Joulukuun jorinat

Pitäis käyä apteekista hakemassa se äitiysvihko. Siellä on ohjeet ja raskaus viikko viikolta äidille ja isälle jne. :)
Tykkäsin siitä kovasti aiemmissakin raskauksissa!!

Salmiakkia saa syödä ;) lakritsia ei. Mutta käytännössä suurimmassa osassa salmiakkituotteita on myös lakua. Yksiä vohveleita löysin, joissa on salmiakkia, muttei lakritsaa. :P

Muutos tais tulla myös sallittuun kofeiinimäärään, ennen sai juoda 3 kuppia kahvia päivään, nyt vaan 2..

Pitäis käyä apteekista hakemassa se äitiysvihko. Siellä on ohjeet ja raskaus viikko viikolta äidille ja isälle jne. :)
Tykkäsin siitä kovasti aiemmissakin raskauksissa!!

Hyvä ku muistutit ! Mä pidin esikoisen ainaka sitä päiväkirjana ja kirjotin joka viikko fiiliksiä :) niit oli niin kiva lukee viel myöhemminkin :)

Ja mulla ku on tosi matalat paineet ni neuvolan th sano et salmiakkia saan syödä pieniä määriä, et se nostaa paineita ja auttaa siihen ettei huippaa niin paljon :)

Onko noissa ruokarajoituslistoissa selitetty, miksi ei saa jotain syödä tai määriä on rajoitettu? Jos ei, niin mun neuvolan terkkari varautukoon selittämään mulle ne.

Mä aattelen, et kohtuudella kaikkea, paitsi alkoa ei ollenkaan. Ja ehkä ne ruuat, joissa listeriavaara, niin pois kans. Katotaan. Mun himoruuaksi tulee tietenki sit sushi :D

On selitetty ainakin siinä äitiysvihkossa. :) monelle on hyvät perustelut. Tai no kaikille on, mutta sit on just nää "lakritsi on kielletty" - jutut, joissa riittäisi kohtuus riittäväksi suojaksi.

Esim. maksaa ei suositella, koska LIIKA a-vitamiini on sikiölle vaaraksi. Mutta totuus ei ole niin mustavalkoinen: 80-luvulla odottavia äitejä KEHOTETTIIN syömään maksaa, koska siitä saa rautaa. Ja terveitä lapsia tuli. Eli jos joskus sattuu kerran syömään epähuomiossa maksamakkaraa niin ei kannata panikoida. Mutta koska suomalaiset tuntuu toisinaan olevan itse kyvyttömiä arvioimaan riskejä niin kielletään kokonaan. :rolleyes: neuvolaa ja thl:ää pidetään täydellisinä auktoriteetteina, joiden ohjeista ei saa poiketa milliäkään.

Oon tässä männä vajaan 7v aikana palstoilla pörrätessäni huomannut miten nää Suomen suositukset saa monet äidit ihan hysteeriksi. Siksi kannattaa perehtyä noihin suosituksiin hyvin, selvittää syyt rajoituksiin ja käyttää maalaisjärkeä. :)

Listeria kannattaa ottaa tosissaan, siihen kuolee syntymättömiä vauvoja Suomessakin silloin tällöin.

Tätä kuitenkin joku vielä panikoi: majoneesia voi syödä. Suurin osa Suomessa myytävistä majoneeseista on pastöroitu. (;

Minä ku soitin neuvolaan ja varasin nyt sit sen ekan ajan ni se jo puhelimessa sanoi hirmu litanian että mitä en sit joulupöydässä saa syödä. Se mikä särähti korvaan ainoana mistä luopuminen mua nyt hieman pännii on homejuusto?!? Sitä ei saa syödä?!

Saa syödä kypsennettynä. Ja aura on pastöroitu ja pastöroituja juustoja saa syödä.

Näköjään valio suosittelee kuumentamaan aurajuuston kunnolla, mutta se on pastöroitu enivei, joten en suurta riskiä näe sen syömisessä sellaisenakaan.
Jos haluaa pelata varman päälle niin jättää syömättä.

Eikös joskus kielletty esim. vihreä teekin? Se kielto on tainnut hävitä.

Salmiakin ja lakritsin kanssa pidän kyllä nollalinjaa. Se glykyrritsinin riskiraja on onneksi aika korkea, joten kohtuus on mun mielestä niiden kanssa OK. Mutta mä rakastan lakritsia ja salmiakkia niin paljon että parempi vaan totaalikieltäytyä. Ei sitten toivottavasti tule liikaa himoja kun yritän tässä unohtaa miten taivaallisen hyviä nuo on xD.

Kaikki pehmeät juustot on nykyään kieltolistalla. Kuumennettuna voi syödä. Majoneesissa muna ei ole raakaa jos se on pästöroitu :) myös munajauheesta tehty majoneesi on ok.

Toki ohjeita kannattaa noudattaa, sitä vartenhan ne on, ei kiusaksi. :) mut että omaa järkeä siinäkin, ettei hysterisoi liikaa (stressi myös vaikuttaa sikiöön). Kaikkea ei voi raskausaikana syödä ja se pitää hyväksyä. ^^,

Vakuumiin pakatut kalat on muuten suurimpia nounou-juttuja raskaana. Niissä on tosissaan konkreettinen listeriariski.

Listeriaan ja toksoplasmoosiin suhtaudun vakavasti, ei siis vakuumipakattuja kaloja tai ei-kuumakypsennettyä lihaa. (Huom metukkakin on kielletty). Auraa oon vähän syönyt myös kuumentamatta avaamattomasta paketista, vaikka siinäkin periaatteessa on pieni listeriariski. Kakkuja tms en ala tuorejuuston takia vältellä, ne usein tehdään avaamattomasta rasiasta. Ja aiheuttaa yleensä liikaa kyselyitä ja ihmettelyjä :D
Glyrritsiini on aika uusi kieltolistalla, eikä haitoista olla ees varmoja. Oon silti varmuuden vuoks yrittänyt etsiä lakritsatonta salmiakkia mielummin syötäväks. Satunnaisesti kyllä varmasti tulee syötyä lakuakin.

Joo, vakuumikaloissa muistaakseni jossain testissä 1/3 paketista löytyi listeriaa :eek: kun taas auran valmistuslinjalta ei oo muistaakseni 10 vuoteen löytynyt listeriaa (säännöllisesti testataan). Että toki riskien mukaan..

Toki ohjeita kannattaa noudattaa, sitä vartenhan ne on, ei kiusaksi. :) mut että omaa järkeä siinäkin, ettei hysterisoi liikaa (stressi myös vaikuttaa sikiöön). Kaikkea ei voi raskausaikana syödä ja se pitää hyväksyä. ^^,

Paitsi että omalla järjellä/maalaisjärjellä ei voi perustella millään tutkimustuloksia vastaan. Tiede kehittyy, onneksi. Ennen ajateltiin, että lakua voi vetää turvallisesti tietyn määrän. Nyt kuitenkin uusimman tutkimuksen mukaan ei voida tarkkaa suositeltavaa määrää antaa. Ei, sikiö ei siihen kuole, mutta nämä uusimmat tutkimustulokset ovat sen verran huolestuttavia, että siirtäisin ehdottomasti omat, itsekeskeiset himot taka-alalle ja antaisin uudelle alulle paremmat mahdollisuudet. Edelleenkin, kukin sitten taplaa tyylillään. Hysteeriseksi ei voi väittää ketään sellaista, joka menee viranomaissuositusten mukaisesti.

Tässä artikkeli noista haitoista: https://yle.fi/uutiset/3-9453302

Jos majoneesi epäilyttää niin kaupoistahan saa nykyään aika hyvin myös munatonta majoneesia, esim. jotkut kevytmajoneesit, aioli ja sit ihan vegaanista majoa. Oikein hyviä ovat!

Huh, 1/3 vakuumipakatuista kaloista! Aika hurja. Valiolla kuulemma testataan linjoja tosi tarkasti, tai ainakin ne kovin markkinoivat itseään sillä. Luottaisin kyllä Auraan.

Takaisin