Joulukuun jorinat

Paitsi että omalla järjellä/maalaisjärjellä ei voi perustella millään tutkimustuloksia vastaan. Tiede kehittyy, onneksi. Ennen ajateltiin, että lakua voi vetää turvallisesti tietyn määrän. Nyt kuitenkin uusimman tutkimuksen mukaan ei voida tarkkaa suositeltavaa määrää antaa. Ei, sikiö ei siihen kuole, mutta nämä uusimmat tutkimustulokset ovat sen verran huolestuttavia, että siirtäisin ehdottomasti omat, itsekeskeiset himot taka-alalle ja antaisin uudelle alulle paremmat mahdollisuudet. Edelleenkin, kukin sitten taplaa tyylillään. Hysteeriseksi ei voi väittää ketään sellaista, joka menee viranomaissuositusten mukaisesti.

Tässä artikkeli noista haitoista: https://yle.fi/uutiset/3-9453302
Tarkoitan hysterisyydellä sitä, että äiti erehtyy syömään jotain kiellettyä ja sitten hysterisoi sitä. Trust me, sitä tapahtuu PALJON. Siksi kannattaa perehtyä syihin miksi jokin kielletään, ettei tarvi murehtia ja itkeä syötyään vahingossa kaksi lakukarkkia.

Palstoilla etenkin on paljon niitä, jotka stressaa joka pilkusta ja hankaloittaa omaa elämäänsä sillä (vielä vauvan synnyttyäkin. Esim. Kiinteitä syövä vauva saa palan leipää, jossa on suolaa ja äiti repii hiuksia päästään, kun luulee myrkyttäneensä lapsen. Koska vauvoille annetaan suolatonta ruokaa. Mutta unohtuu se fakta, että vauva on elämänsä ekat kuukaudet viettänyt lapsivedessä, jossa on suoloja, ja sitä vettä niellyt. Munuaiset kyllä toimii, mutta ei vielä kuten aikuisella, että kestäisi suolaa samalla tavalla. Siksi on katsottu paremmaksi kieltää suola kokonaan, vaikkei se KIELTÄMINEN olisi periaatteessa välttämätöntä). Moni näistä toisen tai kolmannen lapsen jälkeen rauhoittuu ja osaa ottaa asiaan kuuluvalla, sopivalla rentoudella. Kokemus opettaa.

Lasten kanssa tulee tuhatmiljoonaa asiaa, joissa pitää ratkoa mitä tahoa kuunnella ja tuntuu, että silti tekee aina väärin. Saa pinnansa kireälle ja elämästä menee elämisen maku, jos kaikki on yhtä sääntöjen kyttäämistä ja vertailua. Siksi sitä omaa järkeä pitää oppia käyttämään. :)

Jos lukee ajatuksella mun kommentit niin en sanonut, että ohjeita noudattavat on hysteerikkoja. Vaan sanoin, että ohjeita on hyvä noudattaa.

Muokattu viimeksi:
Valio on sit muuttanut sivujaan.. varmaan samalla kun suositukset muuttui. Aiemmin valion sivuilla sanottiin että voi nauttia auraa raskaanakin, koska linjastoa valvotaan tehokkasti, eikä listeriaa ole havaittu.. taisivat jopa jakaa lappusia neuvolasta, jossa mainostettiin että valion pehmeät pästöroidut juustot on turvallisia :confused:

Mites stilton? Suomessa ei oteta kantaa, mutta uk suosituksissa määritellään kovaksi ja sitä voi siis syödä kypsentämättäkin..

Ihanasti täällä on keskustelua aiheesta ruoat! Mä kanssa järjen kanssa noita listoja noudatan (ja kiitos siis linkistä). Mutta tietääkö joku onko tuoreen inkiväärin käyttäminen esimerkiksi teevedessä aivan järkyttävän kamala asia? Oon siis flunssassa, ab jäi kesken kun plussasin ja yritän jotenkin kotikonstein oloani helpottaa :>

Mä ynmärsin että inkiväärijuomoa ja uutteita ei suositella, mutta esim glögiä voi käyttää kun siinä se on mausteena, vai mitä mieltä olette? Tällä perusteella maustoin tuorepuristetun vihermehuni pienellä palalla inkivääriä. Aikaisemmin luulin ettei voi käyttää ollenkaan. Mutta nyt joulunahan ei voisi sit edes pipareita jne.

No sitä mä edelliseltä kierrokselta muistelin että Valion juustot olis ok syödä. Mutta eipä oo tullu pipareita ja aurajuustoa nyt ostettuakaan :rolleyes:

Mul on nyt ainaki muutaman kerran jo käyny silleen, et oon laittamas suuhun tai ostamas jtn kiellettyä ja sit muistanki "ai niii, oon raskaana" :D

En kestä kun en pysty lukemaan näitä kaikkia juttuja kun mulla pahentaa pahoinvointia kännykän/tabletin/ tietokoneen räplääminen

Itse oon syöny yhden palan lakritsia yks päivä koska se oli ainut asia mikä pysyi sisällä. Toivottavasti nää skidit ei kuollu nyt siihen

Varmistelin terkkarilta sääntöjä itsetehdyn graavin kalan suhteen. Hän kehotti jättämään väliin kaiken raa'an kalan ja lihan, riippumatta pakkaustavasta. Damnit! No, ensi vuonna sitten!

Mä vältän kaikkea vakuumipakattua valmisruokaa, siis lounassalaatteja jne, koska listeria on ihan todellinen riski. Graavilohesta en onneks tykkää muutenkaan. Jos tykkäisin, niin ääriesimerkkinä kyllä söisin itse saman aamuna kalastamastani kalasta tehtyä graavattua heti tuoreeltaan. Lakritsaa olen syönyt pari palaa päivässä laksatiivisten vaikutusten takia mutta nyt hoksasin että ksylitoli toimii myös tosi hyvin.

En ole vieläkään päässyt yli siitä, että viimeksi raskaana ollessani neuvolan paperissa kiellettiin rucola sen sisältämän nitriitin vuoksi- makkarasta tai leikkeleistä ei sen sijaan puhuttu mitään. Ei näissä suosituksissa aina hirveästi järkeä ole.

Noin yleisesti noiden suositusten pitäisi olla selvimmin jaoteltu. Osa on sellaisia että kerrasta voi napsahtaa (listeria, toksoplasmoosi) ja moni sellainen, että kyse on määristä. Itse lasken alkoholinkin näihin, koska vaikka ehtoollispikarillinen viiniä ei sikiötä hetkauta, ihan kuin yksi pala lakritsaa raskauden aikana ei varmastikaan vielä vaikuta mitään. Sen sijaan lusikallinen listeriaa sisältävää ruokaa voi tartuttaa. Silti, listeriaa tavataan Suomessa harvoin eikä yksi listeriabakteeri ruuassa vielä sairastuta. Ongelma tulee siinä kun pitkän tai huonon säilytyksen takia bakteeri pääsee lisääntymään räjähdysmäisesti.

Nostan hattua kaikille jotka pystyy ja jaksaa noudattaa orjallisesti suosituksia. Minusta ei siihen ole, varsinkaan kun raskausdiabetesruokavalio tulee olemaan taas tukalan tiukka.

Onhan Evirankin listalla vivahde-eroja: ei käytetä, vältetään, ja ei suositella. Ei käytetä on selkeä kielto (voi olla yhdestä poikki), vältetään on just näitä "jos syöt paljon niin", ja ei suositella ehkä enempi, ettei ole tiedossa turvallista määrää.

Mitäs teidän muiden jouluun kuuluu?

Täällä vietetään esikoisen ekaa joulua. Okei, tunnustan. Äiti on enemmän innoissaan ku lapsi :D
Jonkun ajan päästä joulusaunaan, sitten riisipuuroa ja sit anopille illaksi. :)
Kohta tyttö saa avata ekan paketin. Mulla on pienenä ollut aina, et aattoaamuna saa yhden paketin. Ja loput illalla. Ni saa avata sit kohta duplo-paketin :)

Täällä vihreä maa, nurmikko näkyy..

Ollaan nyt mun vanhempien luona, iltapäivällä kokoonnutaan suvun kanssa mummolaan. Tämä perinne ollut meidän suvussa joka vuosi 30 vuoden ajan, mutta oma mummo alkaa olla niin huonossa kunnossa, että saa nähdä miten jatkuu.

Joulupäivänä mennään miehen vanhemmille, siitä tapanina kotiin ja välipäivät ihan töissä.

Mä en itse ole kovin jouluihminen, mutta kyllä mä joulusiivoukset aina teen. Ja innoissani paketoin lahjoja mun koiralle ja kehun miten kiltti se on ollut koko vuoden :D. Eiköhän lasten myötä muutu omakin joulusuhtautuminen.

Me ollaan Kanarialla ja just ollaan lähössä shoppaileen :D Illalla sit hotellin buffaan syömään ja huomenna vähän hienompaan ravintolaan illalliselle, oliskohan ollu 7 ruokalajin menu huomenna :)

Aattelin kattoa, et olisko täällä äitiyshousut edullisempia kuin Suomessa, ku mulla on aika hankalan mallinen kroppa, lyhyt ja kurvikas/paksu, niin josko sais sovittaa jotain sopivia :)

Takaisin