Joulukuun jutustelut

Meillä vietetään reissujoulua, siis viimeistään aattona lähdetään ja ollaan takas kotona ehkä lauantaina, joten meillä ei ole siivottu, ei koristeltu, eikä laitettu mitään jouluruokia. Tai no, yks kinkku syötiin jo marraskuussa ja kerran joulutorttuja. Joulufiilistä on vähän vaikea tavoittaa, kun mikään ei vihjaa koko tulevasta juhlasta, paitsi ulkona satanut lumi. Mut reissujoulu tarkoittaa sekä anopin joulupöytää, että seuraavaa oman äidin luona ja lisäksi 2-5 muuta kyläpaikkaa, jossa vähintään seitsemän sorttia. Onneksi sentään jaetaan noita nyt monelle päivälle, hulluina vuosina syötiin aattona sekä anopilla, että mun äidillä täys kattaus... Milloinkohan koittaa se aika, että jouluna vaan olisi omassa kodissaan ja ei lähtisi minnekään? Onhan tämä tavallaan helppoa, kun itse ei tarvitse mitään laitella, mutta reissaaminen on minusta silti rankempi vaihtoehto.

Millier minä käyn vaatteet läpi aina pesusta tullessa, hoitopöydän laatikoihin yritän olla palauttamatta pieneksi jääneitä. Aina ei ihan onnistu, mutta enimmäkseen on toiminut näin.
 
Alotta, miksi ette aloittaisi ensi joulua rakentamaan kotona kun on kerran lapsikin? :) Mä ainakin haluan aloittaa perinteet kotona tykkäspä sit anoppi taikka ei kun heillä on aina kaikki kokoontunut. Pitäähän ne omatkin perinteet joululle luoda kotiin. Onko teidän sit pakko reissata? Eikö teille vois vaikka muut tulla kylään tai edes osa? Mä oisin ihan tyytyväinen jos saatais olla joulu ihan kolmistaan kotona tai no mun äiti vois tulla meille kun se on yksin, mut en kaipaa ketään ylimääräisiä ihmisiä kuin oman perheen kun se nyt on. ♡
 
Hanski_ on haasteellista murtaa vuosien perinteet... olen ollut aina jouluna äidin luona ja mies taas omilla vanhemmillaan. Taitaa olla vuodesta 2010 kun on jouluna reissattu molempien kotona, sitä ennen joulut jaettiin ja oltiin kumapainenkin omilla vanhemmilla. Lisäksi mun kotipaikkakunnalla on muitakin sukulaisia, ja perinteisiin on kuulunut käydä jouluna kylässä. Jotenkin sitä vaan ei tullut ajateltua, että miten paljon haastavampaa on lähteä kolmestaan reissuun... Kiisteltiin jo kahdestaan ollessa sellaisesta vuorojoulusysteemistä, mutta ei saatu aikaiseksi. Ehkä se sitten on ensi jouluna vuorossa. Se muuten olisikin meille kummallekin ensimmäinen joulu, ettei oltaisi omien vanhempiemme luona!
 
ALotta, me ollaan myös miehen kanssa yleensä menty jouluisin kumpikin omien vanhempiemme luo. Tämä lähinnä siksi, että mua anopin jatkuva ympäriinsä huseeraaminen ja "menkääs, lapset välillä ulos" (kyllä, näin hän puhuu kolmeakymppiä lähentelevälle pojalleen, ja tämä siis 30 asteen pakkasella) -kommentointi stressas liikaa kun siellä yks joulu vietettiin. Tänä jouluna oli tarkotus jäädä keskenämme kotiin, mutta todettiin, että lepo tulee tarpeeseen ja mennään nyt sit kuitenkin mun äidin luo joulunviettoon. Sit kohta voinkin alkaa stressata ens joulun viettopaikasta :rolleyes:
 
Jee, ollaan kotona joulu! Kiva kun voi tehdä joulua omassa kotona, siivota ja leipoa. Joulusiivouksesta iloa pitkään muutenkin. Jos meitä halutaan nähdä, voi sitten käydä täällä. On kiva aloittaa oma perinne. Anopilla on ollut joka joulu huoli miten saa toisen miniänsä perheineen ruokittua, joten nyt saa tehdä sen ihan rauhassa. Ehkä mennää käymään joulun jälkeen, ehkä ei. Tiet kyllä vievät molempiin suuntiin.

Äiti ja sisko tulee meille jouluksi, yöksi pääsevät kylpylähotelliin. Päätettiin ettei lahjoja ostella.
 
Alotta, ymmärrettävää, mutta on hyvä olla vaihtoehtoja ja ehkä ensi jouluna olettekin kotona? :wink Hyvää Joulu!
 
Mulla oli tänä jouluna myös sellainen olo että olisi halunnut laittaa joulukuntoon omaa kotia, mut lähdettiin jo niin aikaisin mun äidin luokse joulunviettoon, ettei siinä ollut mitään järkeä. Nyt tulee myös dilemma seuraavista jouluista et miten tehdään, kun sekä mun vanhemmat että miehen vanhemmat asuu muualla... Hmmm...
 
huhhuh, tää joulu on kyl mennyt niin penkin alle! tai aatto oli ihan ok. mulla nousi kuume aatonaattona ja korkeimmillaan se oli 38,5. aattona oli vielä vähän kuumetta, mutta sitten kuumeilu loppui. pojalla nousi kuume yli 39:n aikaisin joulupäivänä ja koko joulupäivän ja tapanin kuume huiteli 39:ssa ja laski ainoastaan supoilla. poika oli lisäksi tukossa ja itkuinen eikä saanut nukuttua puolta tuntia pitempään. herättiin hänen kans kumpanakin aamuna klo 4 ja oltiin jalkeilla 7 asti. minä koitin niistää ja antaa suppoa ja pitää sylissä eikä poika räkäisyytensä vuoksi pystynyt nukkumaan kuin sitterissä, minne hän eilen aamulla nukahtikin. eilen illalla, kun kuume oli edelleen 39 ja risat oltiin jo lähdössä lastenpäivystykseen jorviin. sit mietittiin, kun meiltä on sinne matkaa, että kannattaisi soittaa ja kysyä kannattaako lähteä ajamaan. saatiin puhelimessa lääkintäohjeet 90mg panadolsuppoa ja 60mg buranasuppoa yhtä aikaa. poika ehti saamaan eilen kaksi sellaista annosta ja nyt me ollaan lopultakin nukuttu yö! pojalla nenä edelleen tukossa ja räkä liimaantuu tukkimaan sierainta, mutta kuumetta ei nyt aamulla ainakaan ollut et ehkä tää tästä :)
 
huhaa... pojalla alkoi kai tiheä imu, herää yöuniltakin monta kertaa uudelleen tankkaamaan, siis vartti unta ja lisää ruokaa. Ja varsinaiseen yöhönkin tullut yksi ruokailu lisää. Saas nähdä miten töttöröö on äiti kun tähän laitetaan vielä perjantain ja ens viikon työpäivät päälle. Fiksuhan menisi jo nukkumaan, mutta ois se kiva tehdä jotain itsekseenkin, ens viikosta alkaen äidin oma aika taitaa mennä vain nukkumiseen ja töihin.
 
ALotta meillä on kans alkanu yöhulinat... Lisäksi tyttö kakkas viime yönä kolme kertaa kunnolla, jee :/
 
Takaisin
Top