Joulukuun jorinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ElMa86
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä oli Fuji esikoinen huono syömään aluksi, oli niin omat voimat vähissä. Oli pakko herättää 3h välein syömään sokeriarvojen takia. Poitsu oli silloin 10pv hoidossa sairaalassa ja kotona oli jo niin voimissaan, että kertoi selvästi koska on nälkä. Hyvin kasvoi rintamaidolla. :)

Me käytiin tänään vielä läheisimpien kavereiden luona jouluglögeillä. Olivat kasanneet meille ihanan vaippakakun! Ihan sai tippa linssissä olla. Siinä oli pieniä sukkia, neuletöppöset, neulottu apina ja Sofi-kirahvi ja ties vaikka mitä. Ja tuleville vanhemmille piccolopullo Proseccoa :D

Ihana toi yökkö! Ensimmäisenä kysyi että kummalle rinnalle haluan pojan! No poju tuli sit rinnalle ilman kumia ja Imi hyvin ja pitkään. Lisäks kätilö haki mulle rintapumpun kokeiluun että jos sais herumaan sillä vielä lisää! Ja kasvatettua tosiaan määrää..

Meidän ois pitänyt myös herätellä sairaalassa syömään kolmen tunnin välein ja yksi syöttö oli hankala kun toinen vaan nukkui eikä halunnut syödä. Yökkö yritti antaa lusikalla mun maitoa ja osan siltäkin sylki ulos. Parin tunnin päästä poju halusi sit syödä ja ennen sitä sokerit oli hänellä oikein hyvät. Ei vaan ollut silloin nälkä.

Mä heräsi yöllä, kun tärisin kylmästä ja toinen rinta oli kipeä ja ihan kuuma. Oli pakko nousta hakemaan vaatetta ja huuh kun ei jalat meinanneet kantaa. Kuumetta oli 38c ja tais olla nousemassa, mutta laski särkylääkkeillä. Poitsu tyhjensi sitten tota kipeetä rintaa tehokkaasti. Ajattelin jo, että nytkö se rintatulehdus tuli. Tais olla jotain alkavaa, koska nyt ei oo enää kuumetta ja sain aika hyvin tyhjennettyä ton, vähän vielä aristaa yhdestä kohdasta.

Meillä tosiaan poju ei ilmoita itkemällä nälkää.. Itseasiassa hän ei itse oikeastaan mitään.. Viimeyön syötöt meni myöhään kaikki mutta hän aina kyllä heräs kun otin syliin ja syömään. Hän söi reippaasti ensin ruiskusta ja sitten luovutetun maidon pullosta ja sit vielä jaksoi tulla rinnalle!

Miten hei muilla osastolla on opetettu? Vaihdetaanko vauva vaippa yöllä myös jos siellä selvästi on kakkaa? Tyksissä käskevät olla vaihtamatta ettei vauva virkisty liikaa..

Muoks! Keskustelin juuri kätilön kanssa kotiutumisesta! Tänään otetaan viimeiset näytteet pojasta (yöksi pissapussi niin saadaan virtsanäyte), syöttöpunnituksia aletaan tekemään tänään niin nähdään miten paljon hän saa rinnalta ruokaa, huomenna ehkä fysioterapeutti tulee katsomaan meitä ja sitten ollaan ilmeisesti valmiita kotiutumaan.. Jännittää!!

Muokattu viimeksi:
Kyllä täällä vaihdetaan öisin syötöillä vaippa, ihan pissavaippakin (satks). Helpompi se vauva saada vähän virkkuna rinnalle ainakin näin ensipäivinä. Eihän vauvan vuorokausirytmi vielä ole kehittynytkään.

No sitäpä minäkin! Varsinkin ku tällä meidän pojalla on tapana nukahtaa kesken syömisen! No ehkä sit tosiaan kun kotiutuu niin ruvetaan vaihtamaan vaipat öisin myös :)

Miehet lähti rc radalle varmaan taas koko päiväksi, kuulemma poikani on nuori ajaja lupaus niiden seurassa että pakko treenata useasti viikosa et pääsee mitaleille :D Jäätiin typyn kans kahden. Voitais mennä etsimään rasvakeitintä kaupungilta kun mies halus sellasen joululahjaksi. Mä kyl ajattelin ensin tatuointilahjakorttia, mut ei siitä innostunut vaik on puhunut et pitäs korjata olkavarren tatuointi.

Tulevat kummit tulevat tänään Vaasaan ellei illalla jo tulleet. Lupasivat lähteä takasin kotia vasta kun vauva on syntynyt. Luulen et tulee kiire kun tietääkseni pikkuvelin pitää jouluksi jo takasin töihin. No kummitäti voi jäädä ;) hän voi tulla tänne meille päivystämään lastenhoitajksi jos tulee lähtö (miehen tytär) :P

Muokattu viimeksi:
Fuji, meillä esikoinen oli ihan vastasyntyneenä just sellanen, että nukahti melkein heti, kun otti rinnalle, eikä meinannu jaksaa syödä. Mulle ohjeistettiin, että vaikka riisuis vaatetta pois vauvalta, että saa heräteltyä. Joten luulis tosiaan, että kakkavaipan vaihtaminenkaan ei tossa tilanteessa ole huono juttu. :)

Te kun sanotte että mies siivoo ja auttaa jne. No mä kokeilin sitä. Laitoin miehen imuroimaan ja aattelin et mä pesen lattiat. No tässä kuvaku mies on imuroinu ja mä keräsin luutulla roskat et pääsen pesemään. Ei toi osaa ja tulee vaa mulle tupla duuni :D.

No mieti montako kertaa sä olet harjoitellut imurointia versus montako kertaa mies on teidän taloudessa harjoitellut imurointia. Kyllä mä tossa kohtaa kiittäisin kuitenkin miestä avusta ja ystävällisesti neuvoisin, että esim. tuolin alle jää helposti roskia, joten ne kannattaa imuroida tälleen tai tolleen, niin seuraavalla kerralla mies osaa sitten jo paremmin.

Mulla oli Fuji tota samaa. Kolmen tunnin välein piti syöttää, ni laitoin ihan kellon herättää. Sairaalassa kello ehti herättää, mut kotona en kertaakaan joutunut heräämään kelloon, ku neiti osas ite herättää nälkäänsä :) Sairaalas olis vaan halunnut nukkuu (ihan kuten mäkin).

Rintamaidon tulo loppus multa parissa viikossa, eikä enää tuu pisaraakaan. Sairaalassa olisinn pystynyt ruokkii muutamat vauvat, jos olisin kaiken saanut talteen :D
Eikä kotiutumista kannata jännittää. Mä olin ihan paniikissa, mut hyvin lähti arki käyntiin, vaik mies ei jäänytkään isyylomalle.

Me käytiin tänään ostamassa suurin osa jouluun tarvittavista ruokatarpeista, ei tartte sitten ryysiksessä tehdä kovin kummosia ostoksia enää.
Mies sai siivousinspiraation, ja huhkii nyt tuolla menemään, mut istutti sohvalle. Mä olen tässä vuosien aikana todennut, ettei se miehen jälki yhtä pedanttia ole kun mulla, mutta jos hän kerran aloittaa siivota niin pidän suuni hyvin visusti kiinni. Ihanaa, kun tekee omasta tahdostaan. Joskus oon saattanut kysyä, jos voisin antaa jostain asiasta neuvon, minkä itse koen helpottavaksi.
Mä taidan mennä keittiön kimppuun, ja alkaa valmistella ruokaa.

Mikä riemu! Tänään rv 40+5 ja olen ollut niin turhautunut kun synnytyksestä ei ole näkynyt merkin merkkiä koko raskauden aikana. Aamulla heräsin klo 4 supisteluihin, mitkä tulivat samantien 7 min välein ekan tunnin. Menin kuumaan suihkuun pallon kanssa ja otin 1000mg Panadolin. Toisen tunnin tulivat 5 min välein. Soitin sairaalaan ja sain luvan tulla. Siellä kohdunkaula hävinnyt ja suu auki 1cm. Käytöllä tunnin ja siitä tarkkailuun. Tens auttoi aluksi. Sitten ammeeseen puolen päivän aikoihin. Siellä kestin 40min jonka jälkeen oli pakko päästä pois. Kätilö tutki ja olin 5cm auki. Siirryttiin synnytyssaliin ja otin avuksi ilokaasun ja aquarakkulat. Niillä olen selvinnyt tähän hetkeen.

Olen vain niin onnellinen että tämä alkoi itsekseen ja on edennyt myös hyvin :) Tsemppiä kaikille!

Ihanaa et teillä muilla etenee, tääl ei :D Anoppi toivo et vauva syntyis tänään, samalla päivällä kun hänen synttärit, mut hiljasta on et syntyis. Ei oo supistuksen supistusta tullu. Väsyttää vaan kovin ja nukuinki taas päikkärit. No torstaina sit kontrolli äitipolilla.

Takaisin