Joulukuun jupinat

Mä oon aika kaikkiruokainen lastenvaatteiden kanssa, menee pastellit ja retrot. Enimmäkseen kyllä tykkään että lastenvaatteet saavat olla iloisia ja värikkäitä! Lindeksiltä useimmiten tulee osteltua, sieltä löytyy hauskoja kuoseja. Meidän esikoisella on pinkki prinsessa kausi alkanut...kaiken pitää olla vaaleanpunaista! Muutenkin saa olla tarkka mitä ostaa, tyttö on jo tosi tarkka mitä päälleen pistää. Yksi päivä hän pyysi mut viemään hänet vaaleanpunaiseen kauppaan :)
 
Meillä esikko pukee just sitä päälleen mitä annetaan. Itsellä on se periaate et vielä noin pienen pitää pukeutua siihen mitä vanhemmat päättää. Tää ihan siks et tuttavapiirissä on yks ekaluokkalainen, joka on aina saanu päättää ite mitä päälleen pistää ja näyttää suoraan sanottuna huoralta. Isosiskoaan kun pitää jäljitellä kaikessa (ja hänkin vasta 14, saanut kans ite päättää vaatteesa ja meikannu tyyliin 10vuotiaasta asti). Sen ehkä ymmärtäis jos asuisvat kaupungis, mut maalta tulevat kumpikin.

Onneks oma esikko on toistasee vielä ollut tyytyväinen niihin vaatteisiin, mitä sille on annettu, ja niitäkin aina onnessaan esittelee hoitotädille ja -kavereilleen, vaik se vaate oliski jo ollu useemmal lapsel ennen sitä päällä :) Muuten kyl omaa tahtoa löytyy ja saa esim. sukat hakee ite kaapist jalkaasa, mut vielä ei muutamaan vuoteen saa ite päättää vaatteitaan.

Mä tykkään ite kyl lasten vaatteissa kaikista väreistä, pääasia on että vaate näyttää lasten vaatteelta eikä pikkuaikuisten rievuilta. Ja kyl mukavuus on kans tärkee tekijä. Tyyne sai joululahjaks yhen sellasen vaatteen mikä jää varmaa käyttämättä. Kaunis kuosi, mut materiaali on sellanen et en tiiä missä sitä pitäs, liian kuuma sisävaatteeks, eikä oikee taas haalarinka alle oo sopiva.
 
mä heitin tytön parit bodyt roskii sen takia et ne ei joustanu yhtää.sittarista löysin yhen mauri kunnaksen bodyn joka on niiin pehmonen ja joustava et miehellekkii kirosin kun en älynny ostaa useempia:grin
 
Kattelin jouluna vanhoja kotivideoita, joissa olen 12-vuotias. College-asu päällä, ei puhettakaan meikistä. Ja pikkusisarusten kanssa leikin ihan täysillä mukana. Tosin, ei tuosta menny kauan, kun sitä "teinistyi", ehkä parisen vuotta. Mut ei sitä siltikään meikattu ja pukeuduttu minihameisiin verkkosukkiksissa. Töissä vielä ollessani en voinut kuin ihmetellä kuudesluokkalaisia tyttöjä. Hurjasti pakkelia ja kimaltelevat minihameet ja korkkarit jalassa kulkivat koulumme käytävillä... lapset saa niin paljon kaikenlaista arvelluttavaa esimerkkiä mediasta ja ympäristöstä, että hirvittää. Lasten pitäisi saada olla lapsia ja lasten vaatteiden on oltava lapsellisia..
Mä tykkään pehmeistä ja murretuista sävyistä, maanläheisistä sävyistä. Muumiaiheiset kuteet on kivoja, mut siihen se sit jää "satuhahmovaatteiden" osalta(mä ny oon muutenkin muumifani). Ostin pojalle alennusmyynneistä ihania vaatteita tulevalle vuodelle.. eräätkin pienen pojan pehmeät farkut, joissa toisessa lahkeessa on paloauton kuva.. ihanat! :D Myös jotkut pastellisävyt ja retrokuosit käy.. ja on meillä kirkkaissakin väreissä kiljuvia vaatteita.. mikä ny miellyttää väreiltään tai kuvioinneiltaan silmää, niin sen hankin.. ei se ole niinkään sidottua mun kohdalla tiettyyn tyyliin. Ja poika sai juhlavaatteet joululahjaksi, mut näinköhän menevät kevään häissä enää päälle, sillä poika on kasvaa hujauttanut. Onneksi on eräs ihana pikkuveljeni vanha juhlapuku tallessa, jossa on sitten enemmän pituutta. :)

Nyt hokasin tarkistaa, et mihin ketjuun mä tällä kertaa höpisen ja varmaan täysin aiheen ohi.. noh.. joulukuun jupinat.. käynee hyvin näin tammikuussa vielä.. :D
 
icecream meillä taitaa olla sitten samat bodyt! :D yllätyin itsekin kuinka ihanaa materiaalia nuo kunnaksen vaatteet ovat! Varmasti lapsikin nauttii kun on pehmeää kangasta! :)
 
En mäkään esikoisen anna ihan mielivaltaisesti päättää mitä päälleen pistää. Kuitenkin sen vuoksi ettei asiasta jatkuvasti tarvitse tapella, olen vähän löysännyt "siimaa" :) Tyttö saa 2 vaihtoehtoa joista valita ja se on toiminut kohtuu hyvin. Lisäksi yritän valkata kaupasta sen tyyppisiä vaatteita mistä tiedän hänen tykkäävän. Sen verran tiukka äiti kuitenkin olen että kun tytöt kasvavat, niin asialliset vaatteiden pitää olla. Olen itse ollut kaupungin keskustassa kampaamossa töissä ja välillä kauhistellut varhaisteinien paljastavaa pukeutumista. Me muutimme maalle ja täällä meinaamme asuakin. Toivon että täällä lapset saisivat olla vähän pidempään lapsia ja ettei meikit, muotivaatteet yms. tulisi vielä kovin aikaisin kuvioihin.
 
Huh onneksi pojilla tuo pukeutumishomma ei ole niin ongelmallinen, kun eivät meikkaa, yritä laittaa korkkareita tai minihameita, mut eihän sitä koskaan tiedä, jos tuleekin vielä tyttö. Minä olin pienenä ihan hullu mekkofani. En millään olis pukenut housuja vaikka ne olisivat olleet miten sievät hyvänsä. Yhdessä päiväkotikuvassa mulla on päällä vaaleanpunainen sydänkoira housupuku ja silmät ihan itkeneet, kun en olis haunnut niitä pistää vaan ihan minkä tahansa mekon. En ollut näköjään saanut itse valita
 
Rajat ovat lapselle tärkeitä ja luovat perusturvallisuutta. Jos eivät vanhemmat sitä tee niin ei sitä voi muiltakaan odottaa. ..pätee niin vaatteiden valinnassa kuin muissakin asioissa. Itse haluan olla tiukka, mutta myös ymmärtäväinen vanhempi, joka ohjaa lasta oikeaan suuntaan ja opettaa pärjäämään niin maailman kuin itsensä kanssa.
 
Mul on jokasessa kerhokuvassa kyl hame päällä. Olin vissii kunnon rämäpää, ku joka kuvassa on myös aina polvi veressä. Valkosilla sukkiksilla oli selkeesti hyvä rypeä ennen kuvausta. :D
 
Täytyypä lukaista tuo Tiutsin laittama linkki, pikasilmäyksellä vaikutti mielenkiintoiselta artikkelilta.
 
Takaisin
Top