Joulukuun jutustelut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Maikkie
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Maikkie

Puuhakas puhuja
Tehdääs tämmöinen oma keskustelu ihan vaan näille meidän yleisille höpinöille. Eli tänne sitten vaan kertoilemaan kaikkea mahdollista, kuulumisia, purkamaan sydäntä, vaihtamaan ajatuksia ja ihan vaikka arkista höpinää.
Tehdään vaikka sit joka kuukaudelle oma tämmöinen höpötysketju, niin ei tukita noita kaikkia muita ketjuja ylimääräisillä jutuilla :)

Menen tänään ottamaan influenssarokotuksen. En yleensä ota mutta raskaana kun kuuluu riskiryhmään olen suosiolla ottanut esikoisenkin kohdalla. Nyt varsinkin kun esikoinen voi päiväkodista tuoda kaikenlaista. Minun piti ottaa tämän jo marraskuun alussa mutta kun hoitaja kävi työpaikalla piikittämässä, olin saikulla lapsen kanssa. Ajattelin kun raskaaksi haluan, voisin varautua ajoissa. Jotenkin on se pelko onko alkuraskaus mitenkään hyvä aika ottaa tuollaisia piikkejä, mutta eiköhän hoitajamme olisi varoittanut jos olisi huono ajankohta. Toki mulla monta läheistä jotka muutenkin koitti estää minua ottamasta kun vastustavat rokotuksia, mutta menen siitä huolimatta :)

Eilen kysyin 1v10kk tytöltä, haluaisiko pikkuveljen vai pikkusiskon. Vastaus oli pikkuveli. Mutta varmaan vaan kun hänen ystävällä on pikkuinen poikavauva kotona ja käytiin sitä katsomassa viikonloppuna. Samanlaisen meidänkin tyttö kuulema haluaa.

Ootteko miettinyt ajatuksissanne miten ensi kesä menee? Sellaista haaveilemista miehen kanssa tehty, jos tämä pikkuinen vaan pysyy matkassa mukana... äitiysloma alkaa kätevästi juhannuksen jälkeen, voisin säästää kesäloman siihen seuraavaan vuoteen niin voisi olla seuraavankin kesän kotona palkallisena jne. Mieskin pohti ensi ja sitä seuraavan kesän isyysvapaita niin saisi nauttia pitkistä lomista.
Monta asiaa alkanut pohtimaan miten vaikuttaa pikkukakkosen tulo. Ihanaa vähän haaveilla.

Tuo influenssarokote kuulostaa mun mielestä ihan fiksulta kyllä ottaa raskaana! Itekin harkitsin sitä, vaikka muuten en olisi ottanut.. :)
Mä oon miettinyt ensi kesää että jos saisi pidettyä kesäkuun jo kesälomaa ja sitten siitä suoraan äippälomalle, saisi koko kesän vaappua rauhassa, heh.
Oon vitsaillut miehelle että vappuna meillä on toivon mukaan oma vappupallo, eikä siitä lähde ilmat ennen kuin elokuussa ;)
Kaikki on mulle uutta ja ihmeellistä.
Mitenkään erityisen nuori äitihän en olisi (23 syntyessä) mutta silti sitä jännittää kamalasti että miten sen lapsen kanssa sitten pärjää yms :) Onneksi mies kulkee mukana auttamassa.

Kesäkuisten puolelta kuikuilen. Meillä neuvolassa ei anneta influenssa rokotteita ekalla kolmanneksella oleville.

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app

Miksi ei anneta? THL:n sivuilta
  • Kausi-influenssarokotetta suositellaan kaikille raskaana oleville raskauden vaiheesta riippumatta. Rokotus voi suojata lasta sekä raskauden aikana että syntymän jälkeen.

Käytiin tänään esikoisen 1,5v neuvola-lääkärissä ja samalla varattiin mulle ensimmäinen neuvola+ultra tästä kakkosesta :) Harmittaa kun joulu tulee tähän väliin niin pääsen vasta 10.1. jollon on jo rv.9+3. Esikoisesta kävin rv 6+4.. Saa nähä maltetaanko pysyä poissa yksityiseltä. Ootteko muut varannu jo neuvoloita ja ultria?

Piikki tuli nyt otettu, hoitaja ei siis varoittanut ja tieso kyllä raskausviikot :(

Neuvola on 18.12. ja NT-Ultra 13.01. Sen lisäksi 13.12. olisi nyt yksityisellä tuo varhaisulta, itseasiassa sama lääkäri joka tammikuussakin ultraa sitten kaupungin puolella.

Lilyee, nauti tästä ajasta, mielestäni se on ainutlaatuista varsinkin esikoisen kohdalla kun kaikki on niin uutta ja elämä mullistuu täysin. Tuo vappupallo on kyllä totta, kunnon masut meillä silloin onkin jo. Mä en halua ottaa niitä lomia jo kesäkuussa, koska joudun kuitenkin äitiysloman jälkeen töihin, niin saan pidennetty sen loman sitten seuraavana vuotena, eli jos työt alkaisi touko-kesäkuussa, voin ottaa kesä ja heinäkuun palkallisena lomana, mies jäisi sitten elo-syyskuun isyysvapailla niin näin hoitotarve venyy. Esikoinen synty yliajalla, oli kauhea lyhyt se aika kotona kun lapsi oli syntynyt. Hoitovapaa ei taida meillä olla vaihtoehto ainakaan moneksi kuukaudeksi.

Hetki meni yhdistää Lilia, mutta mehän taidetaan ollakin samassa kesäkuisten -12 ryhmässä :)

Kävin tilittämässä oireita tuonne oireosioon, joten yritän olla valittamatta täällä.:grin
Maanantaina pitäis mennä verikokeeseen (hcg arvot) ja tiistaina hoitaja soittaa ja kertoo vastauksen. Siihen saakka, jos vain yrittäis olla tyynenä (helppo homma...not!)

Mun mielestä kesällä ois ihana kulkea ison mahan kanssa, eikä tarvitsisi muotojaan peitellä! Toivotaan, että sinne asti päästään! Ja lomia ei tarvii miettiä, kun oon täll hetkellä työtön opettaja, eikä pidempiaikaisia töitä ole näköpiirissä.

Olikohan jonkinlaista turvotsta eilen illalla, kun yksi tuttava kysyi, onko meille tulossa vauva. Ei tällaisia tarvii kysellä! Varsinkaan, jos maha vain vähän on turvoksissa! :angry1

Mäkin tykkään että maha on sit kesäällä, esikoinen on tammikuussa syntynyt niin talvivaatteissa se ei ollut kovin kivaa. Toisaalta jos on taas helle kesä, se voi olla aika tuskaa.

On tää ikävä aikaa kun päivittäin pelottaa miten käy, keskenmenopelko aina mielessä. Mutta, hyvin meillä kaikilla toivottavasti menee :)

Toi keskenmeno tosiaan pyörii jatkuvasti mielessä, vaikka turha sitä on stressata..
Meillä on ensimmäinen ultra tosiaan yksityisellä 19.12. eli 7+2 niin jospa se sitten hieman rauhoittaisi jos siellä (toivon mukaan) jotain näkyy :)
Miljoonasti tsemppiä meille kaikille ryhmäläisille että pienet pysyy matkassa mukana <3

Täällä pyörii raskaus mielessä jatkuvalla syötöllä. Miten sen estää? :eek: Hulluksihan tässä tulee, kun päässä ei muuta pyöri :D

Jokaisella vessareissulla(niitä on paljon!) tuntee ilon sykäyksiä, kun ei vuoda. Tätä edessä monta kuukautta. Toivottavasti.
Ja minä kun kuvittelin osaavani kypsästi odotella.. pyhpah.

Tsemppiä meille!

Tää pahoinvointi on kuitenkin hyvä viittaus siihen että kaikki on kunnossa. Mutta pienitoive, juu, mäkin vessassa aina varmistan ettei mitään vuotoja ja huolailen helpotuksesta. Jokainen pahempi vatsakipu saa huolestumaan, vaikka ihan normaalia tämä on. Viikko 12 jälkeen viimeksi ainakin mieli rauhoittui.

ui mua jänkättää kun illalla/huomenna saamme kertoa ilouutisen ekan kerran, appivanhemmille. Siis salassa tämä ei pysy kun en syö, yökkään, kahvi ja makeet ei maistu ja he kysyy aina skypessäkin ollaanko täällä jo raskaana, en mie valehdellakaan osaisi.... Harmi että asuvat niin kaukana (600km) ettei useammin nähdä, he on niin ihania isovanhempia. Ja kiva kertoa kasvoten, seuraavan kerran nähdään kuitenkin vasta keväällä.

Ihana kuulla, että muillakin on sama keskenmenon pelko ja huokailevat vessareissuilla kun ei vuoda :) Tai siis eihän siinä pelossa mitään ihanaa ole, mutta en siis stressaa yksin, niinkuin luulin... Viimeyönä säikähdin oikein urakalla, kun vatsa kipristeli kunnolla. Toivottavasti oli ihan harmitonta, kun ei kestänytkään kauaa...

Miten muuten muiden liikuntaharrastukset? Mä olen vuosikausia harrastanut ratsastusta ja olen miettinyt tosi paljon, miten pitkään uskallan hevosen selkään kiivetä. Ehkä kuitenkin uskallan jatkaa niin kauan kun se tuntuu hyvältä. Niin ainakin googlailemalla sain selville muiden tehneen. Tutuilla ja luotettavilla hevosilla kuitenkin. Kuntosalilla uskaltanee käydä vielä pitkään :)

Ratsastuksesta en tiedä kyllä mutta jumpissa ja kuntosalilla olen käynyt aika pitkään, 6 viikkoa ennen laskettu aikaa lopetin viimeksi. Mutta mulla oli tosi helppo raskaus alkupahoinvoinnin jälkeen.

Liikuntaa saa harrastaa niin pitkään kuin pystyy/uskaltaa, ratsastusta harkitsisin kuitenkin koska voi se luotettavakin heppa pimahtaa ja putoaminen raskaana ollessa voi olla vauvalle kuitenkin kohtalokas....en halua pelotella, mutta minun luotto hevonen kerran pimahti pahasti maastossa ja sillä kertaa kuitenkin oli onnellinen loppu enkä pudonnut!

Mulla ollut myös noita mahan nippasuja ja välillä kramppeja....kamala paniikki iskee kun mahaan koskee! Ensimmäinen ajatus on apua, nytkö menee kesken?!? Eiköhän se kaikilla ole mielessä keskenmeno vaikka se on kait loppujen lopuksi aika harvinaista (luin jostain, pitiköhän edes paikkansa?!)!!!

Olen myös ajatellut säästää kesälomani vasta seuraavalle vuodelle että saa vanhempainlomaa sillä jatkettua! Haen sitten saikkua jos en pysty töissä olemaan äippäloman alkuun asti töissä!

Kesä vauva minun mielestä ehdottomasti kivempi! Nuorempi syntyi tammikuulla ja sairastin koko loppu talven kesän alkuun asti rintatulehdusta! Tammi-toukokuu välillä minulla oli7 antibiootti kuuria (tai saattoi olla enemmänkin kun en enää tarkkaan muista), enkä lopulta voinut edes kuureja loppuun syödä, koska sain kamalasti niitä sivuvaikutuksia! Esikoinen syntynyt heinäkuun lopulla ja siihen tämäkin pienokainen varmaan tärähtää ellei pysy matkassa elokuun alkuun (la 3.8)!!! <3 En silti haluisi ihanaa talvi-tyttöäni vaihtaa!

Täytyy todeta, että ainakaan nyt en voisi kuvitellakaan mitään liikuntaa. Lakaisin tuossa töistä tullessani meidän piharappuset (arviolta 10-15 askelmaa) ja hengästyin jo siinä. En tahdo kuvitella mitä jossain zumbatunnilla tapahtuisi :D Tarkoitus olisi kyllä peruskuntoa ylläpitää ja vähän jopa lihaskuntoa petrata, jäänyt viimeaikoina vähän heikommalle liikunta, kun työ vie hurjasti aikaa.

Meidän äiti kyllä kertoi, että kävi jumppatunneilla jokaisen raskauden aikana niin pitkään kuin tuntui hyvältä. Kuulemma about viikkoa ennen synnytyksiä ei enää lähtenyt.

Tänään rv 4+0! Tuntuu, että olisin ollut jo kauemminkin raskaana. :p Aamulla herätessä oli hyvä olo ja piti heti yrittää tehdä kaikkia kotihommia. Tuntui ihan oudolta olla niin virkeä! No, ei sitä kauan kestänyt. Lounaan jälkeen parin tunnin päikkärit, sen jälkeen ihan ok olo hetken ja nyt taas ällöttää. Onneksi ei tarvii olla töissä tällä ololla!!!

Muru<3: Meidän poika syntyi keväällä ja mulla oli rintatulehduksia sinä kesänä. Kesällä helposti palelluttaa tissit, kun kulkee vähissä vaatteissa. Tiedätkö tuliko sulla ne tulehdukset paleltumisesta vai mistä?
Kesävauva on kyllä kiva, mutta tuleekohan talvi ja toppavaatekausi just, kun lapsi alkaa tajuta, että pukeminen ei ole kivaa. :eek:

Zanzibar: Mun liikkumiset on ihan hävettävät vähäiset, joten ei tarvitse huolehtia, että ainakaan liikunta vahingoittaisi vauvaa! :oops: Täytyy yrittää vähän ryhdistäytyä, ettei kunto aivan nolliin mene...:blob3

Mulla on itelläni personal trainer jota en oo nähny siis nyt puoleen vuoteen.. Nyt ehdin just ennen plussaa laittaa sille viestiä että alotetaan uudet reenit ja käydään loput 4 tapaamista ja kesäkuntoon. No, nyt täytyy sille kertoa että tuli suunnitelmiin muutos, en taida olla ihan kesäkunnossa 2014 ;) Mietin että sille on pakko kertoa kun en tiedä mitä kaikkea saan salilla tehdä enää..

Takaisin