää siinä mitään ongelmaa. Kyllä meillä vauva ainaki ilmasee jos jonnekki sattuu! Meillä myös mun vanhempien luokse pitkä matka ja sillon joutuu olee pitempään. Ja tosiaan kimalluksen kanssa samoilla linjoilla tuossa, että tuskin valmistaavat sellasia kaukaloita joissa olis jotenki huono selälle.. Meillä toi poitsu tykkää kovastikki ja pitkiäkin aikoja jo istua. Hän ei enää halua olla "vauva asennossa" vaan haluaa tuettuna seistä tai istua..

Ja tuettuna seistä tarkotan nyt sellasta, että kainaloista pidetään kiinni ja sylissä seisoo. :)

Warheart, vähän kärkkäästi ilmaisit nyt ehkä tuon kaukaloasian. Olisi neuvojen vastaanotto iloisempaa, jos vähän pehmentäisit sanojasi. :) Olen myös lukenut, että kaukalossa asento on huono, koska vauva ei pääse siinä venyttelemään, kun on sidottu kiinni suht staattiseen asentoon (vs kantovälineet, missä liikkuminen on aktiivista). Samoin ruuansulatuksen kannalta kyyry on huono. Mutta kyllä meilläkin oli aikoja, jolloin vauva refluksin takia nukkui siinä paremmin. Päivittäin jos joutuisi pitämään, niin varmasti harkitsisin kahdesti. Samoin istuttamisen kanssa. Selkävaivat kun ilmaantuvat sitten vasta vanhempana. Mutta silloin tällöin kerran kuussa yli sen suositellun 2h reissussa en usko vahingoittavan selkää pysyvästi. Usein kyllä välissä pysähdytään hetkeksi ja otetaan vauva pois kaukalosta vaikka vaan 5-10 min. venyttelemään. Nukkumiseen vinkkinä päädyn korotus. Meillä on vaunuissakin semmoinen kiila ja heti alkoi unet maistua paremmin. Sitterin sijaan oon alkanu laittaa vauvaa liinan päälle maahan tai ihan vaan suoraan lattialle.

Muoks: ja jos vauva ei missään muualla nuku kuin vaikka sit siinä sitterissä, niin uni on ihmiselle kyllä ruuan jälkeen se tärkein asia. Mut noita erilaisia päädynkohotuskeinoja ja erilaisia kantovälineitä (jos yksi painaa olalle, niin joku toinen voi olla paljon parempi, jos esim. paino on enemmän lanteilla) voi myös kokeilla. Ne on auttanu meillä, ehkä myös teillä :)

Se on varmaan just se syy miksei meillä poika siellä vaunuissa viihdykkään, kun se ei makuultaan näe sieltä mitään eikä mihinkään. Sylissäkin mielummin pystymmässä asennossa, makaavassa "vauva-asennossa" ei viihdy kauaa. Sylissä pöngätään vängän väkisin istuma-asentoon ja kaikki pitäis koko ajan nähdä, pään pitäis vissiin pyöriä 360 astetta :D

Tytsy78
, meillä on ollut vaunuissa jo muutaman kuukauden pieni korotus pään alla :) Oon tunkenut vaunukopan patjan alle ohuen pienen vauvatyynyn jotta pääpuoli ois hieman koholla, kun yhdessä vaiheessa nukkui paremmin just silleen että pää oli kohoasennossa, mut enää sekään ei tunnu riittävän siihen että viihtyis ja nukkuis siellä :)

Warheartilla on kyllä tosiaan melkosen töksäyttävä tyyli sanoa mielipteensä..sori nyt vaan, ei millään pahalla.. voi ne asiat nätimminkin ehkä yrittää selittää..kuin että heti tuolleen syyttävään sävyyn.. :rolleyes: ja edelleen otan mielellään faktoja vastaan jos jostain löytyy faktaa tuon kaukalon haitallisuudesta selälle. Sellaset perustelut ei ihan mulle riitä että sanotaan vaan että "mä oon JOSTAIN lukenut.." , "mun mielestä.." , "mä oon JOSTAIN kuullut.." :grin ja muuta tosi luotettavan olosta...:grin En nyt väitä että sä oisit just näin sanonut, mutta ihan esimerkkinä vaan...et mielummin faktat tiskiin ennenkuin alkaa muiden tapoja toimia moittimaan. :evil5 Olen puhunut, UGH! :D

Äippä x4, peukutin vahingossa alaspäin sun viimeisintä viestiä, mutta asian korjasin heti, oli pakko ilmoittaa ja korjata väärinkäsitys. :grin

Eipä kyllä hirveesti makoilla enää, istumaan on kova tarve päästä, sitterissä, sylissä ja kaukalossa ollessa yrittää koko ajan ängetä itsensä istumaan. Myös ison hymyn huulille tuo seisoma - asento, eli kainaloista tuetaan niin että poika pääsee seisomaan omin pikku jaloin ja tepsuttelemaan. :happy:

Ja vähän vielä omaanapailua, kyllä ottaa päähän katsoa ikkunasta ulos kun ihmiset loikoilee ja nauttii auringosta, itse "puolkuolleena" seinien sisällä.. :arghh: Onneksi mies otti pojan ja lähtivät miehen vanhemmilla käymään, saa nauttia hiljaisuudesta, maata ja kerätä voimia. Teille muille aurinkoista päivää (tai iltaa)! :)

Takaisin