Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mun on pakko valittaa. En tiedä onko tää pysyvä tila vai meneekö ohi kun vauva kasvaa... Mut munsta on tullu tosi tyhmä! Eikä tää nyt ole mitään lässyti lää vaan ihan oikeasti tyhmä. En muista oliko aiemmista tällasta vai onko lapsimäärä nyt niin iso että aivot surkastuu... Esimerkiksi esikoisen syntymäpäivä. Ei jumalauta ku mä unohdan sen koko ajan... Ikinä ole unohtanut lapsieni syntymäpäiviä nyt olen jo kolmesti sopinut samalle päivälle menoja ja sit tyttö jotenkin innoissaan selittänyt taas juhlistaan ja siinä kohtaa aina muistan että niin jooooo, ne synttärit! Tietty on tässä ny ollu kaikenlaista tekemistä ja poika on kohta viikon itkeny öisin tunnin /parin tunnin välein, en tiiä mitä ku mikään hätä ei ole...
Hartiaseudun jumit on taas ehtiny niin pahaksi että tähtisateita näkyy vähän väliä...
Elätän vielä toiveita että tyhmyys ei olis pysyvää vaan juurikin noista kiinni... :(

Hmm.. Minä voin kertoo teille jotka miettii tuota yöllä hengitystä. Vauva todellakin kääntää pään niin, että henki kulkee. Miettikääpäs millasta mulla oli sillon kun pojalla oli oikeesti nenäongelmia vielä.. Itsehän hätkähtelin vähän väliä kesken unien tarkkstamaan, että henki kulkee vaikka nukku selällään ja oli happiviiksissä. Heti kun pikkunen pihahduskin kuulu niin pomppasin ku salama.. Meillä vauva osaa kyl kertoo jos se henki ei kulje tai tukkosuus häiritsee. Se hengitys kun tulee niin luonnostaan, niin vauvat kyllä osaa päätä kääntää. Eivät he itseään tukehduta.

Angelique, mä voisin kuvailla itseäni todella dorkaksi. Hidas ja yksinkertainen. Kai tää nyt vaan väliaikainen tila ku joutuu taantuu vauva/taaperotasolle. Ja kokoajan joutuu olee valppaana ja aivot ei pääse lepuuttaa niin sit ne alkaa jumittaa. Mulla alkaa vielä syksyllä koulu ja jo valmiiksi ahdistaa kui pihalla oon siellä ku aivot on äiti-moodis :D

Meillä esikoinen lopetti öisin välillä hengittämisen, sai hieroa ja "ravistella", että jatkoi hengittämistä :( Kyljellään nukutettiin jottei tukehdu pukluunsa. Mahalleen nukuttamista ei suositella, mutta vauvan itse kääntyessä voi antaa nukkua. Vauvalla sen refleksin pitäis toimia ihan jo vastasyntyneestä, että kääntää päätä jos meinaa tukehtua, miellä sitä neuvolassakin testailtu aluksi.

Angelique, luulis väsymyksen vaikuttavan eniten unohteluun. Sitä vetelee aivan sumussa jos on huonot yöunet takana, eikä aivot tunnu käyvän ihan täysillä. Mä neuvolassa sanoin vauvan nimeksi esikoisen nimen ku olin ihan ajatuksissani, pankkikortin tunnusluku tuppaa unohtumaan, auton ratissa miettii mites tätä vehjettä ajettiin jne :D Kyl se itsellä mennyt ajan kans ohi. Kannattaa "nollata" aivoja tekemällä jtn kehittävää, katselee jotain ajatusta vaativaa, täytelee sudokuja/ristikoita edes pienen hetken päivässä, tai laskee vaikka päässälaskuja, että aivot saa toimintaa. Nuo hartiajumit on kyl ikäviä, auttaisiko joku kipugeeli? Tekeeks teidän vauva sit hampaita vai mikähän valvottaa? :/

Tuttua täälläkin tuo, että unohtelee ihan päivänselviä asioita ja sellaisia, joista on vaikka ihan hetki sitten puhuttukin tai on mielessään ajatellut. Alun kaaoksessa ja (vielä nykyistä pahemmassa) univajeessa jouduin pitämään muistilappua tyyliin tyhjennä astianpesukone, keitä vettä jne. Nytkin on muistilista mutta ei enää pikkuasoista. Tai no lukee siinä, että kastele kukat! :dead::grin

Kellään ei vissiin kokemusta siitä, kannaattaako maidon vähennyttyä ja imetyksen/lypsämisen lopetettua toisinaan helpottaa vielä oloa lypsämällä? Poika ei tosiaankaan suostu millekään enää tissillä. Ei ole pariin kuukauteen suostunut. Illalla hätämäissäni koitin käsillä lypsää mutta onhan se nyt ihan persiistä. Ei sitä maitoa enää kovin paljon tulis mutta silti painaa vähän rinnoissa.

Eilen illalla syötin pojalle joskun puoliseiskalta soseen. Meni eka kerran koko purkillinen. Sitten puoli kymmeneltä joi iltavellinsä. Ja tadaa heräs vasta vähän ennen kaks. Sain itekin nukuttua siinä n 3h putkeen. Ei oo tapahtunu kohta kahteen kuukauteen näin pitkiä unia. Tuntupa virkistävältä. Toivottavasti pojalle maistus tänäkin iltana se sose yhtä hyvin, jos se ja velli yhdessä pitää nälkää loitolla kauemmin. Muutenkin nukku loppuyön vähemmillä heräämisillä. Mäkin kohotin pojan päätyä, kun luin että Äipällä se auttoi yöuniin :p

Metsäläinen, ei pitäs tyhjennellä tissejä, ellei ne aivan pakkautuneet oo maidosta. Ekan ja tokan imetysten loppuessa piti tyhjennellä itkun kans pari ekaa vuorokautta pahimmat paineet pois ja sit annoin vaan olla. Vähitellen se maidontulo väheni ja loppui, oisko kuukausi pari mennyt. Nyt ei "onneks" sitä ongelmaa ollut kun maidontulo loppui täysin seinään...

Tyhmyyttä tälläkin havaittavissa, aamulla vaippoja vaihtaessa ei ole tavatonta että laitan uuden vaipan vanhan päälle tai mallaan isommille vauvan vaippaa tai vauvalle housuvaippaa, asiat unohtuu, tavarat häviää ja muutenkin hiukan bimbo olo:D
Mä niin toivon et metsäläisen pikku poika alkais jo nukkumaan yönsä kunnolla ja antais maman kans nukkua, ja niin muillekin huonosti nukkuville!:)

Musta tuntuu kanssa kun olis dementia. Välillä normaali keskustelu kaverin kanssa on hankalampaa kun käsillä seisonta, kun ei vaan pysty keskittymään. Unohtelen asioita ja oon ihan hönö. Ehkä se helpottaa joku päivä :D Ja mä saan sentään nukuttuakin suhteellisen hyvin.

-Ninnu85-

Aivojen puutumista täälläkin! Pakko kirjoittaa kännykän kalenteriin kaikki ylös, muuten unohdan.
En muistanut kassalla mun pankkikortin tunnuslukua, kesken keskustelun saatan unohtaa mistä olin puhumassa, en muista mihin olen laskenut jonkin esineen 5 min. aikaisemmin....
Luotan siihen, että tämä on ohimenevää.

Okei. Kiitoksia. Hiukan parempi olo tuli. Jotenkin on ahdistanut jo tässä kun huomaa oman tyhmyytensä että näinkö se vaan tapahtu, yhtäkkiä ollaan tyhmempiä :D
Mäkin muistelen että kun lopetin imetyksen niin jonkin aikaa tuntui että rinnoissa on maitoa mut se meni ohi kyllä tekemättä mitään. .

Metsäläinen, minä tein sillai että suihkussa päästin lypsämällä hieman maitoa iltaisin pois, mutta mulla tuli sitä maitoa niin vähän että en tiedä toimiiko teillä.. Tuskin toimii sillai että lopettaa tyhjentämisen kuin seinään! Luulis sillai olevan aika tuskaista kun rinnat tulevat kivikoviksi! Lypsä sit kun tuntuu tosi pinkeiltä, kyllä se maidon tuotanto siitä sit lakkaa aika nopeasti kun ei lypsä kuin silloin kun tuntuu rinnat räjähtävän :P ja lypsät tosiaan vaan sen verran että rinnat ihan vähän pehmenee :)

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille! :) on ollu tarkoitus monena päivänä kirjotella, mut tullu sit vaan luettua tein juttuja kun ei oo muka ollut aikaa :D Täällä tosiaan tehtiin hampaita ilmeisesti viimeviikolla kun unet oli aivan vituralllaan ja pientä kitinää kokoajan. Nyt pojalla kaksi hampaan alkua alhaalla ja ylhäälläkin pullottelee ien :) voi kyllä nää vaan kasvaa niin nopee<3 oliko muilla hampaanteko jo alknut? Miten unet? Onneksi unet vähän parantuneet täällä viimeviikosta, vaikka unille käyminen on omahommansa..
Voimia kaikille huonosti nukkuville, etenkin Metsäläinen.. Kuulostaa kyllä todella raskaalta tuo teidän jatkuva yöheräily yms :/
Ja kyllä täälläkin aivojen surkastuminen huomattu ja tyhmyys lisääntynyt :D

Ei toimi täälläkään pää ihan satasella :)
Kerran kaupassa meinasin loppusumman laittaa tunnusluvuksi, just tajusin ku aloin näppäilee. Kaikki unohtuu jossei ylös kirjota. Pyykit on useammankin kerran ollu yön koneessa.
Torstaina neuvola ja neuvolalääkäri vauvan kanssa.
Nyt odottelen kun esikoisella on aika neuvolapsykologille. Pojalla epäillään mutismia eli valikoivaa puhumattomuutta. Päiväkodissa hän ei puhu aikuisille mitään, on keksinyt keinon kommunikoida niin ettei tarvitse puhua, lapsille kyllä puhuu. Ensi syksynä menee eskariin niin ja vuoden päästä kouluun niin helpottaisi kummasti koulunkäyntiä jos pystyisi puhumaan edes vähän. Itse olen kärsinyt samasta ja siksi toivonkin että poika saisi jotain apuja siihen.

Juu meillä kans hampaan teko homma menossa, nyt vissiin tauolla kun nukkuu, maha normaalina (ei siis enää löysä kakka), ei kuolaa ja syö todella reipaasti:) harmi vaan että ei saanut niitä hampaita tehtyä vaikka tuntu kovin kiusaavan pikku mussua:)
Mir toivottavasti saatte muksun puhumaan ennen eskaria:) ei noi meidän tytötkään hirveämmin vieraille aikuisille puhu, mut meinaavat ollakin vähän ujon puoleisia ja hitaasti lämpeneviä, vissiin toi mutismi hiukan eri asia kun tää mikä meillä "ongelmana"?

Metsäläinen, toivotaan että poika alkaisi paremmin nukkumaan niin äitikin saisi levättyä! :)

Täälläkään pää ei aina toimi kunnolla ja unohtelua ilmassa. Ei oikeastaan nykyään niin pahana, mutta ensimmäisinä vauvakuukausina. Kortin pin koodi meinasi vähän väliä unohtua tai painelin väärät numerot, vaippaa saatoin alkaa väärinpäin pistämään ennenkuin huomasin että nyt näyttää vähän hassulta, välillä tuli mietittyä mites tämä auto käynnistettiin, missä puhelin on vaikka oli kädessä, astioita/tavaroita vein vääriin paikkoihin.. Kyllä niitä sattuu! :p

Joulunyytti94, täällä myös hampaiden tuloa ja kutiavat ikenet, nyt kyllä tuntuu vähän rauhoittuneen kun ei ole kitinää ja rutinaa niin usein kuin ennen. Yötä vasten ollaan annettu Panadolia kutiaviin ikeniin, on tuntunut (ainakin vähän) auttavan. :)

Meillä kyllä kuolataan kovin, mutta ei näytä siltä että hampaita olisi tulossa. Nyt neiti on pienessä nuhassa, toivottavasti menee pian ohi.

Mir, toivotaan, että poika alkaa puhua ennen koulua. Teillekö ja muille lapsille esikoisesi puhuu? Mun vrljen pojilla on kans ollut takkusta puhumisen kanssa. Vanhempi täyttää nyt kuus eli menee eskariin.

Nuupa miten teillä meni maitoaltistus? Maitoaltistuksesta on jo yli viikko aikaa eikä vaunulenkeistäkään vielä ole tullut mitään :( päiväunetkin ollut tosi huonoja.

Takaisin