Joulukuun jutut

Minipallolle jaksamisia! Onneksi ollaan sentään jo niin pitkällä, että selviämismahdollisuudet on tosi suuret. :love2

Nyt sen huomaa, kun ei jaksa kävellä yhtä nopeasti kuin ennen, eikä ole yhtä ketterä puikahtelemaan kuin ennen, miten rasittavaa kaupungin keskustassa on ruuhka aikaan. :angry1 Onneksi ei kauheasti keskustassa tarvitse liikkua..

Mua myös hieman mietityttää joulu, kun tuon miehen suku asuu sellaisessa paikassa, mistä on ihan matkaa lähimpään synnytyssairaalaan. Vaikka tuskin tämä pikkuinen vielä jouluna ulos päättää putkahtaakaan, niin mieli on silti hieman levoton jos päivystys on noin kaukana.. :confused5
 
Panda: meilläki olis seittemän tunnin matka mummolaan niin jäädään tänä jouluna kotio. Mielestäni se on ihan inhimillistä. Pitäisiköhän teidänkin aunakin miettiä sitä vaihtoehtoa? Kun ei koskaan tiedä..

Ukko oli ihan normisti menos sinne joulux, kunnes sanoin et mä en lähde.
En uskalla ottaa sitä riskiä et alan tuol jossain pöpelikös synnyttää, kun tyttökin joutuisi mukaan synnytykseen.
Toiseksi, ressaan siel ihan sikana, koska en saa olla oma itseni.
Kolmanneksi monen tunnin ajomatka, vierailu ja kaikki tuntuu ihan liian rankalta.

Sanoin kyllä miehelleni että saa Miilan kanssa sinne mennä jos haluaa.

Täällä ollaan nyt kirjaimellisesti levätty jalat ristissä. Jos nousen istumaan/seisomaan, tulee ihan hirveä painontunne tuonne alan, kaiken maailman kipuja ja ihan kuin vauva yrittäis vajuta jo ulos.
Tulee toooooosi pitkä aika loppuvuodesta.
Nyt kun saisin tytöllemme edes sellaisen ulkoiluttajan muutamax tunnix niin saisi purettua pahimmat energiat.
Tässä on kyl vitsit tosi vähissä. Ääää.. Ja mieheni unohti ostaa sitä vaal pun lankaa et voisin kutoa jotain vauvalle.. Ärgh...

Jaksuja kaikille. Älkääs häärikö liikaa. Joulukuus tilastollisesti kuulema syntyy eniten ennenaikaisia lapsia, kun tulevat äidit hääräilevät liikaa joulu-ja pesänrakennustouhuissa.

(Itsekin haluaisin imuroida, leipoa sämpylän ja taatelikakun, kierrellä kaupoissa, ostaa jouluverhot ja päiväpeiton makkariin,kutoa kaikenlaista ym ym ym...:wink)
 
me ollaan menossa mun vanhemmille jouluksi. mut miehen vanhemmille en mee. vaikka sairaalaan ei oo pitkä matka, mut pelkästään yli tunnin istuminen autossa, jonka jälkeen vaan istutaan sohvalla ja jutellaan ei oo todellakaan mun juttu tällä hetkellä. mies menee esikoisen kanssa käymään vanhemmillaan viikonloppuna ennen jouluu ja on siel yötä. saan olla kotona rauhassa ja tehdä joulusiivousta. Koira jää mun hoidettavaksi mut ei se mitään. pieniä lenkkejä silloin tällöin.

Teilä keillä on jo lapsia , niin miten aijotte järjestää hoidon, sitten kun se synnytyksen aika tulee ?? Mulle on ihan auki kaikki viel. Mun äiti on tammikuun lopulla lonkkaleikkauksessa. et en tiedä pystyykö hän tulee kun leikkauksesta on vasta pari viikkoa jos tää syntyy laskettuna aikana. Viimeksi kun esikoinen synty, niin mun isä oli samana päivänä polvileikkauksessa =) On vitsaillut et varmaan tulee silloin kun äitini on siel leikkauksessa. Mutta en tiedä ketä sit pyydän tänne. Ja haluan et mies on paikalla. Veli asuu suht lähelllä, mut jos synnytys käynnistyy viikonlopuna niin en tiiä. Pitää jutella muutamien henkilöiden kanssa. Ei oo kiva herätellä ihmisiä keskellä yötä.
 
Mitä kaikkea pakkaatte sairaalakassiin mukaan? Tuli eilen mieleen että kohtahan sellasen voi jo valmiiksi johonkin nurkkaan pakata :)
 
Hmm. Mä oon lähinnä aatellut, että mukaan pakkais:

- hygieniatarvikkeet (shampoo, hoitoaine, hammasharja ja -tahna ym..)
- hiusharja
- reinot (kuulemma omat "rennot" kengät on kiva ottaa mukaan)
- imetystoppi + liivinsuojia (en uskalla imetysliivejä ostaa ennenkuin oikeesti tietää et kuinka paljon ne tissit sitten kasvaakaan kun maito nousee, toppi on kuitenkin napakka ja liivinsuojat saa sinnekin :) )
- omia sukkia (ne sairaalan putkisukat ei kuulemma ole järin kivoja :D )
- ehkä oma yöpaita
- puhelimen laturi, kuulokkeet
- lukemista (varmuuden vuoksi, itse kun olen melko levoton vieraassa paikassa ja en ole koskaan ollut sairaalassa yötä)
- kamera! + pattereita
- naposteltavaa (hedelmiä, voileipiä, trippiä ym)
- harsoja (otan omia harsoja mukaan ihan vaan sen takia, kun olen saanut vinkin, että kannattaa vauvan tuoksuisia harsoja tuoda koiralle kotiin haisteltavaksi, ennen kuin tulee vauvan kanssa kotiin :) meilläkin kun tuo koira on vielä aika nuori ja tottumaton.. Vaikka lapsia ja vauvoja rakastaakin :D )

Kotiintulovaatteet pakkaan sitten erikseen sekä itselle, että vauvalle, saa mies sitten tuoda ne kun tulee meitä kotiin hakemaan :) Siinä kai tuli kaikki, lisäilen jos tulee muuta mieleen..
 
Onnellinen: meillä on onnekas tilanne, eli mun vanhemmat asuu muutaman korttelin päässä, eli äiti pääsee paikalle vaikka keskellä yötä ja vie päiväksi pojan hoitoon. Eli esikoisen hoito synnytyksen ajaksi kunnossa meillä :)

Sairaalaan pakkaan mukaan:
- Hygieniavälineet (shampoo, hoitoaine, dödö, hammasharja, -tahna, hiusharja, jne.)
- imetysliivejä parit, mukavia toppimallisia, ei kaarituellisia. Ja imetyssuojia
- villasukat
- lukemista
- puhelimen ja laturin
- nuhasumute! (edellisessä synnytyksessä nenä ihan tukossa ja sairaalan suolaliuos ei auttanut)
- nenäliinoja
- synnytystä varten naposteltavaa jos tällä kertaa saan syödä jotain..
- suklaata synnytyksen jälkeiseen aikaan :wink
- vauvalle tutti (toki sairaalastakin saa)
- puhdas vaatekerta kotiin lähtöä varten
- vauvalle vaatteet kotiinlähtöä varten

Vauvan ulkovaatteet saa mies sitten tuo turvakaukalon kanssa kun tulee hakeen kotiin.

Itse en omia tossuja tai vaatteita aio sairaalakäyttöön ottaa, sillä niissä sairaalan vaatteissa on niin paljon helpompaa ja huolettomampaa, vaikka ulkonäöllisesti kamalia ovatkin :wink voi huoletta vaihtaa vaatetta jos sillä tuntuu ja jos hormonit heittää hien pintaan :wink
 
Onnellinen:

Meil on kans pieniä ongelmia saada tyttöä mihinkään satavarmaxi.
Joo, eikä hotsita kamalasti alkaa soittelee minnekään sataan eri paikkaan, et näkee nyt sitte...
 
Meillä esikoista hoitaa sitten isovanhemmat/joku isovanhemmista kun synnytyksen aika koittaa.
Jos synnytys alkaa yöllä, niin isovanhemmista joku tulee meille kotiin kun poika nukkuu. :)
 
Muokattu viimeksi:
Me mennään mun kotia jouluksi, tunnin ajomatka. Viime joulu oltiin anoppilassa ni on kyllä mukava päästä nyt kotia oman perheen kans :) olin harvinaisen ahkerana perjantaina ko ei niin supistellu eikä tarvinnu maata sängyssä ni leivoin peltileipää ja jouluista omenapiirakkaa!:) laitan ne ohjeet tonne leivontasivustolle sitte ku on jaksamista.

Mulla on ollu viime aikoina, ehkä parin-kolmen viikon ajan että muuten nukun yön hyvin mutta herään 5-6 aikaa aamulla ja torkahtelen enää sen jälkeen. Mulle tosi outoa, ku oon tottunu nukkuun sinne 10-11 asti täysin heräämättä. Nyt ku töissä en oo ollu. Joku sano et kuulemma sitä valmistautuu näinkin tulevaan, jolloin nimittäin ei nukuta niin ruhtinaallisesti... Miten muut ootta nukkunu yöt, onko ollu samaa ongelmaa?

Eilen illalla luulin melkee että tuli lähtö synnärille , ainaki näytille. Supisteli epäsäännöllisen säännöllisesti 23- ehkä 2 asti. Supistukset oli niitä menkkaisia jomotuksia, välillä enemmän ja vähemmän kipeitä. Niitä tuli ainaki vartin välein tai tihiämmin. Mut sitte väsymys vei voiton ja päätin että jos ne on niin kipeitä että en saa nukuttua ni lähtään. Ilmeisesti olin nukahtanut saman tien ja heräsin sillon 6 eikä enää mitään..

Kyllähän se vähä hirvittää että millon tää syntyy vai meneekö 2 vk yli :D
 
Yks ongelma mulla vielä on (tai varmaan on enemmänki mut mitä nyt mieleen tulee :D ) , tullu takasi alkuraskauden pahoinvointia ja heikotusta. Ei oo onneksi tarvinnu oksentaa , ja ehkä enemmän on tuo heikotus. Varsinkaan jos ei oo tyyliin aamulla syömäsä tunti aamupalan jälkeen ni kädet tärisee ja silmissä sumenee. Onko tää täysin epänormaalia vai ihan perusarkea jollakin? :D
 
Olgamaria, mulla on ollut samaa etovaa oloa nyt tässä taas välillä. Helpotti kyllä aika paljon kun mulle kirjoitettiin omepratzol nimistä lääkettä närästykseen.. Mutta välillä saa vetää kyllä rennietä lisäksi. Aamuisin varsinkin on tosi vaikeaa kun ällöttää ajatus syömisestä, mutta jos et syö aamupalaa, iskee ihan kamalan huono ja kurja olo :/

Itse tullut tässä perjantaina tehtyä äitini kanssa joululaatikoita ja eilen leivottiin pipareita ja Ässiä myös yhteistyönä. Niinpä tänään onkin olo ollut aika paljon huonompi.. Huomaa että supistelua tullut taas lisää ja nuo raskausmyrkytys oireet taas pahentuneet.. Yllättävän vähän kylläkin, mutta kuitenkin.. Täytyy taas pari päivää huilia, varsinkin kun esikoiselta saatu flunssa tekee ihanan lisämausteensa tähän oloon..
 
Migreeni kuulema "poistuu" jos on raskaana ja sitten myös kun alkaa vaihdevuodet. Et raskaana olosta on jotain hyötyäkin :)

Tääl on nyt vaan maattu ja itselläkin tuota huonovointisuutta on ollut jonkin aikaa.

Tänä iltana ml on ollut taas poikkeuksellisen paljon kipeitä suppareita. Jos eivät rauhoitu, pitää taas lähte näytille. Toivon nyt vain et ois väärä hälytys, niinkuin varmaan onkin.

Ei olis onää montaa päivää kuun vaihtumisen, jolloin saisin 35vk täyteen, niin sais sit tullakin.

Me saatiin pukkikin hoidettua kyläilemään jouluna ja iha ilmasix :) hih!
 
Mullakin on ollut etovaa oloa, olen ajatellut sen johtuvan siitä, että mahalaukku ja suolisto painuvat kasaan. Sitä kun on heikotuksena jos ei ole syönyt, ja etovana olona sen jälkeen jos on syönyt paljon. Käytiin juhlistamassa syntymäpäiviä ravintolassa ja tuli syötyä sitten hieman liikaa, kun seuraava päiväkin meni hieman huonoissa oloissa. :confused: Tulipa mieleen, kun ReginaVeritas jossain vaiheessa murisi, kun tarjottiin Alkossa viinejä, niin ei kaikki ihmiset varmaankaan vain huomaa sitä raskausvatsaa heti. Mullekin kun tarjottiin punaviiniä tuolla. Itsellä kun on nää raskausjutut niin pinnassa, niin huomaa kaikki vatsat, muttei muut ihmiset välttämättä ensimmäisenä sitä katso.

Meillä taitaa mennä joulun suunnitelmat taas uusiksi.. juuri oltiin saatu päätettyä, että mennään mun vanhempien luo nyt aatoksi ja alkujouluksi, kun asuvat lähempänä ja sen jälkeen miehen vanhempien luo muutamaksi päiväksi (vaikka se sairaala nyt onkin kohtalaisen matkan päässä), ja jätetään se sukukierros väliin. Mutta koira sai nyt kennelyskän ja kun vanhemmillani on koira, niin pariin viikkoon ei tarttumisriskin vuoksi kai saisi olla muiden koirien kanssa tekemisissä. Mitäs sitten nyt.. pitääkö mun alkaa miettiä jouluruokien hankkimista ja valmistamista?
 
Tietääkö joku muuten onko noiden koiran yskäkuolalänttien siivoamisessa jotakin riskiä näin raskaana? Mistään en oikein löytänyt infoa.. Mies saa kyllä kotona ollessaan siivota ne ja pesen kädet huolella aina kun itse joudun siivoamaan, ihan vain varmuuden vuoksi.
 
Niin ja vielä tuosta, että oletan, että toisenkin kaupungin synnytyspäivystykseen pääsee jos on hätä? Vai tuleeko siinä jotakin ongelmia? Se vasta olisi, jos pitäisi tänne lähteä, on toi matka munkin vanhempien luo täältä silti pari tuntia..
 
Panda: Tuosta toisen kaupungin alueella synnyttämisestä tiedän sen verran, että oma äitini on (tarkoituksella) lähtenyt ajamaan Helsinkiin naistenklinikalle synnyttämään, vaikka synnytys olisi 'kuulunut' hoitaa Salossa, eikä käännytetty takaisin, vaikka synnytys sitten loppujen lopuksi kesti vielä sairaalassakin sen 23h. Ja jos tulee hätä, niin ihan sama missä on, niin kyllä kuuluu potilas lähimmän sairaalan/terveyskeskuksen asiakkaaksi. Eihän Rovaniemellä asuvaa passiteta Rovaniemelle sairaalaan, jos Helsingissä loukkaantuu. :) Kennelyskästä löysiin Ylen sivuilta uutisen, jossa mainitaan, ettei se ihmisiin tartu, joten tuskin on hätää raskauden aikana. :) (tässä linkki: http://yle.fi/uutiset/kennelyskaa_liikkeella_lappeenrannassa/5670038 )

Niin ja se alkoholittomasta juomasta kysely! Ei vauvamahaa joo aina huomaa heti, mutta kun nimenomaan pyysin esittelemään alkoholittomia, niin olis silloin kuvitellut saavansa esitteltyä alkoholittomiin, ihan sama oli mahaa tai ei! :O


Täällä on nyt ihan hirveästi taas juteltu sen jälkeen, kun olen viimeksi mitään kirjoitellut, joten pahoittelen, jos nyt jää jotain huomioimatta...

Olin lauantaina miehen kanssa ravintolassa ja elokuvassa (Hobitti) ja totesin, että sekin oli vähän liikaa mun kropalle. :sad001 Huomenna olis taas neuvola ja perjantaina äippäpolin lääkäri.
 
Nonniin. Taas ollaan Hyvinkäällä.
Kohdunkaulaa jäljellä 1.5cm (oli viikko sitten 3.7cm) ja täysin avoinna sormelle, että lääkäri pystyi jo kutitella vauvan päätä.
Myös testi jolla testaavat ennenaikaisen synnytyksen riskiä, oli muuttunut positiiviseksi.

Sain kortisonipistoksen vauvan keuhkoja varten. Nyt sitten totaalilepo. Vähän jännäksi tämä loppuraskaus käy, kun tuo joulukin näin lähellä..

Sittenhän jos lähtee syntyy, niin Kättärille sitten taitavat mut siirtää, kun viikkoja vielä on näin vähän.

Tämä nyt on vain jotenkin niin ironista, kun koko ajan minulle on sanottu ettei sun vauva voi syntyä etuajassa, kun edellinenkin meni yli lasketun ajan.
Joo-o. Tämä on kumminkin eri raskaus ja mielestäni jokaista raskautta tulisi seurata yksilöllisesti.

Nyt minulla menossa 32+3
 
Takaisin
Top